בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; אנבידיה שברה שיא חדש עם שווי של 3 טריליון דולר

הנאסד"ק עלה ב-1.9% • בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית • מדד ניקיי ירד ב-1%, הבנק המרכזי של יפן חושש מעליית האינפלציה בחודשים הקרובים • SAP רוכשת את ווקמי הישראלית תמורת 1.5 מיליארד דולר • אינדיטקס, קמעונאית האופנה הגדולה בעולם דיווחה על צמיחה של 7% • האזהרה של בנק אוף אמריקה: בגלל ה-AI, התנודתיות במניות הטכנולוגיה הן ברמות שיא • בבלקרוק מאמינים שתחום האנרגיה המתחדשת יפרח בזכות הביקוש לבינה מלאכותית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות שערים חדות. הנאסד"ק קפץ ב-1.9% לשיא כל הזמנים יחד עם ה-S&P 500 שעלה ב-1.1%. הדאו ג'ונס טיפס ב-0.2%.

22:08

אנבידיה  ממשיכה לככב הערב בוול סטריט לאחר שחצתה הערב לראשונה את הרף הכמעט דמיוני של 3 טריליון דולר במונחי שווי שוק. גם אפל , החברה הראשונה שעשתה זאת בשנה שעברה, מטפסת לשם בחזרה. 

21:45

המגמה הירוקה בוול סטריט נמשכת על רקע ההערכות כי הריבית בארה"ב צפויה לרדת לראשונה בחודש ספטמבר בהסתברות של כ-70%, וכי עד סוף השנה הפד יוריד את הריבית פעמיים. זאת לאור נתוני מאקרו חלשים שפורסמו מוקדם יותר והצביעו על חולשה בשוק התעסוקה האמריקאי. במקביל, מוקדם יותר השבוע פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור שגם הצביע על חולשה בכלכלה האמריקאית.

הסנטימנט החיובי בשווקים בא לידי ביטוי במדדי המניות המרכזיים כשמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק נסחרים בשעה זו בשיא כל הזמנים ונסחרים סביב 5,346 נקודות ו- 18,985 בהתאמה.

גם תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות בשעה זו. התשואה ל-10 שנים נסחרת סביב 4.29% והתשואה לשנתיים עומדת על 4.72%.

במקביל, מחיר הביטקוין קופץ ועומד בשעה זו על 71,041 דולרים. 

20:17

עליות השערים בוול סטריט מתחזקות. הנאסד"ק קופץ בכ-1.6%, ה-S&P 500 עולה ב-0.9% והדאו ג'ונס מוסיף לערכו כ-0.1%.

אנבידיה  עולה בכ-4% לשיא כל הזמנים ונמצאת במרחק נגיעה משווי שוק של 3 טריליון דולר. לשם השוואה, שווי השוק של ענקית השבבים נמצא במרחק של 2 מיליארד דולר מאפל  ו-14 מיליארד דולר ממיקרוסופט  - החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. על רקע המגמה החיובית של מניית אנבידיה, בבנק אוף אמריקה ציינו כי המלצתם על דירוג המניה הינו 'קנייה' וכי ענקית השבבים עדיין הבחירה המובילה שלהם בתחום הבינה המלאכותית לאור העובדה שהיא תאפשר לתעשיית טכנולוגיית המידע לספק שירותי AI. 

גם יצרניות השבבים אפלייד מטריאלס  ו-KLA  נסחרות במגמה חיובית לאחר שבברקליס שדרגו את המלצתם על המניות ל-'משקל שווה' מ-'משקל חסר'/

מנגד, מניית דולר טרי  נסחרת בירידות לאחר שהחברה הציגה תחזית חלשה לרבעון השני של השנה. החברה צופה כי הרווח למניה יעמוד על טווח של דולר אחד ל-1.10 דולר בעוד שאנליסטים ציפו לתחזית של 1.19 דולר למניה. במקביל, החברה ציינה כי היא בוחנת מכירה אפשרית של יחידת ה-Family Dollar שלה. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות בירידות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.29% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.74%.

