בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; צים צללה ב-20%, גיימסטופ זינקה ב-47%

נעילה חיובית באירופה • אנבידיה ירדה ב-1.2%%, מנכ"ל החברה מוכר מניות בשווי של 735 מיליון דולר, מחר יתקיים פיצול של 10 לאחד במניה • ישראליות: עידן עופר מכר מניות צים, צללה ב-19%, נייס עלתה ב-4%, סטרטסיס ב-5%, רדקום ב-7% • בבנק אוף אמריקה סימנו שש מניות קטנות מומלצות - ארבע מהן ישראליות • מחר יתפרסם דוח התעסוקה החודשי בארה"ב, המשקיעים מקווים לעלייה באבטלה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה במגמה מעורבת. נאסד"ק ירד ב-0.2%, S&P 500 ללא שינוי ודאו ג'ונס עלה ב-0.2%. 

גיימסטופ  זינקה לאחר שחשבון יו טיוב ששייך, כך מאמינים, למשקיע קיית' גיל, הידוע בכיוניו "Roaring Kitty" או "החתול השואג", עומד לשדר מחר בלייב בערוץ. זו תהיה ההופעה החיה הראשונה מאז שגיל הצית את הראלי במניית המם ב-2021 בעזרת סרטונים שממליצים על המניה. 

22:20

בשווקים יש אימרה שאומרת: "לעיתים חדשות רעות הן חדשות טובות" - למשל מחר, בדוח התעסוקה שיתפרסם בארה"ב מקווים המשקיעים ל"חדשות רעות", כלומר לעלייה באבטלה. בשוק מקווים שהבנק הפדרלי יוריד סוף סוף את הריבית, כדי שזה יקרה הכלכלה האמריקאית צריכה להתקרר ולהתקרב אל אינפלציית היעד של הבנק, 2%.

כאמור, מחר ב-15:30 שעון ישראל יפורסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי בארה"ב. התחזית היא לתוספת של 185 אלף משרות חדשות שאוישו במאי, וזאת לעומת 175 אלף משרות באפריל או בכ-6% יותר. מספר שיעמוד מתחת לצפי יגדיל את האופטימיות אצל המשקיעים לגבי סיכויי הורדת הריבית בארה"ב. 

היום פורסם שהדרישות הראשוניות לעבודה (נרשמים בלשכת האבטלה) עלו השבוע ל-229 אלף, ב-8,000 יותר מהשבוע שעבר.

21:31

מניית צים  צוללת הערב בקרוב ל-20%. אחת הסיבות האפשריות לכך היא שקנון שבשליטת עידן עופר מממשת נתח ממניותיה בחברת הספנות.

קנון מנצלת את עליית המניה ב-100% מתחילת השנה והודיעה כי מכרה 5 מיליון מניות צים תמורת 110.6 מיליון דולר או 22.12 דולר למניה, עם אופציה למכירת 5 מיליון מניות נוספות.

קנון החזיקה טרם המכירה 24.5 מיליון מניות של צים, המהוות 20.7% מהמניות שלה. כעת מחזיקה קנון בכ-16.5% ממניות צים, המוערכות בכ-1.74 מיליארד שקלים, נכון למחיר הסגירה של צים אמש.

סיבה אפשרית נוספת לירידה היא המלצה שלילית מצד הבנק האמריקאי סיטי גרופ. מניות חברת השילוח הימי יותר מהכפילו את ערכן עד כה ב-2024, בזכות המתיחות הגיאופוליטית שגרמה לעליית מחירי ההובלה הימית. כעת אנליסט של סיטיגרופ הוריד את דירוג המניה למכירה, בטענה שהעלייה הנוכחית אינה בת-קיימא.

האנליסט של סיטי סבור כי העלייה של יותר מ-70% במחירי התובלה לא תימשך במחצית השנייה של 2024, בין היתר עקב האטה צפויה בצריכה בארה"ב שתפחית את הביקוש ותקל על הלחץ על המחירים.

רדקום  מזנקת היום במסחר. החברה דיווחה היום כי הבטיחה חוזים חדשים בהיקף של מעל למ-45 מיליון דולר במהלך המחצית הראשונה של שנת 2024.

