בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בעליות; מניות האנרגיה ירדו, זינוק במניות שייט התענוגות

נאסד"ק עלה ב-0.15% • בנק אוף אמריקה: התנודתיות במניות הטכנולוגיה הן ברמות שלא נראו מזה 30 שנה • ירידה מפתיעה במספר המשרות הפתוחות בארה"ב, בשפל של שלוש שנים • אילון מאסק מבקש מאנבידיה לתעדף משלוחי שבבים ל-xAI על חשבון טסלה • גיימסטופ ירדה ב-5% • גוגל ומיקרוסופט מפטרות עובדים • אינטל חשפה שבב חדש שיתחרה באנבידיה וב-AMD

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

לאחר מסחר תנודתי ננעל הלילה המסחר בעליות שערים - נאסד"ק עלה ב-0.15%, דאו ג'ונס עלה ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.1%.

ישראליות בוול סטריט: אינטרקיור , נייס  ומובילאיי  ירדו בכ-4%. 

22:15

מסחר תנודתי הערב בוול סטריט וכעת המגמה היא מעורבת - נאסד"ק אחרי שנסחר בעלייה קטנה בעזרת מניות הטכנולוגיה הגדולות, אלה יורדות עכשיו מעט ומורידות את המדד ב-0.1%, דאו ג'ונס עולה ב-0.2% ו-S&P 500 ללא שינוי.

בשוק החוב נמשכים הביקושים ותשואת האג"ח לעשר שנים ממשיכה לרדת - 4.33%. 

גם מחירי הנפט ממשיכים את ירידתם, והיום בכ-1%. נפט מסוג ברנט נסחר כעת ב-77.6 דולר לחבית, נפט אמריקאי ב-73.4 דולר לחבית. 

21:19

המסחר בוול סטריט עובר כעת  לעליות שערים - נאסד"ק עולה ב-0.1%, דאו ג'ונס ב-0.4% ו-S&P 500 ב-0.1%. 

20:56

מניות האנרגיה יורדות בעקבות ירידת מחירי הנפט, בעיקר אצל אקסון מובייל  ושברון 

לעומתן העסקים אצל חברות שייט התענוגות משתפרים. כך אצל קרניבל , נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס  ורויאל קריביאן קרוזס . כל שלושת החברות דיווחו על רווחים מעבר לצפי. לשיפור במצבן תרם גם ירידת מחירי הנפט.

19:57

בנק אוף אמריקה פירסם דו"ח חדש ובו אזהרה מפני עלייה בתנודתיות במחירי מניות הטכנולוגיה בארה"ב. הדו"ח מצביע על כך שתנודות אלו הגיעו לרמות קיצוניות שלא נראו מזה 30 שנה, הן מבחינת התדירות והן מבחינת העוצמה. 

הדו"ח החדש של BofA מצביע על כך שתנודות חדות במחירי מניות הטכנולוגיה בארה"ב, כמו אלו שנראו לאחרונה במניות Salesforce ו-Dell, הן תופעה מדאיגה. התנודות הללו, המכונות "זעזועי שבירות" (Fragility Shocks), משקפות את חוסר הוודאות בהערכת שווי החברות בעידן של שיבושים טכנולוגיים הנגרמים על ידי בינה מלאכותית (AI).

"תנודות המחירים הללו משקפות את הקושי בהערכת שווי של חברות טכנולוגיה בעידן של שיבושים טכנולוגיים הנגרמים על ידי AI", נכתב בדו"ח.

עד כה, זעזועי השבירות הללו היו אידיוסינקרטיים, כלומר, התרחשו בימים שונים. עם זאת, הסיכון הוא בזעזוע מתואם בין החברות הללו, ששולטות בחלק ניכר ממדדי המניות בארה"ב ובעולם. תנודתיות המדדים ממשיכה לתמחר בחסר את סיכון הזעזוע המתואם הזה, ולכן מציעה ערך כגידור שבירות או שוק רחב יותר.

הדו"ח מציין כי שוקי המניות הפכו להיות שבירים יותר בעשורים האחרונים, בשל מספר גורמים, ביניהם: 

רעב לאלפא: משקיעים רבים מחפשים תשואות עודפות על פני המדדים, מה שמוביל אותם להשקעות מסוכנות יותר. 

צפיפות מסחר: ריכוז גבוה של משקיעים באותן מניות מגביר את הסיכון לתנודות חדות במחירים.

התנהגות רפלקסיבית: פעולות מחיר שמניעות אמונות בסיסיות, שיכולות להפוך ללולאת משוב שמגשימה את עצמה.

נזילות מסחר הפכפכה: היכולת לקנות ולמכור מניות במהירות ובקלות יכולה להשתנות במהירות, מה שמגביר את התנודתיות.

הדו"ח מסכם באומרו כי חשוב לעקוב אחר תנודתיות המניות, שכן עלייה מתמשכת בתדירות ובעוצמה של אירועים אלו (במיוחד במניות הגדולות ביותר) עלולה לגלוש לתנודתיות גבוהה יותר במניות ואף ברמת המדד.

19:14

המסחר בוול סטריט מוסיף ומתנהל כעת בירידות שערים - נאסד"ק יורד ב-0.4%, דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 ב-0.5%. 

מניית גיימסטופ  יורדת היום לאחר שאתמול זינקה ב-21% בעקבות ציוץ נוסף של קיית' גיל. גיל פירסם פוסט ברדיט שמראה את השקעתו הגדולה בחברה. לאחר נעילת המסחר פורסם צילום מסך נוסף שהראה שגיל לא יצא מהשקעתו בחברה ושהרווח שלו אתמול עמד על 80 מיליון דולר.

בתוך כך, במורגן סטנלי שוקלים לבטל את חשבון המסחר של גיל באי-טרייד, פלטפורמת המסחר של מורגן, בבנק ההשקעות מודאגים ממניפולציה במניה.

המסחר באירופה ננעל הערב בירידות שערים - דאקס ירד ב-1%, קאק ב-0.7% ופוטסי, המדד הבריטי ירד ב-0.3%.

18:09

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת בירידות שערים - נאסד"ק יורד ב-0.3%, דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 ב-0.3%. 

אילון מאסק ביקש מאנבידיה  לתעדף משלוחי שבבים מתקדמים לחברת הבינה המלאכותית הפרטית שבבעלותו, xAI ולרשת החברתית X, וזאת על חשבון טסלה , על פי מקורות ברשת CNBC. מדובר על הזמנה בשווי של כחצי מיליארד דולר של שבבים גרפים (GPU) עבור היכולות האוטונומיות של מכוניות טסלה, הזמנה זו תדחה עתה בחודשים רבים. 

מאסק ציין בעבר כי הוא חושש לפתח את יכולות הבינה המלאכותית של טסלה ללא נתח גדול יותר בחברה, כאשר ההחלטה של בעלי המניות על חבילת השכר שלו צפויה להתקיים בקרוב.

17:01

בשורה טובה לשוק? נתוני תעסוקה שהתפרסמו על משרד העבודה האמריקאי הצביעו על ירידה משמעותית - רק 8.05 מיליון משרות חדשות באפריל, המספר הנמוך ביותר מזה שנתיים.

הצפי עמד על 8.34 מיליון משרות חדשות ובחודש שעבר היו 8.48 מיליון משרות חדשות.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים בירידות שערים - נאסד"ק יורד ב-0.3%, דאו ג'ונס  ב-0.5% ו-S&P 500 ב-0.3%.

מניית אינטל עולה לאחר שהכריזה היום על שבב בינה מלאכותית חדש. השבב אמור להוות תחרות לשבבים של אנבידיה  ו-AMD . למרות הזינוק במניות ה-AI, אינטל השילה 40% משוויה מתחילת השנה, אנבידיה ו-AMD, לעומתה, עלו ב-132% וב-11% בהתאמה.

15:45

אלפאבית (גוגל) הודיעה על פיטורים של כ-100 עובדים מיחידת הענן, כולל מהנדסים ואנשי שיווק. גוגל מבצעת תוכנית קיצוצים מאז תחילת 2023, אלו במקביל לתלונות של עובדים על לחץ עבודה גדל, מעט יותר משאבים ופחות הזדמנויות לקידום. הכנסות עסקי הענן של גוגל שכולל את טכנולוגיית ה-AI של החברה שולשו ברבעון האחרון.

גם מיקרוסופט הודיעה שתפטר כ-1,000 עובדים ממחלקת הפיתוח של HoloLens.

