שתי חברות תעופה גדולות חזרו לפעול בארץ, אבל אין הורדת מחירים באופק

המונופול שקיבלה אל על בחסות המלחמה על קווי הטיסה לארה"ב צפוי להיחלש, כשבשבוע הקרוב יחזרו לפעול בארץ חברות התעופה האמריקאיות דלתא ויונייטד איירליינס • ואולם הורדת מחירים דרסטית עדיין לא באופק בשל היקף טיסות מצומצם וחוסר ביקוש מצד תיירים

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'
מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

בסוף השבוע הקרוב, ביום שישי, חברת התעופה האמריקאית דלתא תחזור לפעילות בישראל, לראשונה מאז שפרצה מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר האחרון.

החברה תפעיל טיסה יומית ישירה מ־JFK בניו יורק לתל אביב, ובחזרה. יומיים בלבד לאחר מכן, תצטרף גם יונייטד איירליינס ותפעיל קו יומי בין ניוארק לתל אביב. 

טרמינל 1 נפתח מחדש לטיסות בינלאומיות: האם מחירי הטיסות יירדו? 
מה עומד מאחורי החלטת המלדיביים לאסור כניסת ישראלים, ומהן החלופות
"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

כזכור, יונייטד כבר חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון. חודש לאחר מכן היא הצטרפה לאייר קנדה, אייר אינדיה ואיזיג'ט שבחרו להשהות את פעילותן בעקבות המתקפה האיראנית. תחילה השהתה יונייטד איירליינס את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה ל־9 ביוני.

לעומת יונייטד ודלתא שחוזרות, אמריקן איירליינס, שתכננה להחזיר את פעילותה בישראל בחודש מאי, הודיעה בפברואר האחרון כי קווי הטיסה לא יחודשו לפני סוף אוקטובר 2024.

ארה"ב הפכה לנגישה יותר, בערך

ארה"ב נחשבת ליעד בטוח עבור ישראלים, ויחד עם הפטור מוויזה היא הפכה גם לנגישה יותר. על־פי נתוני רשות שדות התעופה, בחודש אפריל האחרון 97,552 נוסעים טסו לארה"ב מנתב"ג, במקום השני בכמות הנוסעים אחרי יוון.

אולם חלה ירידה משמעותית בכמות הנוסעים שטסו לארה"ב ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2023, אז נסעו כ־178 אלף נוסעים. בה־בעת, שיעור הנוסעים נותר דומה, עם כ־8% מסך הנוסעים באפריל 2024 וגם בשנה שעברה.

במקביל לביטולים התכופים של הטיסות והשהיית הפעילות של החברות האמריקאיות, חברת התעופה הישראלית אל על הגבירה את פעילותה בארה"ב. בחברה מעידים על פופולריות רבה של הקווים בין ישראל לארה"ב, ומציינים כי הסיטו מטוסים מיעדים אחרים שהפופולריות שלהם ירדה מאז המלחמה (כגון דבלין ויוהנסבורג), כדי להגביר את תדירות הטיסות לארה"ב ובכך לתת מענה לביקוש הגבוה של הישראלים.

כיום אל על מפעילה יותר מ־50 טיסות שבועיות ישירות ליעדי ארה"ב השונים. בתחילת החודש, לקראת עונת הקיץ, החברה אף הגבירה את תדירות הטיסות בקו תל אביב־בוסטון ל־4 טיסות שבועיות, ובקו לוס אנג'לס־תל אביב ל־8 טיסות שבועיות.

בנוסף, החברה מפעילה טיסות למיאמי, לפלורידה ולניו יורק. כעת מסתמן כי המונופול של אל על על קווי ארה"ב נחלש, על אף שהחברה הישראלית עדיין שולטת בשמיים.

עוד זווית | הצעת החוק שתאפשר לחברות התעופה לא לפצות נוסעים על טיסה שבוטלה בגלל המלחמה

מליאת הכנסת אישרה השבוע בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירותי תעופה, אשר עוסק בפיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה נוכח מלחמת "חרבות ברזל". כיום החוק מתייחס למקרים שבהם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של יותר מ־8 שעות ללא הודעה מוקדמת של 14 ימים לפני הטיסה. במצבים כאלה הנוסעים זכאים לקבל פיצוי אשר מתבסס על מרחק הטיסה שתוכננה.

