הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א; מדד נפט וגז ירד ב-1%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% • ירידות חדות במחירי הנפט • "הנורמלי החדש של השוק": מה עומד מאחורי התנודתיות בבורסה ובשקל? • יוסי פריימן מעריך שהדולר יגיע ל-3.58 שקלים בתרחיש של הפסקת אש • בפועלים מעריכים כי ה-ECB יוריד את הריבית בגוש האירו למרות העלייה באינפלציה • ב-IBI חיוביים לגבי מניות הבנקים בישראל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:33

לאור המתח הבטחוני ששורר בגזרות הצפון והדרום, המסחר בת"א ננעל הערב בירידות שערים - מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.3%. מניות הנפט והגז הובילו את הירידות בהמשך לירידות במחירי הנפט - בראשון דלק קבוצה , אנרג'יאן   ומודיעין יהש . מדד נפט וגז השיל 1.1%. 

בשוק החוב המסחר התנהל ביציבות וללא שינויים  - איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים נסחרה בתשואה של 4.8% בעוד האיגרת לשנתיים ב-4.37, יציבות נרשמה גם במדדי האג"ח הקונצרניים. 

16:15

בזק  ו־PowerGen, שבבעלות מלאה של קרן ג'נריישן , השיקו היום (ג') את בזק אנרג'י - מותג החשמל של החברה המשותפת בזק־ג'ן. החברה מציעה את החבילות הבאות: 7% הנחה לאורך כל שעות היממה; 15% הנחה בימים א'-ה' בין השעות 07:00-17:00; או 20% הנחה בימים א'-ה' בין השעות 07:00-23:00. 

 במסגרת שיתוף־הפעולה בין שתי החברות, PowerGen תעמיד לטובת בזק אנרג'י חשמל שייוצר ממגוון מתקני ייצור שבבעלותה, בהם תחנות כוח בגז טבעי, מנועי גז, מתקנים סולאריים ומתקני אגירה. 

15:55

המסחר בבורסה מוסיף להתנהל בירידות שערים של כ-0.6% במדדים המובילים. מדד הבנקים יורד ב-0.8%. 

הירידות במחירי נפט גוררות את מניות האנרגיה לירידות - בראשון דלק קבוצה , אנרג'יאן   ומודיעין יהש . מדד נפט וגז משיל 2.3%. 

14:45

בנק מזרחי טפחות  דיווח לפני זמן קצר על ביקושים ערים בהנפקת סדרות אג"ח וגייס בשלב המוסדי כ-4.3 מיליארד שקל. בבנק מציינים כי בכוונתו היה לגייס סכום של 1.2 מיליארד שקל ב-3 סדרות: אג"ח, כתבי התחייבות נדחים וניירות ערך מסחריים כאשר אמש הגיעו בשלב המוסדי ביקושים של כ-6.3 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, החליט הבנק להגדיל את הסכום, ולגייס בשלב המוסדי כ-4.3 מיליארד.

12:52

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. במקביל, בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בשעה זו ב-0.8% מול השקל ונסחר סביב 3.69 דולר והאירו מתחזק בכ-1.1% מול השקל לרמה של 4.01 שקלים. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר מה עומד מאחורי המגמה: "ההסלמה הנמשכת והמתעצמת בגבול הצפון, יחד עם ירידות בחוזים על מדדי המניות בארה"ב, פועלים כעת בכיוון של החלשת השקל מול הדולר. היחלשות השקל בולטת על רקע התחזקות של הדולר בעולם. לכך ניתן להוסיף את אי הוודאות בנושא התקדמות עסקת החטופים, שכן בתקשורת נשמעות הודעות סותרות לגביה.

"הירידות בשוק המניות המקומי הן רוחביות ומעידות על חששות הן מהשלכות כלכליות של האירועים האחרונים והן על הסנטימנט השלילי. הערכות האוצר המעודכנות לגבי הגירעון התקציבי מן הסתם לא מוסיפות בריאות. עם זאת, הירידות היום הן עדיין בתוך המסגרת של התנודתיות הגבוהה מהרגיל של השוק ולא חורגות ממנה. תנודתיות זו היא תוצאה של אי הוודאות הגבוהה האופפת כל תחום כיום. לראיה אתמול, כשדומה היה שהדברים מתקדמים לקראת הפסקת אש, השקל התחזק בחדות.

"אי ודאות זו מתבטאת גם בשינויי כיוון חדים תוך כדי ימי מסחר על רקע הדיווחים התקשורתיים בנושא העסקה והמצב בצפון. ולכן להערכתי מדובר במצב שהוא 'הנורמלי החדש' של השוק.

"להערכתי, אין לייחס את ירידות השערים היום לשינוי מגמה בבורסה המקומית ולראייה מדד ת"א 125 עלה בארבעה מחמשת ימי המסחר האחרונים. גם השקל פוחת ב-0.3% בלבד במהלך השבוע האחרון. במבט קדימה, כל עוד מיוחסת לישראל פרמיית סיכון גבוהה ואין התקדמות מדינית, התרחיש הסביר ביותר הינו לירידות, תוך כדי תנודתיות גבוהה מאוד".

11:55

הירידות בתל אביב ממשיכות להתחזק. ת"א 35 יורד ב-1.2% ות"א 90 משיל מערכו 1.6%. מדד הביטוח מוביל את הירידות וצולל בכ-2.5%. ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.6%.

חברת אלומיי , המשקיעה בתחנות פוטו-וולטאיות באירופה ובתחנת הכח הפרטית "דוראד" באשקלון מרכזת עניין הבוקר. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי חברת הבת בבעלותה המלאה המחזיקה בתחנת כוח פוטו-וולטאית בעלת הספק של 28 מגה-וואט בטלאבן, קאסרס, ספרד, חתמה והגיעה למימוש מימון פרויקטים עם Bankinter S.A. מטעם החברה נמסר כי מימון הפרויקט מורכב משני מסלולים: הלוואה לטווח ארוך בסך של 10 מיליון אירו ומסגרת מימון מתחדשת בסך של 500 אלף אירו. 

עוד מציינת החברה כי מכירת תחנת כוח פוטו-וולטאית בתלמי יוסף הושלמה והתמורה נטו ששולמה בעת הסגירה עמדה על כ-42.6 מיליון שקל (כ-10.6 מיליון אירו).

בשוק החוב המקומי, אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. התשואה ל-10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.83%. מנגד, התשואה לשנתיים יורדת ועומדת על 4.37%.

10:32

הירידות בתל אביב מתחזקות. ת"א 35 יורד ב-0.7% ות"א 90 משיל מערכו 1.2%.

מניית חברת גילת טלקום , העוסקת במתן שרותי תקשורת לווינית, דיווחה הבוקר כי התקשרת עם לקוח ממשלתי גדול בחו"ל לאספקת ציוד ושירותי תקשורת לוויינית בהיקף של כ-4.4 מיליון שקל לתקופה של 12 חודשים. עוד דווח מטעם החברה כי ההתקשרות עם הלקוח כוללת אופציה לרכש נוסף, בכפוף להסכמות הצדדים.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול המטבעות הזרים בשעה זו. הדולר מתחזק בכ-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.669 שקלים והאירו מתחזק ב-0.7% מול המטבע הישראלי ועומד על 3.99 שקלים.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו כ-0.2%. בולטים לשלילה מדד ת"א ביטוח שיורד בכ-1% ות"א בנקים 5 שיורד בשיעור דומה.

בולטות לחיוב מניות נובה , איסתא , אזורים , מימון ישיר  ופלסאון תעשיות .

מנגד, ישרס אחזקות , ישרוטל , איידיאיי ביטוח , טבע  וטאואר  נסחרות בירידות.

08:09

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), על רקע הדיווחים על התקרבות לעסקה בין ישראל לחמאס, הבורסה בת"א רשמה עליות שערים והשקל התחזק. בעוד שהמדדים המרכזיים, ת"א-35 ות"א-125, עלו במעל ל-1%, מדד הבנקים טיפס בכ-3%.

את עליות השערים במדד ת"א 125 הובילה אמש מניית נאוויטס פטר יהש  שזינקה בכ-17%. שותפות הנפט דיווחה אמש שמפעילת פרויקט שנדרואה הגיעה לעומקו הסופי וסיימה בהצלחה גם את קידוח הפיתוח וההפקה, הרביעי והאחרון בתוכנית הפיתוח של פרויקט שננדואה (430 מיליון חביות נפט).

קודם לכן מפעילת הפרויקט השלימה בהצלחה את קדיחת שלושת קידוחי הפיתוח וההפקה עד לעומקם הסופי. לאחר התקנת צינורות הדיפון וביצוע איטום זמני של הקידוח, תחל אניית הקידוחים המתקדמת Transocean deepwater Atlas בביצוע עבודות ההשלמה של ארבעת קידוחי הפיתוח של שננדואה והכנתם לתחילת הפקה מסחרית.

פרויקט שננדואה הוא פרויקט הדגל של נאוויטס, שצפוי לייצר לה הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר במהלך שנת ההפקה המלאה הראשונה, כאשר פיתוח המאגר הסמוך מוניומנט, בו אף שותפה נאוויטס, יתבסס גם הוא על פלטפורמת ההפקה של שננדואה, שתהפך ל-HUB אזורי, המספק שירותי טיפול לנפט מתגליות נפט קיימות ועתידיות באזור.

חושבים הפוך מאלטשולר: "לאחר המלחמה הפער בין ת"א לעולם ייסגר" 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.1%, ההנג סנג משיל מערכו 0.2%, בורסת שנגחאי נסחרת ביציבות והקוספי יורד ב-0.4%.

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי 

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה בעליות קלות.

אמש בוול סטריט, יום המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.6%, ה-S&P 500 עלה ב-0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.3%. 

מניית המם גיים סטופ  שוב חזרה לכותרות אמש (ב'), לאחר שהמשקיע הבולט שלה, קית' גיל, חשף פוזיציה של 116 מיליון דולר במניה. בתגובה, היא קפצה ביותר מ-20%, אך היא עדיין רחוקה מהשיא שרשמה בחודש שעבר, כשהחלו שוב הספקולציות סביבה.

ספוטיפיי ריכזה עניין אמש לאחר שחברת הזרמת המוזיקה השבדית הכריזה על העלאת מחירים ללקוחות הפרימיום שלה. זאת הפעם השנייה השנה שבספוטיפיי מעלים את מחירי תוכנית הפרימיום. עבור משתמשים בארה"ב, תוכנית פרטית תעלה 11.99 דולר, תוכנית זוגית תעלה 16.99 דולר, ותוכנית משפחתית תעלה 19.99 דולר. תוכנית סטודנטים תיוותר ללא שינוי ותעלה 5.99 דולר. 

בספוטיפיי הסבירו כי העלאת המחירים נועדה לספק לחברה את היכולת להשקיע ולחדש את המוצר שלה. המתחרה של ספוטיפיי - 'אפל מיוזיק' העלתה את עלות המנוי שלה בסוף 2022 ל-10.99 דולר לחודש למנוי בודד. 

ענקית הטכנולוגיה גוגל  מרכזת עניין הבוקר (ג') לאחר שדווח ב-CNBC כי החברה הודיעה על קיצוצים של כוח אדם ממספר צוותים מיחידת הענן שלה. על פי הדיווח, לפחות 100 משרות בוטלו במחלקת המכירות, ייעוץ, אסטרטגיית "יציאה לשוק", ותפעול והנדסה. 

2. שוקי האג"ח

במקביל לעליות בבורסה, בשוק החוב נרשמו אמש (ב') ביקושים ערים וירידה תלולה בתשואות האג"ח הממשלתיות - תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-19 נקודות בסיס ל-4.82%, תשואת האג"ח הממשלתית לשנתיים ירדה ב-3 נ"ב ל־4.38%. בשבוע שעבר, תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים (שקלית) חצתה את רף ה־5%, לראשונה מאז 2011. וביטאה את העלייה בסיכון וירידה בביקושים להנפקות של משרד האוצר.

אנומליה? זורקים אג"ח ממשלת ישראל ורצים לקנות חוב של חברות נדל"ן יזמי 

גם תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב נפלו בחדות אמש לאחר שמדד ה-ISM במגזר הייצור ירד ל-48.7 נקודות בחודש מאי (צפי: 48.5). בהמשך לכך, המשקיעים מקווים כי החולשה בנתונים תיתן רוח גבית לבנק הפדרלי להוריד את הריבית בארה"ב. התשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה ב-10 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.4%. התשואה לשנתיים ירדה ב-7 נקודות בסיס ועמדה על 4.82%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

גם שוק המט"ח להט לאור הדיווחים על עסקה ההולכת ונרקמת. שערו היציג של הדולר נסגר על 3.66 שקלים - ירידה של 1.5% בהשוואה לזה של יום שישי. גם מול האירו חל תיסוף חד, ושערו היציג של המטבע האירופי נסגר על 3.97 שקלים.

הבוקר (ג'), השקל מתחזק קלות מול הדולר ונסחר סביב 3.65 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ועומד על 3.98 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות מסר כי "רגיעה בזירה הביטחונית, יזומה או כפויה, כחלק מעסקת החזרת חטופים תתמוך בעצירת המערכת הצפונית וכן בזירות נוספות אשר הצהירו על הקשר הישיר שבין ההסלמה ללחימה בעזה". פריימן הוסיף כי להערכתו, "הפסקת הלחימה תתמוך בייסוף השקל לעבר רמת 3.58-3.60 ובהמשך אף יותר".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט צללו אמש (ב') במהלך המסחר בכ-3.5% לאחר שדווח כי OPEC+ הכריזה על תוכניות להפסיק בהדרגה את קיצוץ ייצור הנפט בהיקף של 2.2 מיליון חביות ליום. בהמשך לדיווחים, מחירה של חבית מסוג ברנט ירד ל-78.3 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI נסחר סביב 74 דולר. 

בבנק ניהול העושר יוליוס בר, התייחסו למגמה: "מדינות הנפט נפגשו בסוף השבוע כדי לדון בשוקי הנפט ובפוליטיקה הקשורה אליו. ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) ובעלות בריתו פיתחו מגוון מנגנונים, כולל מכסות ייצור וקיצוצים נוספים מרצון.

"ההחלטות שהתקבלו כוללות שמירה כמעט מוחלטת על מכסות הייצור עד סוף 2025, וביטול הדרגתי של הקיצוצים הוולונטריים בין סוף 2024 לסוף 2025 . תוצאה זו עשויה להיות שלילית למדי עבור שוק הנפט, שכן עליות התפוקה מבשרות כעת באופן רשמי. עם זאת, ההחלטה בסופו של דבר רק מאשרת את המובן מאליו: שוק הנפט נותר מאוזן היטב בחודשים האחרונים למרות צמצום האספקה המסיבי מצד מדינות הנפט. צמיחת הביקוש קוזזה על ידי גידול בהיצע שהגיע ממקומות אחרים, בעיקר מאמריקה. אובדן נתח שוק אינו אינטרס של מדינות הנפט.

"האתגרים המרכזיים נותרו ללא שינוי. חלק מהחברות, כמו זאת של איחוד האמירויות הערביות, השקיעו בהרחבות קיבולת וקיבלו מכסות ייצור גדולות יותר, אך עדיין נותרו עם פוטנציאל לא מנוצל. בעלות ברית אחרות, כמו רוסיה, המשיכו להתקשות להתחייב למכסות מרצון. גורמים אלו עלולים לערער את לכידות הקבוצה בעתיד, במיוחד בשלב של התרת מגבלות ובסביבה של גידול מתמשך בהיצע מאמריקה וממקומות אחרים.

עם ההתפתחויות האחרונות בפוליטיקה של הנפט, אנו רואים את השקפותינו בשוק הנפט מאושרות באופן כללי. ההיצע אמור להישאר בשפע, ומצב הרוח בשוק צפוי להמשיך להתקרר. אנו מעריכים שמחירי הנפט יגיעו לכ-70 דולר לחבית בהמשך השנה . הגיאופוליטיקה נותרה גורם בלתי צפוי שיכול לזעזע מדי פעם את המחירים".

4. מאקרו

כלכלני בנק הפועלים התייחסו בסקירתם השבועית לעלייה של שיעורי האינפלציה בגוש האירו ולהשפעתם על החלטת הריבית שצפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב:

"אומדן ראשון למדד המחירים לצרכן הממוצע בגוש האירו לחודש מאי הצביע על כך שהקצב השנתי עלה מרמה של 2.4% ל-2.6%, מעבר לצפי לעליה של-2.5%. אינפלציית הליבה ב-12 החודשים האחרונים עלתה גם היא מעבר לציפיות לרמה של 2.9% מ-2.7% בחודש הקודם. העלייה החודש בלטה במחירי השירותים, הקצב השנתי של מחירי השירותים עלה בחודש האחרון לרמה של 4.1%, מרמה של 3.7% בחודש הקודם - קצב גבוה משמעותית מיעד המחירים של הבנק המרכזי האירופי. שיעור האבטלה הממוצע בגוש האירו ירד באפריל ל-6.4% מ-6.5%, ומדדי האמון הכלכליים הצביעו על שיפור מתון.

"נתוני האינפלציה הגבוהים של חודש מאי לא צפויים לדחות את הורדת הריבית הצפויה השבוע. מרבית החזאים כמו גם הציפיות משוק ההון צופים שריבית הבנק המרכזי האירופי תרד ביום חמישי הקרוב, כך שריבית הפיקדונות תרד לרמה של 3.75% מרמה של 4.0%. מציפיות משוק ההון עולה שמלבד הפחתת ריבית השבוע, צפויה הפחתת ריבית נוספת ברבעון האחרון של השנה".

5. תחזית

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר ב-IBI בית השקעות, מעריך כי הבנקים בישראל צפויים להמשיך במומנטום החיובי גם ברבעון השני של 2024: 

"הרבעון הראשון של השנה ממחיש את היכולת של הבנקים לייצר תשואה דו ספרתית גבוהה להון לאורך זמן תוך שמירה על איתנות פיננסית ויחסי יעילות מהמרשימים בעולם. אנו סבורים כי ההתאוששות בפעילות במשק תמשיך לתמוך ברמות נמוכות של הוצאות להפסדי אשראי גם בהמשך שנת 2024 כל זאת בהנחה וגזרת הצפון לא תתלקח מעבר למצב הנוכחי. בדוחות הרבעון השני של השנה, אנחנו צפויים לראות תשואות להון דומות לאלו שראינו ברבעון הראשון שיושפעו מסביבת ריבית של 4.5% ומדדים שהיו גבוהים מהצפי המוקד. אנו סבורים כי המערכת צפויה להציג תשואה להון של כ-15% ברבעון השני ובהתחשב במכפיל ההון הממוצע של הסקטור ובדיבידנד שחזר לסדרו מדובר בתשואה על ההשקעה מהאטרקטיביות שיש לשוק ההון הישראלי להציע.

"מבין המניות בסקטור אנחנו מעדיפים את ההשקעה במניות הבנקים הגדולים - לאומי ופועלים בעיקר בגלל האיתנות הפיננסית ומכפיל ההון הנמוך, אך ניתן לומר באופן די מובהק שכל הסקטור זול וגם הבנקים האחרים מצדיקים המלצת תשואת יתר".