יזהר שי חשף את המוצרים הרפואיים שינציחו את נופלי ה-7.10

יזהר שי תיאר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס, כיצד הוא קיבל את הבשורה על מות בנו, ומהר מאוד החליט להנציח אותו באמצעות הקמה של סטארט-אפ • "הם באו לרצוח ואנחנו מייצרים 1,500 מוצרים שכל אחד מהם יעשה את העולם טוב יותר", אמר לבאי הוועידה

במסגרת ועידת הדרום לעסקים של גלובס, שמתקיימת היום (ג') במכללת ספיר בשדרות, הציג יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, ששכל את בנו ירון שי ז"ל במהלך מאורעות ה-7.10, כמה מחברות הטכנולוגיה שהצטרפו למיזם שהקים יחד עם בנו אופיר, נקסט אוקטובר (Next October) להנצחת נופלי השבת השחורה.

ועידת הדרום לעסקים | עופרה שטראוס: ״היום שאחרי שאנחנו דורשים מהממשלה - מתחיל עכשיו"
ועידת הדרום לעסקים | ראש עיריית שדרות: "זה יהיה אסון לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה"
ועידת הדרום לעסקים | אלונה בר און: "זו הפעם הראשונה ולא היחידה שגלובס עושה ועידה בדרום"
ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה: נקים קרן השקעות של עשרות מיליוני דולרים בדרום

חברת הדיאגנוסטיקה הרפואית אברטו (Avertto) השיקה התקן לאבחון מוקדם של שבץ מוחי שיופץ לשוק תחת השם "עמית", לזכרה של עמית מן, הפרמדיקית המתנדבת שנרצחה במרפאה בקיבוץ בארי. חברה נוספת, איי-קונטרול (EyeControl) בחרה להנציח את צביקה לביא ז"ל, לוחם מילואים שנפטר שבועיים וחצי לאחר שנפצע, ועוד הספיק בחייו לנסות את המוצר הרפואי שלה - התקן הכולל מצלמה וחיישנים המסייעים למשותקים לתקשר עם סביבתם באמצעות תנועות העיניים. 

"הנצחה באמצעות הקמה של סטארט-אפ"

"קיבלנו את הבשורה על מותו של ירון יום לאחר שהכריזו על כך בבית החולים, ומהר מאוד קיבלנו את ההחלטה להנציח אותו באמצעות הקמה של סטארט-אפ", אמר שי במסגרת ועידת הדרום לעסקים של גלובס שנערכה בשדרות. "מהר מאוד עלה הרעיון להנציח אותו לא רק באמצעות חברה אחת, אלא לבנות רשת חברות שינציחו את כל נופלי ה-7.10". 

יזהר שי בוועידת הדרום לעסקים של גלובס עם המצגת על בנו ירון שנפל ב-7.10 / צילום: כדיה לוי
 יזהר שי בוועידת הדרום לעסקים של גלובס עם המצגת על בנו ירון שנפל ב-7.10 / צילום: כדיה לוי

במסגרת הפרויקטים שהצטרפו למיזם, הסטארט-אפים המנציחים עוסקים בפתרונות פינטק, בינה מלאכותית ושיפור החקלאות. הם נבחרו בתיאום עם משפחות הנופלים ובהתאם לאופי הנופל שבחרה החברה להנציח. "יחד עם המשפחות, לומדים יזמי החברות על סיפורו האישי של כל נופל, אילו תחביבים היו לו, מה אהב לעשות, ומה חשוב למשפחה לשמר כחלק מהמורשת. כדי להתקבל למיזם, הן צריכות להיות חברות טובות, לעשות טוב ולהנציח את הנופלים. הם מקבלים יתרון עסקי במנטורינג וקשר למשקיעים, כיוון שחשוב לנו שהחברות האלה יצליחו. 90% מההשקעות בהייטק הישראלי מגיעים מחו"ל, ולכן חשוב לשכנע משקיעים בעולם שישראל חזרה לעבודה". 

לנקסט אוקטובר מונתה ועדת היגוי בראשותם של שי ובנו אופיר, לצד משקיעים ותיקים דוגמת אריק קליינשטיין מקרן גלילות, חמי פרס מפיטנגו, יו"ר IVA עו"ד קארין רובינשטיין, נועם קנטי מארנסט אנד יאנג, וכשותף עסקי פיננסי צורף בנק הפועלים. למיזם הצטרפו כמה מאות של חברות, מתוך מטרה לצרף 1,500 מהן. עליהן נמנות מטא, לייביו, וקרנות גרוב, חץ וקומרה. 

על דוח רשות החדשנות שפורסם הבוקר לפיו ניכרת ירידה בהשקעות בישראל ברבעונים האחרונים, בהם משתוללת המלחמה בעזה ובצפון אמר שי: "אין מישהו אחר שיעשה את זה בשבילנו. לא צריך לחכות שהעולם יתגייס לעזרתנו, אנחנו צריכים להקים מחדש את התעשייה הישראלית". 

שי סיכם את הרציונל מאחורי הקמת המיזם: "הם באו לרצוח, הם באו להשמיד ולחסל. אנחנו מייצרים 1,500 מוצרים שכל אחד מהם יעשה את העולם טוב יותר". 

גילוי מלא: הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד