הוא איבד את עבודתו. אשתו נכנסה לכלא. כעת הוא רוצה להפיל את נשיא קוריאה הדרומית

עלייתו, נפילתו וחזרתו לזירה של צ'ו קוק ריתקו את קוריאה הדרומית – מדינה שפילוג הפוליטי בה חמור יותר מאשר בארה"ב

צ'ו קוק במהלך עצרת לקראת הבחירות בפרלמנט באפריל / צילום: ap, Ahn Young-joon
צ'ו קוק במהלך עצרת לקראת הבחירות בפרלמנט באפריל / צילום: ap, Ahn Young-joon

צ'ו קוק חי גרסה דרום-קוריאנית של "בית הקלפים". בתוך שנים ספורות הוא היה עוזר נשיאותי בכיר, שר משפטים ונושא לשערורייה לאומית הרסנית - כזו שהכניסה את אשתו לכלא, סיימה את הקריירה של בתו כרופאה והפכה אותו לעבריין.

כעת הוא מפלס דרך חדשה ולא צפויה: של פוליטיקאי הזומם נקמה. 

מטח הבלונים של קים ג'ונג און: שקיות של צואה עפות אל הדרום
53 מעלות בצל בדלהי ומוסקבה נכנסת לטווח האש של טילים אוקראיניים

האיש שהביא למפלתו הוא כעת נשיא קוריאה הדרומית - וצ'ו' הקים תנועה פוליטית שנבנתה על הפלת יון סוק-יאול. מפלגתו החדשה זכתה בקואליציה של מושבים בבית המחוקקים באפריל עם סיסמת קמפיין פשוטה: "שלוש שנים הן יותר מדי", המתייחסת לתקופת כהונתו של יון.

"למעשה, גם שלושה ימים הם יותר מדי", אמר צ'ו בן ה-59 בראיון שנערך לאחרונה. הקריירה שלו בבית המחוקקים החלה ביום חמישי, כאשר האסיפה הלאומית החדשה החלה את כהונתה בת ארבע השנים.

במשך עשרות שנים הייתה הפוליטיקה הדרום-קוריאנית קשוחה במיוחד. כמעט כל נשיאי קוריאה הדרומית לשעבר נחקרו או נכלאו לאחר שעזבו את תפקידם. הפוליטיקאים מנצלים באופן קבוע את הכעס הפופולרי על ביצוע עבירה בתפקיד, כדי לזכות ברווח אלקטורלי.

ההשמצות הללו הותירו את ציבור הבוחרים מפולג. סקר מ-2022 של מרכז המחקר Pew מצא כי חציון של 65% מהמבוגרים ב-19 מדינות חווים סכסוכים מפלגתיים חריפים בתוך ארצם. כ-88% מהאמריקאים תופסים את החברה במדינתם כמצויה בקונפליקט מפלגתי חריף, קרע שרק מדינה אחת האפילה עליו: קוריאה הדרומית, עם 90% מאזרחיה.

"אנחנו רואים דפוסים דומים מאוד בארה"ב ובקוריאה הדרומית", אמרה ג'נל פטטרולף, המתמחה במחקר סקרים בינלאומיים במרכז המחקר Pew. "המגמה הכוללת שאנו רואים היא של פחות שביעות-רצון מהדמוקרטיה, התחושה הרווחת הזו שאנשים רוצים איזשהו שינוי במערכת שלהם, ושהוא צריך להיות קשור לסוגים שונים של פוליטיקאים".

העלייה המטאורית של צ'ו, אובדן הפופולריות והקאמבק האחרון שלו ריתקו את הדרום-קוריאנים בחמש השנים האחרונות, והם משקפים את הגלישה של המדינה מאחדות לפילוג.

"ארץ מולדת" 

כסטודנט צעיר למשפטים וסוציאליסט בתחילת דרכו בשנות ה-80, הצטרף צ'ו לתנועות דמוקרטיות נגד הדיקטטורה הצבאית של התקופה, וקרא לביטול החוקים המדכאים את חופש התקשורת ואת הזכות למחות. הוא גם התבטא נגד הפריבילגיות של האליטה השלטת השמרנית. מדי פעם הגיעו שוטרים לביתו ודרשו ממשפחתו להכריח אותו להפסיק. הם גם הטרידו את אביו, שהיה אקטיביסט כסטודנט עשרות שנים קודם לכן.

לאחר קריירה מצליחה במשפטים, הצטרף צ'ו כיועץ לממשל הנוטה לשמאל של הנשיא מון ג'יאה-אין. מון זכה בבחירות מהירות ב-2017, לאחר הדחת קודמתו השמרנית בשל שערוריית שחיתות של ניצול יכולת השפעה. מון הבטיח שיקום של קוריאה הדרומית ויצירה של חברה צודקת ושוויונית יותר.

צ'ו, שגובהו 1.80 מטר, הפך לפנים הפוטוגניות של הרפורמות וזכה לתשומת-לב תקשורתית בזכות המראה שלו. נראה שאפילו שמו חיזק את תחושת ההבטחה הגלומה בו, שכן "צ'ו קוק" בקוריאנית משמעותו "ארץ מולדת". לאחר שנה בתפקיד, שיעור התמיכה במון עלה אל מעל ל-80%.

במסגרת עבודתו בבית הכחול הנשיאותי, עזר צ'ו לגייס את יון בשנת 2019 לתפקיד התובע העליון במדינה. אך בתוך שבועותהחל יון לחקור את חברי המעגל הפנימי של הנשיא, לרבות את צ'ו, שנעשה בינתיים שר המשפטים.

יון חקר את צ'ו ואת אשתו בהאשמות על כך שהמציאו מסמכים אקדמיים כדי ששני ילדיו יתקבלו לאוניברסיטה. החקירה של שר מכהן ערערה את אמון הציבור בממשל מון. היא גם הפכה את יון לכוכב פוליטי שמרן, וסייעה לו להמריא במהירות אל הנשיאות, במרוץ צמוד ביותר. מרווח הניצחון של יון: פחות מ-1%.

בראיון האחרון נזכר צ'ו בפשיטה על ביתו שנערכה על-ידי הרשויות, בבוקר אחד בספטמבר 2019. אשתו, צ'ונג קיונג-סים, התקשרה אליו רועדת. כשלא הצליחה לדבר, היא מסרה את הטלפון לבתה. צ'ו חזר הביתה במהירות.

הבית היה הפוך. החוקרים חיפשו בארונות של צ'ו, והמחשב והמחברות שלו הוחרמו. אפילו יומנה של בתו נלקח.

"הרגשתי כאילו הפשיטו אותי," אמר צ'ו, שהתפטר מתפקיד שר המשפטים בחודש שלאחר מכן, לאחר 35 ימים בתפקיד. ימים ספורים לאחר מכן נעצרה אשתו.

העמקת הפילוג

השערורייה הותירה את צ'ו ואת משפחתו מבודדים. חבריו התנערו מהם, וכתבים עקבו אחריהם. מאות אלפי מפגינים יצאו לרחובות בקריאה למעצרו של צ'ו. המחלוקת גרמה בסופו של דבר לתמיכה במון לצלול אל מתחת ל-40%.

החקירה שינתה את חייהם של צ'ו ושל משפחתו מן היסוד. אשתו של צ'ו ריצתה שלוש שנות מאסר על זיוף מסמכים לקבלה לאוניברסיטה של ​​ילדיה ועל השקעות בלתי חוקיות בקרן הון פרטית. התואר הרפואי של בתם נשלל, ובנם נאלץ לוותר על התואר השני.

הפרופסורה של צ'ו בוטלה, והוגש נגדו כתב אישום בתריסר אישומים, החל משוחד ועד זיוף מסמכים. הוא הורשע בזיוף מסמכים ובהאשמות נוספות, והוא ממתין לפסיקה סופית בעניינו מבית המשפט העליון של קוריאה.

בתו של צ'ו, צ'ו מין, הואשמה בשיתוף-פעולה עם אמה בהגשת מסמכים מזויפים. בנו, צ'ו וון, לא הואשם בעוולה. המשפחה, באמצעות המזכיר הראשי של צ'ו, אמרה שהם קיבלו את פסקי הדין הסופיים למרות אי-הסכמה עם חלקים מההאשמות.

"דבריי לא תאמו את מעשיי, ואני מבין שהאנשים ביקרו אותי כי היו להם ציפיות גבוהות ממני", אמר צ'ו, "אבל איני חושב שהדרך שבה התביעה חקרה אותי ואת משפחתי, והשיטות שלהם, היו נכונות".

במהלך שימוע פרלמנטרי ב-2019, כאשר היה יון התובע הכללי, הוא אמר למחוקקים שהוא עומד בראש החקירה של משפחתו של צ'ו על-ידי אישורם של דוחות קשורים. בשימוע בשנה שלאחר מכן, יון אמר למחוקקים שהוא חש אי-נוחות ברמה האישית בנוגע לחקירת צ'ו, אבל החקירות היו בלתי נמנעות.

בזמן שאשתו הייתה בכלא וילדיו היו בחקירה, חיפש צ'ו נחמה באימונים בעצימות גבוהה. כשהתחיל להתאמן, הוא הצליח בקושי לבצע עליית מתח מלאה אחת. עכשיו הוא יכול לעשות שמונה.

צ'ו כתב גם את "הזמן של צ'ו קוק", ספר רב-מכר משנת 2021, המפרט את מצוקותיה של משפחתו. לאחר שאשתו השתחררה מהכלא בספטמבר, הזמינה המשפחה את ארוחת הערב הראשונה שלהם יחד ממסעדה, כדי לשמור על פרטיותם. הם השיקו כוסות סקוטש סינגל מאלט. "אשתי לא יודעת לשתות," אמר צ'ו, "אבל אני שתיתי".

טוויסט פוליטי

ואז, שבועות ספורים לפני הבחירות לפרלמנט שהתקיימו באפריל, השיק צ'ו את "מפלגת הבנייה מחדש של קוריאה". המצע שלו דגל בסיום מוקדם של ממשל יון. הוא קרא לחקור את הגברת הראשונה, קים קיון-הי, בגין מניפולציה לכאורה במניות, והפציר בתובעים לזמן אותה בגין הפרת חוק נגד קבלת שוחד משום שקיבלה תיק יד של דיור בסך 2,200 דולר.

הגברת הראשונה לא הגיבה בפומבי על ההאשמות. אך במהלך מסיבת עיתונאים במאי, התנצל יון בפני העם הדרום-קוריאני על כך שנגרמה להם דאגה בשל "ההתנהלות הלא חכמה" של אשתו. לאחר שהטיל וטו על הצעת חוק לפתיחת חקירה מיוחדת של טענות על מניפולציות במניות של הגברת הראשונה בינואר, דחה יון את קריאות מפלגת האופוזיציה לחקירה וטען כי זו מתקפה פוליטית.

במסלול הקמפיין, קרא צ'ו לבוחרים לעזור למפלגות המתנגדות ליון להשיג 200 מתוך 300 המושבים באספה הלאומית, כדי לבטל הצבעות וטו נשיאותיות שימנעו חקירות מיוחדות על הנשיא ומשפחתו. קואליציה כזו יכולה גם לפעול להדחה.

מפלגתו של צ'ו זכתה ב-12 מושבים, מפלגת האופוזיציה העיקרית זכתה ב-175, ועדיין הן לא הצליחו להשיג יחד את הרוב של שני שלישים. משום שנשיאי קוריאה הדרומית יכולים לכהן רק למשך קדנציה אחת של חמש שנים, הבחירות יקשו מאוד על יון להעביר את אג'נדת החקיקה שלו במהלך כהונתו.

"יש לי המגבלות, הפצעים והפגמים שלי", אמר צ'ו, "אך אני נחוש להילחם נגד יון והממשל שלו, יותר מכל אחד אחר".

כמפלגה השלישית בגודלה באספה הלאומית הנכנסת, נשבע צ'ו לעבוד יחד עם המפלגה הדמוקרטית הנוטה לשמאל - שהבוס הקודם שלו, מון, היה חלק ממנה - כדי להמשיך לחקור את ממשל יון.

במאי נפגשו יון וצ'ו לרגע קל באירוע לכבוד יום הולדתו של בודהה. השניים עמדו פנים אל פנים לראשונה מאז יולי 2019, אז מונה יון לתובע הכללי. כשלחצו ידיים, שמר צ'ו על הבעה רצינית, בעוד שיון חייך ואמר, "נעים לפגוש אותך".

לעת עתה, אמר צ'ו שאין לו שאיפות נשיאותיות. אלא אם יבטל בית המשפט העליון פסיקה נמוכה יותר, צ'ו ייכנס לכלא. חוקי המדינה אוסרים על כל מי שנכלא בשל פשע להתמודד לתפקיד ציבורי למשך חמש שנים לפחות, כך שהמועד המוקדם ביותר שבו יוכל לרוץ לנשיאות יהיה 2032. אך הוא אמר שההתמקדות שלו בטווח הקרוב היא בהפלת ממשל יון.

"אם אכנס לכלא, המפלגה תעשה את העבודה שלי בשבילי", אמר. "אני לא יודע כמה זמן אהיה שם, אבל אני אעשה סקוואטים ושכיבות סמיכה".