ההנפקה המבטיחה, המניה שצללה והאקזיט: ווקמי הישראלית נמכרת ל-SAP

חברת התוכנה הארגונית ווקמי הונפקה בגל הטכנולוגיה הגדול של 2021 בנאסד"ק, אך מאז איבדה חלק ניכר משוויה וכעת העסקה משקפת זאת • הפרמיה: 45% מעל מחיר המניה • מדובר ברכישה ה-12, והגדולה ביותר, של ענקית מערכות המידע הגרמנית SAP בישראל

חברת ווקמי / צילום: ווקמי
חברת ווקמי / צילום: ווקמי

חברת התוכנה SAP רוכשת את WalkMe  הישראלית תמורת כ-1.5 מיליארד דולר. מחיר המניה בעסקה הוא 14 דולר, פרמיה של 45% על מחיר הנעילה האחרון בנאסד"ק. בתגובה, עלתה המניה של ווקמי בטרום מסחר בשיעור של יותר מ-40%.

פאגאיה מפטרת 100 עובדים, מעל 14% מכוח האדם שלה 
האחים שקונים ואלה שמוכרים: המניה קרסה ואלקטרה פאוור נאלצת לממש נכסים 

עם זאת, המכירה מתבצעת במחיר נמוך ממחיר ההנפקה של ווקמי בתקופת השיא של 2021, אז מחיר המניה היה 31 דולר ושיקף לחברה שווי של 2.6 מיליארד דולר. בסוף הרבעון הראשון היו לווקמי בקופה כ-340 מיליון דולר.

ווקמי פיתחה פלטפורמה מבוססת AI ש"יושבת" בתוך הארגון ומזהה איפה יש קשיים בשימוש בתוכנות ארגוניות מורכבות, ובמקרה כזה היא מספקת למשתמש אוטומציה או הסברים ובכך ה-flow של העבודה לא נפגע. החברה הוקמה על-ידי המנכ"ל דן עדיקא, רפאל סווירי, יובל שלום אוזנה ואייל כהן, ונכון לדיווח האחרון, בעלי המניות הגדולים בה היו בעיקר קרנות הון סיכון, ביניהן ג'מיני ישראל, והמנכ"ל עדיקא שהחזיק ב-3.8% - מניות ששוויין בעסקה יגיע ל-50.6 מיליון דולר. אינסייט פרטנרס היא בעלת המניות הגדולה, עם 26.4% מהמניות ששוויין בעסקה מגיע ל-354 מיליון דולר.

Walkme
היסטוריה: הוקמה ב-2011 על-ידי דן עדיקא (מנכ"ל), רפאל סווירי,
יובל שלום אוזנה ואייל כהן

תחום פעילות: מוצר שמפשט שימוש בתוכנות ארגוניות מורכבות
עובדים: מעסיקה כ-1,000 עובדים, יותר מ-400 מהם בישראל
נתונים: הונפקה בנאסד"ק ב-2021 בשווי 2.6 מיליארד דולר, נסחרה לפני הדיווח על העסקה בשווי 886 מיליון דולר. מצפה להכנסות של 279-283 מיליון דולר השנה

לינקדאין, נסטלה וסימנס

בסוף השנה שעברה החברה העסיקה כ-1,000 עובדים, מהם למעלה מ-400 בישראל, לאחר שביצעה שני סבבי פיטורים ב-2022-2023 במטרה לשים דגש על מעבר לרווח. בין לקוחות החברה נמצאים תאגידים גדולים כמו נסטלה, סימנס ולינקדאין.

מדובר בעסקה חריגה בגודלה באופן יחסי מאז תחילת המלחמה. הרוכשת SAP היא ענקית בינלאומית שבסיסה בגרמניה, שעוסקת בתחומי התוכנה לארגונים. היא נסחרת בשווי 209 מיליארד אירו בבורסה הגרמנית. עבורה, זו ממש לא הרכישה הראשונה בישראל אך כן הגדולה ביותר. ל-SAP יש מרכז פיתוח בישראל, והיא מעסיקה בארץ כ-900 עובדים ברעננה ובתל אביב. מרכז הפיתוח עוסק בפלטפורמת הענן של החברה, בתחום ניהול זהויות משתמש, פרטיות וחווית משתמש.

מקורו ברכישות של 11 סטארט-אפים בישראל ש-SAP ביצעה במהלך השנים. בין היתר, היא שילמה כ-350 מיליון דולר על הסטארט-אפ גיגיה ב-2017 ועוד קודם רכשה את הסטארט-אפ טופ טיר של שי אגסי ב-400 מיליון דולר.

ב-SAP מציינים כי השילוב עם ווקמי ישלים את פתרונותיה של החברה ויאפשרו ללקוחות לבצע טרנספורמציה בעסקים שלהם. כריסטיאן קליין, מנכ"ל SAP, מסר כי "אפליקציות, תהליכים, דאטה ואנשים הם ארבעה גורמי מפתח להצלחת טרנספורמציה עסקית", וציין כי הפתרונות של ווקמי יסייעו ל-SAP לתמוך במשתמשים שלה ולאמץ במהירות פתרונות ופיצ'רים חדשים שיאפשרו להם למקסם את הערך מהשקעות ה-IT שלהם.

"הרכישה היא אבן דרך משמעותית במסע שלנו, ומספקת לנו את המשאבים ואת בסיס הלקוחות הנדרש להגדלת היצע המוצרים שלנו והרחבת השוק. המינוף של האקוסיסטם הנרחב של SAP יפתח בפנינו הזדמנויות צמיחה משמעותיות ונוכל לייצר ערך רב אף יותר ללקוחותינו", מסר עדיקא.

מהפסד לרווח

ווקמי רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 68.6 מיליון דולר, צמיחה של 4% לעומת הרבעון המקביל. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היא צמצמה את ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות שלה ב-76.5% ל-6.1 מיליון דולר, ועל בסיס Non-GAAP היא עברה מהפסד לרווח נקי של 6.9 מיליון דולר שהם 7 סנטים למניה.

עדיקא (38) היה בשנה שעברה ברשימת 40 עד 40 של גלובס ובראיון הוא סיפר איך החליט להפוך ליזם: כשעבד ב-HP, בכנס גדול של החברה, "עמד מישהו על הבמה, שנראה לי אז בן 35-40, והוא היה הבוס של הבוס של הבוס של הבוס שלי. חשבתי לעצמי שאני צריך 500 שנה כדי להגיע לזה במסלול הקריירה הרגיל. במקרה אחר כך נפגשתי איתו בשירותים, ושאלתי איך הגיע לאן שהגיע. הוא סיפר לי על הקריירה שלו, והבנתי שאני חייב לעשות משהו משל עצמי".

הוא סיפר שבתחילת הדרך (החברה הוקמה ב-2011) שם החברה היה שונה, אך לבסוף נקראה ווקמי כשם המוצר שפיתחה - וזאת משום שהדומיין של שם החברה המקורי היה תפוס. "לא היה לנו כסף. אמרתי שאני סטודנט והצלחתי לקנות ב-750 דולר את האתר walkme.com. הסכום הזה היה המקסימום שיכולתי להוציא אז באשראי", סיפר.