הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה בת"א; פסגות זינקה ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% • פסגות נכנסת לתחום חדש – התעשייה הביטחונית • שתי יצרניות מדפסות תלת מימד, מאסיבית וסודיקס זינקו בעקבות הזמנות חדשות • השקל בשפל של חודש וחצי מול הדולר • הפניקס: הגירעון הממשלתי בישראל צפוי להישאר ברמה גבוהה בשנים הקרובות, יצריך התאמות נוספות • וול סטריט: מניית אנבידיה פוצלה ביחס של 10 ל-1, מנכ"ל החברה מוכר מניות • ארה"ב: המשקיעים התאכזבו מדוח התעסוקה, הורדת הריבית מתרחקת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:03

לאחר יום הפכפך ננעלה הבורסה אחר הצהריים בעליות שערים. מדדי ת"א 35 ו-90 עלו ב-0.4%. מדד הבנקים עלה ב-0.5% ומדד נפט וגז ב-1.3%. 

בעקבות עליית תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב בשישי, התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה היום (א') ב-5 נקודות בסיס ל-4.96%. 

14:34

בנוסף למאסיבית  שדיווחה הבוקר על הזמנות חדשות למדפסות תלת מימד, גם סקודיקס , העוסקת במחקר ופיתוח של מערכות דיגיטליות מתקדמות להשבחת דפוס, מעדכנת כי במהלך תערוכת דרופה נחתמו 26 הזמנות (לא מחייבות) לרכישת מערכות בהיקף כולל מוערך של כ- 20.1 מיליון דולר.

ההזמנות שנחתמו והוצאתן אל הפועל כפופות לחתימת הסכם מפורט ומחייב עם כל אחד מהמזמינים. החברה פועלת לחתימה על הסכמים אלו ומעריכה שיחתמו במהלך החודש הקרוב. להערכת החברה, מרבית המערכות שהוזמנו יסופקו עד לסוף שנת 2024 והיתר, במהלך החציון הראשון בשנת 2025.

12:54

לאחר הפתיחה האופטימית, המגמה משתנה כעת והמסחר עובר למגמה מעורבת - מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% אך מדד ת"א 90 יורד ב-0.7%, מדד הבנקים עולה ב-1%, מדד חברות הביומד יורד ב-1.5%. 

11:37

המסחר בת"א נסחר כעת במגמה חיובית, מדד ת"א 35 עלה ב-0.8, ת"א 90 נסחר סביב שער הבסיס,  מדד הבנקים מוסיף 1.2% לערכו. 

בית ההשקעות אלטשולר שחם פנ  ביצע שינוי מבני לפני כשנתיים וחצי כשהחברה הפכה מאלטשולר שחם גמל ופנסיה לאלטשולר שחם פיננסים, וחברת הגמל הציבורית הפכה לחברת בת של החברה הציבורית.

המטרה הייתה לאפשר לבית ההשקעות להתרחב לאפשרויות חדשות מעבר לתחומי הגמל והפנסיה שבהם היה פעיל אז עד. ההיגיון מאחורי המהלך היה ברור, להציב עוד רגליים וליצור הכנסות יציבות לבית ההשקעות גם בימים של ירידות בשווקים. בפועל, לא לקח לאלטשולר הרבה זמן כדי להתפתח לכיוונים חדשים.

היום בית ההשקעות מעדכן כניסה לתחום האשראי החוץ בנקאי כאשר הוא רוכש 80% מחברת "קרדיטים" ש"מחזיקה ברישיון למתן אשראי מורחב" מטעם רשות שוק ההון, ביטחון וחיסכון תמורת 27 מיליון שקל.

10:55

בעקבות שחרור החטופים אתמול שוררת אופטימיות בבורסה המקומית - מדד ת"א 35 עלה ב-0.8, ת"א 90 ב-0.5%, מדד הבנקים מוסיף 1.4% לערכו. 

