בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט; גייםסטופ צללה ב-40%

נתוני תעסוקה חזקים מהצפוי בשוק העבודה בארה״ב: דוח התעסוקה לחודש מאי הצביע על תוספת של 272 אלף משרות, שיעור האבטלה עומד על 4% • זינוק דרמטי בעסקאות השורט על אנבידיה • המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת • לקראת ההופעה של קיית' גיל בערוץ היו-טיוב, גיים סטופ דיווחה על ירידה חדה בהכנסות • מנכ"ל אנבידיה מוכר מניות בשווי של 735 מיליון דולר, היום יתקיים פיצול של 10 לאחד במניה • מחיר הזהב עלה היום למרות שהבנק של סין לא רכש החודש זהב, לראשונה זה 18 חודשים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

23:00

וול סטריט ננעלה בירידות ביומו האחרון של שבוע המסחר מעבר לים. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.2%, מדד ה-S&P 500 נחלש ב-0.1%, הנאסד"ק איבד 0.2%.

גייםסטופ סיימה את יום המסחר בירידות של כ-40%.

21:50

מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500  עולים בכ-0.1%, הנאסד"ק יורד בכ-0.1%.

רשת משחקי הווידאו גייםסטופ צונחת בשעה זו ב-40% אחרי שדיווחה על התוצאות הרבעוניות שלה שחשפו ירידה חדה בהכנסות והפסד שעמד בקושי בציפיות. החברה הכניסה 888 מיליון דולר ברבעון, פחות  בכ-30% מהרבעון המקביל. ההפסד שלה עמד על 32 מיליון דולר, פחות מ-50 מיליון דולר שהפסידה ברבעון המקביל אשתקד. 

 Vail Resorts יורדת בכ-10% אחרי דוחות מאכזבים.  Semtech צונחת בכ-19% לאחר ההודעה על עזיבתו של המנכ"ל פול ויקר ומינוי הונג וו במקומו. בהודעה נאמר כי ההחלטה בוצעה בעקבות חילוקי דעות בין הדירקטוריון לפיקל.

19:27

וול סטריט עברה לעליות: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.15%, מדד ה-S&P 500 מתחזק ב-0.2%, הנאסד"ק עולה בכ-0.1%.

רשת משחקי הווידאו גייםסטופ צוללת ב-32% אחרי שדיווחה על התוצאות הרבעוניות שלה שחשפו ירידה חדה בהכנסות והפסד שעמד בקושי בציפיות. הדוח אמור היה להתפרסם רק בעוד  כמה ימים. 

החברה הכניסה 888 מיליון דולר ברבעון, פחות  בכ-30% מהרבעון המקביל. ההפסד שלה היה 32 מיליון דולר, פחות בהרבה מה-50 מיליון דולר שהפסידה ברבעון המקביל אשתקד. 

17:35

מגמה מעורבת בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.2%, מדד ה-S&P 500 יציב, הנאסד"ק יורד בכ-0.1%.

המסחר באירופה מתנהל בירידות שערים. הדאקס יורד ב-0.4%, הקאק נחלש בכ-0.3%, הפוטסי יורד ב-0.2%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות התייחס לנתוני התעסוקה שפורסמו מוקדם יותר בארה"ב, ולדבריו "נתוני השכר והתעסוקה הפתיעו ושיקפו שוב את איתנות שוק העבודה בארצות הברית, שדי קרוב לתעסוקה מלאה ומהווה גורם שעלול להוליך ללחצי מחירים במשק. נזכיר כי הפד שב ומדגיש שתוספות התעסוקה ממשיכות להיות גבוהות וכי שיעור הבלתי מועסקים נותר נמוך.

"הודעת הריבית הבאה תימסר ב‏יום רביעי הבא (21:00). כמה שעות לפני כן יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי. הסיכוי להורדת ריבית בשבוע הבא אפסי והנתונים מהיום, אם יימשכו, יקשו על הריבית לרדת גם בהמשך השנה. בעקיפין, מדובר בחדשות מאכזבות גם מבחינת הבנק המרכזי של אירופה, שרק אתמול הוריד את הריבית בפעם הראשונה לאחר 4 שנים ובמידת מה גם מבחינת בנק ישראל". 

16:30

פתיחה אדומה בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה: מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.2%, מדד ה-S&P 500 יורד ביותר מ-0.3%, הנאסד"ק יורד בשיעור דומה.

אתמול, לראשונה מאז 2019, הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית. ה-ECB הוריד את הריבית בגוש האירו ב-0.25% לרמה של 4.25%. הריבית על הפיקדונות ירדה לשיעור של 3.75% מ-4%. הריבית האופרטיבית וזו על ההלוואות ירדו גם הן, כאשר הפעם האחרונה בה ירדו הייתה ב-2016.

בממוצע שבועי, המדדים העיקריים רושמים עד כה עליות. הדאו עלה בשבוע האחרון ב-0.3%, ה-S&P 500 עלה ב-1.1% והנאסד"ק רושם עליות של 2.2%.

 GameStop יורדת בכ-6% לאחר שדיווחה על ירידות במכירות. 

15:30

שוק העבודה האמריקאי חם מהצפוי במאי, הורדת הריבית מתרחקת?

נתוני תעסוקה חזקים מהצפוי בשוק העבודה בארה״ב. דוח התעסוקה לחודש מאי הצביע על תוספת של 272 אלף משרות - הרבה מעל התחזיות. בנוסף, גם קצב עליית השכר השנתי היה גבוה יותר - 0.3%. שיעור האבטלה עומד על 4%.

הציפיות המוקדמות היו לתוספת של 190 אלף משרות, עלייה של 0.3% בשער השעתי ולשיעור אבטלה של 3.9% במאי.

מדדי תעסוקה אחרים השבוע הצביעו על האטה בגידול במשרות במגזר הפרטי ועלייה קלה בקצב הגשת בקשות ראשוניות לדמי אבטלה.

מבחינת הבנק המרכזי האמריקאי מדובר על פניו בסימן מדאיג, שעלול להקשות על המאבק באינפלציה. כך, פוחתים הסיכויים להורדת ריבית בחודשים הקרובים. לאחר פרסום הנתונים, תשואת האג״ח של הממשל מזנקת בחדות. האיגרת לעשר שנים עולה ב-12 נקודות בסיס לרמה של 4.4%.

בשווקים מתמחרים כעת שהפד לא יוריד את הריבית לפני חודש דצמבר, והחוזים על וול סטריט אדומים.

14:40

בעוד כ-50 דקות, ב-15:30 שעון ישראל, יפורסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי בארה"ב. המשקיעים ל"חדשות רעות", כלומר לעלייה באבטלה שתוביל אולי את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית. כדי שזה יקרה הכלכלה האמריקאית צריכה להתקרר ולהתקרב אל אינפלציית היעד של הבנק, 2%.

התחזית לדוח התעסוקה היא לתוספת של 185 אלף משרות חדשות שאוישו במאי, וזאת לעומת 175 אלף משרות באפריל או בכ-6% יותר. מספר שיעמוד מתחת לצפי יגדיל את האופטימיות אצל המשקיעים לגבי סיכויי הורדת הריבית בארה"ב.

אתמול פורסם שהדרישות הראשוניות לעבודה (נרשמים בלשכת האבטלה) עלו השבוע ל-229 אלף, ב-8,000 יותר מהשבוע שעבר.

13:37

בהפתעה גמורה גיים סטופ  דיווחה לפני שעה על התוצאות הרבעוניות שלה - ירידה חדה בהכנסות והפסד שעמד בקושי בציפיות. הדוח אמור היה להתפרסם רק בעוד  כמה ימים. 

החברה הכניסה 888 מיליון דולר ברבעון, פחות  בכ-30% מהרבעון המקביל. ההפסד שלה היה 32 מיליון דולר, פחות בהרבה מה-50 מיליון דולר שהפסידה ברבעון המקביל אשתקד. 

כזכור, הרבה עיניים נשואות היום אל חשבון היו טיוב של  קיית' גיל הידוע בכיונויו "החתלתול השואג" - גיל, האיש שעומד מאחורי הזינוק של  מניית המם גיים סטופ   בשבועות האחרונים, עומד לשדר היום בצהריים בלייב בערוץ. עצם הידיעה על ההופעה החיה ההיסטורית של גיל היתה הגורם לזינוק המדהים של המניה אתמול (46%). 

12:37

בשוק הסחורות מחיר הזהב עולה היום - וזאת בעיקר כתוצאה מהציפייה הגוברת להורדת ריבית בארה"ב ובעוד נתונים כלכליים שפורסמו במדינה הראו על חולשה יחסית. זו אגב, גרמה לפיחות בדולר ביחס למטבעות אחרים. 

גם הורדת הריביות באירופה ובקנדה השבוע תרמו לאופטימיות. מחיר הספוט של הזהב עלה ב-0.5% ל-2,386 דולר לאונקיה בעוד מחיר החוזה העתידי לאוגוסט עלה ב-0.6% ל-2,400 דולר. 

עליית מחיר הזהב מתחרשת למרות שהבנק המרכזי של סין  לא רכש זהב בחודש שעבר, וזאת לאחר רכישות מסיביות מצידו ב-18 החודשים האחרונים, ואלה בעיקר דחפו את עליית מחיר הזהב. 

סין צברה רזרבות זהב מאז נובמבר 2022, ובנקים מרכזיים  אחרים הלכו בעקבותיה לנוכח המתיחות הגיאופוליטית בעולם. 

11:50

הרבה עיניים נשואות היום אל חשבון היו טיוב של  קיית' גיל הידוע בכיונויו "החתלתול השואג" - גיל, האיש שעומד מאחורי הזינוק של  מניית המם גיים סטופ  בשבועות האחרונים, עומד לשדר היום בצהריים בלייב בערוץ. עצם הידיעה על ההופעה החיה ההיסטורית של גיל היתה הגורם לזינוק המדהים של המניה אתמול (46%). 

זו תהיה ההופעה החיה הראשונה מאז שגיל הצית את הראלי במניית המם ב-2021 בעזרת סרטונים שממליצים על המניה. "זה הולך להיות ענק", צייץ אחד המשתמשים בצ'אט של יו-טיוב, "לירח!", כתב אחר. 

11:03

נתונים מ- S3 Partners חושפים ששווי עסקאות השורט (מכירה בחסר של מניות) על אנבידיה  זינק ל-34 מיליארד דולר השבוע, כ-1% משווי השוק של החברה, וזאת בהשוואה לשורט בשווי של 19 מיליארד דולר על אפל  ול-18 מיליארד דולר על טסלה .

"שווי עסקאות השורט על אנבידיה הוא הגדול ביותר בשוק", אמר מנכ"ל S3 Partners איהור דוסניווסקי בראיון ליאהו פייננס. "אבל זוהי בעצם רולטה, אדום או שחור? על המשקיעים  להחליט אם הם רואים  בזינוק במניית אנבידיה שיא שממנו ירידה או התחלה של ראלי נוסף". 

במכירה בחסר (שורט) הסוחר מקבל בהשאלה נייר ערך ומוכר אותו באופן מיידי בשוק. בתוך זמן מסויים שנקבע מראש, עליו לרכוש אותו כדי להחזירו לבעליו. אם בינתיים חלה ירידה בשערו של נייר הערך, הרי שמחיר המכירה גבוה ממחיר הקנייה, והעסקה הייתה רווחית.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, אתמול זינק המסחר באופציות על אנבידיה לשווי כולל של 283 מיליארד דולר, שנייה לה היתה אפל נסחרו אופציות בשווי של 19 מיליארד דולר בלבד. 

כזכור, היום, לאחר נעילת המסחר יתקיים פיצול במניית אנבידיה ביחס של 10 לאחד. הפיצול יוריד את מחיר המניה אך יכפיל בעשר את מספר המניות, כך ששווי השוק שלה יישאר ללא שינוי. בנוסף, כל מי שמחזיק במניות אנבידיה יקבל סנט אחד כדיבידנד, למניה המפוצלת.

10:33

המסחר באירופה נפתח הבוקר בירידות קלות של עד 0.1% במדדים המובילים: קאק, דאקס ופוטסי.

המסחר באסיה ננעל  הבוקר במגמה מעורבת. מדד ניקיי ירד ב-0.2%, שנגחאי ב-0.1% והנג סנג ב-0.6%, מדד קוספי של דרום קוריאה עלה ב-1.2%. 

תשומת לב נוספת ניתנת לבנק המרכזי של הודו שאמור להחליט בקרוב על הריבית, מדדי המניות במדינה חוו תנודות חזקות בימים האחרונים בעקבות תוצאות הבחירות במדינה. הבוקר עלה מדד ניפטי ב-1.5%. 

חמשת החודשים הראשונים של שנת 2024 מהווים פתיחה חזקה במיוחד לשוק המניות. זו הפעם השלישית בלבד מזה 25 שנה שבה מדד ה-S&P 500 משלים עלייה של לפחות 10% עד סוף חודש מאי. השנה המדד עלה ב-11.2% בתקופה הזו.

תשואה של 11% היא תשואה טובה גם לשנה שלמה, כאשר הממוצע של מדד ה-S&P 500 הוא עלייה של 9.5%-10% בשנה, ובינתיים צריך לזכור שעברו רק 5 חודשים. כמובן, דברים עלולים גם להשתבש ומדדי המניות עלולים לרדת, אך בינתיים האופטימיות שולטת בשוק ההון.

09:20

בארה"ב נפתחה חקירה נגד מיקרוסופט  ואנבידיה . החשד הוא הפרה של חוקי  התחרות בנוגע  לשוק הבינה המלאכותית, כך פורסם בבלומברג. 

08:24

המסחר באסיה מתנהל הבוקר ללא שינויים משמעותיים והפוקוס עובר לדוח התעסוקה שיתפרסם אחר הצהריים בארה"ב. 

מדד ניקיי יורד ב-0.3%, שנגחאי ב-0.2% והנג סנג ב-0.6%, מדד קוספי של דרום קוריאה עולה ב-0.7%. 

תשומת לב נוספת ניתנת לבנק המרכזי של הודו שאמור להחליט בקרוב על הריבית, מדדי המניות במדינה חוו תנודות חזקות בימים האחרונים בעקבות תוצאות הבחירות במדינה. הבוקר עולה מדד ניפטי ב-0.7%. 

בארה"ב, החוזים העתידיים מצביעים הבוקר על עליות קטנות של כ-0.2%.

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. נאסד"ק ירד ב-0.2%, S&P 500 ללא שינוי ודאו ג'ונס עלה ב-0.2%.

גיימסטופ  זינקה ב-47% לאחר שחשבון יו טיוב ששייך, כך מאמינים, למשקיע קיית' גיל, הידוע בכיוניו "Roaring Kitty" או "החתול השואג", עומד לשדר מחר בלייב בערוץ. זו תהיה ההופעה החיה הראשונה מאז שגיל הצית את הראלי במניית המם ב-2021 בעזרת סרטונים שממליצים על המניה.

מניית צים  צללה בכ-20%. אחת הסיבות האפשריות לכך היא שקנון שבשליטת עידן עופר מממשת נתח ממניותיה בחברת הספנות. 

קנון מנצלת את עליית המניה ב-100% מתחילת השנה והודיעה כי מכרה 5 מיליון מניות צים תמורת 110.6 מיליון דולר או 22.12 דולר למניה, עם אופציה למכירת 5 מיליון מניות נוספות.

קנון החזיקה טרם המכירה 24.5 מיליון מניות של צים, המהוות 20.7% מהמניות שלה. כעת מחזיקה קנון בכ-16.5% ממניות צים, המוערכות בכ-1.74 מיליארד שקלים, נכון למחיר הסגירה של צים אמש.

סיבה אפשרית נוספת לירידה היא המלצה שלילית מצד הבנק האמריקאי סיטי גרופ. מניות חברת השילוח הימי יותר מהכפילו את ערכן עד כה ב-2024, בזכות המתיחות הגיאופוליטית שגרמה לעליית מחירי ההובלה הימית. כעת אנליסט של סיטיגרופ הוריד את דירוג המניה למכירה, בטענה שהעלייה הנוכחית אינה בת-קיימא.

האנליסט של סיטי סבור כי העלייה של יותר מ-70% במחירי התובלה לא תימשך במחצית השנייה של 2024, בין היתר עקב האטה צפויה בצריכה בארה"ב שתפחית את הביקוש ותקל על הלחץ על המחירים.

נשיא ומנכ"ל אנבידיה  ג'נסן הואנג מוכר ממניותיו בחברה בשווי של 735 מיליון דולר. המחיר לפיו הואנג מוכר הוא זה שנקבע ברביעי בנעילת המסחר, 1,224.4 דולר.

בבארונ'ס דוווח שאנבידיה דיווחה על המכירה בתוך מסמך מקובל ברשות לניירות ערך למכירת מניות לפי תוכנית שנקבעת מראש. הואנג מתכנן למכור 600 אלף מניות עד למרץ 2025. מטרת פרסום תוכנית המכירה היא למנוע את היתרון שיש למוכר כתוצאה ממידע פנים, מהיותו מצוי בפרטים ובמצב הפיננסי של החברה.

היום, לאחר נעילת המסחר מחר יתקיים פיצול במניית אנבידיה ביחס של 10 לאחד. הפיצול יוריד את מחיר המניה אך יכפיל בעשר את מספר המניות, כך ששווי השוק שלה יישאר ללא שינוי. בנוסף, כל מי שמחזיק במניות אנבידיה יקבל סנט אחד כדיבידנד, למניה המפוצלת.

הנפט נסחר הבוקר ביציבות,  75.8 לחבית עבור נפט אמריקאי ו-80 דולר לנפט מסוג ברנט. 

מאקרו - היום ב-15:30 שעון ישראל יפורסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי בארה"ב. בשווקים יש אימרה שאומרת: "לעיתים חדשות רעות הן חדשות טובות" - למשל מחר, בדוח התעסוקה שיתפרסם בארה"ב מקווים המשקיעים ל"חדשות רעות", כלומר לעלייה באבטלה. בשוק מקווים שהבנק הפדרלי יוריד סוף סוף את הריבית, כדי שזה יקרה הכלכלה האמריקאית צריכה להתקרר ולהתקרב אל אינפלציית היעד של הבנק, 2%.

התחזית לדוח התעסוקה היא לתוספת של 185 אלף משרות חדשות שאוישו במאי, וזאת לעומת 175 אלף משרות באפריל או בכ-6% יותר. מספר שיעמוד מתחת לצפי יגדיל את האופטימיות אצל המשקיעים לגבי סיכויי הורדת הריבית בארה"ב.

אתמול פורסם שהדרישות הראשוניות לעבודה (נרשמים בלשכת האבטלה) עלו השבוע ל-229 אלף, ב-8,000 יותר מהשבוע שעבר.