גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוויתור על המבצעים הגדולים השתלם: חברות האופנה רושמות נסיקה ברווחים

הזינוק במחירי הטיסות השאיר את הישראלים בארץ, ורשתות האופנה המקומיות נהנו מהמצב ודילגו על מבצעי עומק ● התוצאה: שיעורי הרווחיות הוכפלו ברבעון הראשון, הרבה מעבר לעלייה במכירות ● גורמים בענף: "זה לא ניצול ציני של המצב, הכול בהתאם למלאי"

הישראלים נשארו בארץ, ורווחי חברות האופנה נסקו / צילום: תמר מצפי
הישראלים נשארו בארץ, ורווחי חברות האופנה נסקו / צילום: תמר מצפי

הרבעון הראשון של 2024 התנהל תחת שגרת מלחמה: מחירי הטיסות זינקו, יעדי הנופש צומצמו בצל החשש מאנטישמיות, והישראלים ביקרו יותר בקניונים וקנו כחול-לבן. התוצאה - רשתות האופנה המקומיות רשמו עליות נאות ברווחים. 

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר 
שתי חברות תעופה גדולות חזרו לפעול בארץ, אבל אין הורדת מחירים באופק

יש לכך כמה סיבות. למשל, בשנה שעברה מבצעי סוף העונה החלו כבר בינואר, חודש שלרוב נחשב לשיא העונה. הגשם שדשדש מלבוא, ומחסנים מלאים במלאי עוד מימי הקורונה גרמו לקסטרו לצאת במבצע של פריטים ב-33 שקל, שגרר התנפלות על החנויות. שאר הרשתות הלכו בעקבותיה: רנואר וגולף קידס הציעו 70% הנחה על קולקציית החורף, וגם פוקס ותמנון המשיכו את המגמה.

השנה לעומת זאת, בצל המלחמה, ריבוי הגשמים ומזג האוויר הקר, נדמה היה שיש פחות הנחות בחנויות - ודוחות רשתות האופנה חושפים שהתחושה הייתה נכונה. האם מדובר בניצול ציני של העובדה שאנשים לא יכלו לטוס, או בשיקול עסקי קר?

הרווח הנקי "יחסית צנוע"

גורם בכיר בענף אומר כי "אין ספק שבענף נהנים מכך שאנשים צורכים את מלוא מרכולתם בישראל. זה לא אומר שלא צריך לעשות מבצעים אטרקטיביים, אבל זה כן אומר שבהיעדר אלטרנטיבות בחו"ל, למעט האיקומרס, אנשים נשארו בארץ - וקנו".

לדבריו, החברות שהעניקו מבצעים בתקופה זו הן אלה שהיה להן צורך להיפטר ממלאי. "השיקול של חברה קמעונאית הוא היצע וביקוש, ובמבט מעמיק על היקף וגובה המלאי. כולם נוקטים משנה זהירות ולא רוצים לצבור מלאי שמשלמים עליו סכומי עתק, תופס מקום במחסן, ואי-אפשר למכור אותו במחיר זהה בשנה הבאה. בשנה שעברה רוב השוק היה בעודפי מלאי, ולכן הרוב עשו מבצעים. מי שהצליחו להיפטר מהמלאי לא היו צריכים לעשות מבצעי עומק השנה".

מתי עושים מבצעי עומק כשאין מלאי? כשיש מיתון והביקוש נמוך, מסביר הגורם. "אבל אם יש ביקוש טוב כמו ברבעון הראשון, לא תעשה מבצעים עמוקים. תמיד זה נראה כניצול ציני, אבל מדובר בשיקול עסקי. אם אנשים קונים, למה לך לעשות מבצע? אנחנו מנהלים את הכלכלה של החברה שלנו בהתאם להיצע וביקוש ובהתאם לגובה המלאי. זה מה שמנחה אותנו בהיקף המבצעים ובעומק שלהם".

לדבריו, הרווח הנקי של החברות "יחסית צנוע", 2%-3%. "אצל כולן הרווחיות התפעולית עומדת על 5%-6%, נתון לא גבוה גם ביחס למתחרים בחו"ל. התחרות בענף האופנה בארץ בריאה, יש תמהיל של חברות גדולות, בינוניות וקטנות, והרווחיות לא חריגה. אנחנו לא עושים סיבוב על הצרכן שנשאר בארץ".

