ישראל במלחמה | סיקור שוטף

מפקד אוגדת עזה לקח אחריות על ה-7 באוקטובר והודיע על סיום תפקידו

בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, הודיע על פרישה מהממשלה • פורש מתפקידו מפקד אוגדת עזה • הובא למנוחות פקד ארנון זמורה ז"ל שנהרג במבצע לחילוץ החטופים • גנץ צפוי להכריז: נתניהו לא מילא את התנאים - עוזב את מממשלת החירום • צה"ל פרסם תיעוד ממצלמת הקסדה של רגעי החילוץ • דיווח: ארה"ב סיפקה מודיעין קריטי להצלחת מבצע החילוץ • עדכונים שוטפים 

מפקד אוגדת עזה אבי רוזנפלד / צילום: דובר צה''ל
מפקד אוגדת עזה אבי רוזנפלד / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

20:40 - גנץ פרש מהממשלה: "המערכה תארך שנים. אבל מדינת ישראל יכולה להגיע לניצחון אמיתי"

המחנה הממלכתי עוזבת את ממשלת החירום. יו"ר המפלגה גנץ הודיע על כך בהצהרת פרישה ואמר: "המציאות לא פשוטה - המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי. לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם".

19:59 - הרמטכ"ל: אנחנו יודעים שאנחנו לוקחים סיכונים בהשבת החטופים

רא"ל הרצי הלוי קיים סיור בדיר אל-בלח ברצועה ואמר: "זו משימה של שליחות להביא את החטופים. זו חובה מוסרית שלנו. אתמול מימשנו חלק אחד מאוד חשוב - יש לנו עוד הרבה. אנחנו יודעים שאנחנו לוקחים סיכונים גדולים והחלטות הרות גורל".

19:40 - דובר צה"ל - עיתונאי החזיק את החטופים בבית משפחתו

לפי ההודעה של הצבא, עבדאללה ג'מל היה עיתונאי, שהחזיק בבית משפחתו בנוסיראת את החטופים אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, לצד בני משפחתו.

19:26 - מפקד אוגדת עזה פורש מתפקידו: "כל אחד צריך לקחת אחריות על החלק שלו"

תא"ל אבי רוזנפלד הודיע כי החליט לסיים את תפקידו. הוא הוציא מכתב בו לקח אחריות על ה-7 באוקטובר: "נכשלתי במשימת חיי להגן על העוטף. כל אחד צריך לקחת אחריות על החלק שלו ובמסגרת לקיחת האחריות החלטתי לסיים את שירותי בצה"ל לאחר 30 שנות שירות".

19:09 - מטה משפחות החטופים: אזרחי ישראל לא יסלחו למנהיגים שהפקירו את החטופים

המטה הוציא הודעה וקרא לעסקת חטופים: "הדרך היחידה להחזיר את כל החטופים היא באמצעות 'עסקת נתניהו' שעדיין נמצאת על השולחן. ניסיונות מצד גורמים ישראלים לסכל את העסקה מסיבות פוליטיות הם המשך ההפקרה המתמשכת. אזרחי ישראל לא יסלחו למנהיגים שהפקירו למוות את החטופים, והפקירו את הנרצחים".

18:30 - כשעתיים לפני הצהרת גנץ - נתניהו מכנס את קבינט המלחמה

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי ב-18:30 יתכנס הקבינט לניהול המלחמה, ובשעה 20:30 את הקבינט המדיני-ביטחוני, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. כאמור, הצהרת גנץ אמורה להתקיים הערב בשעה 20:30, במקביל לכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני.

18:00 - צה"ל פרסם תיעוד ממצלמת הקסדה של הלוחמים שחילצו את החטופים

תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה של לוחמי שייטת 13 של רגעי החילוץ הדרמטיים - שני חטופים מובלים על ידי הלוחמים בחוף לתוך המסוק הצה"לי, עם אפודי מגן וקסדות.

17:50 - נתניהו: לא נפסיק את המלחמה בלי השגת היעדים

ראש הממשלה נפגש עם נציגי פורום "גבורה" והתייחס לעסקת החטופים: "הוויכוח העיקרי הוא על הדרישה של חמאס שנתחייב על הפסקת המלחמה בלי שנשיג את היעדים שלנו - חיסול החמאס וכל היתר. אני לא מוכן, זה ברור. לא רק אני, אני חושב שכל הציבור לא מוכן".

17:25 - הובא למנוחות פקד ארנון זמורה ז"ל

רותי זמורה, אמו של פקד ארנון זמורה ז"ל ספדה לו: "ילד אהוב שלי, אני כל כך שמחה שהספקתי להגיד לך ביום שישי האחרון: ארנון, שמור על עצמך ועל חבריך. אני אוהבת אותך. אתה ענית לי: אמא גם אני אוהב אותך. ידעתי שזו רולטה רוסית. הקרבת את חייך למען המדינה. גיבור של אמא, גיבור של מדינה שלמה - נוח על משכבך בשלום. 

מיכל זמורה, אלמנתו של פקד ארנון זמורה ז"ל: "אהוב ליבי, כשהתאמנתם למשימה החשובה הזו שאלתי אותך שוב ושוב: אתה רגוע? ענית לי שכן. ובכל זאת הנה אנחנו כאן. ביקשתי לדבר אחרונה כי המפקדים דיברו על כמה אתה גיבור ועל מגשי כסף. הם צודקים, אפילו רצית לקעקע על הגוף שלך את המשפט אנחנו מגש הכסף. עכשיו כולם יודעים על הגבורה שלך".

17:21 - גורם בחמאס: "הפעולות הישראליות מסכנות את חיי החטופים"

בערוץ אל-ערביה הסעודי ציטטו גורם בארגון הטרור שאמר כי "התנאים שלנו לגבי עסקת החליפין הם כפי שהם ולא השתנו לאחר המבצע בנוסיראת. הדיווחים על כך שמנהיגינו בדוחה נתונים ללחץ אינם נכונים".

17:15 - דובר צה"ל על ההתרעות בגליל העליון - מדובר באזעקות שווא

17:00 - פרטים נוספים על "מבצע ארנון"

דובר צה"ל עדכן שהמבצע החל לפני כמה ימים, עם כניסת אוגדה 98 למחנה הפליטים נוסיראת. חטיבת כפיר פעלה במשך הימים האלה עם לוחמי צנחנים וכוח מיוחד של דובדבן. עוד נמסר כי המבצע יצא לפועל לאחר שבועות ארוכים של איסוף מודיעין שנעשה בשב"כ ובמפקדת החטופים באמ"ן.

16:44 - אלפים הגיעו כדי לחלוק כבוד אחרון לפקד ארנון זמורה ז"ל

ארנון זמורה שנהרג במהלך המבצע לחילוץ החטופים אתמול (ש'), נקבר בחלקה המשטרתית בבית העלמין הצבאי בהר-הרצל. בין המשתתפים, גם משפחות חטופים הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון ולהודות למשפחתו על מעשיו.

מפקד הימ"מ ספד לו: "ארנון תמיד היה ראשון וגם במבצע ההרואי שהוביל הוא פעל באומץ לב והיווה דוגמה ללוחמיו. פעולותיו הביאו אור לעם ישראל ולצערנו הוא שילם על כך בחייו. במקום להיות חלק מהשמחה הלאומית, אנו מתכנסים באבלנו העצום".

16:25 - אזעקות באביבים וביראון שבגליל העליון, לא דווח על נזק או על נפגעים

14:34 - איסמעיל הנייה, נפגש עם שר החוץ הטורקי והדגיש את הצורך ב"נסיגה מוחלטת מרצועת עזה"

בפגישה בין ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, עם שר החוץ הטורקי הקאן פידאן, אמר לו כי המבצע בנוסיראת מדגיש את הצורך שכל הסכם שיושג יכלול "הפסקה קבועה של הלחימה ונסיגה מוחלטת מרצועת עזה, עם הסכם חליפין ושיקום הרצועה".

13:35 - צבע אדום בסופה ובחולית שבעוטף עזה

13:25 - אזעקות בגליל העליון מחשש לחדירת כלי טיס עוין

13:10 - אחרי שדחה אותה בעקבות מבצע החילוץ: גנץ ימסור הערב הצהרה מיוחדת לתקשורת

המבצע הצבאי המוצלח לשחרור החטופים עורר מחדש את הקריאות במערכת הפוליטית לשמר את ממשלת החירום, שהייתה אמורה להתפרק אתמול בעקבות האולטימטום שהציב יו"ר המחנה הממלכתי. גנץ צפוי להתייצב מול המצלמות ולומר בהצהרה שיקיים ב-20:00: פורש מממשלת החירום. לכתבה המלאה ב-N12

12:17 - אזעקות בצפון הגולן בעקבות חשד לחדירת כלי טיס

אזעקות נשמעו ביישובים מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי"ב, נמרוד, עין קנייא, אודם, אל רום ובוקעתא

