זו הפעם השלישית בלבד ב-25 שנה שה-S&P 500 עושה זאת

ה"סנופי" השלים עלייה של 11% בחמשת החודשים הראשונים של השנה • וזאת בעוד שהממוצע של המדד הוא עלייה של כ-10% בשנה שלמה • האם זה הזמן לצאת מהשוק? המשקיע האגדי פיטר לינץ' אמר ש"אנשים שיוצאים מהבורסה כדי להימנע מירידה, הם פייבוריטים בסיכויים להחמיץ את הראלי הבא"

צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska
צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

חמשת החודשים הראשונים של שנת 2024 מהווים פתיחה חזקה במיוחד לשוק המניות. זו הפעם השלישית בלבד מזה 25 שנה שבה מדד ה-S&P 500 משלים עלייה של לפחות 10% עד סוף חודש מאי. השנה המדד עלה ב-11.2% בתקופה הזו.

מתחרה לוול סטריט? הבורסה החדשה בארה"ב במיקום מפתיע 
בנק אוף אמריקה מסמן את המניות ה"קטנות" המבטיחות שלו, 4 מהן ישראליות 

תשואה של 11% היא תשואה טובה גם לשנה שלמה, כאשר הממוצע של מדד ה-S&P 500 הוא עלייה של 9.5%-10% בשנה, ובינתיים צריך לזכור שעברו רק 5 חודשים. כמובן, דברים עלולים גם להשתבש ומדדי המניות עלולים לרדת, אך בינתיים האופטימיות שולטת בשוק ההון.

כשבוחנים את 25 השנים האחרונות בתקופה שמתחילת השנה ועד סוף חודש מאי, רק פעמיים התשואה הייתה טובה יותר. כך, בשנת 2021 השוק האמריקאי עלה ב-11.9% ובשנת 2013 הוא עלה ב-14.3%.

לשם השוואה, בממוצע, המדד עלה ב-2.6% בלבד בתקופה הזו, כך על פי בדיקה שערכו באתר המשקיעים מוטלי פול. מתוך 25 השנים הללו, ב-17 מהן המדד עלה וב-8 מהן המדד ירד. פעמיים (בשנים 2003 ו-2019) הוא היה קרוב לעליה של 10%. מנגד, הירידה הגדולה ביותר נרשמה בשנת 2022, כאשר המדד הספיק לאבד 13.3% מערכו עד סוף חודש מאי.

כמובן, בשוק ההון יודעים להסביר בדיעבד את העליות בשווקים השנה, בשלל סיבות, כמו למשל מהפכת הבינה המלאכותית שמייעלת את העבודה (או מהפכת הפרודוקטיביות) ובמקביל התקווה של המשקיעים להורדות ריבית מצד הפד', הבנק המרכזי של ארה"ב. מי שבינתיים כבר הספיק להקדים את הפד' הוא ה-ECB, הבנק המרכזי האירופאי שהוריד אתמול, חמישי, את הריבית שלו ברבע אחוז ואותת על הכיוון. בשוק מעריכים שהפד' צפוי להצטרף אליו בחודש ספטמבר או נובמבר ולבצע אז את הורדת הריבית הראשונה שלו.

אי אפשר לתזמן את השוק

אבל אם הייתם מתנהגים על פי עצות האנליסטים הטובים בעולם הייתם טועים ובגדול ומפספסים את התשואה הזו. אם הייתם שואלים אותם מה לעשות השנה בשווקים ובכמה יעלה מדד ה-S&P 500 האמריקאי בשנת 2024,  הם היו אומרים לכם בממוצע שהוא יעלה בקושי ב-1%. היעד שלהם לשנה הזו עמד על 4,800 נקודות, אלא שלמדד היו מחשבות משלו והוא הגיע לשם כבר באמצע חודש ינואר. היום, המדד כבר נמצא ברמה של 5,353 נקודות כשהוא משלים עליה של כ-13% מתחילת השנה.

קשה לתזמן את השווקים, למעשה זה כמעט בלתי אפשרי. רבים שואלים את עצמם האם עכשיו, כשהמדדים בשיא כל הזמנים, צריך לצאת משוק המניות ולהישאר בחוץ. וגם במקרה הזה, ההיסטוריה מראה ששיאים חדשים אינם אירוע נדיר ומדי שנה רמת שיא כל הזמנים נשברת יותר מ-16 פעמים בממוצע. האמת היא שכדי להרוויח בשוק המניות השווקים צריכים לעלות ולשם כך השיאים צריכים להישבר שוב ושוב. אתמול, חמישי, מדד ה-S&P עשה זאת בפעם ה-26 מתחילת השנה.

לדברי מוטלי פול, "ניסיון לתזמן את השוק יכולה להיות אסטרטגיה מסוכנת מכיוון שאם תמכרו את ההשקעות שלכם והמניות ימשיכו לעלות אתם עלולים להחמיץ רווחים גדולים עוד יותר, אין דרך לדעת בוודאות לאיזה כיוון השווקים הולכים וזו הסיבה שרבים מהמשקיעים החכמים בעולם מייעצים לא לנסות לתזמן את השוק".

באתר גם ציטטו את המשקיע האגדי פיטר לינץ' שאמר כי "אנשים שיוצאים מהבורסה כדי להימנע מירידה, הם פייבוריטים בסיכויים להחמיץ את הראלי הבא".

"אף אחד לא יודע מה יעשו השווקים בשבוע הקרוב, או החודש או השנה הבאים" הם כותבים, תוך שהם מצטטים את וורן באפט, המשקיע האגדי שנקרא גם ה"אורקל מאומהה": "אבל בטווח הארוך, רוב הסיכויים שעדיף להישאר מושקעים בשוק מאשר לנסות ולתזמן אותו"