מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" • "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" • בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת
גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מאז פרוץ המלחמה נמל אילת ריק מפעילות. לאחר פרוץ המלחמה ביקש הנמל, שמתמחה בפריקת כלי רכב, להוציא 60 מתוך 110 העובדים בו לחל"ת, אלא שההסתדרות מנעה את המהלך שזכה לקיתונות של ביקורת גם בוועדת הכלכלה של הכנסת.

בלעדי | ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה
בלעדי | בגלל המתיחות הביטחונית: עלייה חדה במחירי הובלת הרכב מאירופה לישראל

מנכ"ל הנמל, גדעון גולבר, שדורש להשתלב במתווה להסדרת הנמלים כדי להחזיר פעילות לנמל, אומר לגלובס, כי הנמל מושבת לחלוטין. "אין עבודה בכלל כבר שבעה חודשים. כעת אנו שוקלים פיטורים, משום שבהסכם הקיבוצי אין אפשרות להוציא לחל"ת, אבל יש אפשרות לפטר, וייתכן שאין לנו ברירה.

"זו לא אשמת הנמל אלא אשמת החולשה של מדינות הקואליציה בטיפול בחות'ים. אי אפשר להזניח את הסוגיה הזו למרות המלחמה. אבל אין פתרונות, ולכן אני לא מתבייש להגיד ללקוחות לשלם לחות'ים 100 אלף דולר כדי לעבור, ואני אשתתף במימון. אני לא ישן בלילה, ואם צריך לשלם למצרים כדי לעבור בתעלת סואץ, או לחות'ים כדי לעבור בבאב אל מנדב, אז זה מה שצריך".

דברי גולבר מגיעים על רקע ההסדרה המתגבשת בנמלי הים אשר נחשפה בגלובס. במסגרת הרפורמה בנמלי הים, שהחלה בתחילת שנות ה-2000 ועדיין לא הסתיימה לחלוטין, הוחלט על הפרטת הנמלים הממשלתיים ועל בניית שני נמלים חדשים: נמל המפרץ, הסמוך לנמל חיפה, ונמל הדרום, הסמוך לנמל אשדוד. נמל אילת הופרט, והוא מופעל על ידי האחים נקש.

ואכן, בצפון התחרות נהפכה שוקקת. נמל המפרץ נפתח בשנת 2021 ומפעילה אותו החברה הסינית SIPG. מולו ניצב נמל חיפה, שהפעלתו הופרטה, ואת הזיכיון רכשו החברות אדאני ההודית וגדות הישראלית.

בממשלה מרוצים

ביניהם ניצב נמל מספנות ישראל הקטן והיעיל בבעלות שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב, שניתנה לו הרשאה לפרוק עד 5% מהיקף הסחורות הנכנסות לישראל, כדי לשמור על העובדים בנמלים הממשלתיים.

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock
 יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

בכתב ההסמכה של הנמלים החדשים נקבע שכשסך המטען המגיע לישראל יגיע לרף מסוים - הם יקבלו רציף נוסף לפריקה. ההגבלה נוצרה כדי לא לפגוע בנמלים הוותיקים.

ואולם, כתוצאה ממשבר הקורונה השתרכו מחוץ לנמלים תורי ענק של אוניות, ולכן לנמלים החדשים ניתנו לשנתיים אותם רציפים ריקים, שבהם יכלו לפרוק מטען כללי. לפני כחודש פקעה תקופה זו, והרציפים שוממים. נמל המפרץ לוחץ מאוד כדי להשאיר בידיו את הרציף.

בממשלה רווים נחת מפעילות נמל המפרץ. בתחום המכולות הוא גבר בתוך כשנתיים וחצי על נמל חיפה הוותיק בהיקף תנועות המטענים. יחד עם זאת, בנמלי הים כבר אין תורים, בהשפעת התקררות ענף הספנות, האינפלציה והמלחמה, וקיימת יתירות רבה בפעילות הנמלית.

בדרום, נמל אשדוד הוא היחיד שנותר נמל ממשלתי וההפרטה מתרחקת לנוכח התנגדות שרת התחבורה מירי רגב והשר הממונה על החברות הממשלתיות דודי אמסלם, וגם משום שבמשרדי הממשלה פחות להוטים להפריט אותו, שכן בנמלי הים יש יתירות, תחרות ויעילות, וההפרטה נהפכה להיות, לדידם, עניינה העסקי של חברת נמל אשדוד.

מול הנמל קם ב-2022 נמל הדרום, שמופעל על ידי חברת TIL השוויצרית. כדי לבנות את נמל הדרום נבנה רציף עבודה שעליו ניצבו מנופי ההקמה של הנמל. עם סיום העבודות נותר רציף ששימש לעבודות והוא שומם. הוא אמור לשמש "שוט" בידי משרדי הממשלה על עובדי נמל אשדוד: אם לא יסכימו להפרטה ניתן יהיה להקים נמל נוסף, חדש, בתוך שטח נמל אשדוד, שיתחרה בו וינגוס בפעילותו.

באוצר גררו רגליים

בכל אופן, במסגרת ההסדרה הוצע לבטל בהדרגה את המגבלות ההיסטוריות על נמל מספנות ישראל, להעניק את הרציפים הזמניים לנמלים החדשים הפרטיים, להעניק לנמל חיפה היתר לעסוק במלט ובסחורות נוספות, ולנמל אשדוד את רציף העבודה, משעה שההפרטה לא נראית באופק.

באפריל שלח מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מכתב למשרד האוצר, ובו עקרונות ההסדרה המקובלים עליו, אלא שבאוצר גררו רגליים ונרשמה מחלוקת ביחס למתן רציף העבודה לנמל אשדוד. גם בנמל חיפה התנגדו להסדרה, וטענו שהיא תרסק את יכולתו להתחרות.

כעת, ההסדרה המתגבשת כוללת הארכת שימוש זמני לנמל המפרץ ברציפים החדשים, ושימוש זמני לנמל אשדוד ברציף העבודה, ששימש להקמת נמל הדרום.

בין לבין, נמל אילת מבקש להשתלב בהסדרה, ולפעול מהרציפים שמוענקים לנמלים החדשים, כדי לפרוק שם מכוניות מהמזרח הרחוק, שאילולא המלחמה היו נפרקות באילת, או להחזיר לתוקפו צו יבוא שמחייב לפרוק מכוניות מהמזרח בנמל אילת חרף המלחמה. במשרדי הממשלה מתכוונים לסייע לו באמצעות דחיית תשלומים, והגיבו עד כה באופן צונן יחסית לדרישות הנמל, שזיכיון הפעלתו מסתיים עוד כשלוש שנים.