מטוסי קרב חדשים בדרך? סמוטריץ׳ הודיע על הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון

שרי האוצר והביטחון הגיעו להסכמה על הקמת הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון לאחר חודשים של מחלוקות ועיכובים • זהות חברי הוועדה עדיין לא ברורה

שר האוצר בצלאל סומטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סומטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לאחר חודשים של מחלוקות ועיכובים, שרי האוצר והביטחון, בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט, הגיעו להסכמה על הקמת הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון - כך הודיע הערב (ד') סמוטריץ'. הסיכום המקורי על הקמת הוועדה הושג עוד במסגרת אישור התקציב המעודכן לשנת 2024, אך טרם יושם. בגלל העיכובים, ההערכות בקרב הגורמים המעורבים הן שהוועדה כמעט שלא תספיק להשפיע על גובה תקציב הביטחון לשנת 2025, שהוא אולי הרכיב החשוב ביותר בתקציב המדינה הנבנה בימים אלה באוצר.

לחץ על סמוטריץ' וגלנט: בג"ץ יבחן התנהלות המדינה בפנסיות הצבאיות

זהות חברי הוועדה עדיין לא ברורה, אבל ההערכות הן שבראשה יעמוד אחד מנציגי מערכת הביטחון.

עד שתספיק הוועדה לקום, להתכנס, לדון בחומרים, להתווכח ולהציג ממצאים והמלצות - משרד האוצר כנראה שיצטרך כבר להעביר מסגרת תקציבית לשנה הבאה. באוגוסט אמור התקציב לעלות לאישור הממשלה ולאחר מכן האפשרות לערוך שינויים מוגבלת ביותר. לכן, הציפיות הן שהוועדה תעסוק בעיקר ברכיבים הפנימיים של התקציב, ובהיקפים לשנים מאוחרות יותר. כלומר, הוועדה שקמה בעקבות ה-7 באוקטובר 2023, עשויה לקבל אחיזה במציאות רק מ-2026.

על פי ההסכמות בין השרים, הוועדה תכלול שני נציגים של ראש הממשלה, שני נציגים של שר הביטחון ושני נציגים של שר האוצר. בנוסף, ישתתפו בה באופן קבוע ובמעמד משקיפים נציגים של בנק ישראל, המל"ל, המועצה הלאומית לכלכלה ומשרדי האוצר והביטחון. כעת יועבר כתב המינוי לחתימת ראש הממשלה, ולאחר מכן תתכנס הוועדה ותחל בעבודתה.

האוצר מתקשה למצוא מקורות

ההסכמה באה על רקע מחלוקות מתמשכות בין משרדי האוצר והביטחון סביב תקציב הביטחון וההשלכות הכלכליות של המלחמה. בצה"ל דרשו לשנה הבאה תוספת של כ-30 מיליארד שקל להתעצמות הכוחות, לפי ההערכות, שבאוצר מתקשים למצוא עבורה את המקורות מבלי להטיל גזירות מס חדשות על הציבור או לחרוג משמעותית מיעדי הגירעון.

סמוטריץ' האשים לא פעם את גלנט בעיכוב הקמת הוועדה, וחזר על האשמות אלו גם בהודעה העדכנית: "בחודשים האחרונים סירבו במשרד הביטחון ובצה"ל לקיים את הסיכום שעליו חתמו רה"מ, שר האוצר ושר הביטחון", פתח כך את ההודעה על הקמת הוועדה.

לדבריו, "תפקיד הוועדה יהיה להמליץ על גובה תקציב הביטחון הנדרש, לסמן את מקורותיו ושימושיו לפי סדרי עדיפויות שיקבעו, ולוודא שכספי אזרחי ישראל ינוצלו באופן מיטבי תוך שמירה על ביטחון המדינה. נוודא בעזרת השם שכך יהיה. יש לכולנו הרבה מה ללמוד ולתקן מאז ה-7 לאוקטובר, הקמת הועדה היא צעד ראשון בכיוון הנכון״.