ראש עיריית שדרות: "זה יהיה אסון לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה"

הדילמה בהחזרת התושבים לעיר אחרי האסון הכבד של ה-7 באוקטובר, ומה יקרה למחירי הדירות בשדרות אחרי המלחמה • אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, קיים שיחה עם אלמוג בוקר במסגרת ועידת הדרום לעסקים של גלובס, ולא חסך ביקורת מהממשלה

"אני חושב שיש חשיבות עצומה לדבר על נושא הכלכלי דווקא באזור הזה. כלכלה בסוף זה עוגן, אחד העוגנים המרכזיים גם לעיר וגם ליישוב וגם לכל אזור" - כך אמר ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, בשיחה עם כתב חדשות 13 בדרום ותושב קיבוץ זיקים, אלמוג בוקר, במסגרת ועידת הדרום לעסקים של גלובס. 

ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה הכריז על הקמת קרן השקעות בתחומי אג־טק, פודטק וקיימות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים
ועידת הדרום לעסקים | אלונה בר און: "זו הפעם הראשונה ולא היחידה שגלובס עושה ועידה בדרום"

דוידי נשאל האם לדעתו היה נכון להשיב את תושבי שדרות לביתם, והשיב כי "ההחלטה לאפשר לכל אחד להחליט מה נכון עבורו ועבור המשפחה שלו, הייתה נכונה. אני קודם כל אומר לממשלה - ראו מה עוללתם לאזור הנפלא שלנו. מרגע שהחליטו על ההתנתקות, הבטיחו לנו שהכול פה יהיה ורדים. התבדינו, וזה עליכם. אני מקווה ואני מתחנן בפני המנהיגים שלנו - אל תפקירו אותנו שוב. הנושא הביטחוני הוא שלהם, ההחלטות הן שלהם. אני לא יודע אם מפקירים אותנו גם היום, אבל אני חושב שהם נמרחים.

"יש שני דברים שאני לא כל-כך מבין אותם. הראשון - צה"ל לא יכול לצאת החוצה מעזה. צריך ללחוץ את חמאס כמה שיותר חזק. רק לחץ ישנה את ההחלטה גם לגבי עסקה כזו או אחרת בנוגע לחטופים וגם לגבי כניעה של חמאס".

הנקודה השנייה שמעלה דוידי היא האפשרות שישראל תאפשר למאות אלפי עזתים מצפון הרצועה לשוב לביתם. "זה יהיה אסון", אמר, והוסיף כי "אנחנו צריכים להבין שאנחנו מצד אחד מדינה מערבית, ואנחנו רוצים להיות כמו כל המערב. אבל מצד שני, השכנים שלנו הם לא מערביים. מדובר במפלצות. מדובר באנשים שלא אכפת להם מהעתיד שלהם ולא משום דבר".

דוידי נשאל ביחס לאחריות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והאם הוא ראוי להנהיג את ישראל ביום שאחרי המלחמה. "נקודת הייחוס שלי היא ניצחון על חמאס. יש לי כעס גדול על נתניהו, וכעס גדול גם על גנץ, גלנט, איזנקוט ואחרים. ודאי שראש הממשלה הוא אחראי, כי הוא ראש הממשלה, אבל גם אחרים, שהיו רמט"כלים והיו שרי ביטחון, ולא הקשיבו לי - הם אחראים. אמרתי להם בצורה מפורשת - כנסו למבצע קרקעי. הם השיבו באמירות כמו 'אנחנו שולטים במצב, ואנחנו מתמרנים את החמאס וכולי'. התברר שזה בדיוק ההפך. אני אומר בצורה מפורשת: מי שלא יודע להכריע, לדעתי אין לו שום זכות להמשיך. זה לא משנה אם זה נתניהו או רמטכ"ל או שר הביטחון".

בשלב זה ממשיך דוידי לבקר בחריפות את המצב ערב ה-7 באוקטובר. "הופקרנו. מדינת ישראל בנתה רצועת ביטחון אזרחית. האזרחים הם הפרונט, והצבא והמדינה הם מאחורה. אנחנו ספגנו את הכול. עד היום אני מזועזע מהקלות ומהפשטות, מההתפרקות המוחלטת שקרתה פה. אל תפקירו אותנו שוב. אם זה יקרה, אתם לא צריכים להיות שם", אמר ביחס למקבלי ההחלטות.

"תשקיעו באזור הזה"

ראש עיריית שדרות התייחס גם ליחס שקיבל מתושבים ומהגזר העסקי בפרט בתחילת המלחמה. "אני מודה להם מכל הלב, המגזר הפרטי היה נוכח בענק. עכשיו אני אגיד להם משהו אחר. אחרי 'צוק איתן', אנשים לא האמינו בכלל שכדאי לבנות דירות בשדרות, להקים עסקים ולפתח את העיר. אני אמרתי להם, 'אנחנו בעזרת השם נצמח ונגדל - ואתם תקבלו רווח גדול על ההשקעות שלכם'. ואני אומר את זה גם היום. אם יש מקום שכדאי להשקיע בו, זה האזור הזה. העירייה והעיר משקיעים המון בחדשנות ובפיתוח של הצעירים שלנו לתחומי התעסוקה שמתאימים לשנים הבאות".

מה אתה חושב על מחירי הדירות בעיר? אפשר למצוא בית פנוי כיום?
"כמעט ולא, גם בתקופה הזו. ברוך השם אנחנו סיימנו את הסכם-הגג שלנו. אחרי ה-7 באוקטובר המחירים לא המשיכו לצמוח כמו שהם צמחו כל הזמן. אני מעריך שתוך מספר חודשים, ברגע שהדברים יתבהרו מבחינה ביטחונית, אנחנו נמשיך לנסוק. אנשים באים לפה מכל הארץ, מהמרכז ומערים אחרות כמו באר שבע, אשקלון, אשדוד, פתח תקווה וירושלים".

איך אתה מסביר את זה?
"יש משהו מיוחד בעיר הזאת. קודם כל, רמת ההשקעה בחינוך היא מאוד גבוהה, אבל יש פה גם קהילה. הקהילה של העיר שדרות היא אחת הקהילות החזקות ביותר במדינת ישראל. כנראה שהטרור והרקטות וכל הרעש שאנחנו מקבלים מעזה יצרו חיבור וחוזק קהילתי. אנחנו רוצים עיר שאוהבת את תושביה, שמחזקת את תושביה, ולתת להם את השירות הכי טוב. בזה אנחנו מצוינים". 

*** גילוי מלא: הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד