בכיר ראשון בתעשיות הביטחוניות תוקף את צרפת

"ב־7 באוקטובר, אנחנו היינו הקורבן. אנחנו הותקפנו ונשחטנו על ידי ארגוני הטרור, ויש לנו את הזכות להגן על עצמנו", אמר יהודה להב, סמנכ"ל השיווק של התעשייה האווירית לאתר "ברייקינג דיפנס" • "יש לנו 30 תערוכות ברחבי העולם מדי שנה, אז התערוכה הבודדת שלא ניטול בה חלק לא תשפיע על העסקים"

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael
תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

מאז החלטת צרפת להרחיק את החברות הביטחוניות הישראליות מתערוכת יורוסטאורי, הבכירים הישראלים שמרו על "שקט תעשייתי" - עד שסמנכ"ל השיווק של התעשייה האווירית, יהודה (הודי) להב התראיין לאתר "ברייקינג דיפנס" בסלון האווירי של ברלין.

ארבע שנים בלבד הספיקו למדינה הזו לייצר ספינות טילים חדשניות במיוחד 
כך הצליחו החברות הביטחוניות הגדולות לעקוף את החרם הצרפתי 

נווט הקרב ומפקד בסיס עובדה לשעבר סיפר לאתר הביטחוני כי ההחלטה הצרפתית הייתה מפתיעה ולא נעימה. "זה היה מפתיע בגלל שהצעד נובע מנראטיב שגוי, שמספר את הסיפור ההפוך מהמציאות. ב־7 באוקטובר, אנחנו היינו הקורבן. אנחנו הותקפנו ונשחטנו על ידי ארגוני הטרור, ויש לנו את הזכות להגן על עצמנו".

חזרתו של להב לתעשייה האווירית ב־2021 לוותה בכותרות סוערות, משום שהוא מונה לתפקידו הנוכחי בתום שנה כמנהל הפעילות העסקית של NSO. הוא עזב את החברה שנודעה במוצר הסייבר ההתקפי "פגסוס", בשיא הפרשה שבה נטען כי שירתה לצורך שאיבת מידע ממכשירים של בכירים שונים, בהם פוליטיקאים, שופטים ועיתונאים.

קודם לתפקידו ב־NSO, להב, אל"מ במיל', עבר כברת דרך ארוכה במערכת הביטחונית, שכלל פיקוד על טייסת המזל"טים הראשונה (טייסת 200), תפקיד נספח צה"ל בפריז, ולאחר מכן מעבר לתפקיד מנהל שיווק בתעשייה האווירית. בהמשך, החל מ־2018 ניהל את מפעל רקיע בחטיבת כלי טייס צבאיים. בתווך עם מינויו לסמנכ"ל שיווק, כאמור, שימש במשך כשנה כמנהל הפעילות העסקית בחברת NSO, עד שחזר לתעשייה האווירית בתור סמנכ"ל השיווק.

להב אמר בראיון ל"ברייקינג דיפנס", כי היעדר ההשתתפות בתערוכת יורוסאטורי לא תשפיע על הפעילות העסקית של התעשייה האווירית. "אני לא אוהב את זה, אבל כחברה שיש לה קנה מידה כה רחב של בחירה עם תעשיות ישראליות אחרות, יש לנו 30 תערוכות ברחבי העולם מדי שנה, אז התערוכה הבודדת שלא ניטול בה חלק לא תשפיע כלל על העסקים". הסמנכ"ל גם הבהיר כי התעשייה האווירית לא מתכוונת לפנות לצרפת.

המלחמה שיפרה את תוצאותיהן של החברות הבטחוניות

כפי שפורסם בגלובס, בצל ההרחקה מיורוסאטורי, לחברות הביטחוניות הגדולות הישראליות יש יתרון בלתי מבוטל על הקטנות - בדמות חברות הבנות ושיתופי הפעולה הבינלאומיים. בתערוכה עדיין צפויות להופיע, לדוגמה, אלביט שבדיה, החברה־בת של אלביט במדינה הסקנדינבית, וכן החברות הגרמניות דיינמיט נובל ויורוספייק.

דיינמיט היא חברה בבעלות רפאל, ואילו הבעלות על יורוספייק מחולקת בין רפאל (20%), ריינמטאל (40%) ודיהל (40%). לפני כארבעה חודשים סגרה יורוספייק עסקה למכירת טילי ספייק LR2 מתוצרת רפאל לרומניה, בעסקה שמוערכת בכ־92.7 מיליון דולר. שיתוף פעולה משמעותי הוא מיזם "פרוטאוס" של התעשייה האווירית ו־ST Engineering הסינגפורית שתופיע ביורוסאטורי. במסגרתו פותח "חנית כחולה", טיל נגד ספינות מהדור החמישי, שאספקתו לאסטוניה הושלמה בפברואר כחלק מעסקה בסך כ־150 מיליון שקל.

נזכיר כי התוצאות הרבעוניות של החברות הביטחוניות לא הציגו פגיעה בעקבות מלחמת חרבות ברזל והחרמות, אלא להיפך. בסוף הרבעון הראשון, הגיע צבר ההזמנות של אלביט ל־20.4 מיליארד דולר, גידול של 2.6 מיליארד דולר תוך רבעון; אצל התעשייה האווירית שמחו מעלייה של 1.1 מיליארד דולר ברבעון ל־19.1 מיליארד דולר; וברפאל, הצבר הסתכם בכ־15.1 מיליארד דולר, עלייה של כ־850 מיליון דולר בשלושה חודשים.