"שיעור פנומנלי וחסר תקדים": מנכ"ל שיבא מתייחס להצלחת מערכת הבריאות בטיפול בפצועים מעזה

פרופ' יצחק קרייס התייחס בוועידת הדרום לעסקים של גלובס להצלחת מערכת הבריאות בטיפול בפצועי המלחמה, ואמר כי "הנתון לפיו 99.5% ממי שהגיע חי לביה"ח יצא חי - הוא חסר תקדים" • קרייס סיפר גם על המאמץ לשקם את הפצועים נפשית: "כדי להציל חיים, צריך יכולת שיקום בכל ההיבטים שלהם"

"אמרו לנו להתכונן להגעת חטופים לבית החולים" - כך אמר היום (ג') פרופ' יצחק קרייס, מנכ"ל שיבא, בשיחה עם העיתונאי אלמוג בוקר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס. קרייס הבהיר כי בפעמים קודמות בהם הגיעו חטופים לבית החולים, הודיעו להם "כמה ימים מראש, והייתה גם פעם אחת שהודיעו שלוש שעות לפני הגעת החטופים לטיפול". כאשר בוקר התעקש ושאל האם הודיעו להם שוב, השיב קרייס: "אמרו לנו להתכונן".

ועידת הדרום לעסקים | ראש עיריית שדרות: "זה יהיה אסון לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה"
ועידת הדרום לעסקים | אלונה בר און: "זו הפעם הראשונה ולא היחידה שגלובס עושה ועידה בדרום"
ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה: נקים קרן השקעות של עשרות מיליוני דולרים בדרום

קרייס, לשעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל, הוסיף כי "ב-2011, בתקופה בה הייתי קצין רפואה ראשי, כשקיבלנו את גלעד שליט, היו לנו 10 ימים להתכונן לשבוי אחד שחזר הביתה ומאוד התרגשנו. לקבל אדם אחד שהיה שבוי 5.5 שנים בעזה הצליח להוציא מאיתנו דברים שריגשו אותנו מאוד. בחודשים האחרונים, אנחנו 24/7 מוכנים לקבל את החטופים. אנחנו מוכנים היום ונהיה מוכנים תמיד, זו אחת ממשימות העל של כל איש רפואה באשר הוא".

לשאלת אלמוג בוקר האם על רקע העבר הצבאי שלו, לדעתו המדינה עושה מספיק כדי להחזיר את החטופים, השיב קרייס כי "לא צריך עבר צבאי כדי להבין שצריך להחזיר את החטופים. אני אומר כאזרח ישראלי, דור ראשון בארץ, שאין תקומה למדינה הזאת אם הם לא חוזרים. בתי החולים, ומערכת הבריאות בכלל, תעשה כל מה שהיא יכולה כדי שזה יקרה. כשאתה נחשף לסיפורים, אתה מבין את הרגישות של הזמן. התיקון היחיד של מה שקרה לנו ב־7 באוקטובר יכול להסתיים רק בהחזרת החטופים.

עוד הוסיף, "אני מרגיש שעושים הרבה מאוד מאמץ - המדינה, הצבא, שירותי הביטחון, עושים את הכל. צריך הרבה אורך רוח, הרבה מנהיגות והחלטות קשות. המדינה עושה את זה וגם אנחנו. אנחנו לא שוכחים ולא עוצרים".

קרייס נשאל איך בצבא הצליחו להגיע לממצאים בעקבותיהם הודיעו לארבע משפחות חטופים אתמול על כך שיקיריהם אינם בחיים, והשיב: "זה בוקר קשה. אנחנו מכירים חלק מהמשפחות של החטופים שהודיעו עליהם אתמול. הצבא ומערכת המודיעין עושים עבודה מאומצת כדי לתרום להקלת הסבל של המשפחות ולו במעט".

קרייס נשאל על הנתון לפיו 99% מהפצועים שפונו מהקרבות בעזה שרדו ונשארו בחיים, והשיב כי "מי שמכיר את הפציעות בעזה, יודע שחלק מהן כאלה שבעבר לא היו שורדים אותם. אבל אני באתי לייצר תקווה. הנתון הזה שלפיו 99.5% ממי שהגיע חי לביה"ח יצא חי - זה נתון פנומנלי. אלה מספרים נכונים לכל בתי החולים בארץ וזה נתון שהוא חסר תקדים, שהוא קודם כל הצלחה של צוותי הרפואה בשדה הקרב. אנחנו המדינה היחידה בעולם שפרמדיק או רופא נמצאים ביחידות הלוחמות. הם נותנים דם בשדה הקרב וטיפול, אז ברור שהם יצילו יותר חיים". לדבריו, בתי החולים קיבלו "פצועים קשים ביותר שלא היינו רואים בעבר, לא היו מגיעים אלינו כי הם לא היו שורדים בשדה הקרב".

"המדינה הקימה מהר מאוד יכולת שיקום - והכפילה אותה בכלום זמן"

"מה שעשתה הרפואה בשנים האחרונות זו התקדמות אדירה, עבודה מדהימה", הוסיף קרייס. "מאחורי צוותי הרפואה בשטח, עומדת מערכת בריאות חזקה ביותר, בראש ובראשונה סורוקה וברזילי, והיום גם בית החולים בנהריה. הם מקבלים את הפצועים ראשונים. אלה בתי חולים שיש בהם הרבה עומס, והיכולת שלהם לטפל ולשקם את החולים, היא שהביאה לנתון המדהים של השיקום של הפצועים".

קרייס הוסיף כי גם העובדה ש"אנחנו המדינה היחידה בעולם שבית החולים לבל 3 נמצא בסמוך לשדה הקרב שלה, שיכולה להביא את היכולות של בית חולים ב-60 דקות נסיעה", תורמת אף היא לאחוזי השיקום הגבוהים של הפצועים.

לדבריו, השיקום בבתי החולים אינו מסתכם בשיקום פיזי אלא בשיקום נפשי, ובתמיכה ושיקום שמובילים את הפצועים להשתלב בחזרה בחיים. "כדי להציל חיים, צריך יכולת שיקום בכל ההיבטים שלהם. המדינה עשתה פה מהלך מדהים של להקים מהר מאוד יכולת שיקום ולהכפיל אותה בכלום זמן, זה בלתי־נתפס. אנחנו לא צריכים להחזיר אנשים רק ליכולת הגופנית, אנחנו צריכים להחזיר אותם למשפחות, ללימודים, לשלב אותם בחברה, שיתחתנו, שילמדו - שימשיכו בחיים. הפצועים אומרים לנו: 'נפצענו, הושפלנו, אבל אנחנו לא מסתכלים לאחור - אנחנו מסתכלים קדימה'".

קרייס חלק עם הקהל בכנס גם סיפור מרגש מבין הרבה מאוד סיפורים של פצועים שהגיעו אל בית החולים - סיפורה של המתמחה לרפואה אלה, שנפצעה עם בני משפחתה ב-7 באוקטובר בכפר עזה, אך השתקמה, וכיום היא מתמחה בבית החולים שיבא. "הסיפור של אלה מכפר עזה ריגש אותי. אמא ואבא שהגנו בגופם על הילדה הקטנה שלהם שלא תישרף וספגו פציעות, יחד עם הילדה, והצליחו להביא את הילדה לפינוי מוטס לבית החולים. האמא אלה ירדה עם התינוקת שלה בידיים ולא הסכימה למסור אותה עד שהיא נכנסה לטיפול. הבת התאוששה מהר והאב התאושש מהר, אבל האמא התדרדרה והייתה מונשמת ומורדמת תקופה ושלוש פעמים כמעט איבדנו אותה, אבל היא קמה וחזרה לעשות את הסטאז' שלה ברפואה בביה"ח בסורוקה, ועכשיו היא באה להמשיך את הסטאז' אצלנו. היא המתמחה היחידה בעולם שהיא גם מטופלת וגם רופאה באותו מקום. אם היא שרדה - אז גם אנחנו יכולים לעשות את זה".

קרייס נשאל על מתי צפוי להיפתח בית חולים שיבא באר שבע, שנמצא בהקמה, והשיב כי "ביום העצמאות 2030 יכנס המטופל הראשון למיון". קרייס הוסיף כי "בנגב יש בית חולים גדול מצוין שעושה עבודה מדהימה, בית חולים סורוקה. אבל המדינה חושבת שסורוקה לבדו לא יכול לשאת בעומס, לא של היום ולא של העומס המתפתח בעשור הבא של הנגב. מדינת ישראל מוכנה לחיות במציאות שבה הפער בין תוחלת החיים בין המרכז לדרום היא כמה שנים? לא ניתן לקבל את זה. אני מאמין שההגעה שלנו לנגב תצמצם את זה ותסייע לתושבים".

*** הוועידה בחסות בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד