איך הצליחה בעלת TEMU להביס את עליבאבא ולהפוך לחברת האיקומרס עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין

התרחבות בינלאומית, פרסומות במיליוני דולרים בסופרבול והצלחה במדינות מערב אירופה • TEMU הצליחה - באמצעות לא מעט מהלכים שיווקיים ופרסומיים שעלו הון עתק - להדיח את עליבאבא מהפסגה והוכתרה כחברה עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין • כך היא עשתה את זה

אפליקציית TEMU / צילום: Shutterstock
אפליקציית TEMU / צילום: Shutterstock

TEMU, שפרצה לחיי הישראלים בשנה האחרונה בסערה, הצליחה - בעזרת לא מעט מהלכים שיווקיים ופרסומיים שעלו הון עתק - להדיח את עליבאבא  מהפסגה, וכעת הוכתרה כחברה עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין, כך לפי דיווח ב-CNBC.

"מהשעשוע הזה נהיה עסק מטורף": מה עומד מאחורי אתר הקניות שסוחף את ישראל
המהפך הסיני: הישראלים מסתערים על אתרי הקניות. אלה המובילים

TEMU היא חברה בבעלות פרטית ונמנית עם חלק קטן יחסית מהחברה-האם, חברת המסחר האלקטרוני הסינית PDD Holdings, אבל יותר ויותר מסומנת כהבטחה. PDD HOLDINGS, המחזיקה גם ב-Pinduoduo, אפליקציית קניות סינית נוספת, דיווחה החודש על תוצאות מצוינות לרבעון הראשון, שהובילו לזינוק של 7.5% במניה והזניקה גם את שווי השוק שלה לכ-208 מיליארד דולר - ובכך עקפה את שווי השוק של עליבאבא שעומד על 196 מיליארד דולר.

הרחק מאחוריהן נמצאת עוד ענקית קמעונאות מקוונת JD.com - עם שווי שוק של 48 מיליארד דולר. PDD גם עקפה את עליבאבא והגיעה למקום הראשון במהלך הרבעון האחרון של 2023, אולם האחרונה הצליחה לגבור על PDD ולהחזיר אותו לעצמה ברבעון הראשון של השנה.

ההכנסות הוכפלו, הרווח שולש

הכנסות PDD יותר מהכפילו את עצמן, והרווח כמעט שילש את עצמו מדי שנה, הרבה הודות להתרחבות הבינלאומית של TEMU. רק בשנה האחרונה המניה זינקה בכ-109%, לפי נתוני חברת LSEG. בסוכנות הדירוג מורנינגסטאר ציינו כי להערכתם הרווחיות עוד תעלה מהר יותר מהערכות מוקדמות, בעקבות מודל המשלוחים של החברה, שבמסגרתו עלויות הלוגיסטיקה ממומנות על-ידי הסוחרים.

עוד ציינו בסוכנות כי הם מאמינים שהפלטפורמה תוכל לשמור על מעמדה, בעקבות העובדה שהצרכנים תופסים אותה כמעניקה תמורה הוגנת לכספם.

מי שעוד התרשם הוא בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שהעלה בשבוע שעבר את דירוג המניה, תוך שהוא מציין את הצמיחה המתמשכת בהכנסות מפרסום ברבעון הראשון ואת הפוטנציאל של Temu.

הרווח הנקי של PDD זינק ב-246% ל-3.87 מיליארד דולר (27.99 מיליארד יואן סיני) והכה את ההערכות המוקדמות בפער ניכר של 12.86 מיליארד יואן. הרווח הנקי של עליבאבא, לעומת זאת, צנח ב-86% ל-3.3 מיליארד יואן בהשוואה לשנה קודם לכן.

עליבאבא היא בעלת מספר פלטפורמות קמעונאיות, חלקן מוכרות ברחבי העולם, ביניהן עליאקספרס ועליבאבא.

בשיחת משקיעים שקיימה PDD צוין כי בחברה השיקו סדרת פעילויות קידום ומכירות במהלך אירועים עונתיים. נזכיר כי אחד מקמפייני הפרסום שהזניקו אותה לכותרות במהלך הרבעון היה הסופרבול, במהלכו פרסמה שלוש מודעות של החברה בנות 30 שניות. שלוש הפרסומות האלה עלו לה, לפי הערכות של Business Insider, כ-12 מיליון דולר. ב-TEMU לא הסתפקו בכך ועלו עם שלוש פרסומות נוספות לאחר המשחק, תך הצהרה שמדובר במסע פרסום רחב, הכולל גם 15 מיליון דולר בקופונים ומתנות.

הקשר הישראלי

לישראל חדרה TEMU בסערה בוואקום שנוצר בתחילת המלחמה, כשנוצרה מחאה נגד שיין הסינית בעקבות טענות שעלו נגדה על כי מכרה דגל פלסטין וביטלה את משלוחי החינם לארץ. לפי סימילוורווב, נכון לחודש פברואר נכנסים לאפליקציה מדי חודש כ-450 מיליון מבקרים ברחבי העולם. רוב הטראפיק מגיע מארה"ב, כשהמדינות החזקות הנוספות הן יפן, גרמניה, צרפת ובריטניה. 

נזכיר כי ברקע ההצלחה של החברה, הוגשה לאחרונה מספר תביעות בטענה כי אפליקציית TEMU מלאה בכלים ובתוכנות ריגול, וכי היא אינה מספקת אבטחה גבוהה די הצורך - טענות אותן היא מכחישה.