כלבת השיבה-אינו, שהפכה לפנים של המטבע הקריפטוגרפי דוג'קוין, העדיפה לנמנם

קאבוסו, כלבת הצלה וסנסציית אינטרנט לא צפויה, מתה בגיל 18 ביפן

מטבע הדוג'קוין / צילום: Reuters, Dado Ruvic
מטבע הדוג'קוין / צילום: Reuters, Dado Ruvic

קאבוסו, חיית מחמד די רגילה, זכתה לתהילה לגמרי במקרה. זה קרה לאחר שבעליה, גננת בת 62, שיתפה באינטרנט תמונה של כלבה חמודה עם הבעה משתוממת. האינטרנט מצא אותה ואימץ אותה ללבו, וכלבת השיבה־אינו היפנית (Shiba Inu) הפכה לקמע של מטבע הקריפטו דוג'קוין. בשבוע שעבר קאבוסו מתה, בגיל 18. קאבוסו לא נתנה לתהילה לעלות לראשה הפרוותי. הבילויים האהובים עליה היו לנמנם עם שלושת החתולים שחיו איתה - ומדי פעם, כשהבעלים לא הייתה בבית, לבלגן איתם פח אשפה סתם בשביל הכיף.

המטבע החזק בעולם בדרך לנקודת מפנה, ואיך זה ישפיע על השקל
שאלות ותשובות | מניית אנבידיה לא מפסיקה לזנק? זאת התחזית של בנק אוף אמריקה

המראה פעור העיניים של הכלבה סימל את הטירוף סביב נכסים ספקולטיביים, ושימש כאייקון של מטבע קריפטוגרפי הפכפך, שבשיאו הגיע למחיר 73 סנט ולשוק בשווי כמעט 90 מיליארד דולר. קאבוסו משכה את תשומת ליבם של אנשי עסקים, ראפרים וחברי קונגרס.

אימפריית הקריפטו שקמה במהירות והגיעה עד שווי של 3 טריליון דולר, מעדה. כך בעוד שבשנת 2021 זכה הדוג'קוין לתהילה, הרי ששנת 2022 כבר התאפיינה בפשיטות רגל של חברות בתחום, אישומי הונאה ושחיקת מחירים. השנה האופטימיות חזרה לשוק, ודחפה את מחירי הקריפטו לשיאים חדשים.

הצד הפרוותי של המטבע

אצוקו סאטו, מורה המתגוררת בסמוך לטוקיו, אימצה את קאבוסו ממקלט לבעלי חיים בשנת 2008. היא אמרה שהשאירה לה את השם שבחרו לה, שכן זהו סוג של פרי־הדר יפני, ופניה של הכלבה היו עגולים כמו הפרי.

הכלבה קאבוסו שהיוותה את ההשראה למטבע הדוג'קוין / צילום: ויקיפדיה
 הכלבה קאבוסו שהיוותה את ההשראה למטבע הדוג'קוין / צילום: ויקיפדיה

סאטו פרסמה בבלוג שלה ב־2010 תמונות של קאבוסו שוכבת על הספה, בכפות שלובות. בתצלומים, לכלבה בהירת הפרווה יש פנים מלאות הבעה המזכירות פני פנדה, והיא נראית כאילו התעוררה הרגע משינה. סאטו מתארת בכתוביות את המתרחש: "קאבוסו חושבת שזה יום שני. אוף. ואז הכלבה מבינה שזה בעצם יום שישי, ונראית מבולבלת כאילו היא חושבת 'ברצינות? אין סיכוי!'".

לאחר שהאינטרנט, שידוע בחיבתו לבעלי חיים, מצא את התמונה של קאבוסו, היא הפכה למם שמשתמשים הוסיפו לו אמירות משלהם.

בין אלה היה בילי מרקוס, מפתח שרצה ליצור מטבע קריפטוגרפי כפרודיה. הוא התכוון להתלוצץ על חשבון עליית המטבעות והטוקנים החדשים, לרבות ביטקוין. בניגוד למטבעות פיאט (מטבע מוחשי) כמו הדולר האמריקאי, מטבעות קריפטו אינם מגובים על ידי ממשלות, וערכיהם אינם מושפעים משיעורי הריבית. הם יכולים להיות מועדים לשינויים חדים בערכם על רקע כותרות ואירועים אחרים.

מרקוס היה שותף ליצירת דוג'קוין, שנושאו המרכזי היה המם האינטרנטי של קאבוסו (המם העמיד פנים שלכלבה יש כישורי איות גרועים, ולכן נקרא "doge" במקום "dog").

אילון מאסק אימץ בחום

בשנת 2013 העתיקו המתכנתים את דיוקנה של קאבוסו למטבע זהב כסמל של דוג'קוין. הם בחרו סיסמאות מטופשות כמו "וואו הרבה מטבע".

והבדיחה תפסה. חברי קונגרס השתמשו במם בטוויטר כדי להשיב למבקרים בעקיצות כגון "מאוד הוצאות. וואו" לצד הדמות של קאבוסו. היא הופיעה על מכונית מרוץ, וראפרים כמו סנופ דוג צייצו את פניה של קאבוסו והוסיפו כותרות משלהם.

אילון מאסק (בין היתר מנכ"ל טסלה אז) צייץ בטוויטר את המם של קאבוסו לעתים קרובות בשנת 2021. זה הביא את הדוג'קוין, שהיה שווה קודם לכן כמה אלפיות הסנט, לזנק ל־8 סנט כשאנשים רבים הצטרפו למסחר היומי.

ההתעניינות בקאבוסו, ובגזע שלה, גברה עם התפתחות הדוג'קוין. נוצרו בהשראתה מטבעות לוואי דוגמת Floki Inu Coin ,Shiba Inu Coin (עבור השיבה־אינו שמאסק אימץ מאוחר יותר) ו־Doge Token . הדוג'קוין שווה היום רק שבריר משווי השיא שלו במאי 2021, ונסחר תמורת כ־16.5 סנט.

ביפן, סאטו כלל לא טרחה לעקוב אחר חדשות הקריפטו, וגילתה שפניה של הגורה שלה נמצאו בכל מקום בערך רק כשהעוקבים של הבלוג שלה סיפרו לה על כך, אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל". "זה התקיים רק באינטרנט בחו"ל ולא השפיע על החיים האמיתיים שלי בכלל", סיפרה. "חשבתי שזה בסדר אם כולם נהנים".

הכי רחוקה מקריפטו

אולם סאטו לא חשה בנוח עם העובדה שהפנים של קאבוסו מודפסות על מוצרים כמו חולצות או ספלים, ללא רשותה. היא שכרה עורך דין, ומאז קיבלה עמלות מכמה עסקים בודדים. בדוג'קוין, או כל מטבע קריפטוגרפי אחר, סאטו מעולם לא החזיקה. "אני לא מבינה איך הם עובדים", הסבירה.

היא כן החלה לקבל הצעות מאנשים לעזור לה להפוך את התמונות של קאבוסו ל־NFT, נכסים דיגיטליים. בעזרת אחרים, מכרה סאטו במכירה פומבית את התמונות של קאבוסו שהיוו השראה לדוג'קוין לטובת צדקה. זה הניב לה יותר מ־4 מיליון דולר, שלדבריה נתרמו לבניית בתי ספר בווייטנאם ובכמה מדינות אחרות.