"זה לא ניצול ציני", מחזק גורם בכיר נוסף בשוק. "לא היה מלאי, בניגוד לשנה שעברה. יש רשתות שבשל קשיי ההובלות אף נתקעו בחנויות בלי סחורה. החברות הזמינו סחורה שנה מראש, ולא ציפו למשק סגור. הן מכרו יותר, אז בחרו לא לערוך מבצעים. צריך גם להבין שכולם נערכים לימים מורכבים יותר בשנה הקרובה, כי מישהו צריך לשלם את המלחמה הזו. כולם נזהרים ואוספים רזרבות, מתוך הבנה שהכול יעלה, כולל העלויות שלהם - בדגש על כוח-האדם, שהפך להיות ההוצאה הכי משמעותית, אפילו יותר משכירות".

לדברי הבכיר, ברבעון הראשון של השנה שעברה היו לא מעט גורמים משמעותיים שהובילו למבצעים, בהם "פגיעה מהותית" במכירות בעקבות ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית. את מיעוט המבצעים השנה הוא מסביר בקשיים חדשים, "בדגש על הבאת הסחורות והגידול בעלויות כוח-אדם. אבל מה שמאפיין את כל החברות זה שהן עשו תהליכי התייעלות".

קסטרו ופוקס שיגשגו

בדוח הרבעוני שלה, קסטרו מנמקת את העלייה בשיעור הרווחיות הגולמית בכך שהיא "נובעת מגידול בהכנסות, אשר הוביל לצמצום גובה ההנחה הממוצעת ברבעון". במצגת למשקיעים גם נחשפו ההכנסות והרווח של כל אחד ממותגי הקבוצה (קסטרו, אורבניקה, הודיס, איב רושה ועוד) - החלטה שעשויה לשנות דיווחים עתידיים גם בקרב חברות נוספות.

לדברי הגורם הבכיר, "זו מהפכה אמיתית בתחום הדיווח והשקיפות של חברות האופנה בשוק ההון הישראלי, וזה צריך להוות דוגמה עבורן. הציפייה היא שרשות שוק ההון תחייב את כל חברות האופנה להעביר דיווח תואם. את כולם מעניין לדעת האם חברה עושה את המהלכים הנכונים כדי לקדם את המותגים שלה".

כלל הכנסות קבוצת קסטרו-הודיס צמחו ברבעון הראשון בכ-14% והסתכמו ב-434 מיליון שקל. בתחום האופנה וההלבשה נרשמה הצמיחה הנמוכה ביותר בקרב שלושת מגזרי הפעילות, 11%, לעומת גידול של 20% בהכנסות תחום אביזרי האופנה ושל 44% בתחום הטיפוח והקוסמטיקה.

קסטרו הציגה רווח נקי רבעוני של 3.9 מיליון שקל, לעומת הפסד נקי של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם בכ-20.8 מיליון שקל - עלייה חדה בהשוואה להפסד תפעולי של 33 מיליון שקל ברבעון המקביל - אז כאמור הציעה הנחות עמוקות. בתחום האופנה וההלבשה נרשם זינוק של 113% בשיעור הרווח התפעולי, שעמד על 1.3% מהמכירות.

גם פוקס נהנתה ממגמה דומה ברבעון הראשון. הכנסותיה הסתכמו בכ-1.3 מיליארד שקל, גידול של כ-6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד - אך במגזר האופנה וההלבשה ירדו המכירות בקרוב ל-3%. למרות הירידה, שאותה הסבירה פוקס בעיתוי חג הפסח, המגזר הניב לה רווח תפעולי של 14 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 17.7 מיליון שקל ברבעון המקביל - זינוק של כמעט 180%. כמו קסטרו, גם בפוקס מציינים כי הקפיצה נובעת מירידה בשיעור ההנחה הממוצעת. הרווח הנקי של הקבוצה הסתכם ברבעון ב-44 מיליון שקל.

גולף נמצאת גם היא בהליך התייעלות, שהוביל לירידה במכירות בעקבות סגירת פעילות עדיקה, שהייתה זרוע האונליין המרכזית של הקבוצה. לצד זאת החברה עברה לרווח תפעולי של כ-9.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-5.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2023. בדומה למתחרותיה, גם היא ייחסה את התוצאות לירידה בשיעור ההנחות.

בחו"ל פחות רווחי

בעוד שהפעילות של חברות האופנה בישראל השתפרה בצל המצב, בכל הנוגע לפעילות שלהן בחו"ל, המגמה לא הייתה אחידה. דוגמה בולטת היא ריטיילורס מבית פוקס, ובעיקר מותג-העל נייקי.

ריטיילורס, המפעילה את רשת חנויות נייקי בישראל ונחשבת לאחד ממקורות הרווח העיקריים של פוקס, המשיכה במסע ההתרחבות האגרסיבי שלה גם בזירה הבינלאומית. בישראל, ריטיילורס מפעילה 26 חנויות נייקי, אך הצמיחה האמיתית מגיעה מיעדים חדשים מעבר לים - קנדה (21 חנויות) ואירופה (49). ריטיילורס הציבה יעד שאפתני של הפעלת 80-100 חנויות נייקי באירופה עד סוף 2025.

למרות ההשקעה וההתרחבות, ריטיילורס רשמה ירידה של 15.4% ברווח התפעולי של פעילות נייקי, והוא הסתכם ב-24.9 מיליון שקל. "הירידה נבעה מירידה במכירות זהות בחנויות, מכניסה לטריטוריות חדשות ומפתיחת חנויות חדשות בטריטוריות השונות", על-פי הדוח. האתגר הגדול של החברה יהיה לשמור על רווחיות, לצד הצמיחה המהירה המתוכננת בשוק הספורט הבינלאומי.

עוד כתבות

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן ● ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

אבישי קרואני / צילום: גיא הכט

מנהל ההשקעות שמאמין: המניה הלוהטת של וול סטריט בדרך לתיקון

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקים, צופה כי ענקית השבבים שמנייתה לא עוצרת "תסבול מתיקון משמעותי במוקדם או במאוחר", ולכן מעדיף לחפש הזדמנויות במניות שאיבדו גובה כמו סיילספורס ● כחובב אקסטרים הוא מציע למשקיעים "לחפש את הסיכונים מחוץ לשוק ההון"

שכונת בת גלים בחיפה / צילום: Shutterstock

מתחם פינוי-בינוי ליד הים בחיפה משך עשרות חברות. מי זכו?

בשכונת בת גלים בחיפה מתוכנן פינוי-בינוי, במסגרתו יבנו בין 900-1,000 דירות חדשות במקום 300 הדירות הישנות ● כמה מהחברות הגדולות ביותר בשוק התמודדו על הפרויקט ● הדיירים יקבלו תמורות גבוהות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, מרפסת וחניה

אוטובוסים של חברת דן / צילום: כדיה לוי

הנסיעה באוטובוס התייקרה כבר מהיום? כל מה שכדאי לדעת

התחבורה הציבורית מתקיירת בשיעור של 5%, באפליקציות התשלום כבר מהיום וב-1 ביולי לכולם ● מה עומד מאחורי ההתייקרות, ולמה העלייה במחירים מתחוללת כעת? ● גלובס עושה סדר

דיון בכנסת לעניין חברת סלייס מהיום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"פרשת הבנק למסחר על סטרואידים": כשהכנסת גילתה על פרשת סלייס

באיחור של למעלה מחצי שנה, נחשפו בוועדת הכספים של הכנסת לפרשה החמורה בחברת קופות הגמל בניהול אישי, שעפ"י החשד ניידה מעל 800 מיליון שקל של חוסכי פנסיה לקרנות זרות ● ב"דיון המהיר" הוטחה ביקורת בעיקר ברשות שוק ההון, אך לא התקבלו החלטות מעשיות

משה גפני, יהדות התורה / צילום: איל יצהר

משה גפני טען שבג"ץ מעולם לא פסק לטובת החרדים. האם זה נכון?

בג"ץ קבע היום כי המדינה חייבת לגייס בני ישיבות לצה"ל ● עוד לפני פרסום הפסיקה, יו"ר דגל התורה טען כי "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי" ● האם זה נכון? הסתכלנו בפסיקות ● המשרוקית של גלובס

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר, באירוע ''מדברים צפון'' של גלובס ובנק לאומי / צילום: כדיה לוי

האם המסים יעלו ואיך ייראה התקציב? מנכ"ל משרד האוצר פותח הכול

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעדיף לרוב לשמור על שתיקה ולהביע את עמדתו בחדרים סגורים ● רגע אחרי הפסיקה הדרמטית של בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, הוא הגיע לראיון מיוחד במסגרת אירוע "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי ● על האפשרות שיעלו מסים: "זו מתמטיקה פשוטה. נדאג שהמגזר היצרני ייפגע פחות"

מלמטה בכיוון השעון:  מסכים של שיאומי, סוני ו־LG / צילום: יח''צ

עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

לקראת השלבים המתקדמים במשחקי היורו, ולקראת האולימפיאדה, בדקנו מהם מסכי הטלוויזיה שהחברות השונות בשוק מציעות ● רובן מתהדרות ביכולות בינה מלאכותית לצד פיצ'רים ייחודיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

אנבידיה צנחה בכ-7% וגררה את נאסד"ק ומניות השבבים לירידות

הנאסד"ק ירד בכ-1.1%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.7% ● נעילה חיובית באירופה ● אפל מסתבכת עם הרגולציה באיחוד האירופי ● הין היפני שנחלש מול הדולר הגיע כמעט ל-160 ין לדולר, הרמה הגבוהה שלו מאז 1990 ● מיטב: גבר הסיכון לתיקון רציני בשוק המניות בארה"ב ● בשישי יתפרסם בארה"ב מדד ה-PCE ויהדהד אל פתיחת הרבעון השלישי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

חייל אוקראיני מכין רחפן להמראה / צילום: ap, Andriy Andriyenko

במערב עוקבים מקרוב: כך הרחפנים של אוקראינה חומקים מהשיבושים הרוסיים

הלוחמה האלקטרונית מתפתחת במהירות, ודוחפת את יצרני הרחפנים באוקראינה לעדכן בהתמדה את הרכיבים ולהפוך את כלי הטיס לאוטונומיים יותר ● חברות מערביות עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות

רני צים / צילום: איל יצהר

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת - על רקע חוב פיננסי כבד

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

יהודה דואה, ראש המועצה האזורית קצרין, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

"המדינה צריכה לחזק את תושבי הצפון ולומר 'אנחנו שמחים שבחרתם לא לעזוב'"

יהודה דואה, ראש המועצה המקומית קצרין, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין ברמת הגולן • "אנחנו מצפים לפיצויים בצורה רחבה שלא גורמת לאף משק בית לעשות חשבון מה קונים הביתה" • מחר: הכנס מגיע לעכו

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה עובדים שמחפש הסטארט-אפ הלוהט בישראל

איליה סוצקבר ושותפיו, דניאל גרוס ודניאל לוי, הכריזו כי בכוונתם לפתוח משרדים בקליפורניה ובתל אביב, ולגייס לצורך כך את טובי המוחות בתחום

אוהדים גרמנים במשחק מול שווייץ באיצטדיון בפרנקפורט / צילום: Reuters, Tom Weller

כמו ב–2006: בגרמניה מקווים שהצלחה ביורו תאותת שהמשבר הכלכלי מאחוריה

טורניר אליפות אירופה בכדורגל בגרמניה מחזיר אותה אל התקוות והשמחה של המונדיאל הראשון שנערך במדינה המאוחדת, ב-2006, שהביא איתו שגשוג וצמיחה כלכלית ● הפעם המצב קצת יותר מורכב: האינפלציה שחקה חסכונות, הכלכלה מדשדשת, והימין הקיצוני הולך ומתחזק

דיון בבג''ץ על חוק הגיוס / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

החלטה היסטורית, אבל תיאורטית: החורים בפס"ד יאפשרו לממשלה לא לפעול

בצד ההחלטה הדרמטית והערכית של בג"ץ, יש חולשה שצפויה להשפיע על השאלה הכי חשובה - כיצד תיושם ההחלטה ● פסק הדין נעדר הנחיות אופרטיביות, ובהינתן מרחב התמרון שנוצר, הממשלה צפויה למצוא דרכים שלא לנקוט בפעולות מיידיות, בדיוק כפי שעשתה עד היום

האדריכל סנטיאגו קלטרווה בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

דווקא במלחמה: המוזיאון שיקימו הנדבן האנונימי ואדריכל־העל

שיתוף־פעולה בין תורם יהודי לאדריכל־העל הספרדי סנטיאגו קלטרווה יוביל להקמת מוזיאון ימי בנמל חיפה ● המוזיאון ימוקם בפרויקט חזית הים, שאמור להפוך למוקד משיכה בעיר ● ישראל מתגייסת

צילום מסך של ערוץ הקניות

אחרי כמעט 30 שנה: ערוץ הקניות יפסיק את שידוריו בחודש הבא

שידורי ערוץ הטלוויזיה הוותיק יסתיימו בסוף חודש יולי, והמשאבים יועברו בעיקר לפעילות האונליין שלו ● כ-60 עובדים יפוטרו, אך שלוש חנויות הערוץ ימשיכו לפעול כרגיל

שפי מור, יערה זיו גביש ובסאם אבו עואד, בשיחה עם ניצן שפיר, גלובס / צילום: גיא צרחי

"רק שלא יבקשו מאיתנו את המענקים בחזרה. אין לנו מאיפה להחזיר"

במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בקצרין, התארחו בעלי עסקים מרמת הגולן, שסיפרו על המציאות הבלתי־אפשרית עמה הם מתמודדים מאז פרוץ המלחמה ● שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן: "צריך להבין - אנחנו מנותקים מהחיים. אין לנו קופות חולים ואין שירותים. האווירה קשה מאוד" ● מחר: הכנס מגיע לעכו