לפי ההצעה שעלתה אתמול, נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי, אם מפעיל הטיסה או המארגן יוכיח כי הטיסה בוטלה עקב נסיבות שלא היה באפשרותו למנוע, גם בנקיטת "כלל האמצעים הסבירים".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כבר היום החוק לוקח בחשבון כי יש נסיבות חריגות, של כוח עליון, שבהן אין זה מוצדק לחייב את חברת התעופה בפיצוי סטטוטורי, בשל כך שביטול הטיסה אינו בשל אשם תורם שלה. נוסחו של חריג זה המחייב את חברת התעופה 'לעשות כל שביכולתה' עלול להתפרש כחורג מכל האמצעים הסבירים שביכולתה של חברת התעופה לנקוט, ויש לתקנו".

בנוסף, הוצע לקבוע כי שר התחבורה יהיה רשאי להתיר שינויים בהטבות להן זכאי נוסע לפי החוק במקרים שבהם בוטלה הטיסה או הוקדמה ביותר מ־8 שעות מהמתוכנן, בהתאם למצבים מיוחדים אשר נמשכים מעל 14 ימים, כגון מצב ביטחוני או כוח עליון.

עוד הוצע כי עבור טיסות שמועד המראתן המתוכנן היה סמוך למועד פרוץ המלחמה, בין 8 באוקטובר לסוף נובמבר, תבוטל חובת הפיצוי הכספי. עבור טיסות שתוכננו להמריא מעט אחרי, בין תחילת דצמבר ועד סוף פברואר, הוצע להותיר את חובת הפיצוי הכספי כאמור אך לקצר את תקופת ההודעה המוקדמת על ביטול או שינוי מועד הטיסה מ־14 ימים ל־3 ימים לפני מועד ההמראה המתוכנן.

סמן חיובי לשאר החברות הזרות?

החזרה של חברות התעופה הזרות לפעילות בנתב"ג היא מצומצמת משהייתה לפני המלחמה, ולכן עדיין רחוקה מלהביא להורדת מחירים דרסטית. לצד זאת, התיירים לא ממהרים לחזור לבקר בישראל, מה שמגביל את השוק לקהל הישראלי בלבד. 

מבדיקת גלובס עולה כי מחיר טיסה מתל אביב לניו יורק בשבוע הראשון שבו יפעלו בישראל שלוש החברות במקביל נותר גבוה במיוחד. מחיר כרטיס של אל על מתל אביב לניו יורק יחל מ־1,128 דולר ויכול להגיע גם ליותר מ-4,300 דולר. לעומת זאת, ביונייטד מחיר הכרטיסים מתחיל מ־1081 דולר ומטפס מעלה לכל היותר לסביבות 1,335 דולר. בחברת התעופה דלתא שומרים על מחיר יציב של 1,650 דולר לאורך כל ימות השבוע.

לעומת זאת, המחירים באמצע ספטמבר - תקופה הידועה כזולה יותר לעומת שיא הקיץ למשל - אינם נמוכים בהרבה. בשבוע אקראי בספטמבר, כרטיס טיסה מתל אביב (כיוון אחד) לניו יורק באל על יעלה בסביבות 867 דולר, ביונייטד כרטיס זהה יעלה כ־1,084 דולר, ובדלתא כ־1,625 דולר. 

יונייטד איירליינס / צילום: ap, GJP
 יונייטד איירליינס / צילום: ap, GJP

"תל אביב־ניו יורק הוא הקו הכי מבוקש ומשמעותי מישראל" אמר עדו ווג, מנכ"ל איסתא ספורט. "יש לקוות שחזרתן של חלק מחברות התעופה האמריקאיות לישראל תהווה סמן חיובי לשאר החברות הזרות, שאפשר, למרות המצב המורכב, לחזור ולהפעיל טיסות מנתב"ג.

"חברת אל על, שנהנית מדומיננטיות מסחרית בנקודת הזמן הנוכחית, תאותגר כעת עם חזרתה של דלתא ותצטרך להתאים את המחירים שלה לתחרות. בחודשים יוני-אוגוסט טיסה ממוצעת לניו יורק אומנם תעלה באל על למעלה מ־1500 דולר, אך חזרתה של דלתא (ובתקווה שזו תמשיך לטוס באופן רציף לאורך זמן) תוריד להערכתי את המחירים בקו ב־20% ואף יותר בחודשים שלאחר מכן".

ווג מציין כי "לפני המלחמה, טיסה ישירה לניו יורק במחלקת תיירים הייתה כמעט 'מוצר קומודטי', ומחירה היה כ־1,000 דולר. התקווה היא שנוכל לשוב למחירים דומים בעתיד הלא רחוק, בזכות התחרות שתיווצר על הקו".