טראמפ אכן הורשע במשפטו, אבל לא כל מה שאומרים על ההרשעה נכון

גזר הדין של נשיא ארה"ב לשעבר בפרשת דמי השתיקה יינתן רק ב־11 ביולי, אבל הרשת כבר חגגה - ולא תמיד עם העובדות • המשרוקית של גלובס

צילום: צילום מסך
צילום: צילום מסך

ביום חמישי האחרון חבר המושבעים במשפט דמי ההשתקה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הגיע להכרעה: אשם, בכל 34 סעיפי האישום. לפי ההרשעה, עורך דינו של טראמפ, מייקל כהן, שילם דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. זאת, במטרה שלא תחשוף רגע לפני בחירות 2016 רומן שהיה בין השניים כעשור קודם לכן. הדבר בפני עצמו לא מהווה עבירה פלילית, אבל מה שכן מהווה זה שטראמפ החזיר לכהן את הכסף ורשם אותו לצורכי מס כהוצאות משפטיות, מה שכבר מהווה רישום כוזב.

גזר הדין יינתן רק ב־11 ביולי, אבל הרשת כבר חגגה - ולא תמיד עם העובדות. 

פרשנות | האם הרשעת טראמפ תציל את מסע הבחירות המקרטע של הנשיא ביידן?

בין בכי לשמחה

איך הגיבו שני המחנות הפוליטיים להרשעה? לפי פוסט שרץ ברשת ת'רדס, מבית מטא, אוהדי הנשיא לשעבר לא קיבלו היטב את הידיעה: "תומכי טראמפ מתמודדים עם ההרשעה בדיוק כפי שהייתם מצפים", נכתב שם, לצד תמונה של אדם עם פנים בוכיות שמחזיק בשלט "שחררו את אבא תרזה" - רפרנס לדבריו של טראמפ ש"אמא תרזה לא יכולה לנצח את האישומים הללו". רק שכפי שהסבירו בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, למרות שאכן היו תגובות אמוציונליות להרשעה, בתמונה הזו נראה בכלל הקומיקאי ג'ייק בירד, שצילם סצנות שונות לקראת פסק הדין עבור התוכנית של ג'ימי קימל.

ומה לגבי מתנגדי טראמפ? פוסטים שרצו ברשת איקס הראו יושבים בפאב חוגגים באושר, כאשר על מרקע הטלוויזיה מופיע המילה "מורשע". רק שכפי שהסבירו ב־Snopes, במקור מדובר בווידאו של צפייה במשחק כדורגל.

לא היה מעצר

ומה עשו הרשויות עם ההרשעה? לפי פוסט באינסטגרם, עצרו את טראמפ. "אשם!" דיווח הפוסט לצד תמונה בה נראים שוטרים מובילים את טראמפ בכוח. האם יכול להיות שהעבירות כה חריפות שיצדיקו מעצר עד תום ההליכים? לפי USA Today, ממש לא. מדובר בתמונה שנוצרה בבינה מלאכותית, כך לפי מומחים לתחום ותוכנה שמזהה תמונות שנוצרו ב־AI. בנוסף, ישנם גם פרטים קטנים, כמו העובדה שהעניבה שטראמפ ענב במשפט אינה זהה לזו שבתמונה.

העונש לא יגיע ל־100 שנה

איזה עונש טראמפ עלול לחטוף? הוא עצמו אמר ש"אני אמור ללכת לכלא ל־187 שנה" על עבירה שלדבריו היא מזערית. פוסט באינסטגרם טען שהעונש יכול להגיע לעד 136 שנות מאסר. האם אלה המספרים? לא ברור איך טראמפ הגיע ל־187 שנים, אבל ברור איך הגולש באינסטגרם הגיע ל־136: העונש עבור כל סעיף אישום יכול להגיע לארבע שנות מאסר. מאחר שהיו 34 סעיפים כאלה, המתמטיקה מגיעה ל־136. אבל כפי שהסבירו ב־USA Today, החוק בניו יורק קובע כי בעבירות מהסוג בהן טראמפ הורשע, העונש המצטבר לא יכול לעלות על 20 שנה. מעבר לכך, מומחים סבורים כי גם את העונש הזה טראמפ לא יקבל, שכן מדובר בהרשעה ראשונה, וגם היא בעבירה לא אלימה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: