רחפות ששטות למאות ק"מ: בארה"ב בוחנים הכנסת כלי חדש לעזה

המזח הצף שהציב ממשל ביידן בחופה של עזה בעלות של 320 מיליון דולר - במטרה להקל את הגעת הסיוע ההומניטרי לאזרחי הרצועה - החזיק פחות משבועיים • תיקון המזח עשוי להימשך יותר ממשך הפעלתו, ולכן תוהים בארה"ב האם הפתרון הבא עשוי להגיע מהרחפות של הצי האמריקאי, שחלקן שימשו למשימות מסוכנות יותר בעבר

נחתת LCAC של הצי האמריקאי / צילום: ap, Steve Helber
נחתת LCAC של הצי האמריקאי / צילום: ap, Steve Helber

פחות משבועיים הצליח להחזיק המזח הצף, בעלות של 320 מיליון דולר, שהציב ממשל ביידן בחופה של עזה - במטרה להקל את הגעת הסיוע ההומניטרי לאזרחי הרצועה. תיקון המזח עשוי להימשך יותר ממשך הפעלתו, ולכן תוהים בארה"ב האם הפתרון הבא עשוי להגיע מהרחפות של הצי האמריקאי. 

החמולה מעזה שהייתה אמורה להיות הפתרון ל"יום שאחרי" והסתבכה עם חמאס
6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

מול פניית אתר TWZ לפיקוד מרכז האמריקאי שאמון על הסיוע בנוגע לאילו חלופות מסתמנות, הודו כי ברמה המיידית אין לאמריקאים אמצעים להעביר את מלוא הסיוע שהביאו לקפריסין - אל עזה. אולם עוד בטרם סיום תיקון המזח שעשוי להימשך "כמה שבועות" לפי האמריקאים, הם עשויים לבחור להפעיל את 90 הנחתות LCAC שנמצאים ברשות הצי.

במשך שנים עוררו הכלים הללו הדים בתעשייה הביטחונית האמריקאית, משום שעלות רכישת כל רחפת צמחה מ־47.2 מיליון דולר ב־2011 לכ־56.4 מיליון דולר ב־2021. לפי הצי האמריקאי, הרחפות הן כלי אמפיבי שנע במהירות ומסוגל לשאת 75-60 טונות. לצורך ההשוואה, בהובלת אווירית, שהיא היקרה מכל, ניתן להוביל 20 טונות; ואילו במכולת 40 רגל שבה משתמשים בהובלה ימית ניתן לכל היותר להעמיס כ־29 טונות.

ה־LCAC, ששטות במהירות מרבית של 40 קשר ולטווח מקסימלי של כ־320 ק"מ, משתמשות בטכנולוגיית כריות אוויר שמאפשרת לכלים לעלות ליותר מ־70% מחופי העולם. כלומר, בניגוד למזח הצף, הובלה בעזרת רחפות הייתה מאפשרת לכוחות האמריקאים להוביל את הסיוע ההומניטרי אל פני החוף העזתי.

בצל האירועים האחרונים והתהליך שהוביל להקמת המזח הצף, בארה"ב תוהים מדוע נמנעו משימוש בעשרות הרחפות הזמינות, שחלקן שימשו למשימות מסוכנות יותר בעבר, כמו פינוי כוחות אמריקאים מלוב.

לפי TWZ, לא ברור אם בעיות טכניות או לוגיסטיות הובילו לבחירת הסיוע על בסיס המזח הצף בלבד. יתרה מכך, בצל התפרקות המזח, האמריקאים ממשיכים להימנע מהנחתות. ייתכן כי הסיבה לכך נובעת מהניסיון עם המשאיות שעלו על המזח הצף. ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי באחד מהימים שבהם השתמשו במזח הצף, חמש משאיות בלבד מתוך 16 הגיעו ליעדן בשלמותן. 11 האחרות הגיעו ריקות לחלוטין או למחצה, בשל ריקונן עוד בדרך.