יו"ר בנק הפועלים: "המשק מפגין חוסן יחסי, אבל הוא לא יישאר לאורך זמן ללא התווית מדיניות מתקנת"

ראובן קרופיק סיפר בוועידת העסקים לדרום של גלובס על הפעילות של קרן תקומה של בנק הפועלים לטובת שיקום הדרום והעצמתו, בצל אירועי ה־7 באוקטובר • "קרן תקומה של הבנק השקיעה כבר 40 מיליון שקל בדרום", אמר קרופיק

ראובן קרופיק, יו''ר בנק הפועלים, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי
ראובן קרופיק, יו''ר בנק הפועלים, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

"באין מפת עתיד מחייבת כרגע, חובה עלינו, מנהיגי הסקטור הפרטי, לשרטט קווים למפה כזו ולהתגייס לגיבושה"; כך אמר יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, בדברי הפתיחה שלו לוועידת הדרום לעסקים של גלובס, שנערכת בשעה זו במכללת ספיר בשדרות. "תקומת הדרום היא לא רק צו השעה של המלחמה - היא הייתה צו השעה מאז ומתמיד. המלחמה היא, בעיני, הוכחה נוספת של החיוניות הקיצונית בהפרחת האזור ובהפיכתו לאבן שואבת לתושבים, ולאזור תוסס של חיים שוקקים ואופטימיים". קרופיק קרא להשיב את החטופים.

ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה: נקים שתי חוות מחקר והדרכה בחבל תקומה ובערבה
ועידת הדרום לעסקים | ראש עיריית שדרות: "זה יהיה אסון לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה"
ועידת הדרום לעסקים | עפרה שטראוס: "'היום שאחרי' שאנחנו דורשים מהממשלה - מתחיל עכשיו" 

יו"ר בנק הפועלים: "המשק מפגין חוסן יחסי

קרופיק סיפר כי כשבועיים מפרוץ הקרבות, הגיע לבארי ולשדרות. "פגשתי את ראש העיר בשדרות וקיימנו טקס חנוכה למרכז חדשנות שתכננו להקים עוד לפני המלחמה. בטקס נכחו מעטים, העיר הייתה ריקה. אבל שנים רבות של שיתוף פעולה בין תושבי האזור לבין הפעילות החברתית של בנק הפועלים הכריעו גם בשעות אלה, והחלטנו שאנו נעצים מאוד את מאמצינו לתקומה ולבנייה בעוטף ובשדרות בתוכו. כבר ב-12 באוקטובר, הודענו על הקמת קרן תקומה של בנק הפועלים, בהיקף של 100 מיליון שקל. קרן תקומה מכוונת כולה לפרויקטים של חינוך, חוסן נפשי וקהילתי, ופיתוח מקורות להעצמה פיננסית באזור".

ואכן, הקרן כבר החלה לפעול, ולדברי קרופיק, היא מנהלת פרויקטים באזור, כולל שיתוף רחב עם מכללת ספיר. עד כה, הוקצו במסגרת הקרן 40 מיליון שקל למגוון פרויקטים.

"התיעדוף התקציבי בממשלה מושפע יתר על המידה מנסיבות פוליטיות"

קרופיק גם התייחס בדבריו לנעשה במערך הממשלתי והפוליטי, ולאופן ניהול תקציב המדינה. "חזון ומעש בתקומת הדרום מתנהלים היום בסביבה פחות נוחה. אי־וודאות והיעדר מדיניות אסרטיבית ביטחונית, תסיסה חברתית שלא שככה, ומעקב אחרי ההשלכות על המשק הלאומי מהאירועים המטלטלים שבחיינו. התיעדוף התקציבי מושפע יתר על המידה מנסיבות פוליטיות, מה שיקשה עוד יותר על הצמיחה בכלל, ובאזורים שנפגעו בפרט. ועדיין, המשק הלאומי מפגין חוסן יחסי, חוסן שלא יישמר לאורך זמן ללא התוויית מדיניות מתקנת. מקורות מימון, תמיכה ותרומות של הסקטור העסקי, ומקורות של תקציב המדינה, הם תנאי חיוני למאמץ לשיקום הדרום, אך לא מספיק", אמר קרופיק.

כאמור, יו"ר בנק הפועלים קרא גם להשבת החטופים. "אמונה בצדקת הדרך, מחויבות אמיתית לתושבי המדינה, יציקת משמעות מחודשת למשפט 'כל המציל נפש אחת', הבנה כי משימתנו היא כל מדינת ישראל - דרום, צפון, מושבים, קיבוצים, ערים וכו' - כל אלה חיוניים להשגת מטרותינו. החזרת החטופים היא מעבר להצלת נפשות, סמל למחויבותינו לבנייה ולהעצמת האזור".

*** הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד