גל ההתייקרויות לא מפסיק: מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב-5%

לגלובס נודע כי התעריפים יעלו בכל אמצעי התחבורה הציבורית, כשמחירו של כרטיס נסיעה בודד יעלה אף יותר • במקביל, עיריית תל אביב הודיעה על עלייה במחירי החניונים והחניה בכחול לבן

נוסעים ממתינים בתחנת אוטובוס. התעריפים יעלו / צילום: מץ 76
נוסעים ממתינים בתחנת אוטובוס. התעריפים יעלו / צילום: מץ 76

תעריפי התחבורה הציבורית צפויים לעלות בסוף החודש הנוכחי ב־5% - כך נודע לגלובס. הסיבה להתייקרות היא שמחירי התחבורה הציבורית צמודים לעלייה במחירי התשומות (כמו דלק, שכר נהגים וכדומה), ומדי שנה התעריף מתעדכן. ההתייקרות תהיה גורפת לכל אמצעי התחבורה, כשמחירו של כרטיס נסיעה בודד יעלה אף יותר כיוון שהוא מעוגל כלפי מעלה לחצי השקל הקרוב.

מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?
בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב 

גם בחודש יולי בשנה שעברה אמורה הייתה להתרחש העלאת תעריפים בהיקף של 12%, אולם שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחרו אז לסבסד אותה. כעת תעריפי התחבורה הציבורית מצויים בסבסוד של כ־85% מצד המדינה - שנחשב גבוה ביחס למדינות ה־OECD. מנגד, השירות והתשתיות של התחבורה הציבורית בישראל נמוכות משמעותית בהשוואה למדינות אלו.

במקביל לרפורמה

הסבסוד עליו הוחלט בשנה שעברה מומן מתקציב משרד התחבורה ומתקציב נוסף שאיתר משרד האוצר. בנוסף, הסבסוד הגיע מתוך העלאת תעריפי הרכבת הקלה מ־6 שקלים היום ל־8 שקלים - מהלך שאמור לצאת לדרך בחודש הקרוב. עם ההודעה על העלייה בתעריפים רגב האשימה את הממשלה הקודמת, אולם בשיחות מול האוצר היא תלתה את האחריות בכך בסמוטריץ', שבתפקידו כשר התחבורה הצמיד את תעריפי התחבורה הציבורית למחיר התשומות.

העלאת התעריפים הקרובה, אם לא יימצא לה פתרון, מגיעה לאחר שנכנסה לתוקפה רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית שהובילה רגב, תוך התנגדות גורמי המקצוע במשרד. במסגרת הרפורמה ניתנו הנחות נוספות לערים בפריפריה, לצעירים בגילים 18־26, וניתן פטור מלא מתשלום לחיילים משוחררים. על פי סקרים של משרד התחבורה והידע המצטבר באקדמיה, למחירי התחבורה הציבורית השפעה מינורית על ההחלטה לעזוב את הרכב הפרטי ולהשתמש בהם. יחד עם זאת, עבור אוכלוסיות מוחלשות שמשתמשות בשירות - כל הנחה היא משמעותית.

סך הסבסוד לנסיעות בתחבורה הציבורית הגיע ל־14 מיליארד שקלים בשנה האחרונה. ביחס לכך נזכיר כי תקציב לתוספות שירות באוטובוסים - כלומר הגברת תדירות וקווים חדשים - לא ניתן, וזאת משום שהתקציב הזה הותנה בעבר בהחלת חוק אגרות גודש, שאת ההערכות לגבייתו רגב הקפיאה.

עליית המחירים בתל אביב

בתוך כך, עיריית תל אביב הודיעה השבוע על העלאת תעריפים במחיר החניה הציבורית שבשטחה. העלייה תתבצע בין היתר בעקבות חובה שהטילה המדינה במסגרת חוק ההסדרים של 2021, לפיה כל עיר שיש בה יותר מ־40 אלף תושבים תידרש לחלק את השטח המוניציפלי שלה לאזורי חניה - כשתושב העיר יהיה זכאי לחניה חינם רק באזור מגוריו. לצעד זה הוסיפה העירייה הגבלה של מספר תווי החניה לכל משק בית לשניים, והודיעה כי החל מינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני.

גם בחניוני אחוזות החוף תעריפי החניה יעלו ב־25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 שקל במקום 16 שקל; ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקל במקום 24 שקל. שעת הכניסה החד־פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00.

יחד עם זאת, העירייה הדגישה כי שיעור ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף (75%) יישאר ללא שינוי, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב־יפו תהיה שקל אחד בלבד, ובתעריף החניה היומי 1.5 שקל.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מסרה כי "אין מספיק מקום ברחובות כדי לאפשר מתן חניה בחינם וללא הגבלה לכלל התושבים והמבקרים… העלאת המחירים בכחול לבן וגם בחניונים העירוניים תהפוך את השימוש ברכב הפרטי לפחות משתלמת ואטרקטיבית, והגבלת מספר תווי החניה למשק בית תגביר את הצדק החלוקתי ותאלץ את המחזיקים מספר רב של רכבים בביתם לרכוש או לשכור חניה פרטית".

ממשרד התחבורה נמסר: "בהתאם למנגנון שקיים בצו הפיקוח של תעריפי התחבורה הציבורית וכן בהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. יצוין כי מדובר במנגנון העלאת מחיר אוטומטי. יודגש כי בעקבות המצב המדיני וכתוצאה מהמלחמה, השרה רגב תפעל מול שר האוצר, במטרה למנוע פעם נוספת את העלייה במחירים, לטובת משתמשי התחבורה הציבורית".