רשת המזון שביטלה הגעה לישראל, ההפתעה של פוקס והסיכוי לקרב משפטי

הקבוצה של הראל ויזל וירזין סלע תכננו לפתוח סניף ראשון של Pret A Manger השנה, אך רשת המזון ביטלה במפתיע את הסכם הזיכיון עמם • התכנון היה להקים עשרות סניפים בארץ, ולא ברור מה יעלה בגורל הלוקשיינים המיועדים • פוקס: בידינו טענות טובות נגד ביטול ההסכם

רשת Pret A Manger. בעיגול: הראל ויזל / צילומים: AP-Matt Dunham, איל יצהר
רשת Pret A Manger. בעיגול: הראל ויזל / צילומים: AP-Matt Dunham, איל יצהר

הודעתה של רשת המזון והקפה הבינלאומית Pret A Manger כי החליטה לבטל את הסכם הזיכיון עם קבוצת פוקס וקבוצת המסעדנות ירזין סלע התקבלה ככל הנראה בהפתעה בצד הישראלי. זאת, למרות הלחץ הכבד שהפעילו לאורך החודשים האחרונים פעילים פרו־פלסטינים, כולל קריאות אגרסיביות לחרם על הרשת ברחבי העולם. פוקס הודיעה לרשת כי הם דוחים את הודעתה על ביטול הזיכיון, אולם כבר החלו שם לבחון מה יעלה בגורל התוכניות וההסכמים לפתיחת עשרות חנויות המזון, תחום שאינו בליבת הפעילות של הקבוצה. בנוסף בוחנים שם האם להיכנס למאבק משפטי מול הודעתה החד־צדדית של הרשת מחו"ל.

דעה | כסף ישן, היסטוריה אפלה: רשת המזון שביטלה הגעתה לישראל והעניקה ניצחון לאנטישמים

דריסת הרגל הראשונה בתחום המזון

הסכם הזיכיון, שנחתם באפריל 2023, העניק לפוקס ולקבוצת ירזין סלע - המספקת שירותי הסעדה לחברות הייטק רבות ועומדת מאחורי קפה איטליה, מגזינו, זוזברה, טאקריה, טוני וספה ועוד - רישיון להקים ולנהל בישראל עשרות סניפים של הרשת. הראשון בהם כבר היה אמור להיפתח עד סוף השנה בתל אביב, ולוקיישנים נוספים היו בשלבים שונים. לפי דיווח שמסרה פוקס עצמה, ההשקעות הצפויות במהלך שלוש השנים הראשונות, שהתמקדו בעיקר בהקמת הסניפים, הוערכו בכ־36 מיליון שקל.

בפוקס - קבוצה שהחלה את דרכה בתחום האופנה והתרחבה מאז גם לתחומי מוצרי הבית, הטיפוח, הספורט ועוד - ציינו במהלך השנה האחרונה כי מדובר בדריסת הרגל הראשונה של הקבוצה בתחום המזון, וכי "החברה רואה בה נדבך חשוב לגיוון הפורטפוליו של המותגים והרחבת תחומי הפעילות". עם זאת, מאז הספיק בעל השליטה בפוקס, המנכ"ל הראל ויזל, יחד עם ירזין סלע, להביא לארץ רשת מזון בינלאומית אחרת, רשת ההמבורגרים שייק שאק, שהשיקה חנות ראשונה במהלך המלחמה - סניף ראשון סמוך לדיזנגוף סנטר בתל אביב.

יובל סלע, יו"ר ירזין סלע, אמר בעבר לגלובס כי הבחירה של פוקס ושלהם להשקיע דווקא ברשת Pert הגיעה לאחר בדיקה של מספר חברות בעולם. לדבריו, "החלטנו להתמקד בהם בגלל שאהבנו את הקונספט של Grab and Go ושל אוכל טרי וטעים, שמכינים כמה פעמים ביום, ולא באיזה מפעל תעשייתי. התבייתנו עליהם, ולקח זמן לשכנע אותם. המטרה היא מינימום 50 סניפים, והמקסימום יכול להיות הרבה יותר - כי זה מתאים לכל אוניברסיטה, בית חולים, תחנת רכבת ומתחם משרדים".

במסגרת ההסכם נקבע באפריל 2023 כי החברה המשותפת תהיה בבעלות פוקס (80%) וסלע (20%). כמו כן, הסכם הזיכיון קבע כי זכויות הפיתוח והקמה של סניפי הרשת יוענקו לחברה החדשה לתקופה של 10 שנים, "בהן היא תידרש לעמוד בתוכנית פיתוח סניפים הכוללת קצב וכמות מינימלית של פתיחת סניפים לאורך התקופה, ולפחות 40 סניפים בעשור הראשון". בנוסף הוענקה לחברה החדשה אופציה להארכת תקופת הזיכיון ב־10 שנים נוספות. בתמורה, התגמול לרשת נגזר מ"שיעור חודשי מהמכירות".

תואנת "כוח עליון" לא תעבור בשתיקה

בהודעה שפרסמה השבוע פוקס נמסר כי ב־30 במאי הודיעה לה Pret A Manger על החלטתה לבטל את הסכם הרישיון, "וזאת, לטענתה, לאור התקיימותו של אירוע כוח עליון כתוצאה ממלחמת 'חרבות ברזל' והשפעתו על יכולתה של החברה לבצע פעולות מקדימות נדרשות לפתיחת הפעילות על־פי הסכם הרישיון".

לפי הערכות, הביטול החד־צדדי, בתואנה של "כוח עליון", לא יעבור בשתיקה. פוקס כבר הודיעו לבורסה כי לפי עמדת יועציה המשפטיים קיימות לה "טענות טובות נגד ביטול ההסכם", וכי הם כבר השיבו לפרט כי הם דוחים את ההודעה. בנוגע ללוקיישנים שנבחרו ונותרו ללא ביקוש, לא ידוע לאיזו מטרה הם ישמשו. חשוב להדגיש כי בחירה והקמה של סניף מזון שונה לגמרי מחנות אופנה - שטח החנות, דרישות משרד הבריאות ועוד.

בכל מקרה, ההודעה של הרשת הבינלאומית לא הגיעה בוואקום ריק. רק באפריל האחרון הודיעה הנהלת מקדונלד'ס העולמית כי תקנה את 225 סניפי החברה בישראל מהזכיין המקומי (עמרי פדן), בין השאר לאחר קריאות לחרם בעקבות ידיעות כי סניפי הרשת סיפקו עשרות אלפי ארוחות חינם לחיילי צה"ל.

מחברת Pret A Manger נמסר: "ניסינו לעכב את ההחלטה הזו ככל האפשר, אך המשמעות של הגבלות הנסיעה הנוכחיות היא שהצוותים שלנו לא יכולים לבצע את הבדיקות ואת ההכשרה הנדרשת כדי להקים את Pret בשוק חדש. לפי התנאים של ביטוח הנסיעות של Pret, כל מי שייסע לישראל לא יהיה מבוטח. אנו רוצים להביע את תודתנו העמוקה לצוותים בפוקס ובקבוצת ירזין סלע, שהיו שותפים תומכים במיוחד".