סמוטריץ' נגד החשב הכללי: "איש הישר בעיניו יעשה"

שר האוצר סמוטריץ' תוקף את ההחלטה למשוך את החשב מטעם האוצר מרשתות החינוך החרדיות: "מישהו כאן התבלבל", כתב במכתב בוטה נגד החשב הכללי יהלי רוטנברג •  "ככל שהנכם מבקשים לשנות את המדיניות הנהוגה אתם מוזמנים לנסות לשכנע אותי בכך, וככל שאשתכנע בכך אביא לממשלה החלטה אחרת", הוסיף

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

במכתב בוטה נגד החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג, תוקף שר האוצר סמוטריץ' את ההחלטה למשוך את החשב מטעם האוצר מרשתות החינוך החרדיות: החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני, הקשורות ליהדות התורה ולמפלגת ש"ס בהתאמה. במשך כ-25 שנים, נהנו הרשתות מחיבור ישיר לתקציב המדינה דרך מערכת המחשוב מרכב"ה, כמו גם משירותי חשבות וחשבונות בנק מטעם האוצר, על חשבון המדינה.

ניתוח | בריחת כספים מישראל מתבצעת בעיקר דרך אפיקי ההשקעה הללו 
המלחמה נגמרה? רשות המסים דורשת מעסקים להחזיר מענקים 

אך למרות זאת, הרשתות המשיכו להתנהל בצורה גרעונית ולצבור חובות בגובה מאות מיליוני שקלים, עד כדי סכנת קריסה. כעת, אם אכן ינותק הקשר, יאלצו רשתות החינוך החרדיות לממן בעצמן את שירותי החשבות, וחשוב מכך - להתמודד בעצמן עם החובות שלהן, כמו כל ארגון המקבל תמיכות מהמדינה. כך למשל, נושים שלהן יוכלו לתבוע אותן משפטית באופן ישיר, ולא יהיה ניתן לגלגל את האחריות למדינה שלכאורה אמורה להיות אחראית עליהן.

"מישהו כאן התבלבל" 

על כן, שיגר אתמול (ד') החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג מכתב, המכריז שהן ינותקו משירותי החשבות של האוצר כבר מ-1 ביולי,  זאת בהמשך להודעה של החשכ"ל כבר מחודש פברואר. בהתאם, ההכרזה לא הייתה אמורה להפתיע את שר האוצר, אך במכתב משלו, סמוטריץ' מוחה על מה שהוא רואה כחריגה בוטה מסמכות: "בכל הכבוד, מישהו כאן התבלבל", הוא כותב. "חשב משרד האוצר מוצב ברשת מעיין החינוך התורני מכוח החלטת ממשלה", ומצטט את החלטת הממשלה מ-2002 לגבי מעיין החינוך התורני, שהייתה אמורה לסייע לרשתות החינוך החרדיות להתמודד עם הגרעונות שלהן ולהגביר את הפיקוח מצד המדינה. כתוצאה מהחלטה שהתקבלה עוד לפני כן, גם רשת החינוך העצמאית של יהדות התורה אמורה להיות בפיקוח חשב מטעם האוצר.

זה, בפועל, לא קרה - והחובות המשיכו להצטבר. וכעת, החשב הכללי אף אומר באופן ישיר שעובדים ברשתות מעכבים מידע נדרש, כך שהחשבת מטעת האוצר אינה יכולה לבצע את עבודתה בפיקוח. נכון להיום, הסמכות והאחריות של החשב מטעם האוצר אינן ברורות, ושנויות במחלוקת משפטית, מה שיצר מצב סבוך למדי שהחשב הכללי שואף לפתור באבחה.

אך לדברי סמוטריץ', זו לא החלטה שהם יכולים לקבל: "ככל שהנכם מבקשים לשנות את המדיניות הנהוגה אתם מוזמנים לנסות לשכנע אותי בכך, וככל שאשתכנע בכך אביא לממשלה החלטה אחרת". מכיוון ש"הנוהג הקיים בעניין רשתות החינוך הוא עניין מובהק שבמדיניות", ומכאן כפוף לשיקולים של השר. בין השאר, כמובן, הצורך הקואליציוני בהגנה על רשתות החינוך המזוהות עם המפלגות החרדיות החברות בה.

לדברי סמוטריץ', "אפשר לאהוב את המדיניות הזו יותר או פחות, לחשוב שהיא נכונה יותר או פחות, אפשר לחשוב שיש חלופות טובות יותר ולהאמין שניתן להגיע להסכמות לגביהן או לבצען בכפיה באופן חד צדדי. ואולם, כאמור, מדובר בעניין שבמדיניות שהוא בסמכות הממשלה ו/או השרים הרלוונטיים, ולא ניתן לעקוף אותה ולהתחבא מאחורי שיקולים 'מקצועיים' ו'יבשים'". ולכן "אף אחד מכם אינו מוסמך לשנות על דעת עצמו מהמדיניות הממשלתית ארוכת השנים והמוסמכת".

"אשר על כן", מדגיש שר האוצר, "אבקש את החשב הכללי לבטל את האמור במכתבו שנכתב בחוסר סמכות ולהבהיר כי מה שהיה הוא שיהיה כל עוד לא תתקבל החלטת ממשלה שתעגן מדיניות אחרת".