מניות שבולטות לחיוב במדד ת"א 125 - קמטק , איסתא  ונייס . יורדות אופקו הלת' , ביג  ו-וואן טכנולוגיות 

מאסיבית  (Massivit) העוסקת בפיתוח מדפסות המיועדות להדפסת גופים תלת ממדיים גדולים מזנקת במסחר בעקבות חתימה על 15 הזמנות חדשות בהיקף כולל מוערך של כ- 3 מיליון דולר למכירת מדפסות מאסיבית 3000. להערכת החברה המדפסות יסופקו עד לסוף שנת 2024.

כלל ההזמנות החדשות, התקבלו במהלך התערוכה הבינלאומית הגדולה בעולם לתעשיית הדפוס drupa שנערכה בגרמניה ב-28 במאי עד ל- 7 ביוני. במהלך התערוכה, השיקה מאסיבית לראשונה במחיר חדירה תחרותי, את מדפסת מאסיבית 3000, מדפסת שהינה חלק מסדרת מדפסות ה-GDP (Gel Dispensing printing), בעלת מאפיינים של הדפסה מהירה ביותר המיועדת לייצור גופים גדולים.

10:02

שבוע המסחר המקוצר נפתח הבוקר בעליות שערים - מדד ת"א 35 עלה ב-0.7, ת"א 90 ב-0.3%, מדד הבנקים מוסיף 1.2% לערכו. 

פסגות  יוצאת בימים אלה לחלוטין מפעילותה בית השקעות, והיום מדווחת החברה על כניסה מתוכננת לתחום חדש - התעשייה הביטחונית.

החברה חתמה על מזכר הבנות לרכישת מלוא מניותיה של חברת רובו-טים, שהינה יצרנית של רובוטים מתקדמים המשמשים למשימות צבאיות וביטחוניות שונות, לרבות איסוף מודיעין בסביבת שטח מורכבת, ביבשה ובמים.

סל המוצרים של רובו-טים כולל סוגים שונים של רובוטים המתאימים לפעילויות ייעודיות שונות של צבאות וכוחות בטחון, המשלבים טכנולוגיות מתקדמות וייחודיות שונות. חברת רובוטים הוקמה בשנת 2009 על ידי יוסי וולף ואלעד לוי, שניהם יוצאי יחידה מסווגת של חיל האוויר, וכיום נמנות עם בעלי המניות של רובו-טים גם אלביט מערכות (מחזיקה בכ-21%), עימה יש לרובוטים הסכם שת"פ אסטרטגי, וקונצרן הביטוח הענק ג'נרלי האירופאי (כ-11%). את רובו-טים מובילים כיום היו"ר עוזי רוזן והמנכ"ל מתן שירוי.

08:01

1. שוק המניות

שבוע המסחר המקוצר בת"א צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת - המורל הגבוה בעקבות מבצע השבת ארבעת החטופים יתמוך בבורסה, מנגד 120 חטופים עדיין שם, עדיין יש חשש גדול ממלחמה שתתרחב בצפון, ובכלל, אי הוודאות נותרה גבוהה.

ונזכור שגם השבוע שעבר נפתח בעליות חדות בעקבות נאום ביידן שהציג את מתווה סיום המלחמה, אבל בהמשך השבוע לנוכח ההסלמה בצפון ובדרום מדדי המניות השלימו שבוע אדום. מדדי ת"א 35 ו-90 ירדו השבוע בכ-1.7% ובכ-5.2%, בהתאמה. ירידות שערים אפיינו את כל המדדים הענפיים, בראשם מדדי ת"א-בנייה ות"א תקשורת וטכנולוגיות מידע שירדו בכ-6.5%, כל אחד.

תמיכה נוספת לשוק תתקבל גם מהמניות הדואליות - שבנוסף להתחזקות הדולר מול השקל בשישי, עלו בסוף השבוע בוול סטריט ויחזרו עם השפעה חיובית על השוק. נייס צפוייה להיפתח בעלייה של 1.7%, קמטק במעל 3%, נאייקס ב-3.5%, זוז פאוור במעל 20% וסייברוואן ב-9%.

בימים שלישי ורביעי לא יתקיים מסחר בשל חג שבועות.

ראיון | "דברים זולים בצדק": מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם 

לנוכח דוח התעסוקה המאכזב שהתפרסם בארה"ב לפני פתיחת המסחר, וול סטריט ננעלה ביום שישי בירידות. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.2%, מדד ה-S&P 500 נחלש ב-0.1%, הנאסד"ק איבד 0.2%.

אנבידיה  וגיימסטופ  משכו את מירב תשומת הלב.

גיימסטופ זינקה בכ-33% בטרום המסחר, וזאת בציפייה להופעתו ההיסטורית של קיית’ גיל, "החתלתול השואג" בערוץ היו-טיוב שלו. גיל הוא האיש שעומד מאחורי הזינוק בשבועות האחרונים של מניית המם.

אבל אחר הצהריים ומעט לפני פתיחת המסחר פורסם במפתיע הדוח הרבעוני של החברה, דוח שהיה אמור להתפרסם רק ביום שלישי הקרוב. התוצאות הרבעוניות של החברה חשפו ירידה חדה בהכנסות והמנייה סיימה את יום המסחר בירידה של 40%.

בערב, אמנם הופיע גיל בערוץ היו טיוב שלו, ולעיני לא פחות מ-650 אלף צופים דיבר במשך כ-50 דקות - הוא ביטל את הספקולציה על קיומם של מממנים שתומכים בו, הוא שידר את חשבון המסחר שלו כדי להוכיח קבל עם ועדה את הפוזיציה שלו בגיימסטופ, בראש המסך נרשם הפסד יומי של 236 מיליון דולר. "זה אני ורק אני, רוכש מניות ואופציות בחשבון האי טרייד שלי".

מעבר לזה הוא שיבח את מנכ"ל החברה רייאן כהן ואת האסטרטגיה שלו. "ברור שזהו הימור על החברה, יש לי את הזכות לשנות את דעתי, וגם לכם, כעת אני מאמין בה, נראה מה קורה מעתה והלאה, נראה".

ניתוח | אנבידיה שוברת שוב ושוב את כל הכללים של וול סטריט. איך היא עושה את זה? 

בשישי לאחר נעילת המסחר התקיים פיצול במניית אנבידיה ביחס של 10 לאחד. הפיצול הוריד את מחיר המניה אך הכפיל בעשר את מספר המניות, כך ששווי השוק שלה יישאר ללא שינוי. בנוסף, כל מי שמחזיק במניות אנבידיה יקבל סנט אחד כדיבידנד, למניה המפוצלת.

נתונים מ- S3 Partners חשפו ששווי עסקאות השורט (מכירה בחסר של מניות) על אנבידיה זינק ל-34 מיליארד דולר השבוע, כ-1% משווי השוק של החברה, וזאת בהשוואה לשורט בשווי של 19 מיליארד דולר על אפל ול-18 מיליארד דולר על טסלה. "שווי עסקאות השורט על אנבידיה הוא הגדול ביותר בשוק", אמר מנכ"ל S3 Partners איהור דוסניווסקי בראיון ליאהו פייננס. "אבל זוהי בעצם רולטה, אדום או שחור".

בתוך כך פורסם שנשיא ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג מוכר ממניותיו בחברה בשווי של 735 מיליון דולר. אנבידיה דיווחה על המכירה בתוך מסמך מקובל ברשות לניירות ערך למכירת מניות לפי תוכנית שנקבעת מראש. הואנג מתכנן למכור 600 אלף מניות עד למרץ 2025. 

צים  התאוששה בשישי בעלייה של 1% לאחר צלילה של 20% בחמישי. אחת הסיבות האפשריות לכך היא שקנון  שבשליטת עידן עופר מממשת נתח ממניותיה בחברת הספנות. קנון ניצלה את עליית המניה ב-100% מתחילת השנה. 

סיבה נוספת לירידה היא המלצה שלילית מצד הבנק האמריקאי סיטי גרופ, מניות חברת השילוח הימי יותר מהכפילו את ערכן עד כה ב-2024, בזכות המתיחות הגיאופוליטית שגרמה לעליית מחירי ההובלה הימית. כעת אנליסט של סיטיגרופ טוען שהעלייה הנוכחית אינה בת-קיימא, בין היתר עקב האטה צפויה בצריכה בארה"ב שתפחית את הביקוש ותקל על הלחץ על המחירים.