12:10 - אזעקות באצבע הגליל ובצפון רמת הגולן בעקבות ירי רקטות וטילים

אזעקות נשמעו ביישובים: דפנה, שמיר, כפר סאלד, שדה נחמיה, קיבוץ דן, שניר, הגושרים, מסעדה, אודם ועין קנייא

11:00 - רקטות נורו אל עבר כוחות צה"ל ברצועה, ללא נפגעים

פצמ"רים נורו אל עבר כוחות צה"ל שפועלים במסדרון שבמרכז הצרועה ממרחב האוניברסיטה האסלאמית בדרום העיר עזה, לא היו נפגעים. כלי טיס תקפו לאחר מכן את המשגר והשמידו אותו.

 לוחמי אוגדה 162 איתרו במהלך פשיטות ברפיח מספר פירי מנהרות נוספים במרחב, לצד משגרי פצמ"רים ואמצעי לחימה נוספים. בפשיטה על מבנה צבאי, לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי איתרו אמצעי לחימה רבים בהם רובים, RPG, מטענים, מחסניות, רימונים וציוד צבאי נוסף. 

10:45 - דיווחים בביירות על "בומים על-קוליים" בשמי העיר

10:36 - לאחר מעצר הרופא בהפגנה בקפלן: מח"ש פתחה בחקירת התקיפה והמעצר

המחלקה לחקירות שוטרים פתחה הבוקר (ראשון) בבדיקה של אירוע תקיפתו ומעצרו של הרופא דוקטור אודי בהרב אמש בהפגנה בקפלן. אחרי המחאות נגד הממשלה אמש בתל אביב, הבוקר (א'), הגיעו תגובות רבות למעצרו של הרופא, ד"ר אודי בהרב על ידי המשטרה. הרופא, שהיה אחד מ-33 מפגינים שנעצרו אמש, תועד מגיש עזרה לפצועה רגע לפני שהחלו במקום עימותים עם שוטרים, שבמהלכם נעצר. השר הממונה על מערכת הבריאות אוריאל בוסו: "רואה בחומרה את האירוע", יו"ר ההסתדרות הרפואית איים "לפתוח בצעדים ארגוניים", וחבר קבינט המלחמה גנץ קרא לאפשר את חופש ההפגנה. לכתבה המלאה ב-N12 

10:02- שעות לפני שבנו שוחרר מהשבי: אביו של אלמוג מאיר ג'אן נפטר 

יוסי ג'אן, אביו של אלמוג מאיר ג'אן בן ה-22, מת כמה שעות לפני חילוץ בנו משבי חמאס בעזה. יוסי היה תושב כפר סבא ומת בביתו. 

10:00 - צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון

צה"ל הודיע שתקף מטרות של ארגון הטרור, בהם תשתית טרור במרחב עיתרון, מבנה צבאי במרחב רב א-תלתין ומשגר במרחב הכפר חולא שבדרום לבנון.

9:56 - בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות נגד חוק אלג'זירה

"מבלי לנקוט עמדה, ובהינתן כי מדובר בחוק בעל אופי תקדימי שראוי כי ייבחן על ידי הרכב מורחב, ניתן בזה צו על תנאי כמבוקש בעתירה ולפיו על המשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה בטל"

7:42 - האיומים של חמאס ביום שאחרי: כך משתקף "מבצע ארנון" בעזה

חילוץ ארבעת החטופים הוא אולי מבצע ההסתערבות הנועז ביותר שידע צה"ל. הפלסטיניים החלו בתחקיר וסבורים שהכוחות נכנסו במשאיות הובלת רהיטים לעקורים, אך דובר צה"ל בערבית מכחיש. בחמאס בודקים אם הכוחות הגיעו מכיוון המזח האמריקני הצף ומזהירים מ"השפעה הרסנית על חיי החטופים". בעזה האזרחים תוקפים את ארגון הטרור, שמשתמש בהם כמגן אנושי. לכתבה המלאה ב-N12

03:00 - CENTCOM מכחיש כי נעשה שימוש במזח במבצע לשחרור החטופים

פיקוד המרכז של ארצות הברית (CENTCOM): "לא נעשה שימוש במזח בחופי עזה ובציוד שבו במבצע לשחרור ארבעת החטופים. מי שטוען אחרת טוען טענה שקרית. המזח נועד אך ורק על מנת העביר סיוע לעזה"

הסודות של ימ"מ: הכירו את יחידת המשטרה שעקפה את חברותיה הצבאיות בסיבוב 
נועה, אנדרי, שלומי ואלמוג חולצו מעזה - אלה סיפוריהם 

00:36 - בלינקן מברך על שחרור החטופים - ותוקף את חמאס: הם המכשול ליישום המתווה שהציג ביידן

"אנו מברכים על חילוץ ארבעת בני ערובה שאחרי שמונה חודשי שבי התאחדו סוף סוף עם משפחותיהם. ארצות הברית לא תנוח עד שכל בן ערובה יוחזר הביתה", מסר שר החוץ האמריקני. "ההצעה שהציג הנשיא ביידן לפני שמונה ימים תביא להקלה הן עבור תושבי עזה והן עבור בני הערובה. בנוסף, היא צפויה לתרום לסיוע ההומניטרי, לשיקום עזה ולסיום המלחמה. הדבר היחיד שעומד בדרך להשגת הפסקת האש הזו - הוא חמאס".

23:28 - רבבות מפגינים בקפלן בקריאה לצאת לבחירות, 33 נעצרו

המפגינים פנו ל-120 החטופים שמוחזקים בשבי חמאס: "לא נפקיר אתכם". מפגינים טוענים שרופא טיפל בפצועה - נעצר באלימות. מכת"זית הופעלה נגד המפגינים. ראש אמ"ן לשעבר אלוף מלכא: "אוי לקברניטי המדינה אם ינצלו את החילוץ ההירואי הזה לשם רווחים פוליטיים". אחד ממובילי המחאה: "נתניהו רץ להצטלם עם הצלחה צבאית, אבל לא הלך לאף הלוויה. לכתבה המלאה ב-N12

23:01 - דובר צה"ל בערבית: "הכוחות המיוחדים שלנו לא נכנסו לאזור נוסיראת דרך אף רכב או משאית סיוע"

על רקע השמועות, סא"ל אביחי אדרעי הבהיר כי בשום שלב של מבצע החילוץ הנועז, כוחותינו לא השתמשו במזח האמריקני בעזה".

22:46 - דיווח בניו יורק טיימס: ארה"ב סיפקה לישראל מודיעין חשוב שסייע במבצע לשחרור החטופים

בניו יורק טיימס דיווחו שהפנטגון וה-CIA אספו מידע מודיעיני בעזרת כלי איסוף שטסו בשמי הרצועה ויירטו שיחות טלפון - שעזרו לאתר את המיקום הפוטנציאלי של נועה, אלמוג, שלומי ואנדרי. לפי הדיווח, בקהיליית המודיעין בישראל מקבלים גם מידע יקר ערך ממקביליהם על מיקום ראשי חמאס. לכתבה המלאה

21:51 - תקיפות נרחבות של צה"ל בדרום לבנון: כוחותינו השמידו מבנה צבאי ובו 4 משגרים, וחיסלו מחבלים במרחב.

לפי דובר צה"ל, כוחות סיירת גולני זיהו את המחבלים שנכנסו למבנה הצבאי של חיזבאללה. בסגירת מעגל מהאוויר, מטוסי קרב תקפו את המבנה בו שהו המחבלים ובנוסף השמידו 4 משגרים בשיחין, זבקין, חנין וחולא.

21:00 - התרעות הופעלו ביישובים בשדרות ובעוטף עזה

20:43 - יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: "חבריי ואני, יחד עם כל עם ישראל, שמחים עם משפחות השבים ומחזקים בעת הזו את המשפחות שעדיין ממתינות לשובם של יקיריהן. אני מבקש להביע את צערי על נפילתו בקרב של המפקד והלוחם הנועז פקד ארנון זמורה ז"ל ולחזק את משפחתו".

20:50 - עצרת המשפחות בתל אביב: "120 חטופים עוד מחכים לשוב הביתה"

לאחר חילוץ 4 החטופים במבצע ההירואי, קיים מטה המשפחות עצרת בתל אביב בקריאה להשבת 120 החטופים שעדיין נמצאים בעזה: "הדרך היחידה להחזיר את כולם היא רק בעסקה". "כבר 36 שבועות, 120 חטופים וחטופות מחכים לשוב הביתה", מסר מטה המשפחות. לכתבה המלאה ב-N12 

20:33 - נתניהו לגנץ שביטל את הצהרתו בעקבות מבצע החילוץ: "זו העת לאחדות ולא לפילוג, אל תצא מהממשלה".

פורסם לראשונה ב-N12