עוד מהמורה לרני צים בפסגות: מנסה להימנע מפירעון מיידי של חוב האג"ח

מסע המימושים המזורז שהוביל צים בעסקי בית ההשקעות, הקים לכאורה עילה לדרישת פירעון חוב של 90 מיליון שקל • בפסגות פועלים לשינוי תנאי האג"ח, כולל הקדמת הפירעון והעלאת הריבית • מעריכה כי תוכל לעמוד בהתחייבויותיה

רני צים / צילום: איל יצהר
רני צים / צילום: איל יצהר

בעלי המניות של בית ההשקעות המתפרק פסגות, בשליטתו של רני צים, שראו את השקעתם בחברה מאבדת כ־40% מערכה מתחילת השנה, לא קיבלו סיבות רבות לאופטימיות מהדוחות הכספיים שפורסמו בשבוע שעבר. לצד המשך רישום ההפסדים של מה שהיה בעבר בית ההשקעות הגדול בישראל, הדוחות מלמדים גם כי מחזיקי האג"ח של פסגות עלולים לדרוש את העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

בעלי המניות בפסגות זעמו, ורני צים לא ימכור לה את חברת הקניונים שלו  
אנומליה? זורקים אג"ח ממשלת ישראל ורצים לקנות חוב של חברות נדל"ן יזמי 

פעילות פסגות בתחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים נרכשה על ידי צים באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל (ששמה שונה לפסגות) לפני כשלוש שנים, מידי אלטשולר שחם בתמורה לכ־405 מיליון שקל. עד לאותה רכישה עשה צים חיל בעסקי קמעונות המזון (הקמת רשת "כמעט חינם" עם אחיו עדי, שנמכרה באקזיט מרשים ליינות ביתן) והנדל"ן המניב (חברת מרכזים מסחריים הנושאת את שמו).

אלא שבפסגות , הנסחרת כיום בשווי של כ־100 מיליון שקל בלבד - ירידה של 80% במניה מאז רכישת פעילות בית ההשקעות - הסיפור היה שונה לגמרי. צים, שמימן את הרכישה בהלוואה גדולה ערב גל העלאות הריבית, נאלץ להודות בכישלון ההשקעה כעבור שנתיים בלבד, והחל אשתקד במהלך למימוש נכסיה הפיננסיים לידי בתי השקעות מתחרים (הפניקס ואי.בי.אי). 

המחזיקים יצביעו השבוע

לפסגות יש סדרת אג"ח בודדה (ג') בהיקף של כ־90 מיליון שקל, לתשלום (קרן וריבית) בשנים 2024 (כשליש) ו־2025. בביאורים לדוחות הכספיים לרבעון הראשון השנה, מציינת החברה כי קיימה שיחות עם מחזיקים מהותיים באג"ח שלה, על רקע טענה ל"אפשרות להתקיימות עילת פירעון מיידי של מכירת רוב נכסי החברה (לפי שטר הנאמנות), אשר לדעת החברה איננה מתקיימת במועד זה".

פסגות מציינת כי בהתאם לשטר הנאמנות של האג"ח, רשאים המחזיקים להעמיד לפירעון מיידי את יתרת החוב במקרה שהתקבלה על כך החלטה באסיפה הכללית, לרבות במקרה שבו החברה מוכרת את רוב נכסיה (נכסים שערכם בדוחות עלה על 35% מכלל נכסיה).

בתום אותן שיחות, מתארת פסגות מעין מתווה ראשוני להסדר חוב שהציעה, כך שבתמורה להחרגת החזקותיה של החברה בעסקים שונים שבבעלותה מהגדרת עילת הפירעון, יבוצעו תיקונים בהוראות שטר הנאמנות שיכללו בין היתר שינויים בלוח הסילוקין אשר יביאו להקדמת הפירעונות למחזיקי איגרות החוב, והעלאת שיעור הריבית שתשולם למחזיקים.

בהתאם, פרסם נאמן האג"ח זימון לאסיפת דיווח והתייעצות של המחזיקים בקשר למתווה המוצע. זו תתכנס השבוע ובהמשך לה תעמוד לבעלי האג"ח האפשרות לאשר את המתווה המוצע, או לחלופין לבקש להעמיד את החוב לפירעון מיידי.

תזרים שלילי ברבעון

הדוחות מלמדים כי בקופת פסגות (מזומנים והשקעות לטווח קצר) נותרו בסוף הרבעון הראשון 6.5 מיליון שקל בלבד, לעומת 82 מיליון שקל בעת המקבילה אשתקד. עם זאת, תזרים המזומנים החזוי שהיא מצרפת לדוחות - הכולל פירעון כלל חוב האג"ח כבר בשנה הנוכחית, בהתאם להצעתה - מלמד כי היא צפויה לסיים את 2024 עם כ־34 מיליון שקל בקופה, בעיקר כתוצאה מהשלמת המכירה של פעילות קרנות הנאמנות לאי.בי.אי והחזר הלוואות. את 2025 צפויה פסגות לסיים, על פי אותו תזרים חזוי, עם כ־88 מיליון שקל בקופת המזומנים.

בביאורים לדוחות מפנים רואי החשבון את תשומת לב המשקיעים למצבה הכספי של פסגות ומציינים כי לחברה גירעון בהון החוזר בסך 71.4 מיליון שקל לאחר הפסד של 6.8 מיליון שקל ברבעון הראשון לצד תזרים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של 1.1 מיליון שקל.

רואי החשבון מוסיפים כי על מנת לעמוד בפירעונות הצפויים השלימה פסגות את מכירת פעילותה בתחום קרנות הנאמנות, והעמידה למכירה מספר פעילויות נוספות (בהן חבר הבורסה שלה). לחברה חלופות מימון נוספות מגופים פיננסיים, ככל שתידרש לכך, ולהערכתה מכלול הפעולות האמורות יאפשרו לה לעמוד בהתחייבויותיה בעתיד הנראה לעין.

השקעת צים נחתכה בחצי

על רקע הליך הפירוק של פסגות מפעילותה הפיננסית, הפתיע בעל השליטה צים בחודש מרץ האחרון כשהודיע על בחינת עסקת בעלי עניין ענקית, שבמסגרתה תרכוש החברה את החזקותיו בחברת רני צים מרכזי קניות, המחזיקה במרכזים מסחריים פתוחים ברחבי הארץ.

העסקה עשויה הייתה לסדר לצים, המחזיק 54% ממניות חברת המרכזים המסחריים, מעין "אקזיט" של כרבע מיליארד שקל (מעל מחיר השוק במועד ההצעה). אלא שכעבור פחות מחודש כתב צים לפסגות כי "פנו אלי מחזיקי ניירות ערך של החברה שהביעו התנגדות עזה לעסקה המוצעת, וגם בתקשורת ביקרו את העסקה". הוא הוסיף שלדעתו העסקה שהוצעה הינה לטובת פסגות, "אך יחד עם זאת, אני קשוב למחזיקי הני"ע ואיני מעוניין ללכת נגד שוק ההון ולהרע לחברה".

עוד קודם לכן, בדצמבר הודיע מנכ"ל פסגות ושותפו של צים לרכישת החברה, יניב בנדר, על פרישתו מהתפקיד. במקומו נכנס לתפקיד דניאל לבנטל שמכהן במקביל כיו"ר וכמנכ"ל פסגות.

יש לציין כי צים עצמו השקיע מהונו האישי קרוב ל־130 מיליון שקל ברכישת פסגות, כולל הנפקת זכויות שביצעה בקיץ שעבר. הוא מחזיק כיום ב־62% מהון המניות של החברה, ששווי השוק שלהן עומד על מחצית מסכום זה.

"החוב הבנקאי כבר נפרע"

יו"ר ומנכ"ל פסגות, לבנטל, מסר עם פרסום הדוחות כי אלה "הושפעו מאירועים שהשליכו לשלילה על השורה התחתונה, בעיקרם רישום חד־פעמי של הוצאות פחת מואץ בגין עסקאות למכירת חברות ופעילויות הקבוצה. בהסתכלות לרבעון השני אנו צפויים להכיר ברווח בגין מכירת חברת קרנות הנאמנות לאי.בי.אי, שהושלמה לאחר תאריך המאזן.

"כפי שהחברה דיווחה, פסגות עוסקת בחודשים האחרונים במימוש רוב נכסיה, ונכון להיום כבר פרעה את החוב הבנקאי שלה במלואו ונמצאת בהליך של הקדמת פירעונות האג"ח למחזיקים".

גורמים בשוק ההון המכירים את פעילות פסגות, ציינו כי באסיפת מחזיקי האג"ח השבוע תוצג ההצעה להקדים את פירעון החוב בתוספת ריבית לנושים. "בין אם קמה עילת פירעון או לא, פסגות בעצם מציעה למחזיקים פירעון מוקדם מהנדרש לפי לוח הסילוקין", אמרו אותם גורמים.