21:06

במסחר בוול סטריט המגמה עתה מעורבת - נאסד"ק יורד ב-0.3%, S&P 500 ב-0.2% ודאו ג'ונס ללא שינוי. 

בעלי המניות ברשת המזון המקסיקנית צ'יפוטלה מקסיקן גריל  אישרו פיצול היסטורי במניית החברה ביחס של 50 לאחד. זהו אחד הפיצולים הגדולים בהיסטריה של בורסת ניו יורק. יום הפיצול נקבע ל-18 ליוני, כלומר אלה שיחזיקו את המניה עד לתאריך זה יקבלו 49 מניות נוספות של החברה. המניה תחל להיסחר במחירה המפוצל ב-26 ליוני.

בנוסף תעניק החברה באופן חד פעמי מניות לכל מנהלי המסעדות שלה ולאלה שעובדים 20 ויותר שנים בחברה. 

ציפולטה היא אחת ההחזקות הגדולות בקרן הגידור פרשינג סקוור של המיליארדר היהודי, ביל אקמן. החברה שנסחרת בשווי שוק של כ-88 מיליארד דולר עלתה בכ-40% מתחילת השנה. 

20:18

גאוזי (Gauzy) מתל אביב החלה להיסחר היום (ה') בנאסד"ק תחת הסימול GAUZ ויורדת כעת בכ-2.5%. יצרנית הזכוכית החכמה גייסה 75 מיליון דולר לפי שווי של 319 מיליון דולר, לאחר שהתמחור בהנפקה נקבע על 17 דולר למניה - הרף התחתון של השווי שאליו כיוונה החברה - אך מספר המניות המונפקות היה גבוה מהתכנון המקורי.

19:43

בבנק אוף אמריקה לא מאוד מתלהבים מחברות טכנולוגיה קטנות ובינוניות, אך מסמנים שש מניות שעליהן הם כן ממליצים - מתוכן ארבע הן ישראליות: סייברארק , ג'יי פרוג , נובה  וקמטק  .

כלכלני הבנק מציינים שחברות טכנולוגיה קטנות הציגו ביצועי חסר לעומת הגדולות בענף בשלוש השנים האחרונות, ועל רקע תנאי המאקרו הנוכחיים עדיין ניצבים בפניהן אתגרים בטווח הקצר. יתרה מכך, בשנות בחירות לנשיאות ארה"ב, מניות הטכנולוגיה הקטנות נוטות לדבריהם להציג ביצועי חסר ביחס למדדים בשוק.

הכלכלנים מזכירים כי בשנים האחרונות חברות טכנולוגיה, בפרט הקטנות יותר, הפכו ליותר רגישות לסביבת המאקרו, בדגש על נושא הריביות, על רקע העובדה שחלקן אינן רווחיות ולחלק יהיה צורך בביצוע מחזורי חוב. הרגישות היא גם לאינפלציה, וכתוצאה מכך סימנים להקלה באינפלציה וריביות נמוכות יותר צפויים לסייע לביצועי מניות טכנולוגיה קטנות ובינוניות (SMID). עניין אחר הוא מיזוגים ורכישות - למרות עלייה במהלכי M&A לאחרונה, מספר הרכישות של חברות טכנולוגיה ירד החל מ־2021 ונמצא מתחת לממוצע; אם תהיה האצה, חברות טכנולוגיה קטנות עשויות ליהנות מכך ולהציג ביצועים משופרים.

18:47


נשיא ומנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג מוכר ממניותיו בחברה בשווי של 735 מיליון דולר.  המחיר לפיו הואנג מוכר הוא זה שנקבע ברביעי בנעילת המסחר, 1,224.4 דולר.

בבארונ'ס דוווח שאנבידיה דיווחה על המכירה בתוך מסמך מקובל ברשות לניירות ערך למכירת מניות לפי תוכנית שנקבעת מראש. הואנג מתכנן למכור 600 אלף מניות עד למרץ 2025. מטרת פרסום תוכנית המכירה היא למנוע את היתרון שיש למוכר כתוצאה ממידע פנים, מהיותו מצוי בפרטים ובמצב הפיננסי של החברה.

