המסעדה שרוצה שתתמסרו לשמחה של הגולן ולנקניקיות מופלאות

נורדן פעלה 3 חודשים במרום גולן עד שפרצה המלחמה והקהל נעלם • הזוג המוכשר שמאחוריה יגשים חלומות קרניבוריים למבקרים שיחזרו

נקניקיות של נורדן. עבות, מתפצחות, ועסיסיות / צילום: שניר גואטה (Soofgi)
נקניקיות של נורדן. עבות, מתפצחות, ועסיסיות / צילום: שניר גואטה (Soofgi)

שף: אביב שמש ומארק ברנגולדץ
סוג מטבח: נקניקיות ובשרים מעושנים
כשר: לא
עיצוב המסעדה: דשה שמש וזיו שמש
סוג תפריט: צהריים וערב
כמה מנות בתפריט: 27
טווח מחירים: 20 - 165 שקלים למנה
כתובת: קיבוץ מרום גולן
טלפון: 051-5366032
שעות הפתיחה: שני-חמישי 18:00-22:00; שישי 12:00-17:00; שבת 12:00-20:00 (שעות פעילות במלחמה, כדאי להתעדכן)
צריך להזמין מראש: כן

"נורדן" (צפוני), היא מסעדת אוכל רחוב בקיבוץ מרום גולן שבצפון רמת הגולן, מקום שמייצר בעצמו בירה, נקניקיות ובשרים מעושנים. הבעלים, בני הזוג דשה ואביב שמש (הוא על הבישול, היא על הניהול), התחילו לבשל בירה ב-2015 ולמכור אותה בחצר ביתם. בהמשך הם חיברו אליה נקניקיות ומכרו אותן יחד בפוד טראק שרכשו והסתובבו איתו בארץ. ביולי 23' הם החליטו להגשים חלום נוסף ולפתוח מסעדת קבע בקיבוץ. "תמיד היה חסר לי מקום לשבת בו בסביבה", אומר אביב. "לכל דבר הכי קטן היינו צריכים לנסוע 30-40 דקות. אמרתי שאם היה לי מקום כיפי לבלות בו בקיבוצים או במושבים שלידי, הייתי עף על זה. מהמקום הזה פתחנו את נורדן".

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל
הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

השפעות המלחמה

נורדן נפתחה שלושה חודשים לפני 7 באוקטובר, כשפניה לעונת החגים העמוסה. "המלחמה עצרה את הפרנסה באזור. זה לא פשוט", אומרים השניים. "הגולן ירוק, אבל ריק. אין תיירות, בקושי מקומיים יש; מי שנשאר מגיע ותומך, אבל יש ירידה של 70% בעבודה". "העסקים כאן נופלים בין הכיסאות", ממשיכה דשה. "העובדים לא זכאים לחל"ת, כי אנחנו לא מפונים. פתחנו שלושה חודשים לפני המלחמה, אז לא מגיע לנו פיצוי, כי אין לנו דו"חות שנה אחורה. אני לא מתבכיינת, רק רוצה שאנשים יבואו לגולן, יאכלו נקניקייה טובה, ישתו בירה ויהנו".

אביב: "מדווחים כל הזמן על ירי לגולן ובכך עושים נזק. אם לא מפנים אותנו ומספיק בטוח שנישאר בבתים שלנו - אז גם מספיק בטוח לבקר פה. בתור ילד אני זוכר תקופות ששמעתי פגזים והפצצות על בסיס יומי. הרעש הזה תמיד היה חלק מהגולן. במרום גולן הייתה אזעקה אחת מתחילת המלחמה. אין פה סכנה אמיתית". ולמודאגים, יש מקלט מול העסק.

למה בחרנו בה

ראשית, כי הזוג הצעיר והמוכשר הזה עושה נקניקיות מצוינות (עבות, מתפצחות, מעושנות במידה ועסיסיות להפליא), בירה נהדרת ועוד כמה מנות טובות, כמו שעועית טמפורה וסלט עוף מעושן. האווירה קלילה וכיפית, מתאימה לכל גיל, כיס וסיטואציה. איכות האוכל מאפשרת להשאיר את נקיפות המצפון בצד ופשוט להתמסר לשמחת הנעורים שבאכילת נקניקייה בלחמנייה.

שנית, קשה להישאר אדישים למצוקה של עסקי התיירות הקולינרית ברמת הגולן. הסתירה בין הגדרת האזור כירוק על פי פיקוד העורף לבין היעדר הקהל מכווצת את הלב. נכון, פה ושם הפסטורליה מופרעת על ידי רעש של פגזים, אבל זה לא ימנע ממני לחזור לשם, בטח עכשיו, כשמזג האוויר מושלם וקטיף הדובדבנים בפתח. זאת המציאות המורכבת של החיים שלנו בארץ, אולי לעוד זמן רב, מי יודע - צריך ללמוד לחיות איתה ולצידה.

ביו בעלים

בני הזוג דשה ואביב שמש (בני 29) יחד מהתיכון. אביב, יליד מרום גולן, התחיל לבשל בירה בצבא כתחביב. דשה, שגדלה במטולה, נסחפה אחריו. להוריה הייתה מעדנייה בקרית שמונה ו"אבא, שעלה ממולדובה, מתעסק בעישון בשרים". בקורונה היה להם הרבה זמן לחשוב. "שאלנו מה אנחנו רוצים לעשות בחיים ומה יעשה לנו טוב. היה לנו תקציב קטן להתחיל איתו עסק. החלום של אביב לעשות בירה הדליק אותי. אמרתי לו: אני איתך. בוא נעשה את זה יחד, והכי טוב שאפשר". השלב הבא היה מסע בלואיזיאנה, ארה"ב. הם נסעו לשנה, למדו לבשל בירות בסגנון העולם החדש (עם תוספות) ואכלו הרבה נקניקיות ובשרים שעברו במעשנה. כשחזרו לארץ, מלאי השראה, הם רצו לחבר את הנקניקיות לבירה, רכשו פוד טראק והחלו לנוע איתו בארץ. נורדן היה הצעד הבא, כשעל הדרך הורחב תפריט הפוד טראק.

מנת דגל

● נקניקיית הוואי
כל לחמנייה נקראת על שם עיר שבה ביקרו השניים (שיקאגו, קופנהגן, בואנוס איירס ועוד), וכל לחמנייה מכילה נקניקייה, ממרחים וטופינגס אחרים. הן מוגשות עם צ'יפס או פוטטוס מתובלים. כל מה שטעמנו היה מצוין, אבל האהובה עליי מכולן הייתה נקניקיית הוואי: לחמניית בריוש רכה ועננית, נקניקיית עוף מעושנת, אננס טרי, טריאקי, מיונז, פלפלים מוחמצים, בצל סגול וצ'ילי. ביס מושלם ומשמח (63 שקלים).

מגש טעימות / צילום: שניר גואטה (Soofgi)
 מגש טעימות / צילום: שניר גואטה (Soofgi)

מנת האינסטגרם

● מגש טעימות
חלום קרניבורי שיש בו קצת מהכל: כרע עוף מעושנת (שתגרום לכם להתאהב מחדש בעוף), בשר אונטריב שבילה 12 שעות במעשנה ושני סוגי נקניקיות לבחירה מתוך החמש שיש כאן: עוף, עגל, עגל חריפה ושני סוגי חזיר - אחת עם גאודה מושחתת ואחת עם מיורן. מנת החלבון המפוארת הזאת מוגשת עם צ'ימיצ'ורי הום מייד, חרדל חריף ומעט כרוב כבוש וחמצמץ (165 שקלים לזוג, לפחות).

הקינוח

● מלבי
לא יישאר לכם הרבה מקום לקינוח, אבל המלבי שמוגש כאן הוא בול: שמנתי אבל לא כבד ולא מתוק מדי. "אחרי שמטיילים בעולם עם הנקניקיות המושחתות, כיף לחזור הביתה, לקינוח ישראלי", מסביר אביב את הבחירה במלבי לתפריט (20 שקלים).

תפריט הבירה

זה לא מקום ליין, זאת מבשלת בוטיק. בנורדן מייצרים שלוש בירות לאגר, שנקראות על שם עונות השנה, כפי שהן באות לידי ביטוי ברמת הגולן. "רצינו להכניס את הטרואר הגולני לתוך הבירות", מספר אביב. "נורדן ספרינג" היא קלילה, כיפית וקלאסית בטעמים; "נורדן סאמר" פירותית, ארומטית, ריחנית; "נורדן אוטם" אדמדמה כמו השלכת, ויש לה טעמים קרמליים עמוקים. עם כל מנה שתזמינו תקבלו כוס בירה קטנה על חשבון הבית. אפשר לשדרג לשליש, לחצי ליטר ולקנות בקבוקים הביתה.

השירות

שבת בצהריים, הפריים טיים של עסק כמו נורדן, וחלל המסעדה מאוכלס בשולחנות בודדים: שני גברים במדים מכיתת הכוננות, משפחה מקומית, זוג צעיר ואנחנו, תיירים תל אביבים רעבים. דשה שירתה אותנו ("אני גם שוטפת כלים בימים אלה") - והתאהבנו. עוד לפני שהגיעה הנקניקייה הראשונה לשולחן, ידענו שיהיה טעים. זה מקום שנולד מתשוקה, עושה אוכל מאהבה ומארח בהתאם. כבר מתגעגעת.

מה אכלנו

ארוחת סלט עוף מעושן- 76 שקלים
שעועית בטמפורה- 35 שקלים
ארוחת נקניקיית גאודה בתוספת צ'דר- 73 שקלים
ארוחת נקניקיית הוואי- 63 שקלים
מגש טעימות- 165 שקלים
מלבי- 20 שקלים
סה"כ ל־4 סועדים (ללא טיפ ושתייה): 432 שקלים