אלטשולר שחם מצטרף למתחרים: האם יצליחו לשנות את עולם האשראי?

בית ההשקעות הודיע שיקים חברת אשראי חוץ בנקאי, ורכש 80% מחברת "קרדיטים" • באלטשולר שחם הולכים בעקבות המתחרים, ומכוונים לצבור נתח מתוך כ־1.3 טריליון שקל שניתנו כאשראי

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב
יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

כפי שכתבנו לא פעם בגלובס בחודשים האחרונים, בעוד שבימי שגרה גופים מוסדיים וחברות אשראי חוץ־בנקאיות מנסים לקרוא תיגר על הבנקים, כשהסיכון עולה הם לוקחים צעד אחורה, והבנקים הם אלו שמגדילים את חלקם בעוגה.

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל  
ניתוח | בריחת כספים מישראל מתבצעת בעיקר דרך אפיקי ההשקעה הללו  

לחלק מהמגמה אחראי בנק ישראל שנותן להם כלים שנועדו אמנם להקל על המגזר העסקי, אך הם היחידים שיכולים להעניק אותם, מהלך שזכה לביקורת מרגולטורים אחרים כמו רשות התחרות, בעוד שגם הכסים העמוקים של הבנקים תורמים את חלק למיצוב המערכת הבנקאית המסורתית כספקית האשראי הראשית למשק הישראלי.

מי שמאמין שאפשר לשנות את חלוקת העוגה הוא אלטשולר שחם, שהודיע היום (א') בבוקר כי החברה הציבורית שלו, אלטשולר שחם פיננסים, נכנסת לפעילות בתחום האשראי החוץ בנקאי, עם דגש על אשראי לעסקים. החברה, בהובלת המנכ"ל יאיר לוינשטיין, חתמה על הסכם לרכישת פעילותה של חברת קרדיטים שמחזיקה ברישיון למתן אשראי מורחב מטעם רשות שוק ההון.

על פי ההסכם אלטשולר שחם תשלם כ־27 מיליון שקל עבור רכישת הפלטפורמה מידי שני מייסדיי קרדיטים, גיל טופז שהיה בעברו מנכ"ל בנק ירושלים והגר פרץ דיין שהייתה סמנכ"לית דיגיטל ואסטרטגיה בבנק ירושלים ומנהלת שיתופי פעולה אסטרטגים ופיתוח תאגידי בבנק הפועלים. הפעילות החדשה תנוהל תחת חברה בת חדשה, אלטשולר שחם אשראי, אשר תוחזק על ידי אלטשולר פיננסים בשיעור של כ־80% והיתרה תוחזק על ידי טופז ופרץ דיין (10% כל אחד).

לוינשטיין אמר עם פרסום ההסכם כי "מהלך זה נעשה במסגרת האסטרטגיה שלנו לפיתוח מנועי צמיחה נוספים, לצד פעילות הליבה בתחומי הגמל והפנסיה אשר ממשיכה להציג שיפור עקבי ובולט בתשואות". נזכיר כי למרות אותו שיפור עקבי בתשואות לקוחות הגמל של אלטשולר שחם ממשיכים להעביר מאות מיליוני שקלים מדי חודש למתחרים, מה שמביא לירידה עקבית ברווחי החברה.

דווקא עכשיו

על פניו, ההחלטה של אלטשולר שחם להיכנס לתחום החדש נעשית בעיתוי מפתיע. סביבת הריבית הגבוהה, יחד עם מלחמת חרבות ברזל שנכנסת כעת לחודש התשיעי, הביאו לקיטון משמעותי בביקושים לאשראי.

עם זאת, נתון מעודד מבחינת השחקנים בתחום הוא שהבנקים מרגישים בנוח עם כריות הביטחון שלהם וחלקם אף החל להפשיר אותן. לדוגמה, בנק הפועלים רשם בסעיף הוצאות להפסדי אשראי הכנסות של 14 מיליון שקל והבינלאומי הכנסות של 2 מיליון שקל.

לכן, באלטשולר שחם מאמינים כי בעולם שבו הריביות גבוהות ולמרות שיש חברות אשראי חוץ בנקאי שכבר נפגעו מכך, זה הזמן להיכנס לתחום, ולנצל את ההון של הגופים המוסדיים הגדולים, שהם אלו שיישארו בסוף כשסביבת הריבית תרד.

בנוסף, באלטשולר שחם בונים על בנק ישראל שדוחף ומעודד תחרות לבנקים, שבינתיים מתמקדת בהגדלת כוחן של חברות כרטיסי האשראי. בחברה גם בונים על אוקיינוס כחול של 1.2־1.3 טריליון שקלים שניתנו למשק כאשראי ויחד עם התפתחות הבנקאות הפתוחה שתעביר את הכוח לצרכנים, הם מאמינים כי מפץ בתחום האשראי אפשרי. נציין כי הגברת התחרות לא מתרחשת רק בעולם האשראי, אלא גם בשירותי התשלום, כשחוק ייזום שירותי תשלום נכנס לתוקף ביום חמישי האחרון. בין היתרונות של החוק החדש אפשר למצוא קבלת ריבית על פיקדונות ויתרות הצבורות מגופים נוספים מלבד אלו המפוקחים על ידי בנק ישראל, הפקדת שכר במתכונות שאינן מזומן, חשבון בנק, או בנק הדואר ועוד.

מי כבר שם?

באמצעות החברה הציבורית מצטרף אלטשולר שחם לגופים מוסדיים נוספים שכבר נמצאים עמוק בתחום האשראי. המהלך הגדול ביותר עד עתה שייך לכלל ביטוח ופיננסים, שהשלימה במרץ 2023 את רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס לפי שווי של כמעט 2.5 מיליארד שקל.

מי שניסתה לעשות "כמעשה כלל" הייתה הראל שכבר חתמה על עסקה לרכישת ישראכרט בשווי של 3.3 מיליארד שקל, אך העסקה נפלה ברגע האחרון בעקבות התנגדות של רשות התחרות.

הפניקס השלימה אשתקד את רכישת מלוא המניות בגמא, כשתיק האשראי של החברה, שמיועד בעיקר למגזר העסקי, עומד על 5.6 מיליארד שקל. חברת ביטוח נוספת שנמצאת כבר זמן רב בתחום היא מנורה מבטחים, שהחלה כבר לפני כמה שנים לפתח פעילויות שאינן מושפעות באופן משמעותי מתנודות שוק ההון.

החברה מחזיקה ב־48% מאמפא קפיטל שמתמחה באשראי לעסקים קטנים ובינוניים וב־70% מ־ERN שעוסקת בהבטחת תשלומים. לכל אלה אפשר להוסיף גם את צור שמיר אחזקות שמחזיקה הן בביטוח ישיר והן במימון ישיר המתמחה בהלוואות, בעיקר בתחומי הרכב.

גם בית ההשקעות הגדול בישראל מבחינת ניהול סך נכסים כולל, מיטב, הוא שחקן ותיק בתחום האשראי ומחזיק נכון להיום ב־57% ממניות חברות האשראי החוץ בנקאי פנינסולה.