18:54

יום המסחר באירופה ננעל במגמה חיובית: הדאקס קפץ ב-0.9%, הקאק הצרפתי עלה בשיעור דומה והפוטסי הבריטי טיפס ב-0.2%.

17:53

המסחר בוול סטריט מתנהל לפי שעה במגמה מעורבת. הנאסד"ק קופץ בכ-1.1%, ה-S&P 500 מטפס ב-0.5% והדאו ג'ונס משיל מערכו כ-0.1%.

את עליות השערים מובילות מניות השבבים אנבידיה  שקופצת בכ-3%, AMD  שעולה ב-4%, סופר מיקרו קומפיוטר  שקופצת במעל ל-4% וטייוואן סמיקונדקטור  שמזנקת בכ-6%.

חברת הטכנולוגיה הישראלית אקטליס נטוורקס  מזנקת בשיעור תלת-ספרתי במסחר בנאסד"ק, אחרי שדיווחה שקיבלה הזמנות חדשות לפתרונות הסייבר שלה משלושה בסיסים של צבא ארה"ב. זאת, לאחר שהחברה קיבלה לאחרונה את האישורים הנדרשים ממשרד ההגנה האמריקאי.

המנכ"ל טוביה ברלב ציין שהחברה השקיעה רבות בהשגת האישור וכי הם שמחים לראות שהמאמצים מובילים להזמנות ולפייפליין חזק בשוק הפדרלי.

אקטליס הונפקה בנאסד"ק לפני שנתיים לפי שווי של כ-70 מיליון דולר, אך מנייתה נחלשה מיד לאחר מכן. החברה מספקת פתרונות רשת שמיועדים לאפשר תקשורת מהירה, בטוחה ויעילה עבור יישומי האינטרנט של הדברים (IoT).

16:56

חברת ווקמי  הישראלית מזנקת במעל ל-40% לאחר שמוקדם יותר דווח כי חברת התוכנה SAP רוכשת את החברה תמורת 1.5 מיליארד דולר. מחיר המניה בעסקה הוא 14 דולר, פרמיה של 45% על מחיר הנעילה האחרון בנאסד"ק. 

16:50

מאקרו קנדה: הבנק המרכזי הפחית את הריבית במדינה ב-0.25% לרמה של 4.75% בהתאם לציפיות. 

רועי קליין, הכלכלן הראשי של הראל ציין כי הפחתת הריבית בקנדה נובעת מהאכזבה היחסית מנתוני הצמיחה האחרונים לרבעון הראשון (והעדכון כלפי מטה של הרבעון הקודם), לצד המשך ההתמתנות בקצב האינפלציה ל-2.7%. 

16:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית. הנאסד"ק עולה ב-0.7%, הדאו ג'ונס מוסיף לערכו 0.1% וה-S&P 500 עולה ב-0.4%.

על רקע המגמה החיובית בוול סטריט, מוקדם יותר פורסמו נתוני תעסוקה שהצביעו על התקררות שוק העבודה האמריקאי כאשר המגזר הפרטי בארה"ב הוסיף 152 אלף משרות במאי, פחות מהצפי ופחות מאפריל אז התווספו 188 אלף משרות. 

מניית נייס  צוללת בשעה זו בכ-5% לאחר שאמש דווח שאנליסטים בברקליס ציינו שמיקרוסופט מגבירה את התחרות שלה בתחום הפעילות של נייס (פתרונות למרכזי שירות) ומעריכים שהתמחור של פתרונות מיקרוסופט בתחום יהיה אטרקטיבי.

15:07

כשעה וחצי לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, החוזים העתידיים נסחרים מצביעים על עליות - נאסד"ק עולה כעת ב-0.6%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-0.3%.

נתוני תעסוקה נוספים שהתפרסמו היום - המגזר הפרטי בארה"ב הוסיף 152 אלף משרות במאי, פחות מהצפי ופחות מאפריל אז התווספו 188 אלף משרות. הנתונים האלו מצטרפים למספר המשרות הפתוחות שהתפרסמו אתמול וגם הם היו מתחת לצפי. 

ב-16:45 שעון ישראל יודיע הבנק המרכזי של קנדה על החלטת הריבית. הצפי הוא שהבנק יוריד לראשונה את הריבית. 

14:12

מניית HP  מזנקת במסחר המוקדם בכ-14% לאחר שפרסמה תחזית שעולה על הצפי ואף  דיווחה על תוצאות רבעוניות מפתיעות לטובה. החברה דיווחה על רווח של 42 סנט למניה והכנסות של 7.2 מיליארד דולר, מעל הצפי. 

עיקר הצמיחה הגיע מסגמנט השרתים, בחסות הבינה המלאכותית, דבר ששיפר את המרווח הגולמי והעלה את צפי הרווח ל-1.9 דולר למניה עד לסוף השנה, מעט מעל ציפיות האנליסטים.

בשיחת המשקיעים, סמנכ"לית הכספים ציינה כי ישנה המרה חזקה יותר של מערכות שרתים לבינה מלאכותית מהלקוחות שלה, בשילוב עם מבנה עלויות נכון הוביל לביצועים חיוביים ברבעון, והביקוש מציב אותם בעמדה להעלות את התחזיות לשנה כולה.

12:46

חברת התוכנה SAP  רוכשת את WalkMe הישראלית ב-1.5 מיליארד דולר. מחיר המניה בעסקה הוא 14 דולר, פרמיה של 45% על מחיר הנעילה של המניה אתמול (ג') בנאסד"ק. בתגובה עולה המניה של ווקמי בטרום מסחר בשיעור של מעל 40%. 

 עם זאת, המכירה מתבצעת במחיר נמוך ממחיר ההנפקה של ווקמי בתקופת השיא של 2021, אז מחיר המניה היה 31 דולר ששיקף לחברה שווי של 2.6 מיליארד דולר. בסוף הרבעון הראשון היו לווקמי בקופה כ-340 מיליון דולר. 

12:12

פאגאיה  מפטרת 100 עובדים, מעל 14% מכח האדם שלה - החברה מבקשת לשים דגש רב יותר על צמיחה במכירות וחיסכון בעלויות. בתוך כך, יריב חסר, מנהל את הפעילות בישראל, צפוי לעזוב. זהו סבב הפיטורים השני של החברה בשנה וחצי האחרונות.

פאגאיה מספקת פלטפורמה טכנולוגית שמסייעת לגופים פיננסיים להקצות אשראי בצורה מדויקת יותר. החברה מנוהלת על-ידי גל קרובינר, שהקים אותה עם אביטל פרדו ויהב יולזרי, והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 788 מיליון דולר.  

11:14

חברת הסייבר קראודסטרייק  מזנקת במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר שאתמול לאחר הנעילה דיווחה על תוצאות רבעוניות טובות מהצפי. החברה דיווחה על רווח של 93 סנט למניה והכנסות של 921 מיליון דולר. 

10:21

המסחר באירופה נפתח הבוקר בעליות שערים - דאקס וקאק עולים ב-0.6%, פוטסי ב-0.4%. 

אינדיטקס  (Inditex), קמעונאית האופנה הגדולה בעולם דיווחה על צמיחה של 7% בהכנסות הרבעון הראשון, בהתאם לצפי אך מעט פחות מהרבעון המקביל בשנה שעברה.

החברה הספרדית, שהיא בעליה של זארה ופול אנד בר מתחרה ב-H&M ובאחרות בעיקר על ידי שיפור חוויית הרכישה בן בחנויות והן באתר. לחברה תחרות גם מהחברות הסיניות שיין ותמו (Temu).

אינדיטקס היא קמעונאית האופנה הנסחרת הגדולה בעולם, ההכנסות שלה היו 8.15 מיליאררד דולר ברבעון שהסתיים באפריל. הרווח הנקי עלה ב-11% ל1.29 מיליארד אירו.

המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת. ביפן מדד ניקיי ירד ב-1% לאחר שפירסום נתוני השכר העלו את החשש לעלייה באינפלציה ולהעלאת ריבית. מדד הנג סנג ירד ב-0.2%, קוספי עלה ב-1% בעוד שנגחאי ירד ב-0.8%. 

07:57

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. ביפן מדד ניקיי יורד ב-0.8% לאחר שפירסום נתוני השכר העלו את החשש לעלייה באינפלציה ולהעלאת ריבית. מדדי הנג סנג וקוספי עולים ב-1% בעוד שנגחאי נסחר ביציבות. 

בוול סטריט, החוזים העתידיים  מצביעים הבוקר על עליות שערים של עד כ-0.3%. 

אתמול, לאחר מסחר תנודתי ננעל המסחר בארה"ב בעליות שערים - נאסד"ק עלה ב-0.15%, דאו ג'ונס עלה ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.1%. 

ניגוד עניינים? אילון מאסק ביקש מאנבידיה  לתעדף משלוחי שבבים מתקדמים לחברת הבינה המלאכותית הפרטית שבבעלותו, xAI ולרשת החברתית X, וזאת על חשבון טסלה, כך לפי מקורות ברשת CNBC. מדובר על הזמנה בשווי של כחצי מיליארד דולר של שבבים גרפים (GPU) שיועדה במקור לצורך היכולות האוטונומיות של מכוניות טסלה, הזמנה זו תדחה עתה בחודשים רבים.

מאסק ציין בעבר כי הוא חושש לפתח את יכולות הבינה המלאכותית של טסלה ללא נתח גדול יותר בחברה, כאשר ההחלטה של בעלי המניות על חבילת השכר שלו צפויה להתקיים בקרוב.

אינטל  הכריזה אתמול על שבב בינה מלאכותית חדש. השבב אמור להוות תחרות לשבבים של אנבידיה ו-AMD. למרות הזינוק במניות ה-AI, אינטל השילה 40% משוויה מתחילת השנה, אנבידיה ו-AMD, לעומתה, עלו ב-132% וב-11% בהתאמה.

מניית גיים סטופ  ירדה בכ-6% לאחר שבתחילת השבוע זינקה ב-21% בעקבות ציוץ נוסף של קיית' גיל. 

 ישראליות בוול סטריט: אינטרקיור, נייס ומובילאיי ירדו בכ-4%. 

מנכ"לית ענקית התרופות הבריטית GSK כמעט הודחה, ואז הגיע מוצר רב מכר 

בנק אוף אמריקה מזהיר מפני עלייה בתנודתיות במחירי מניות הטכנולוגיה בארה"ב. "תנודות אלו הגיעו לרמות קיצוניות שלא נראו מזה 30 שנה, הן מבחינת התדירות והן מבחינת העוצמה. תנודות חדות במחירי מניות הטכנולוגיה בארה"ב, כמו אלו שנראו לאחרונה במניות Salesforce ו-Dell, הן תופעה מדאיגה".

"התנודות הללו, המכונות "זעזועי שבירות" (Fragility Shocks), משקפות את חוסר הוודאות בהערכת שווי החברות בעידן של שיבושים טכנולוגיים הנגרמים על ידי בינה מלאכותית ומשקפות את הקושי בהערכת שווי של חברות טכנולוגיה".

הדו"ח מציין כי שוקי המניות הפכו להיות שבירים יותר בעשורים האחרונים, בשל מספר גורמים: משקיעים רבים מחפשים תשואות עודפות על פני המדדים, מה שמוביל אותם להשקעות מסוכנות יותר, ריכוז גבוה של משקיעים באותן מניות מגביר את הסיכון לתנודות חדות במחירים. 

הדו"ח מסכם באומרו כי חשוב לעקוב אחר תנודתיות המניות, שכן עלייה מתמשכת בתדירות ובעוצמה של אירועים אלו (במיוחד במניות הגדולות ביותר) עלולה לגלוש לתנודתיות גבוהה יותר במניות ואף ברמת המדד.

מה צופים האנליסטים לוול סטריט בחודשים הקרובים? 

בארה"ב נמשכו הביקושים ותשואת האג"ח לעשר שנים המשיכה לרדת - 4.33% וזאת על רקע החולשה בנתונים הכלכליים האחרונים, מה שגורם למשקיעים לקוות שהנתונים נותנים רוח גבית לבנק הפדרלי להוריד את הריבית בארה"ב.

גם מחירי הנפט המשיכו את ירידתם, והיום בכ-1%. נפט מסוג ברנט נסחר ב-77.6 דולר לחבית, נפט אמריקאי ב-73.4 דולר לחבית.

בארה"ב, נתוני תעסוקה שהתפרסמו על משרד העבודה האמריקאי הצביעו על ירידה משמעותית - רק 8.05 מיליון משרות חדשות באפריל, המספר הנמוך ביותר מזה שנתיים.
הצפי עמד על 8.34 מיליון משרות חדשות ובחודש שעבר היו 8.48 מיליון משרות חדשות.

קליין כתב ש"מתרבים הנתונים שמצביעים על האטה ברבעון השני. דוח הפעילות הכלכלית של הבנק המרכזי (המכונה ספר הבז') הצביע על המשך צמיחה חיובית, אך מתונה יותר עם האטה בצריכה הפרטית, בשוק העבודה, התמתנות בלחצי השכר ויותר פסימיות של החברות לגבי העתיד. גם ההוצאה וההכנסה הפרטית הריאלית התכווצו קלות באפריל. שיעור החיסכון של משקי הבית ממשיך לרדת וגם אשראי הצרכנים, דבר שמאותת על האטה בקצב ההוצאה של משקי הבית בעתיד".

ביחידת המחקר של ענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק חיוביים לגבי תחום התשתיות, וסבורים כי השקעה בתשתיות מצטלבת עם מגמות גלובליות משמעותיות: "הדרישות האנרגטיות של בינה מלאכותית עשויות דווקא להגביר את המעבר לפליטות פחמן נמוכות, כאשר חברות טכנולוגיה גדולות מובילות את פריסת תשתיות ה־AI במטרה להגיע ליעדי אפס פליטות נטו".

"מגמה זו עשויה להגביר את הביקוש לאנרגיה מתחדשת, ולתרום להשקעה משמעותית במגזר הייצור של אנרגיה דלת פחמן. הדינמיקה הגיאו־פוליטית מזינה את הביקוש לתשתיות ברחבי העולם, מה שמוביל לשרשראות אספקה מורכבות ולשותפי סחר שונים".

קליין מהראל צופה הורדות ריבית בעולם - "להערכתנו, ביום חמישי הקרוב צפויה הפחתת ריבית ראשונה בגוש האירו למרות ההאצה באינפלציה. יום קודם, הפחתת ריבית צפויה גם בקנדה". 

"למרות העובדה שהאינפלציה עדיין מעל ליעד הבנק המרכזי של אירופה (2%) אנו סבורים שכן נראה את הריבית יורדת ברבע נקודת אחוז ביום חמישי הזה. זאת לאור ההתקדמות המהירה באינפלציה לכיוון יעדה מתחילת השנה וההשלכות השליליות של הריבית הגבוהה על הצמיחה (למרות השיפור שאנו רואים בחודשיים האחרונים)".

"מחר, (רביעי) גם קנדה צפויה להפחית את ריבית ברבע נקודת אחוז (5.0% כרגע). זאת לאור האכזבה היחסית מנתוני הצמיחה האחרונים לרבעון הראשון (והעדכון כלפי מטה של הרבעון הקודם), לצד המשך ההתמתנות בקצב האינפלציה ל-2.7 אחוזים. הפחתת הריבית הללו (אחרי שוויץ, שבדיה ועוד') תאפשר לבנקים מרכזיים נוספים להפחית את הריבית. בארה"ב זה ייקח יותר זמן".