מטח הבלונים של קים ג'ונג און: שקיות של צואה עפות אל הדרום

קוריאה הצפונית שולחת זוהמה מרחפת אל מעבר לגבול, בתגובה כלפי פעילים ששלחו אליה קודם לכן עלונים נגד המשטר וקיי-פופ

בלונים שנושאים אשפה מצפון קוריאה תקועים בין חוטי החשמל במוג'ו, דרום קוריאה / צילום: ap, Jeonbuk Fire Headquarters
בלונים שנושאים אשפה מצפון קוריאה תקועים בין חוטי החשמל במוג'ו, דרום קוריאה / צילום: ap, Jeonbuk Fire Headquarters

ביום רביעי ריחף אל שמי קוריאה הדרומית מחזה משונה: בלונים לבנים גדולים הנושאים שקיות ניילון של אשפה צפון-קוריאנית. חלקם הכילו משהו דוחה אפילו יותר.

המשלוחים האוויריים מקוריאה הצפונית זוהו בערב הקודם, אמר צבא סיאול, והפעילו בסביבות השעה 23:30 אזהרות חירום לתושבי עיירת הגבול, כדי שיימנעו מיציאה מן הבתים בגלל "חפצים חשודים" המרחפים בשמיים. 

חמינאי במסר למפגינים הפרו-פלסטינים בארה"ב: "תומך בכם, תתחילו להכיר את הקוראן"
טורקיה מאחרת באספקת מסוקים והרובוט הישראלי שבדרך לארה"ב

בסופו של דבר נמצאו כ-260 בלונים פזורים על פני המדינה, ששטחה בערך כשטחה של מדינת אינדיאנה. 

חלקם עפו למרחק של יותר מ-180 מיילים (כ-300 קילומטרים). אחד מהם נחת בעדינות ברחוב - זוג הבלונים ושקית הניילון השקופה נותרו שלמים. אחר התרסק דרך גג החממה של מגדל ענבים מקומי. רבים אחרים התפרקו ושפכו את תוכנם על מדרכות ורחובות: פיסות נייר ורוד, כחול ולבן, שקית ריקה של אבקת כביסה וגושים כהים שנראו כמו צואה.

כשנשאל מה מכילות השקיות, השיב משרד ההגנה של קוריאה הדרומית רק "או-מול" - שפירושו "אשפה" או "צואה" בקוריאנית. 

בלונים שעפו למחוז דרום צ'ונגצ'אונג, דרום קוריאה במהלך הלילה מכיוון צפון / צילום: ap, South Korea Presidential Office
 בלונים שעפו למחוז דרום צ'ונגצ'אונג, דרום קוריאה במהלך הלילה מכיוון צפון / צילום: ap, South Korea Presidential Office

"גבעות של פסולת וזוהמה" 

לא היה ספק שהשולח היה משטרו של קים ג'ונג און, שימים ספורים קודם לכן נשבע בתקשורת הממלכתית לערום "גבעות של פסולת נייר וזוהמה" על שכניו מדרום. ואז, ביום רביעי בערב, נטלה קוריאה הצפונית אחריות על גרימת הטירוף המטונף בהצהרה שפרסמה קים יו ג'ונג, אחותו הצעירה של הרודן, המשמשת שופר של המשטר.

היא הביעה תמיהה על הטענות של קוריאה הדרומית כי הבלונים הפרו את החוק הבינלאומי, והציעה שהם יתקבלו כמתנות. "אני לא מצליחה להבין למה הם עושים מזה עניין כאילו נפגעו ממטר קליעים", אמרה קים.

בפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית, קראו לפעולת תגמול בעקבות הגעתו הלא רצויה של נחיל בלונים, שנשלח על-ידי קבוצת פעילים דרום-קוריאנית, ונשא 300 אלף עלונים נגד המשטר ואלפי החסני USB (מכשירי דיסק און קי) המכילים מוזיקת ​​ קיי-פופ, כמו של להקת הבנים BTS. 

קים ג'ונג און, הרודן בן ה-40, מבקש לדכא את צריכת התקשורת הזרה משום שהצצות אל העולם החיצון מאיימות להראות לעמו כמה עלובים החיים בתוך צפון קוריאה - וכך מהוות איום על הלגיטימיות של מנהיגותו. ונושאים מעטים מעוררים את הזעם של פיונגיאנג יותר מאשר הבלונים נושאי העלונים, שהמשטר מגנה אותם כלוחמה פסיכולוגית ומדי פעם מנסה להפילם. בשנת 2022 האשימה קוריאה הצפונית את הבלונים בהתפרצות הראשונה של מגפת הקורונה, בטענה כי אנשים נדבקו לאחר שנגעו ב"דברים זרים". 

עלונים נגד הרודן

פארק סאנג האק, עריק צפון-קוריאני שעומד בראש הקבוצה האקטיביסטית ששלחה את הבלונים נגד המשטר, אמר שהשיגורים שלו יכולים להגיע עד לערים שנמצאות יותר מ-250 מיילים מעבר לגבול שבין הקוריאות. העלונים, בין השאר, קוראים לעם הצפון-קוריאני להתקומם נגד קים ג'ונג און.

"אנחנו שולחים תרופות, ועלונים הנושאים את האמת", אמר פארק, מקבוצת "לוחמים למען קוריאה הצפונית החופשית" שבסיסה בסיאול. "עד כמה לא אנושי מצידם לשלוח זוהמה בתגובה?"

פיונגיאנג וסיאול מסוכסכות כבר שנים, אם כי יחסי היריבות החמירו לאחרונה לאחר שקים הכריז בינואר על קוריאה הדרומית כ'אויבת מספר אחת' של מדינתו. מאז המשיכה קוריאה הצפונית לערוך ניסויי נשק - לרבות שיגור כושל של לוויין ביום שני האחרון - אך לא בחרה בעימות צבאי ישיר.

במקום זאת בחר משטר קים, המבקש לעקור כל קשר עם הדרום, בביטויים סמליים יותר של חוסר שביעות-רצון. לדוגמה, פירוק פנסי רחוב שעמדו בעבר לאורך כבישים בין-קוריאניים, או אימוץ לוגו חדש לחברת התעופה הלאומית של המדינה, שפעם השתמשה בתמונה של חצי האי הקוריאני כולו. 

יתרון פסיכולוגי

שתי הקוריאות הנחיתו כבר מזמן הודעות אסטרטגיות מהשמיים כדי להשיג יתרון פסיכולוגי. לפי הערכות צבא ארה"ב, במהלך מלחמת קוריאה בשנים 1950-1953 הפיצו שתי המדינות ביחד יותר מ-2 מיליארד עלוני תעמולה, שהופלו לעתים קרובות ממטוסי קרב. אלה של הצפון פרסמו את היתרונות של הסוציאליזם; העלונים של הדרום הבטיחו הגנה לחיילים שייכנעו. 

עלוני תעמולה וזבל מצפון קוריאה, שנשפכו מתוך בלון ענק שהתפוצץ בגבולות של דרום קוריאה / צילום: ap, South Korea Presidential Office
 עלוני תעמולה וזבל מצפון קוריאה, שנשפכו מתוך בלון ענק שהתפוצץ בגבולות של דרום קוריאה / צילום: ap, South Korea Presidential Office

מערכות ההסברה התפתחו במשך העשורים. בשנות ה-80 הטילה קוריאה הדרומית מן אוויר בעיקר עלונים המציגים נשים צעירות לבושות בגדי ים - ניסיון לגרום לצפון-קוריאנים לקנא בשכנתם הקפיטליסטית. אבל כיום, המידע שקוריאה הדרומית נוטה להדגיש הוא הזוועות שמעולל משטר קים בכל הנוגע לזכויות אדם.

קוריאה הצפונית, שעד שנות ה-70 הייתה משגשגת יותר מבחינה כלכלית מן הדרומית, הפסיקה להציג את עצמה כגן עדן סוציאליסטי. במקום זאת, העלונים שלה ביקשו להעליב את מנהיגי קוריאה הדרומית, ושינו את האיות בשפה הקוריאנית למילה "נשיא" כך שיכלול את המילה "קקי". כיום חומר מודפס מהווה איום משמעותי פחות מאשר החסני USB מלאים מוזיקת K-Pop של פעילים דרום-קוריאנים. 

בלון ענק שנושא אשפה נצפה בשדה אורז במחוז צ'ורוון בדרום קוריאה / צילום: Reuters, YONHAP NEWS AGENCY
 בלון ענק שנושא אשפה נצפה בשדה אורז במחוז צ'ורוון בדרום קוריאה / צילום: Reuters, YONHAP NEWS AGENCY

האיום העיקרי

הפעם האחרונה שבה שלח משטר קים אשפה וצואה בבלונים הייתה בשנת 2016. באותה עת נפלה אחת השקיות ונכנסה דרך גג מכונית בדרום קוריאה. קומפקט דיסק צפון-קוריאני שנפל מהשמיים הציג תמונה של הטילים שברשות המדינה וסיסמה שבה נכתב: "עימות איתנו פירושו הרס!"

המשטר הצפון-קוריאני מרגיש מאוים מתמיד בשל הניסיונות הגוברים של תושביו לצפות בתוכן דרום-קוריאני מוברח. המשטר חושש כי תוכן זה עלול לעורר שינוי באידאולוגיה ולהפחית את הנאמנות כלפי המשטר, אמר קאנג דונג-וואן, פרופסור באוניברסיטת Dong-A בקוריאה הדרומית, שראיין מספר רב של נמלטים צפון-קוריאנים.

"תוכן זר מקוריאה דרומית הפך לאיום העיקרי על משטר קים", אמר קאנג.