14:34

נורברט ריקר, ראש מחלקת כלכלה ביוליוס בר מתייחס לעליית המחירים בשוק הגז הטבעי: " שוק הגז הטבעי העולמי משנה את דינמיקת הפעולה שלו. אסיה הפכה לרוכשת אופורטוניסטית יותר, ונראה כי אירופה עדיין לא הסתגלה לדינמיקת התמחור ולתנודות מזג האוויר לטווח הקצר. אנו מעלים את התחזית שלנו לשלושת החודשים הקרובים, אך מורידים את התחזית לטווח הארוך".

"נראה כי שוק הגז האירופי עדיין לא השלים עם תלותו המוגברת ביבוא מחו"ל. גלי החום באסיה, שהובילו לרכישות נוספות, הפסקות חשמל בלתי צפויות בנורבגיה, חששות בנוגע לרכש הגז של אוסטריה מרוסיה והאצה איטית מהצפוי ביצוא מצפון אמריקה, העלו את המחירים מעל 35 אירו למגה-ואט שעה. אף על פי שהזרימות הנוכחיות לאחסון נמוכות מהרגיל, רמות האחסון עצמן עדיין גבוהות בהרבה מהממוצע העונתי.

"אנו סבורים כי דאגות האספקה הנוכחיות של אירופה אינן מוצדקות . כל התאוששות בזרימות מנורבגיה תחזיר את קצב מילוי האחסון למסלול הרגיל. השקעות נרחבות באנרגיה נקייה מדכאות את השימוש בגז טבעי בתחנות כוח, ולכן יש צורך פחות ביבוא כדי למלא את הפער.

"בהתאם, זמינות הגז הטבעי הנוזלי (LNG) בשווקים העולמיים צפויה להשתפר בעתיד הקרוב. בארה"ב, הזרימה למסופי יצוא עלתה, ובנוסף לכך, מספר פרויקטים חדשים כבר הזמינו או יתחילו לפעול השנה. הצרכנים האסייתיים צפויים להעביר חלק מרכישותיהם לפחם בעקבות העליות האחרונות במחירי הגז הטבעי. עם זאת, מזג האוויר החם בקיץ והסיכון לשיבושים ביצוא האמריקאי עקב פעילות הוריקנים נותרים גורמים בלתי צפויים.

"שוק הגז הטבעי העולמי משנה את דינמיקת הפעולה שלו עם התרחבות מתמשכת של אספקת LNG . נראה כי אסיה הפכה לרוכשת אופורטוניסטית יותר, המתנהלת לפי מחירים. תלות אירופה ביבוא LNG קשורה בעיקר למחירים ולא להיצע. נראה כי אירופה עדיין לא הסתגלה לדינמיקת התמחור ולתנודות מזג האוויר לטווח הקצר.

"אנו מעלים את התחזית שלנו לשלושת החודשים הקרובים, אך מורידים את התחזית לטווח הארוך. מעבר לאוקיינוס האטלנטי, המחירים התאימו עצמם למגמות הפונדמנטליות, ואנו מורידים את ההערכה שלנו לניטרלית".

13:05

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר מה עומד מאחורי הירידות בחוזים העתידיים בארה"ב:

אני מעריך שהמגמה האדומה בחוזים בארה"ב כעת נובעת מתכונה של השוק לקראת דוח התעסוקה של חודש מאי, שיפורסם ביום שישי ועשויה להיות לו חשיבות רבה לגבי שאלת עצם ועיתוי הורדת הריבית בהמשך השנה. נציין כי בשבוע שעבר פורסם נתון חלש על הצריכה הפרטית בחודש אפריל, שבאופן די נדיר רשמה ירידה ריאלית. אם גם דוח התעסוקה יהיה פושר, הסיכוי להורדת הריבית יגדל. זה די מקובל שלקראת נתון כה חשוב יש תכונה בשוק וזו מתבטאת בתנודתיות יתר".

12:27

הירידות באירופה נמשכות. הקאק הצרפתי יורד ב-0.8%, הדאקס משיל מערכו כ-1% והפוטסי יורד ב-0.7%.

בחוזים העתידיים בארה"ב נרשמת מגמה דומה. 

