שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי • הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock
אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

מחירי האננס, שנחשבו לגבוהים במיוחד גם ביחס למדינות אירופיות שלא מגדלות אותו כלל, צנחו בשנה האחרונה לאחר ביטול המכס והפתיחה ליבוא מקוסטה ריקה - כך עולה מנתוני סטורנקסט ורשות המסים. ממחיר של 37.68 שקל ליחידה ברבעון האחרון של 2021, המחיר הגיע ל-18.49 שקל ליחידה כעת.

יחד עם היבוא זינקה הצריכה, כך שהרבה יותר ישראלים נהנים מהפרי הטרופי מאשר בעבר. נתונים אלה מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים בלי פגיעה משמעותית בייצור המקומי.

המוניטור | פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד
האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

במסגרת תוכנית "מכס אפס", בוטל במרץ 2022 המכס על אננס שעמד על 4.32 שקלים לק"ג. חשוב מכך, משרד החקלאות חתם באפריל 2022 על הסכם עם קוסטה ריקה, שמאפשר לאננסים משם להיכנס לישראל. רגולציות הגנת הצומח בישראל נחשבות קשוחות במיוחד וחוסמות יבוא, ומבקר המדינה עמד על כך בדוח על הריכוזיות בענף המזון מ-2021.

למרות שהצעד שביצע משרד החקלאות היה קטן מאוד, של פתיחה ליבוא ממדינה נוספת אחת, המחיר צנח בכמעט 50%. אפילו רשתות שאינן מהזולות ביותר כמו שופרסל מוכרות ק"ג אננס בכ-20 שקל ליחידה. בשנה האחרונה האננס הפך לנגיש בהרבה לצרכן הישראלי.

המחיר הנמוך והיבוא הקל עודדו עלייה דרמטית בצריכה: בעוד שבשנת 2021 נמכרו בישראל 1.1 מיליון אננסים, ב-2022 נמכרו 1.4 מיליון, ב-2023 נמכרו 1.9 מיליון, והרבעון הנוכחי צפוי לשבור את השיא של השנים האחרונות בצריכת האננס. מתוך כך, היבוא עלה (בק"ג) בכ-60%, בעוד המכירות ככלל (ביחידות) עלו בכ-70%. כך שלמעשה, ייתכן כי הפגיעה בייצור האננס המקומי הייתה מינימלית בלבד, בעוד המחיר הנמכר ירד משמעותית.