גבינת בושה מקורמלת בדבש ויין שנין בלאן נהדר: יקב הבוטיק בעמק יזרעאל שעושה כבוד לחג

פוקאצ'ה חמימה בלאבנה סמיכה, יוגורט עם סיומת קרמל שרוף, ירקות שנולדו מפיתוחים מקומיים וורדים צהובים לאות הזדהות • שבועות במושב היוגב

תקרובת גבינות ביקב היוגב / צילום: נועם יעקובי
תקרובת גבינות ביקב היוגב / צילום: נועם יעקובי

השלטים בכניסה למושב היוגב מרמזים על ייעודו החקלאי ומבשרים על מכירת שמן זית, פטל ואוכמניות דבש, ירקות משק ופרחים. המושב אוצר בחובו שפע קולינרי ואת סיפורם של חקלאים דור 2.0 שבזכות חזון עיקש ואמונה בדרך אחראים במידת מה לספק לנו ביטחון תזונתי איכותי. זה המקום לציין שלא תמיד הייתה דרכו של היוגב סוגה בשושנים - במשך שנים רבות הוא סבל מקשיים כלכליים ובסוף שנות השמונים הוא אף היה מצוי בכונס נכסים. ואולי דווקא בשל כך סיפורו העדכני מפיח תקווה בעתידה החקלאי של ישראל. 

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט
בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם
בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

11:00 | משהו לאכול ולשתות: יין עמוק ובזלתי

השעה 11:00 בבוקר, ולפי חוקי השתייה שמכתיבה המציאות בימים אלה אפשר בהחלט להתחיל ללגום. היוגב 8 הוא היקב הראשון שהוקם במושב, הגשמת חזונם של הדס וגיל דורון. להכנת היין גויס היינן הוותיק יונתן קורן, שהביא עמו שנות ניסיון רבות לצד פילוסופיה מגובשת, כזאת הגורסת שלכל קרקע מגיע זן הענבים הייחודי לה, וזאת של היוגב היא עמוקה ובזלתית.

היוגב 8. היקב הראשון שהוקם במושב / צילום: בועז אשכול
 היוגב 8. היקב הראשון שהוקם במושב / צילום: בועז אשכול

במרכז המבקרים היפה של היקב אנו משיקים כוסות של שנין בלאן כמעט שקוף ונהדר, טועמים את התקרובת הנהדרות שמתקינה לבנת דורון, כלתם של הדס וגיל, שגם לה חלק משמעותי בעסק המשפחתי. אנו נוגסים בגבינת בושה מקורמלת בדבש מקומי שגיל רודה, מלחכים זנב של אספרגוס מהמשק הסמוך וטובלים פוקצ'ה חמימה בלאבנה סמיכה.
היוגב 8, פתוח בסופי שבוע ובחג

13:00 | משהו לשבועות 1: דבר אליי בפרחים

"למען האהבה לוורד אחד מגדל הגנן אלף קוצים", מתנוסס הפתגם על הדגל הצבעוני ברחבת הכניסה של פרחי זיו רוזס, והמקום מיד מתחבב עלינו. אריאל זיו, הבעלים והמגדל של יותר מ־50 גוונים של ורדים, הוא דור שני למגדלי פרחים, שדרכם לא תמיד קלה - החקלאות בארץ חוותה לא מעט משברים וגם ענף הפרחים חווה צמצום בייצוא לחו"ל. אבל החלום שלהם ניצח כל קושי ומהמורה. התוצאה - מרהיבה ופרחונית.

יותר מ־50 גוונים של ורדים / צילום: נועם יעקובי
 יותר מ־50 גוונים של ורדים / צילום: נועם יעקובי

הצבעים של קולקציות הוורדים, מספר לנו אריאל, נקבעים על פי צו השעה. לכן בזמן הקרוב נראה שם בעיקר זרים לבנים, שכן שבועות קרב, ואליהם נוספו הצהובים, המסמלים תקווה לשובם של החטופים.

עוד בחנות הפרחים היפה: כלים, אגרטלים, מתנות וכל מה שדרוש ונחוץ להשלמת טנא יפה.
פרחי זיו רוזס

14:00 | משהו לשבועות 2: מילוי גבינה לבלינצ'ס

אנחנו פוסעים לתוך החצר בירכתי בית ורפת. בכניסה למחלבת יוגבי העמקים אנחנו פוגשים את שחר הלפרין במגפי גומי, ובידיו בקבוק יוגורט צונן שממנו הוא מפציר בנו ללגום. השם על הבקבוק מסקרן אותנו לא פחות מהמחלבה. "ריאג'נקה" הוא יוגורט מחלב מלא, שנחלב ברפת הצמודה, ובו מטמינים מחמצות יוגורט וסוכר, מה שמקנה לו טעמים משוגעים של סיומת קרמל שרוף ומתוק.

שחר הלפרין. דור שני לאב רפתן שייסד את המחלבה / צילום: נועם יעקובי
 שחר הלפרין. דור שני לאב רפתן שייסד את המחלבה / צילום: נועם יעקובי

הלפרין, כמו בעלי עסקים נוספים ביוגב, הוא דור שני לאב רפתן שייסד את המחלבה, המתמחה בגבינות יוצאות דופן המשווקות בעיקר במעדניות קטנות וחביבות במיוחד על יוצאי רוסיה.

אנחנו טועמים גבינת טבורוג מעורבבת במשמשים קצוצים, ועולה בנו זיכרון ממנת בלינצ'ס שעולה על שולחן המשפחה בכל חג שבועות. מלבד גבינות רכות בעלות טעמים ייחודיים מתמחה המקום בלאבנה סמיכה שניתן לקרוץ ממנה כדורים ולהשקותם בשמן זית מהמשק הצמוד.
מחלבת יוגבי העמקים

15:00 | משהו לקנות: ירקות בוטיק וביצי משק

בחנות המשק היפהפייה נוחתת תובנה מוחצת על אודות הנרטיב של המושב - סיפורו של דור המשך לחקלאות, שלמרות המזמורים הנוגים על מצבה יש מי שממשיך לזרוע, לנטוע ולקצור בדמעה ובשמחה. את העסק המשפחתי הקימו ההורים של משפחת כרמי, שנטעו שטחים חקלאיים במושב ומחוצה לו במטרה לספק ביטחון תזונתי לתושבים, ואת דרכם המשיכו והשביחו חמשת ילדיהם.

כרמלים - חנות המשק / צילום: באדיבות כרמלים
 כרמלים - חנות המשק / צילום: באדיבות כרמלים

כרמלים הוא עסק חקלאי־קולינרי שגלום בו כל הטוב שבארץ, ואת תוצרתו אפשר לרכוש במיטב המרכולים והחנויות ברחבי הארץ - ירקות וביצים מעולים שגדלו בקפדנות ובאהבה מהזריעה ועד לצלחת.

אנחנו סבים בין המדפים העמוסים כל טוב, מתפעלים משלל החסות והירוקים, חלקם פיתוחים מקוריים, רוכשים תירס שגרגריו מתפקעים ממתיקות וכמובן ביצי משק של תרנגולות חופש, שאת קרקורן ניתן לשמוע מהמשק הסמוך.
כרמלים - חנות המשק