מתחרה לוול סטריט? הבורסה החדשה בארה"ב במיקום מפתיע

בורסה חדשה שתקום בטקסס תנסה לשמש אלטרנטיבה לוול סטריט, ותהיה "ידידותית יותר לחברות הנסחרות בה" • בלאקרוק וסיטדל כי תומכות בה, אבל צריך לזכור איך הסתיימו נסיונות קודמים להתחרות בבורסות בניו יורק

בורסה חדשה הולכת להיפתח בדאלאס טקסס / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שאטרסטוק
בורסה חדשה הולכת להיפתח בדאלאס טקסס / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שאטרסטוק

האם בקרוב תיפתח בורסה חדשה שתתחרה בבורסת ניו יורק? קבוצת TXSE, מתכננת להשיק את בורסת טקסס בעיר דאלאס. כך הצהיר מנכ"ל הקבוצה, ג'יימס לי, שציין כי הם גייסו כ-120 מיליון דולר לבורסה החדשה, בתמיכתם של עשרות משקיעים פרטיים וחברות השקעה גדולות כמו בלאקרוק וסיטדל סקיוריטי. 

טריליון דולר ב-90 יום: המספרים מאחורי השיא המדהים של אנבידיה 
ההנפקה המבטיחה, המניה שצללה והאקזיט: ווקמי הישראלית נמכרת ל-SAP 

אלטרנטיבה ידידותית יותר לבורסת ניו יורק

בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי הבורסה החדשה תנסה לשמש אלטרנטיבה לבורסת ניו יורק ולנאסד"ק ולהיות "ידידותית יותר לחברות הנסחרות בה". זאת לנוכח הרגולציה המכבידה שהבורסות בוול סטריט דורשות, כגון שמירה על גיוון בדירקטוריון של החברות הנסחרות בהן. במקביל, פתיחת הבורסה בטקסס נועדה להתחרות בעלויות המסחר הגבוהות שהבורסות בניו יורק דורשות.

בנוסף, פתיחת הבורסה מגיעה לאחר מעבר של חברות רבות לטקסס כגון Exxon Mobil, AT&T ואמריקן איירליינס, והיא תאפשר להן תנאי מיסוי נוחים יותר בהשוואה לניו יורק. בהמשך לכך, לי מדגיש כי "הכלכלה המשגשגת של טקסס והצמיחה הכלכלית והאוכלוסייה החזקה בקרב מדינות דרום-מזרח ארה"ב, מהוות הזדמנויות מדהימות לעסקים - ובסופו של דבר לבורסה של טקסס". עוד הוא מרחיב כי "דאלאס הפכה לאחד מהמרכזים הפיננסיים הדומיננטיים ביותר במדינה, אם לא בעולם".

בורסה אלקטרונית

הבורסה החדשה מתכננת להגיש מסמכי רישום לרשות ניירות ערך של ארה"ב כדי לפעול כבורסה לאומית בהמשך השנה ולהתחיל להיסחר ב-2025. עוד דווח כי TXSE תהיה בורסה אלקטרונית לחלוטין, אך היא מתכננת להיות בעלת נוכחות פיזית במרכז דאלאס.

מייסד ומנכ"ל קבוצת TXSE הדגיש כי ההתאוששות בשוקי ההון הובילה שפע של חברות מארצות הברית ומחוצה לרשום את מניותיהן במדדים הגדולים בארה"ב בבורסת ניו יורק והנאסד"ק ולכן להערכתו, פתיחת בורסה נוספת תייצר אפשרויות נוספות לחברות. עוד הוא מדגיש כי "בורסת טקסס תיצור בסופו של דבר יותר תחרות בהצעות המחיר, נזילות, ושקיפות, מה שייצר סביבת מסחר עקבית ואמינה יותר".

עם זאת, חשוב לציין כי ניסיונות עבר של בורסות להתחרות בזו בניו יורק לא ממש צלחו ובסופו של דבר הן נסגרו או נרכשו על ידי שחקנים גדולים יותר. הבורסה של בוסטון, הבורסה של שיקגו ובורסת פילדלפיה למשל, צורפו לחברות האם של NYSE ונאסד"ק ב-20 השנים האחרונות.