הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל

לאחרונה, מיובאים ארצה אלפי כלי רכב חדשים מסין שמגיעים באמצעות אוניות מכולה, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב - זה מה שעומד מאחורי התופעה • וגם: סמארט משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש בישראל, וקיה משיקה משפחתית להמונים • השבוע בענף הרכב

כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ
כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ

יבואני כלי הרכב הסינים החלו לייבא לישראל לאחרונה אלפי כלי רכב חדשים במכולות, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב (RORO) כפי שהיה עד היום. לגלובס נודע כי לאחרונה נפרקו בארץ מאות כלי רכב חדשים מסין, שהגיעו באמצעות אוניות מכולה, ועוד אלפי כלי רכב נמצאים בדרכם לישראל.

ניתוח גלובס | באוצר בונים על הנהגים שימלאו את הבור: אלה הגזירות המתוכננות
מבחן דרכים | מוכנים לשלם מעל חצי מיליון שקל על חשמלית סינית? זו כנראה בשבילכם

"הטרנד" החדש החל בשנה שעברה על ידי נמל המפרץ ו-MG, והתרחב לנמלים וליבואנים נוספים. הוא החל לצבור תאוצה לאחרונה מאז החלו מתקפות החות'ים בים האדום, שהובילו חברות ספנות ייעודיות לרכב להטיל מגבלות על מעבר בתעלת סואץ ו/או על עצירה בישראל.

כיום מייבאים רכב בצורה הזו גם המותג צ'רי של קרסו, טסלה, שכבר ייבאה לנמל אשדוד משלוח גדול של כלי רכב במכולות בעיצומה של המלחמה בדרום, ומותגים סיניים גדולים נוספים ששולחים לישראל כלי רכב בלעדית במכולות, או נוסף על RORO. ביניהם גם BYD ,GEELY וצ'רי.

מקורות בענף הרכב אומרים כי ההעדפה הטבעית להובלת רכב מהמזרח לישראל היא עדיין באמצעות ספינות RORO ייעודיות. אולם המעבר למכולות מתבצע כיום בגלל מספר סיבות.

הראשונה היא ירידה בזמינות של ספינות כאלה בקווים מהמזרח, בין השאר בשל "רכבת ימית" של מאות אלפי כלי רכב, שמייצאים כיום היצרנים הסינים למקסיקו, ברזיל ומדינות נוספות בדרום אמריקה, שבהן הביקוש לרכב מתוצרת סין שובר שיאים. נוסף על כך הזמינות של ספינות מכולה מהמזרח היא גבוהה, כמעט כל שבוע.

סיבה נוספת היא, שהעלות הכולל של הובלת רכב ישירה לישראל באמצעות מכולה, שנחשבה בעבר גבוהה יותר מזו של הובלה בספינה ייעודית, ירדה משמעותית. זאת בשל הזינוק בעלויות ההובלה בספינות RORO, שחלקן נאלצות כיום לפרוק את כלי הרכב בתחנות ביניים באירופה ולהוביל אותן משם באמצעות שטעון. רוב המכולות בגודל 40 רגל מכילות שניים עד ארבעה כלי רכב, מה שמקזז את העלות משמעותית.

שוק ההובלה והפריקה משתנה

הטרנד החדש כבר מתחיל לשנות את התמונה בשוק ההובלה והפריקה של כלי רכב לישראל, שמגלגל קרוב ל-300 מיליון דולר בשנה בעלויות הובלה, פריקה ואחסון. בין השאר נודע לגלובס כי גם נמל הדרום החדש, שעד כה לא פעל בתחום הרכב, החל לפרוק בתחומו כלי רכב שמגיעים במכולות.

גם נמל המפרץ החדש בחיפה, שהיה החלוץ בפריקת רכב ממכולות, נערך להגברת פעילותו בתחום וצפוי לפרוק בתחומו בקרוב אלפי כלי רכב של MG, שיגיעו מסין במכולות. נוסף על כך נכנסות שחקניות חדשות לשוק הובלת הרכב מהמזרח לישראל, שבו הייתה צים דומיננטית עד כה, ביניהן מארסק, MSC ועוד.

נחת בישראל: הקרוס־אובר החשמלי סמארט #3

יבואנית הרכב כלמוביל, המייבאת את מותג סמארט לישראל, החלה לשווק השבוע את הקרוס-אובר "סמארט #3", שהוא "האח הגדול" של הדגם סמארט 1, אשר שווק בישראל עד כה.

אורכו של הסמארט #3 4.4 מ', רוחבו 1.84 מ', גובהו 1.6 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.78 מ', כ-3.5 סנטימטרים ארוך יותר מהדגם 1.

סמארט #3 / צילום: יח''צ
 סמארט #3 / צילום: יח''צ

הרכב ישווק בישראל בתצורה הנעה אשר כוללת מנוע אחורי בודד בהספק של 271 כ"ס, עם סוללה של 62 קילוואט, אשר מספקת טווח נסיעה שבין 435 ל-455 ק"מ, בהתאם לגרסה.

במקביל משווקת גם גרסת "בראבוס", אשר כוללת שני מנועים בהספק הכולל של 428 וטווח של עד 415 ק"מ.

הבראבוס מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות.

המחירים מתחילים בכ-205 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיעים עד 250 אלף שקל לדגם "בראבוס".

קיה מרחיבה את היצע הדגמים החשמליים בישראל עם מיני־וואן ומשפחתית להמונים

השבוע השיקה טלקאר, יבואנית קיה, את הקרוס-אובר החשמלי הגדול EV9. אורכו של הרכב כ-5 מ', רוחבו 1.98 מ', גובהו 1.75 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 3.1 מ'. הרכב מותאם להסעת שישה או שבעה נוסעים, בהתאם לגרסה, ויש לו מערך פיקוד דיגיטלי מתקדם ותא מפואר.

הוא משווק בשתי גרסאות עיקריות. הראשונה עם מנוע בודד בהספק 203 כ"ס וסוללה של 100 קילוואט עם טווח של עד 563 ק"מ. מחירה מתחיל ב-429 אלף שקל. השנייה מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 384 כ"ס, ובאותה סוללה, עם טווח של עד 505 ק"מ. מחירה מתחיל בכ-489 אלף שקל.

לפני סוף השנה צפוי לנחות כאן גם הקרוס-אובר החשמלי הקומפקטי החדש של קיה, EV3, שמיועד לפלח העממי מול ATTO3 של BYD ודומיו. החודש החל השיווק המוקדם שלו באירופה.

הקרוס־אובר החשמלי EV9 / צילום: יח''צ
 הקרוס־אובר החשמלי EV9 / צילום: יח''צ

בשלב הראשון יושקו באירופה שתי גרסאות; גרסת הטווח הרגיל מצוידת בסוללה של 58 קילוואט-שעה ובטווח של עד 410 ק"מ ב-WLTP. מחירה בגרמניה יתחיל בכ-37 אלף אירו, זול יותר בכ-1,000 אירו מהמחיר של ATTO3.

גרסת הטווח הארוך מצוידת בסוללה של 81 קילוואט-שעה עם טווח של עד 600 ק"מ ב-WLTP. מחירה בגרמניה כ-43 אלף אירו. שני הדגמים מצוידים במנוע בודד בהספק 204 כ"ס.