מנכ"ל קבוצת חיפה הכריז על הקמת קרן השקעות בתחומי אג־טק, פודטק וקיימות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים: "השפעה אדירה על חבל תקומה"

מוטי לוין, מנכ"ל קבוצת חיפה, הכריז בוועידת הדרום לעסקים כי הקבוצה תקים גם שתי חוות מחקר והדרכה חדשניות בחבל תקומה ובערבה • "האג-טק משלים את ההון האנושי אך לא מחליף את החקלאים"

"יישוב חקלאי לא רק מפרנס אותנו, אלא גם מגן עלינו. כל יישוב חקלאי הוא מוצב קדמי במאבק על קיומנו", אמר ברל כצנלסון בהתבטאות שנראית רלוונטית מתמיד בצל מלחמת "חרבות ברזל". עם ציטוט זה בחר מנכ"ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, לפתוח את נאומו בוועידת הדרום לעסקים של גלובס במכללת ספיר בשדרות. 

ועידת הדרום לעסקים | ראש עיריית שדרות: "זה יהיה אסון לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה"
ועידת הדרום לעסקים | אלונה בר און: "זו הפעם הראשונה ולא היחידה שגלובס עושה ועידה בדרום"

קבוצת חיפה עוסקת בפיתוח וייצור פתרונות הזנה מדויקים לצמיחה, במטרה להניב תוצרת מרבית, תוך צמצום שימוש במשאבים ונזקים סביבתיים. "עוטף ישראל הוא אסם התבואה של ישראל", הדגיש לוין בנוגע לחשיבות הנגב המערבי שנפגע קשות במלחמה, החל ממתקפת ה־7 באוקטובר של חמאס, דרך הפינוי הממושך מהבתים ועד לפגיעה הקשה בחקלאות עם פחות ידיים עובדות. 

לוין ניצל את המעמד כדי להכריז על יוזמה חדשה של קבוצת חיפה, שתקים שתי חוות מחקר והדרכה חדשניות בחבל תקומה ובערבה. "החזון שלנו הוא להקים מרכז חינוכי ומחקרי, שיחבר בין דור העתיד של החקלאים לבין סטארט־אפים מובילים בעולם האגרו־טק. המטרה היא להקנות לתלמידים ידע וכלים טכנולוגיים מתקדמים, לפתח את המיומנויות שלהם ולהכין אותם להיות מובילים בתחום החקלאות העתידית". 

לוין סיפר עוד כי בעקבות פניות שקיבלו ממפתחים בישראל ובחו"ל מהתחום, קבוצת חיפה החליטה להקים קרן השקעות בתחומי אג־טק, פודטק וקיימות, בהיקף עשרות מיליוני דולרים. "תהיה לזה השפעה אדירה על חבל תקומה", אמר. 

לשמור על הביטחון התזונתי

"ביטחון תזונתי הוא תחום קריטי לקיומה של כל מדינה", ציין מנכ"ל קבוצת חיפה. "אם הממשלה תדע להעניק את המשקל הראוי ליצירת ביטחון תזונתי לאזרחי המדינה, נמצא שגם הקהילות שמתגוררות או התגוררו עד ה־7 באוקטובר במרחבים האלה, ישתקמו במהרה ויחזרו למלא את התפקיד הכל־כך חשוב במרקם חיינו, ובמיוחד בכל הקשור לשיקום המדינה והחקלאות הישראלית".

לוין השתמש בעגבניות כדוגמה להבדלים במקורות הירקות הנצרכים בישראל לאורך 30 השנים האחרונות. ב־1994, הצריכה לנפש בישראל של עגבניות נאמדה ב־25 ק"ג לשנה - כאשר לא התקיים יבוא כלל. במשך 20 שנים מאז, הייצור המקומי של עגבנות צמח ליותר מ־170 אלף טונות. בה־בעת, ב־2011 החלה מדינת ישראל לייבא עגבניות - בתחילה במאות טונות בלבד. עם זאת, בשנים האחרונות היקף היבוא נאמד בכ־45 אלף טונות, כשהגידול העצמי צנח לכ־120 אלף טונות. כיום צריכת העגבניות עומדת על כ־18 ק"ג לשנה לנפש, לעומת כ־25 ק"ג לפני 30 שנה.

לנצל את האגרו־טק הישראלי

בהתחשב בצמיחת אוכלוסיית המדינה ב־30 שנה מכ־5.5 מיליון לכ־10 מיליון אזרחים וההסתמכות על 75%-80% מגידול העגבניות מחבל אשכול, רמת הנגב והערבה, מנכ"ל קבוצת חיפה מציע כי ישכילו לנצל את יכולות האגרו־טק הישראלי כדי להפחית את ההסתמכות על יבוא. "כאן אנחנו, קבוצת חיפה, נכנסים לתמונה", הדגיש לוין.

במסגרת תוכנית ההשקעות של קבוצת חיפה, היא החליטה על הקמת מפעל לייצור "בלומוניה" (אמוניה כחולה) בהשקעה בסך כ־300 מיליון דולר. בלומוניה הוא תוצר של גז טבעי, שמצוי כיום בישראל בשפע ומשמש לצרכים אנרגטיים בלבד. המפעל נמצא ב־80% קידום, מציין לוין, וקבוצת חיפה צפויה להיות המשתמש הראשון בגז הטבעי כחומר גלם בתעשייה.

"מאחר שהאמוניה היא מרכיב חיוני בדשנים חנקניים, שהם המרכיב העקרי בהזנת הצומח, יש לה משקל מכריע בקיום ביטחון תזונתי המתבסס על מוצרים ברי־קיימא", הסביר לוין. "היכולת לייצר בלומוניה באופן עצמאי תעניק למשק הישראלי יציבות ותבטיח אספקה רציפה לחקלאות המקומית ולשאר ענפי התעשייה והמזון. מרגע שפיצחנו את הגז הטבעי באמצעות אנרגיה מתחדשת, וחילצנו מתוכו את הבלומוניה, בכוונתנו להקים גם מתקן ללכידה והנזלה של CO2, שזה גז שיש לו חשיבות גדולה בתחומים שונים, ובהם מזון, התפלת מי ים וחקלאות".

לשפר את השירות לחקלאים

לוין שיתף כי בחודשים האחרונים הוא סייר כמה פעמים בשטחי גידול באזור הנגב המערבי והופתע לגלות שבצד משקים שמודעים ומיישמים פרקטיקות של חקלאות מדייקת, ישנם לא מעט מגדלים וגד"שים שטרם נחשפו למתודולוגיה ולכלים. "מדובר בהחמצה גדולה, ובכוונתנו להגביר את המודעות, לתגבר את כוח־האדם האגרונומי ולתת ליווי למגדלים ביישומים מתקדמים אלה".

החברה פועלת במהלך המלחמה להגברת פעילותה באזור הנגב המערבי. "בחודשים האחרונים קבוצת חיפה פעלה לשיפור השירות לחקלאים באזור וחנכה, בשותפות עם שתי חברות מקומיות וחברת ההפצה עמיר, שני מרכזי הפצה בחבל הבשור ובשדרות. עם פרוץ אירועי ה־7 באוקטובר, עדכנו מחירים והורדנו אותם בהיקף של עשרות אחוזים במוצר הדגל הנמכר בישראל, כדי לתמוך בעונת השתילות. כדי לבסס את הביטחון התזונתי בישראל לדורות הבאים, מחויבותנו להבטיח כי חבל התקומה יחזור לצמוח ולשגשג מחדש לפי סטנדרטיים גבוהים של יעילות, שמירה על הסביבה וכלים טכנולוגיים מתקדמים".

במבט צופן פני עתיד, מנכ"ל קבוצת חיפה הזהיר כי בעקבות המלחמה יש חשש מהותי לנטישת חקלאים. "המשימה הלאומית שלנו היא לחזק את חקלאי ישראל ולייצר דור חדש בחקלאות. אני קורא מכאן למדינה - המשיכו להשקיע ואף הגבירו את תמיכתכם. אנחנו נמשיך להיות מתחת לאלונקה". 

*** גילוי מלא: הוועידה בחסות בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד