המנהלת שצמחה בבנק, סמנכ"ל הכספים והרגולטור לשעבר: מי ינהל את הפועלים?

רשימת המועמדים לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים הבא נסגרה • תשומת הלב מופנית לשלושה בכירים מבפנים: ידין ענתבי בסיבוב השני שלו, רם גב שהובא ע"י קוטלר מישראכרט ודלית רביב שמכירה את המערכת לעומק • וגם: הסיכויים שימונה מועמד חיצוני

קוטלר והמועמדים להחליפו: דלית רביב, ידין ענתבי, רם גב / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, איורים: גיל ג'יבלי, צילום: איל ציהר
קוטלר והמועמדים להחליפו: דלית רביב, ידין ענתבי, רם גב / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, איורים: גיל ג'יבלי, צילום: איל ציהר

לפני כמעט חמש שנים, ביולי 2019, מסרה ועדת האיתור שהקים בנק הפועלים לדירקטוריון שלושה שמות כמועמדים להחליף את המנכ"ל הפורש אריק פינטו. השם הראשון היה של מי שנבחר לבסוף, דב קוטלר, כשיחד איתו הומלצו המשנה למנכ"ל ידין ענתבי וכן דורון ספיר.

מיחזורי המשכנתאות תופסים תאוצה, ומזרחי טפחות מגדיל אחיזה בשוק
ועידת הדרום לעסקים | יו"ר בנק הפועלים: "המשק מפגין חוסן יחסי, אבל הוא לא יישאר לאורך זמן ללא התווית מדיניות מתקנת"
רבעון חזק לבנקים: זה הסכום שקיבלה המדינה כהיטל מלחמה

ענתבי היה היחיד מבין השלושה שהגיע מתוך הבנק. קוטלר, שאמנם היה בעברו חלק מהבנק ואף כיהן כמנכ"ל ישראכרט כשזו הייתה תחת הבנק, עסק טרם מינויו ביוזמות פרטיות. ספיר הגיע לקו הסיום אחרי תקופה קצרה מאוד כמנכ"ל חברת הביטוח מגדל.

בסופו של דבר בחר דירקטוריון הפועלים בקוטלר, מהלך שעורר סערה ותרעומת גדולות בתוך הבנק, בשל "הנחתת" מנכ"ל מבחוץ, במה שנתפס כהחלטה שלא להמשיך בשרשרת המינויים של "היורשים" שסומנו במידה רבה על ידי המנכ"ל היוצא.

ידין ענתבי
משנה למנכ"ל, ממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית
חבר הנהלה מיולי 2013
תפקידים קודמים: ממונה על החטיבה הפיננסית בבנק, מנכ"ל דש בית השקעות, הממונה על שוק ההון

דלית רביב
משנה למנכ"ל, ממונה על החטיבה הקמעונאית
חברת הנהלה מנובמבר 2019
תפקידים קודמים: מנהלת אגף בנקאות מסחרית, מנהלת בנקאות פלטינום

רם גב
משנה למנכ"ל, ממונה על החטיבה הפיננסית
חבר הנהלה מינואר 2020
תפקידים קודמים:
CFO בקבוצת ישראכרט ובקבוצת הראל פיננסים

כעת עומד בנק הפועלים בפני בחירה מחודשת של מנכ"ל, לאחר שבחודש שעבר הודיע קוטלר במפתיע על פרישה, ומסתמן שהבנק יחזור למנות מועמד מבפנים, גם אם הדלת נשארה פתוחה למתמודדים מבחוץ.

רשימת המועמדים לתפקיד נסגרה ביום שלישי, כשתשומת הלב מופנית לשלושה בכירים בבנק: אותו ענתבי שמכהן כממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית, מנהלת החטיבה הקמעונאית דלית רביב ומנהל החטיבה הפיננסית (CFO) רם גב.

נציג האוצר בוועדת בכר

ענתבי הוא חבר ההנהלה הוותיק ביותר מבין השלושה (מאז יולי 2013). הוא הובא לבנק על ידי ציון קינן לתפקיד הממונה על החטיבה הפיננסית (CFO) אחרי שפרש מתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות דש, כחלק מהאיחוד עם מיטב.

עוד לפני כן כיהן ענתבי במשך יותר מארבע שנים כממונה על שוק ההון, אז עוד כאגף בתוך משרד האוצר, בה נטל חלק בשורת רפורמות מרחיקות לכת. הוא היה נציג משרד האוצר בוועדת בכר שהובילה את הרפורמה להגברת התחרות במשק. במהלך כהונתו גם חוקק חוק פנסיית חובה והוא גם היה אחראי לרפורמה בביטוחי הרכב הדו־גלגלי, שגררה מחאה גדולה וחסימת כבישים ובמסגרתה יוקרו התעריפים בעשרות אחוזים.

כך שלזכותו עומדת ההיכרות עם עולם הרגולציה והתהליכים הרגולטוריים. החיסרון המרכזי שלו הוא שלא נגע בלקוחות והם אינם מכירים אותו, מאחר שלא ניהל אף אחת משתי החטיבות הרלוונטיות להם - החטיבה הקמעונאית והחטיבה העסקית.

ביוני 2022, בעקבות פרישתו של גולן שרמן, ביצע קוטלר שינוי מבני בבנק והעניק לענתבי את ניהול זרוע ההשקעות והפיתוח העסקי האסטרטגי, ובנוסף לפועלים אקוויטי (זרוע ההשקעות הריאליות) הוא קיבל אחריות גם על יחידות הפיתוח העסקי התאגידי ואפליקציית התשלומים ביט.

נזכיר שהפועלים לא הצליח לייצר מודל עסקי שיאפשר לבנק לרשום הכנסות מפעילות ביט, ואין ספק שלהפוך את האפליקציה לרווחית תהיה אחת המטרות העיקריות של המנכ"ל הבא.

הניסיון הבנקאי הבולט

מבחינה בנקאית נטו, רביב מביאה איתה הכל לקו הסיום. היא נמצאת בבנק הפועלים יותר מ־30 שנה וגדלה בעולם התוכן הקמעונאי. היא ביחסים טובים עם המנכ"ל הפורש קוטלר, והייתה אחד המינויים המשמעותיים הראשונים שלו בתחילת הקדנציה והיחיד שלא הגיע מבחוץ בסבב המינויים הראשון.

היא מכהנת כחברת הנהלה וממונה על החטיבה הקמעונאית (הגדולה ביותר בבנק) המעניקה שירות לכ־3 מיליון לקוחות פרטיים ו־100 אלף עסקים קטנים. עוד לפני אותו מינוי רביב ניהלה את בנקאות הפלטינום (הלקוחות האמידים) ואת האגף לבנקאות מסחרית שם קידמה בין היתר הסדרים עם לקוחות ותהליכי הבראה.

רביב נחשבת למי שהביאה לחטיבה הקמעונאית רוח של חדשנות, לצד תודעת שירות גבוהה, תחום שבוודאי יעמוד בין היעדים המרכזיים של המנכ"ל החדש (ועליו שניים מהמתחרים הגדולים - לאומי ומזרחי טפחות, שמו את יהבם בשנה האחרונה).

בשיחה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס בדצמבר האחרון נשאלה רביב על הייצוג המועט של נשים בעמדות הבכירות במערכת הבנקאית. "אני לא יודעת להגיד אם הלכנו אחורה, ואני לא רוצה לדבר רק על המערכת הבנקאית, כי בכל קבוצת ייחוס יש מעט מדי נשים. הרבה תלוי בנשים עצמן, שקשה להן מאוד להעז. כדי להיות מנכ"לית, צריך הרבה הקרבה. אנחנו מנהלות, אבל גם אימהות, וזה לא פשוט אני יכולה להגיד. אבל מי שיודעת לעשות את המהלך הזה יכולה לפרוץ את כל הגבולות", היא אמרה.

תקדימי המערכת

גב, הצעיר שבחבורה, נחשב לאחד מחברי ההנהלה המקורבים ביותר למנכ"ל הפורש, לאחר שכיהן תחתיו כ־CFO של ישראכרט כשקוטלר היה מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי. גב אף נטל חלק בתהליך הפרדת ישראכרט משליטת הפועלים בעשור הקודם. בתפקיד זה הוא מכיר היטב את עולם התשלומים, שהופך למשמעותי עבור הבנקים עם צאתה לדרך של רפורמת הבנקאות הפתוחה, והתחרות מצד חברות כרטיסי האשראי באחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים.

כיום הוא מנהל החטיבה הפיננסית של הבנק שאחראית על מערך המידע הפיננסי והדיווח הכספי, בניית תוכניות העבודה, מעקב ובקרה אחרי ביצוע והקצאת משאבים, פיתוח פלטפורמת מידע וניתוח כלכלי. כמן כן, החטיבה אחראית על ניהול אקטיבי של ההון בבנק והקשר עם ציבור בעלי המניות ושוק ההון. כך שהוא מכיר היטב את כל המספרים סביב התנהלות הבנק השוטפת ואת המהלכים האסטרטגיים שלו. בנוסף, נראה כי בפועלים התאימו את תפקיד ה־CFO לגב והוא קיבל עוד סמכויות. כך לדוגמה, כחלק מאותו שינוי מבני עם פרישתו של שרמן, הועברו לניהולו של גב יחידות האסטרטגיה, דאטה ואנליטיקה.

מנגד, החיסרון של התפקיד הזה הוא שאינו כולל נגיעה בעובדים ובלקוחות. עד לפני מספר שנים מי שלא ניהל את רצפת העשייה של הבנקים - החטיבה הקמעונאית או העסקית, היה מתקשה מאוד להתמודד על תפקיד מנכ"ל בנק, אולם שלושה מהמנכ"לים הנוכחיים במערכת עשו זאת.

גם גב מכיר את עולם הרגולציה כשאת דרכו המקצועית החל ברשות ני"ע, שם ניהל את המחלקה המקצועית והיה סגן מנהל מחלקת תאגידים. משם עבר למגזר הפרטי.

בניגוד למרוץ הקודם למנכ"לות, כנראה בגלל שמדובר בשלושה מתמודדים פנימיים שיצטרכו לעבוד זה עם זה לאחר הבחירה (למרות שההיסטוריה מלמדת שלאחר בחירת מנכ"ל ישנן עזיבות של בכירים), ההתמודדות מכובדת יותר.

בבנק סירבו לשתף פעולה בכתיבת הכתבה ומסרו כי הבנק מתנהל לפי כללי הממשל התאגידי ושומר בקנאות על תקינות המהלך ועל פרטיות מנהליו.