במסחר המוקדם בוול סטריט, מניות השבבים נסחרות בירידות שערים: אנבידיה  מאבדת מערכה 0.8%, AMD  יורדת בשיעור דומה וסופר מיקרו קומפיוטר  משילה מערכה כ-2.4%.

10:50

המסחר באירופה מתנהל לפי שעה בירידות שערים. הקאק הצרפתי יורד ב-0.6%, הדאקס משיל מערכו 0.5% והפוטסי יורד ב-0.4%.

בהמשך למגמה אמש, מחירי הנפט יורדים בשעה זו בכ-1.5%. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מסביר בסקירתו:

"בטווח המידי קיימת מידת אי-וודאות רבה בשוק הנפט, זאת כתוצאה ממגוון האפשרויות הנובעות גם מן הזעזועים הגאו-פוליטיים במזרח התיכון. ייתכן וכי חוסר הוודאות יתרום להעלאת הפרמיה הגלומה במחיר הנפט עקב חשש מפני שינויים בהיצע האנרגיה ופגיעה בנתיבי סחר מרכזיים, אשר בהם עוברות אניות נפט. בנוסף, הרחבת הביקושים באסיה ובארצות הברית לקראת תקופת הקיץ עשויה לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה בתקופה הקרובה.

"בעתיד הרחוק יותר, נראה כי המשך האצת יצור הנפט בצפון אמריקה, בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה יקזזו את הלחץ לעליית המחירים. כך, בטווח הרחוק יותר, ירידת הביקוש לנפט ותזקיקים, כתוצאה משינוי תמהיל הביקוש לאנרגיה צפוי להוביל לירידת מחיר הנפט, ומנגד לעליית מחיר הגז הטבעי". 

08:34

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.1%, ההנג סנג משיל מערכו 0.2%, בורסת שנגחאי נסחרת ביציבות והקוספי יורד ב-0.4%.

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי  

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה ביציבות.

אמש בוול סטריט, יום המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.6%, ה-S&P 500 עלה ב-0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.3%. 

מניית המם גיים סטופ  שוב חזרה לכותרות אמש (ב'), לאחר שהמשקיע הבולט שלה, קית' גיל, חשף פוזיציה של 116 מיליון דולר במניה. בתגובה, היא קפצה ביותר מ-20%, אך היא עדיין רחוקה מהשיא שרשמה בחודש שעבר, כשהחלו שוב הספקולציות סביבה.

ספוטיפיי  ריכזה עניין אמש לאחר שחברת הזרמת המוזיקה השבדית הכריזה על העלאת מחירים ללקוחות הפרימיום שלה. זאת הפעם השנייה השנה שבספוטיפיי מעלים את מחירי תוכנית הפרימיום. עבור משתמשים בארה"ב, תוכנית פרטית תעלה 11.99 דולר, תוכנית זוגית תעלה 16.99 דולר, ותוכנית משפחתית תעלה 19.99 דולר. תוכנית סטודנטים תיוותר ללא שינוי ותעלה 5.99 דולר. 

בספוטיפיי הסבירו כי העלאת המחירים נועדה לספק לחברה את היכולת להשקיע ולחדש את המוצר שלה. המתחרה של ספוטיפיי - 'אפל מיוזיק' העלתה את עלות המנוי שלה בסוף 2022 ל-10.99 דולר לחודש למנוי בודד. 

ענקית הטכנולוגיה גוגל  מרכזת עניין הבוקר (ג') לאחר שדווח ב-CNBC כי החברה הודיעה על קיצוצים של כוח אדם ממספר צוותים מיחידת הענן שלה. על פי הדיווח, לפחות 100 משרות בוטלו במחלקת המכירות, ייעוץ, אסטרטגיית "יציאה לשוק", ותפעול והנדסה. 

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב נפלו בחדות אמש לאחר שמדד ה-ISM במגזר הייצור ירד ל-48.7 נקודות בחודש מאי (צפי: 48.5). בהמשך לכך, המשקיעים מקווים כי החולשה בנתונים תיתן רוח גבית לבנק הפדרלי להוריד את הריבית בארה"ב. התשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה ב-10 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.4%. התשואה לשנתיים ירדה ב-7 נקודות בסיס ועמדה על 4.82%. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט צללו אמש (ב') במהלך המסחר בכ-3.5% לאחר שדווח כי OPEC+ הכריזה על תוכניות להפסיק בהדרגה את קיצוץ ייצור הנפט בהיקף של 2.2 מיליון חביות ליום. בהמשך לדיווחים, מחירה של חבית מסוג ברנט ירד ל-78.3 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI נסחר סביב 74 דולר. 

בבנק ניהול העושר יוליוס בר, התייחסו למגמה: "מדינות הנפט נפגשו בסוף השבוע כדי לדון בשוקי הנפט ובפוליטיקה הקשורה אליו. ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) ובעלות בריתו פיתחו מגוון מנגנונים, כולל מכסות ייצור וקיצוצים נוספים מרצון.

"ההחלטות שהתקבלו כוללות שמירה כמעט מוחלטת על מכסות הייצור עד סוף 2025, וביטול הדרגתי של הקיצוצים הוולונטריים בין סוף 2024 לסוף 2025 . תוצאה זו עשויה להיות שלילית למדי עבור שוק הנפט, שכן עליות התפוקה מבשרות כעת באופן רשמי. עם זאת, ההחלטה בסופו של דבר רק מאשרת את המובן מאליו: שוק הנפט נותר מאוזן היטב בחודשים האחרונים למרות צמצום האספקה המסיבי מצד מדינות הנפט. צמיחת הביקוש קוזזה על ידי גידול בהיצע שהגיע ממקומות אחרים, בעיקר מאמריקה. אובדן נתח שוק אינו אינטרס של מדינות הנפט.

"האתגרים המרכזיים נותרו ללא שינוי. חלק מהחברות, כמו זאת של איחוד האמירויות הערביות, השקיעו בהרחבות קיבולת וקיבלו מכסות ייצור גדולות יותר, אך עדיין נותרו עם פוטנציאל לא מנוצל. בעלות ברית אחרות, כמו רוסיה, המשיכו להתקשות להתחייב למכסות מרצון. גורמים אלו עלולים לערער את לכידות הקבוצה בעתיד, במיוחד בשלב של התרת מגבלות ובסביבה של גידול מתמשך בהיצע מאמריקה וממקומות אחרים.

עם ההתפתחויות האחרונות בפוליטיקה של הנפט, אנו רואים את השקפותינו בשוק הנפט מאושרות באופן כללי. ההיצע אמור להישאר בשפע, ומצב הרוח בשוק צפוי להמשיך להתקרר. אנו מעריכים שמחירי הנפט יגיעו לכ-70 דולר לחבית בהמשך השנה . הגיאופוליטיקה נותרה גורם בלתי צפוי שיכול לזעזע מדי פעם את המחירים".

כלכלני בנק הפועלים התייחסו בסקירתם השבועית לעלייה של שיעורי האינפלציה בגוש האירו ולהשפעתם על החלטת הריבית שצפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב:

"אומדן ראשון למדד המחירים לצרכן הממוצע בגוש האירו לחודש מאי הצביע על כך שהקצב השנתי עלה מרמה של 2.4% ל-2.6%, מעבר לצפי לעליה של-2.5%. אינפלציית הליבה ב-12 החודשים האחרונים עלתה גם היא מעבר לציפיות לרמה של 2.9% מ-2.7% בחודש הקודם. העלייה החודש בלטה במחירי השירותים, הקצב השנתי של מחירי השירותים עלה בחודש האחרון לרמה של 4.1%, מרמה של 3.7% בחודש הקודם - קצב גבוה משמעותית מיעד המחירים של הבנק המרכזי האירופי. שיעור האבטלה הממוצע בגוש האירו ירד באפריל ל-6.4% מ-6.5%, ומדדי האמון הכלכליים הצביעו על שיפור מתון.

"נתוני האינפלציה הגבוהים של חודש מאי לא צפויים לדחות את הורדת הריבית הצפויה השבוע. מרבית החזאים כמו גם הציפיות משוק ההון צופים שריבית הבנק המרכזי האירופי תרד ביום חמישי הקרוב, כך שריבית הפיקדונות תרד לרמה של 3.75% מרמה של 4.0%. מציפיות משוק ההון עולה שמלבד הפחתת ריבית השבוע, צפויה הפחתת ריבית נוספת ברבעון האחרון של השנה".