המניה של אסיקס לוהטת, יחד עם "נעלי ההתעמלות של אבא" המזוהות עמה

מחיר המניות של יצרנית נעלי הריצה היפנית גדל כמעט פי ארבעה

מותג הסניקרס היפני Asics / צילום: Shutterstock
מותג הסניקרס היפני Asics / צילום: Shutterstock

אסיקס (Asics), מותג הסניקרס היפני בן ה־75, זוכה להצלחה רבה כיום, וזה ניכר גם במנייתו.

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי 
דעה | כסף ישן, היסטוריה אפלה: רשת המזון שביטלה הגעתה לישראל והעניקה ניצחון לאנטישמים 

אסיקס היא כבר מזמן מותג אהוב בקרב קהילת הריצה. במרתון פריז האחרון, כרבע מ־54 אלף הרצים היו נעולים אסיקס, לרבות שני המנצחים במרוץ הגברים ובמרוץ הנשים, מתגאים בחברה.

למעשה, אפילו שורשיה של נייקי נטועים בחברה היפנית. את עסקיה בשנות ה־60 החלה נייקי ביבוא לארה"ב והפצה של נעליים מבית אסיקס, שנודעה אז בשם Onitsuka. עד היום מחזיקה אסיקס במותג האופנה היוקרתי Onitsuka Tiger.

בתקופת הקורונה אסיקס דהרה, כשאנשים רבים יותר החלו לרוץ כתחביב, בזמן שלא היה דבר אחר שיכלו לעשות. בה־בעת, אנשים שעבדו מהבית החלו להעדיף נעליים נוחות להסתובב איתן. גם חברות צעירות של נעלי ריצה כמו Hoka ו־On (יצרנית מותג On Cloud) זכו לזינוק בצמיחה בשנים האחרונות. המכירות של Hoka ברבעון הראשון זינקו ב־34% לעומת מקבילו, מה שדחף את מניית החברה־האם שלה, Deckers Outdoor, לגבהים חדשים.

פלח ההכנסות מנעליים המיועדות לריצה הוא הגדול ביותר של אסיקס, והיא ניסתה לשמור על קהילה מלוכדת של רצים. כחלק מכך בשנת 2016 רכשה את Runkeeper, אפליקציית מעקב כושר פופולרית בקרב רצים, ובשנים האחרונות היא רוכשת חברות הרשמה לאירועי ספורט, לרבות Njuko Sas באירופה ו־Register Now באוסטרליה. מועדון הלקוחות העולמי שלה כולל כמעט 15 מיליון חברים.

אבל מלבד נעלי הריצה וה־Onitsuka Tiger שלה, אסיקס ידועה כנראה בעיקר בזכות "נעלי הספורט של אבא", Dad Sneakers - סגנון של נעליים שבוחרים בהן יותר מסיבות פרקטיות מאשר מטעמי אסתטיקה. ואומנם, לאחרונה הפכו כמה עיצובים ישנים של אסיקס לסמלי אופנה לא צפויים. נראה כי צעירים התנערו מהסטנדרטים הקונבנציונליים של יופי, ואימצו את הלא־מגניב: קרוקס ו־Hoka הן דוגמאות ל"נעליים מכוערות" שזכו לנסיקה בפופולריות.

גם אסיקס פעלה לכך לא מעט. שיתופי־הפעולה שלה עם מעצבים ידועים עשו הרבה רעש ברשתות החברתיות. כך העיצוב המחודש לנעלי הספורט Gel-Kayano 14 משנת 2008, עם סטודיו העיצוב הקנדי JJJJound, זכה להצלחה גדולה, כשמחירן בשוק האינטרנטי StockX הגיע ליותר מ־1,000 דולר. אסיקס היה המותג החמישי הנסחר ביותר ב־StockX בשנה שעברה, עלייה מהמקום העשירי ב־2022.

מכפיל רווח גבוה משל נייקי

החדשות הטובות אפילו יותר למשקיעים הן שהחברה נעשתה רווחית יותר. הרווחיות התפעולית ברבעון שהסתיים במרץ עמדה על 19.4%, לעומת 9.5% שנתיים קודם לכן. הסיבה לכך היא בין היתר שהחברה שינתה את תמהיל המוצרים שלה כך שיכלול יותר מוצרי פרימיום. היא גם הגדילה את המכירות הישירות ללקוחות וצמצמה את המכירות באמצעות סיטונאים. מכירות האונליין עלו מ־13% לשיעור של 17% מסך המכירות.

אסיקס נסחרת במכפיל רווח חזוי של 34, לפי חברת המחקר S&P Global Market. זהו מכפיל דומה לשל Deckers, אך גבוה משל נייקי הגדולה ממנה, שנסחרת במכפיל 25. הפרמיה עשויה להיות מוצדקת אם אסיקס תצליח להמשיך ולהגדיל את המכירות שלה, עם שולי רווח טובים יותר. כך שיש לה עוד לאן לרוץ.