בנק אוף אמריקה מסמן את המניות ה"קטנות" המבטיחות שלו, 4 מהן ישראליות 

ישראליות נוספות: אודיטי  זינקה ב-20% לאחר שדיווחה על בייבאק של 150 מיליון דולר והעלתה את התחזיות לרבעון השני. מובילאיי  זינקה ב-15% לאחר שבסיטיגרופ צופים לחברה מחיר יעד של 53 דולר, אפסייד של 76% בהשוואה למחיר המנייה הנוכחי.

2. שוקי האג"ח

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים ירדה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ-4.9% בסוף השבוע. באג"ח הקונצרניות נרשמו בשבוע שעבר ירידות שערים ובעיקר במדדי איגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד שרשמו השבוע ירידה של עד כ-0.5%.

בארה"ב דוח התעסוקה הקפיץ את תשואות האג"ח - תשואת האג"ח ל-10 שנים זינקה ב-12 נקודות בסיס ל-4.42% והתשואה לשנתיים ל-4.87%.

3. שוק הסחורות

השקל נחלש בשישי בשווקים הזרים בכ-0.85% ונסחר ב-3.75 שקלים לדולר, במבט שבועי, מאז תחילת השבוע שעבר שהתחיל באופטימיות בעקבות התקווה לעסקת הפסקת האש והמשיך בהסלמה בטחונית, נחלש השקל בכ-2%, ושבר שיא שלילי של כחודש וחצי. 

מחיר נפט מסוג ברנט ירד בשבוע שעבר בכ-4% והגיע לכ-79 דולר לחבית לקראת סוף השבוע. לירידה במחיר הנפט תרם החשש מהאטה בצמיחה העולמית ובעקבות זאת ירידה בביקוש לנפט לצד החלטת אופ"ק בדבר ביטול קיצוצים וולונטריים עתידיים בהיצע.

בשוק הסחורות מחיר הזהב ירד ב-3.3% בשישי - וזאת בעיקר כתוצאה מדוח התעסוקה,  מחיר החוזה העתידי לאוגוסט ננעל ב-2,311 דולר לאונקיה. 

בנוסף עומדת העובדה שהבנק המרכזי של סין לא רכש זהב בחודש שעבר, וזאת לאחר רכישות מסיביות מצידו ב-18 החודשים האחרונים, ואלה בעיקר דחפו את עליית מחיר הזהב. סין צברה רזרבות זהב מאז נובמבר 2022, ובנקים מרכזיים אחרים הלכו בעקבותיה לנוכח המתיחות הגיאופוליטית בעולם.

4. מאקרו

הארוע שיהדהד אל השווקים בכל העולם בשבוע הקרוב קרה בשישי בארה"ב - דוח התעסוקה היווה הפתעה ואכזבה למשקיעים שקיוו ל"חדשות רעות", כלומר לעלייה באבטלה, שתוביל אולי את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית.

אבל הדוח בישר ש-272 אלף משרות חדשות נוספו לשוק האמריקאי, כ-100 אלף יותר מהחודש שעבר ובכ-90 אלף יותר מהצפי. דוח התעסקוה הזה ביטל ככל הנראה לגמרי את סיכויי הורדת הריבית בארה"ב במועד שנראה לעין, זו תתפרסם ברביעי הקרוב וכמה שעות קודם לכן יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי.

נזכיר שהבנק המרכזי של אירופה, הוריד את הריבית בפעם הראשונה לאחר 4 שנים ביום חמישי האחרון, יום קודם לכן ירדה גם הריבית בקנדה. פער הריביות אם כן בין ארה"ב למדינות אחרות ישמר לתקופה די ארוכה ובמידת מה גם ישפיע גם על החלטות בנק ישראל.

פרשנות | למה התוכנית של טראמפ להשתלט על הריבית מסכנת דווקא את מעמדו של הדולר 

ברביעי יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית בארה"ב. אף אחד לא מצפה לשינוי והריבית תישאר גבוהה - 5.5%.

בין נתוני המאקרו הנוספים שיתפרסמו בשבוע הבא ניתן לציין את התמ"ג היפני שיפורסם ביום ראשון, ולפי התחזיות הוא צפוי לרדת ב־0.5% מהרבעון הקודם. גם בבריטניה יפורסם התמ"ג, לצד נתונים משוק התעסוקה. בסין ובגרמניה יפורסמו מדדי המחירים לצרכן, וכך גם בארה"ב. באירופה ייערכו בשבוע הבא הבחירות לפרלמנט האירופי.

בישראל יפורסמו מדד אמון הצרכנים ונתוני סחר חוץ לחודש מאי, וכן נתוני עסקאות נדל"ן לפברואר־אפריל.

5. תחזית

הגירעון הממשלתי בישראל צפוי להישאר ברמה גבוהה בשנים הקרובות, מה שיצריך התאמות נוספות, כך מעריכה רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית בהפניקס בית השקעות. אשכנזי ציינה שלפי עדכון משרד האוצר, הגירעון יהיה 5.2% ב־2025, 4.4% ב־2026 ו־3.7% ב־2027.

"הוצאות הממשלה ב־2025 צפויות להגיע ל־600 מיליארד שקל, כאשר מגבלת ההוצאה המותרת לשנה הבאה עומדת על כ־545 מיליארד שקל. פער זה של 55 מיליארד שקל ייאלץ את משרד האוצר לנקוט באחד או כמה מהצעדים הבאים - לבצע קיצוץ נרחב בהוצאות הממשלה, הגדלת המסים, או שינוי חקיקה שיגדיל את יעד הגירעון", מציינת אשכנזי.

על רקע עודף הגבייה במסים, האוצר השאיר את תחזית הגירעון לשנה זו על 6.6%. לדברי אשכנזי, הנחה זו מתבססת על הכנסות גבוהות מהצפוי ממסים כפי שבאו לידי ביטוי ב־5 החודשים הראשונים של 2024, וכי העודף יפצה במידה רבה על ההוצאות הגבוהות של הממשלה. "זו הערכה שמתבססת על תחזית אופטימית יחסית שאינה מביאה בחשבון הסלמה בזירה הצפונית, וכן מניחה כי ב־2025 לא תהיה מלחמה פעילה בדרום או בצפון", היא מוסיפה.

מה המשקיעים הקטנים באמת חושבים על הכלכלה הישראלית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 

ברביעי הקרוב תתפרסם הריבית בארה"ב וזו לא צפוייה לרדת. דוח התעסוקה בארה"ב סגר את הדלת גם בפני הורדת ריבית ביולי - הנה מה שצופים כמה מבתי ההשקעות הגדולים בארה"ב. 

בנק אוף אמריקה: "אנחנו מצפים שהבנק הפדרלי יותיר את הריבית הגבוהה ויחל בהורדתה בדצמבר בתנאי שנתוני האינפלציה יתמתנו ושהכלכלה תתקרר". 

סיטי גרופ: "בעקבות דוח התעסוקה אנחנו צופים שלוש הורדות השנה בסך של 75 נקודות בסיס, כשההורדה הראשונה תתרחש רק בספטמבר".

TD Securities: "אנחנו צופים שהפד יוריד את הריבית פעמיים השנה וארבע פעמים בשנה הבאה". 

Evercore ISI: "נתוני האינפלציה ולא נתוני התעסוקה יהיו אלה שלפיהם יחליט הפד על הורדת ריבית". 

אינווסטק: "תסריט הבסיס שלנו מדבר על ספטמבר כתאריך להורדת ריבית. בהחלטת הריבית השבוע נחפש רמזים נוספים". 

ג'פריס: "אפשר רק לחלום על הורדת ריבית ביולי, ולא סביר להניח שהאינפלציה תרד כל כך מהר אפילו לקראת ספטמבר. אנחנו צופים הורדה אחת השנה".