המלחמה נגמרה? רשות המסים דורשת מעסקים להחזיר מענקים

בשלב זה, המדיניות של רשות המסים היא ליידע את העסקים שקיבלו מענקים עודפים, מבלי לאכוף את ההחזרים באופן מיידי • למרות הבדיקות הנרחבות של הרשות לפני מתן המענק, עסקים עלולים להתבקש להחזיר את כולו את חלקו

עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי
עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי

בחודשים האחרונים, רשות המסים החלה לשלוח מכתבים לעסקים שקיבלו מענקים עודפים בתחילת מלחמת חרבות ברזל, בבקשה להשיב את הכספים שביתר. בשלב זה, המדיניות של רשות המסים היא ליידע את העסקים על החובות, מבלי לאכוף את ההחזרים באופן מיידי. עם זאת, החובות עלולים לצבור ריבית והצמדה, ולכן חשוב שהעסקים יערכו לכך בהקדם.

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב
המשנה לראש רשות המסים: "מחפשים צעדים שירחיבו את בסיס המס"
רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

המהלך מהווה חלק מההתנהלות השוטפת של הרשות מזה מספר חודשים, לאחר שהסתיים הטיפול בתיקים שהיו בבדיקה. כחצי מיליון תביעות למענקים הוגשו על ידי עסקים לרשות המיסים, כאשר עשרות אלפים מהן נמצאות עדיין בבירור. חלק מהעסקים קיבלו את מלוא סכום המענק באופן מיידי, בעוד שאחרים, שתיקיהם הועברו לבדיקה מעמיקה יותר, קיבלו תשלום מקדמה של עד 60% מגובה המענק שביקשו. בתום הבדיקה, עסק שנמצא עומד בתנאי הזכאות מקבל את יתרת המענק. לעומת זאת, עסק שלא צלח את הבדיקה מתבקש להחזיר את המקדמה, או חלק יחסי מתוכה.

בניגוד לקורונה, במלחמה בוצע תהליך בדיקה מקיף יותר

בהשוואה למשבר הקורונה, בו חולקו תחילה מענקים רבים על בסיס הצהרות בלבד וללא סינון מוקדם, הפעם בוצע תהליך בדיקה ראשוני מקיף יותר של זכאות העסקים. כתוצאה מכך, נראה כי היקף המקרים בהם יש דרישה להחזיר את המענקים למדינה מצומצם יותר, והתגובות השליליות מצד העסקים פחות נפוצות. בארגוני העסקים לא יצאו הפעם במחאות נגד הבקשות להחזרת המענקים למדינה בעת שהמלחמה נמשכת, אבל בחלקם הביעו ביקורת באוזני גלובס על כך שרשות המסים מבקשת לקחת לפני שסיימה לתת את מלוא המענקים לכלל העסקים הזכאים.

הליך הבדיקה של רשות המסים מתחיל בסינון ממוחשב בשלב הגשת התביעה, הבוחן את הירידה במחזורי העסק ביחס לשנה הקודמת על בסיס הדיווחים למע"מ. במקרים שבהם לא נמדדה ירידה של 25% לפחות במחזור, נחסמה האפשרות להגיש את התביעה במסלול הכללי באתר הרשות.

למרות הבדיקות המקדימות שבוצעו במענקי המלחמה, קיימים עדיין מקרים בהם עסק עשוי להידרש להשיב כספים. דוגמה לכך היא מצב שבו העסק צמצם את פעילותו לפני המלחמה, למשל על ידי סגירת אחד מסניפיו. במקרה כזה, הירידה במחזור ההכנסות אינה בהכרח תוצאה ישירה של המלחמה, ולכן העסק עשוי לאבד את הזכאות למענק או לחלקו.

מתוך כ-530 אלף תביעות שהוגשו, נדחו כ-27 אלף וכ-434 אלף זכאים קיבלו תשלום סופי. יתר התביעות בשלבי בדיקה שונים ועבור רובן שולמו מקדמות. סך הכל שולם לעסקים עד כה במסגרת זו סכום של 13.1 מיליארד שקל.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כחלק משגרת הטיפול בתביעות, כשמסתיים הטיפול בתיק נשלח לעסק מכתב החלטה. המכתב מתאר את החישוב של סכום הפיצוי ובמקרים בהם עולה כי שולם פיצוי ביתר נדרש החזר. הרשות לא נוקטת בשלב זה בהליכי אכיפה לגביית החוב במקרים אלה".