בסוף השבוע, לאחר נעילת המסחר מחר יתקיים פיצול במניית  אנבידיה ביחס של 10 לאחד. הפיצול יוריד את מחיר המניה אך יכפיל בעשר את מספר המניות, כך ששווי השוק שלה יישאר ללא שינוי. בנוסף, כל מי שמחזיק במניות אנבידיה יקבל סנט אחד כדיבידנד, למניה המפוצלת. 

המסחר באירופה ננעל הערב בעליות שערים - המדדים דאקס, קאק ופוטסי עלו בכ-0.5% כל  אחד. 

17:47

קתרין פטרסן, אסטרטגית ההשקעות הראשית של בלקרוק לשווקים של גרמניה, אוסטריה, שוויץ ומזרח אירופה ציינה בתגובה להחלטת הורדת הריבית של הבנק האירופי שהורדת הריבית העבירה היטב את המסר אך לא העבירה היטב את המסר של המשך סייקל הורדות הריבית.

לפי פטרסן, בבלקרוק לא סבורים שהבנק האירופי יוריד את הריבית בשיעור ניכר ובאופן מהיר וכי משקיעים צריכים לזכור את התמונה הגדולה: שיעורי הריבית בגוש האירו ימשיכו להיות גבוהים ביחס לתקופה טרום המגיפה.

לדבריה הבנק עדיין לא על מסלול הורדות ריבית והצהרת לגארד מאותתת שהורדת הריבית הבאה לא צפויה לפני ספטמבר. לפי בלקרוק, האינפלציה הדביקה צפויה לשמור את המדיניות הדוקה. שווקי העבודה עדיין הדוקים, הפריון חלש ולחצי מחירים מקומיים עשויים לשמור את האינפלציה קרוב או מעל 2%. הורדת הריבית באירופה מתרחשת טרם הורדת הריבית של הפד, בזמן שהפד מתמודד עם התקדמות איטית יותר במאבקו באינפלציה והעלאת ריבית אפילו עלולה להיות על הפרק מבחינתו. הורדות ריבית נוספות באירופה עשויות להיות מושפעות ממהלכי הפד בהקשר זה.

פטרסן מסכמת שבלקרוק נייטראליים לגבי אג"ח של מדינות בגוש האירו, בעת שמסלול הריבית נותר ללא ודאות. ביחס לארה"ב רואים בבלקרוק תמיכה באג"ח אירופאיות לאור הפערים הפיסקליים הנמוכים יותר. בלקרוק עדיין מעדיפה מניות בארה"ב לעומת מניות באירופה בעקבות רווחיות חזקה יותר של תאגידים ותמת ה-AI.

17:22

לאחר פתיחה יציבה, המגמה עתה מעורבת - נאסד"ק יורד ב-0.2%, דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.1%.

נייס  מתאוששת מעט. לאחר שאתמול ירדה ב-5.3% ומתחרתה פייב ניין  איבדה 5.8%. הסיבה לחולשה הגדולה במניות בתקופה האחרונה היא מיקרוסופט שהודיעה שתשיק מוצר מתחרה לתחום מרכזי השירות ללקוחות ב 1 ליולי.

בג'פריס כתבו ש"למרות שלנייס ו-Five9 יש יתרון על פני מיקרוסופט מבחינת איכות המוצר, רק הפוטנציאל שמיקרוסופט תיכנס לשוק מספיק כדי לגרום לחרדה אצל משקיעים". הם מצפים שהחדשות יעיבו על המניות בעתיד הנראה לעין.

בשלושת החודשים האחרונים עד לפתיחת המסחר אתמול ירדה נייס ב-32% ו-Five9 איבדה 28%, למרות ששתי החברות דיווחו על תוצאות טובות מהצפי בפרסום האחרון שלהן. שאלה מעניינת היא האם הכניסה של מיקרוסופט לתחום תרמה להחלטתו של מנכ"ל נייס להתפטר בצורה פתאומית.

עד לפני חודש נתנה נייס תשואה לאורך עשור של 437% בהשוואה לתשואה של 334% של מדד הנאסד"ק.

16:50

לאחר פתיחה יציבה, נרשמות עתה עליות קטנות - נאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס, דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.1%.

קנון שבשליטת עידן עופר מממשת מניות צים: החברה מנצלת על עליית המנייה ב-100% מתחילת השנה והודיעה כי מכרה 5 מיליון מניות צים  תמורת 110.6 מיליון דולר או 22.12 דולר למניה, עם אופציה למכירת 5 מיליון מניות נוספות.

קנון החזיקה טרם המכירה 24.5 מיליון מניות של צים, המהוות 20.7% מהמניות שלה. כעת מחזיקה קנון בכ-16.5% ממניות צים, המוערכות בכ-1.74 מיליארד שקלים נכון למחיר הסגירה של צים אמש.

16:32

לאחר שלא מעט שיאים נשברו אתמול, נפתח היום המסחר בוול סטריט ביציבות - נאסד"ק, דאו ג'ונס ו-S&P 500 נסחרים כעת סביב רמות הבסיס. 

לולולמון אתלטיקה  דיווחה אתמול לאחר הנעילה על תוצאות הרבעון - המכירות זינקו ב-10% תודות לנוכחותה בסין ולמרות האטה בארה"ב.

יצרנית ביגוד הספורט הכריזה גם על רכישה עצמית של מניות בסך של מיליארד דולר, זוהי כבר הפעם השנייה בתוך חצי שנה. הרווח עלה ל-321 מיליון דולר ומעל לציפיות האנליסטים. למרות הזינוק המנייה השילה כ-40% מתחילת השנה.

מניית אנבידיה  עלתה אתמול ביותר מ-5%, מה שהוסיף לערכה כמעט 150 מיליארד דולר במונחי שווי שוק והוביל את החברה מעל רף 3 טריליון הדולרים, דבר שרק 2 חברות עשו לפניה.

בכך, אנבידיה עקפה את אפל והפכה לחברה השנייה בגודלה במונחי שווי שוק, שניה רק למיקרוסופט. בתחילת השנה, שווי השוק של אנבידיה עמד על 1.25 טריליון דולר "בלבד", כלומר היא הוסיפה לערכה כמעט את שווי השוק של אמזון, בתקופה של פחות מחצי שנה.

מחיר המניה של אנבידיה חצה 1000 דולר בדוחות שהתפרסמו לפני כשבועיים, מאז המניה הוסיפה יותר מ-20% לערכה וסגרה במחיר שיא של 1224 דולר למניה. בסוף השבוע יתקיים פיצול במניה (SPLIT) ביחס של 1/10 שיוריד את מחיר המניה אך יקפיץ את מספר המניות, כך ששווי השוק שלה יישאר ללא שינוי.

15:53

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות הגיב אחר הצהריים להחלטת הריבית באירופה: "ההחלטה של הבנק המרכזי האירופי להוריד את הריבית הייתה צפויה, והיא מהווה המשך 'טבעי' לסימנים המקדימים ולציפיות בשווקים. היא גם נתמכה על ידי הורדות הריבית אתמול בקנדה, ואלה שקדמו לה בשוויץ ושוודיה. ועדיין, זו גם הפעם הראשונה שגוף כלכלי משמעותי כזה מוריד את הריבית במחזור הנוכחי, ומרשים לראות את נקיטת היוזמה של ה-ECB , במיוחד בהשוואה לחוסר הבהירות סביב האפשרות להורדה בארה"ב".

"במבט קדימה, הפער המתרחב במדיניות בין אירופה לארה"ב עלול להקשות על המשך התנהלות אסרטיבית של הבנק. בכלל, כשמסתכלים על הנתונים הקרים באירופה, לא ממש ברור שהמצב שם מצדיק ריביות נמוכות משמעותית, או נמוכות יותר כלל".

15:19

בהתאם לתחזיות, ה-ECB הוריד את הריבית בגוש האירו ב-0.25% לרמה של 4.25%. הריבית על הפיקדונות ירדה לשיעור של 3.75% מ-4%. הריבית האופרטיבית וזו על ההלוואות ירדו גם הן, כאשר הפעם האחרונה בה ירדו הייתה ב-2016.

ה-ECB הצטרף למדינות מערביות אחרות שהחלו לבצע הקלות מוניטריות השנה, ביניהן שוויץ, קנדה וישראל. עם זאת, מתווה הורדות הריבית בגוש האירו מקדים את הכלכלות הגדולות יותר כמו ארה"ב ובריטניה. בפד למשל, ממתינים עם ההחלטה לאחר שבחודשים הראשונים של השנה חלו עליות מחירים שהפתיעו את חברי הבנק המרכזי בארה"ב ולכן הם ממתינים לקבל תחושת ביטחון גבוהה יותר שאכן שהאינפלציה תתכנס אל היעד.

13:35

גאוזי (Gauzy) מתל אביב תתחיל להיסחר היום (ה') בנאסד"ק תחת הסימול GAUZ. יצרנית הזכוכית החכמה מגייסת 75 מיליון דולר לפי שווי של 319 מיליון דולר, לאחר שהתמחור בהנפקה נקבע על 17 דולר למניה - הרף התחתון של השווי שאליו כיוונה החברה - אך מספר המניות המונפקות היה גבוה מהתכנון המקורי.

לחתמים בהנפקה יש אופציה לרכישת עוד מניות, באופן שעשוי להגדיל את היקף הגיוס ב-11.3 מיליון דולר (החתמים הם הבנקים ברקליס, TD Cowen, סטיפל, B. Riley Securities ו-Beech Hill Securities). החברה מציינת שהיא מתכננת להשתמש בכספי הגיוס לרכישת ציוד וחומרים לצורך הרחבת קווי הייצור שלה, וכן למחקר ופיתוח, פרסום ושיווק ועוד.

11:49

עליות השערים באירופה מתחזקות. הדאקס קופץ ב-1.1%, הקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.6% והפוטסי הבריטי עולה ב-0.3%.

חברת סיילספורס  מרכזת עניין לאחר שדווח לפני זמן קצר כי ענקית הטכנולוגיה הארגונית עתידה לפתוח מרכז בינה מלאכותית בלונדון. החברה הכריזה היום (ה') כי המרכז ישמש לעידוד שיתוף פעולה בתעשייה בין חברות טכנולוגיה, מומחי בינה מלאכותית, שותפי Salesforce ולקוחותיה, ויכלול בתוכו תוכניות הכשרה ושיפור מיומנות בינה מלאכותית. עוד הדגישו מטעם החברה כי מרכז הבינה המלאכותית החדש עתיד לייצר כ-500,000 משרות הקשורות לבינה מלאכותית בבריטניה. המרכז צפוי להיפתח באופן רשמי ב-18 ליוני.

10:36

יום המסחר באירופה מתנהל לפי שעה בעליות שערים. הדאקס עולה ב-0.8%, הקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.4% והפוטסי הבריטי עולה ב-0.1%.

08:51

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים בעליות שערים. הניקיי עולה ב-0.6%, ההנג סנג מוסיף לערכו שיעור דומה בורסת שנגחאי יורדת ב-0.1% ומדד הקוספי קופץ ב-1%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים ביציבות.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה ירוקה לאור ההערכות כי הריבית בארה"ב צפויה לרדת לראשונה בחודש ספטמבר בהסתברות של כ-70%. זאת לאור נתוני מאקרו חלשים שפורסמו אמש (ד') יותר והצביעו על חולשה בשוק התעסוקה האמריקאי. במקביל, מוקדם יותר השבוע פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור שגם הצביע על חולשה בכלכלה האמריקאית. 

מדד הנאסד"ק זינק אמש בכ-2% ושבר את שיא כל הזמנים כשנסחר ברמה של 19,035 נקודות. גם ה-S&P 500 חצה שיא חדש כשעלה ב-1.2% ועמד על 5,354 נקודות. מדד הדאו ג'ונס הוסיף לערכו 0.3%.

הכוכבת הגדולה של הערב הייתה אנבידיה  שקפצה במעל ל-5% לשיא חדש עם שווי שוק של 3.01 טריליון דולר. השיא החדש של אנבידיה ממקם אותה במקום השני בקרב החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק , אשר הצליחה לעקוף את חברת אפל, בעלת שווי שוק של 3 טריליון דולר. המקום הראשון שייך למיקרוסופט עם שווי שוק של 3.15 טריליון דולר.

בקרב הישראליות בוול סטריט, מניית חברת ווקמי  זינקה אמש במעל ל-40% לאחר שדווח כי חברת התוכנה SAP רוכשת את החברה תמורת 1.5 מיליארד דולר. מחיר המניה בעסקה הוא 14 דולר, פרמיה של 45% על מחיר הנעילה האחרון בנאסד"ק. 

סייבר ושבבים: מניות הטכנולוגיה הישראליות המומלצות של בנק אוף אמריקה 

בשוק הסחורות, מחיר הנפט מסוג ברנט ירד ל-77 דולר לחבית, ומחיר הנפט האמריקאי נחלש ל-73 דולר לחבית.

בארה"ב נרשמה ירידת תשואות באגרות החוב ההממשלתיות אמש לאור האופטימיות בשווקים כי הפחתת ריבית ראשונה על ידי הפד תתקיים כבר בחודש ספטמבר. התשואה ל-10 שנים נסחרה סביב 4.29% והתשואה לשנתיים עמדה על 4.74%.

היום בשעה 15:15 צפויה להתקיים החלטת הריבית של ה-ECB. על פי התחזיות, הבנק המרכזי האירופי צפוי להוריד את הריבית בגוש האירו לראשונה מאז 2019. בהמשך לכך, בלומברד אודייר העלו את המלצתם על אגרות החוב הממשלתיות של מדינות אירופה למשקל יתר והסבירו:

"הורדות הריבית הצפויות של הבנק המרכזי האירופי צפויות לשפר עוד יותר את תנאי האשראי, ולחזק את התחזית החיובית לצמיחה . ציפיות השוק משקפות אופטימיות מוגברת, הצמיחה צפויה להאיץ לתוך השנה הבאה, ופוטנציאלית לעלות על 1.5% ב-2025 . הבנק המרכזי האירופי מוכן להתחיל מחזור הורדת ריבית כדי להתמודד עם הלחצים הדי-אינפלציוניים, עם הפחתת ריבית צפויה ביוני. ציפיות השוק מרמזות על שני קיצוצים בלבד, אך אנו צופים לפחות שלושה קיצוצים השנה וקיצוץ נוסף ב-2025. אנו מאמינים שהחששות להתמדה באינפלציה מוגזמים, עם מקום לתנאים הפיננסיים להתמתן עוד יותר.

"המלצות ההשקעה כוללות משקל יתר של החוב הריבוני של גוש האירו בשל תשואות אטרקטיביות לפני הורדות הריבית, תוך שימת עין על גורמים גלובליים, כולל כלכלת סין". 

סזאר פרז-רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי פיקטה, צופה כי הבנק המרכזי האירופי יוריד את הריבית היום (ה'), אך יתקדם "צעד אחר צעד בזהירות". לדבריו, "הבנק המרכזי האירופי חייב לגלות את סוג היציבות וקור הרוח שאפיינו את ריאל מדריד בזכייתה ה-15 בליגת האלופות".

בארה"ב, פרז-רואיז מעריך כי הפד יוריד את הריבית רק בספטמבר, כאשר "הזרקור יהיה מופנה לנתוני התעסוקה שיתפרסמו ביום שישי".

בשבוע הבא תתקיים החלטת הריבית בארה"ב, כאשר גם בפעם זו, לא צפויה לחול ירידה בשיעור הריבית במדינה. עם זאת, תחזיות הפד יתעדכנו ונוכל להיווכח אם חברי ועדת השווקים הפתוחה בארה"ב עודם צופים שלוש הקלות מוניטריות בשנה הנוכחית.