פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל • בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

קבוצת פוקס  הודיעה היום (א') כי רשת המזון והקפה הבינלאומית Pret A Manger, איתה חתמה על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים בארץ, ביטלה את ההסכם איתה בעקבות מלחמת "חברות ברזל".

החברה הביטחונית שנמכרת בשווי של עד 100 מיליון שקל 
חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק 

ההודעה על המגעים לשיתוף-פעולה בין בעלי חברת פוקס, הראל ויזל, לבין רשת המזון הבריטית פורסמה כבר ביולי 2022, כאשר קודם לכן, ב-2019, התנהלו מגעים בין קבוצת קפה קפה שבבעלות רונן נמני לבין הרשת הבריטית, אולם אלה לא הבשילו. 

Pret a Manger היא רשת קפה וכריכים בריטית שנוסדה ב-1986 ומונה כיום מעל ל-500 סניפים ברחבי העולם. הרשת, המנוהלת על-ידי פאנו קריסטו, פועלת בארה"ב, באירופה, בסין, בדובאי ובסינגפור. הרשת פועלת בפורמט של מדפים לאוכל חם ומקררים קרים בשירות עצמי, בהם הלקוח מבצע את תהליך איסוף המוצרים בעצמו ולבסוף ניגש לקופה רק לצורך התשלום. 

בהודעה שפרסמה היום פוקס נמסר כי "ביום 30 במאי 2024 הודיעה Pret A Manger על החלטתה לבטל את הסכם הרישיון, וזאת, לטענתה, לאור התקיימותו של אירוע כוח עליון כתוצאה ממלחמת 'חרבות ברזל' והשפעתה על יכולתה של החברה לבצע פעולות מקדימות נדרשות לפתיחת הפעילות על-פי הסכם הרישיון".

טרם פרסום הודעה זו, התכנון היה להקים סניף ראשון של רשת המזון והקפה בתל אביב לקראת סוף השנה. 

בהמשך לפרסום הדיווח מניית פוקס יורדת בכ-2.5% במסחר בתל אביב.

"מתכננים התרחבות משמעותית לשטחים הפלסטינים הכבושים"

בתקופה האחרונה דווח על לחץ רב מצד גופים פרו-פלסטיניים שאיימו בחרם על הרשת, אם זו אכן תגיע לישראל. בין היתר עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בארץ. בינואר דיווח אתר פרו-פלסטיני בבריטניה על כך שמפגינים הציבו ארונות דמה של קורבנות פלסטינים מול אחד מסניפי הרשת בלדברוק גרוב, וכן שפכו דם מלאכותי ברחוב, כשהם קוראים "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית". כמה עשרות בני אדם תועדו בהפגנה.

על רקע זה, ברשתות החברתיות מתנהל מאז ינואר קמפיין עז נגד בתי הקפה של Pret A Manger, הפופולרית מאוד במרכזי הערים בבריטניה.

כרזות עם הדרישה ל"חרם על Pret" הופצו ברשתות החברתיות בחודשים האחרונים. "הם מתכננים התרחבות משמעותית לשטחים הפלסטינים הכבושים", נכתב באחת מהן.

גם בארה"ב דווח על הפגנות בסניפים של החברה בשיקגו ובניו יורק. באחד מקטעי הווידאו שהועלו לרשתות נראים פעילים אלמוניים גונבים כריכים מהחברה במחאה על התרחבותה לישראל. 

"משפחה ציונית אדוקה"

רשת Pret A Manger, נרכשה ב-2018 על-ידי חברת JAB הנמצאת בבעלות משפחת ריימאן הגרמנית. שווי ההון המשפחתי מוערך בעשרות מיליארדים, והיא מחזיקה ברשתות מזון גלובליות, רשתות בתי קפה וגם עסקי אופנה.

המשפחה הזמינה מהיסטוריונים מחקר על תפקיד העסקים המשפחתיים במהלך מלחמת העולם השנייה, שחשף ניצול של עובדי כפייה, חברות ותמיכה במשטר הנאצי. כתוצאה מכך, בין היתר, הקימה החברה המשפחתית קרן למאבק באנטישמיות באירופה. באחד מהאתרים המפרטים עסקים הקשורים לישראל שהם יעד לחרמות, נכתב כי המשפחה היא "ציונית אדוקה" שתומכת ב"מדינה הציוניות באמצעות השקעות ותרומות מקרן אלפרד לנדאקר".