לקוחות דיסקונט, ייתכן כי בקרוב תשלמו הרבה יותר על המינוס

חודשיים אחרי שבנק לאומי העלה את הריבית על מסגרת האוברדרפט, גם בדיסקונט מבצעים עדכון, כשעבור חלק מהלקוחות הריבית תעלה באחוזים שלמים • לפי נתוני בנק ישראל, בבנק גובים את הריבית הממוצעת הנמוכה במערכת

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי
אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

נתוני בנק ישראל שפורסמו בתקופה האחרונה הראו כי אחת מהשפעות המלחמה שמתחוללת בדרום ובצפון כבר שמונה חודשים היא צמצום קטן של המינוס של הישראלים. זאת בעיקר בשל הצמצום בהוצאות, בין היתר על טיסות וחופשות. אולם כשהריבית של בנק ישראל ממשיכה להיות גבוהה, והסימנים הכלכליים מראים שהיא לא צפוייה לרדת בקרוב ואולי אף תעלה, הסיכוי לשיפור משמעותי במאות אלפי חשבונות של לקוחות הבנקים מתרחק, ולאור צעדים שמבצעים חלק מהבנקים, ההכבדה על מי שכבר היום נמצא במינוס הולכת וגדלה.

מצטרף לטרנד: אלטשולר שחם נכנס לתחום האשראי החוץ בנקאי 
ראיון | "זולה בצדק": מנהל ההשקעות שממליץ איפה לשים את הכסף, ולמה זה לא בבורסה בת״א 
פרשנות | למה התוכנית של טראמפ להשתלט על הריבית מסכנת דווקא את מעמדו של הדולר 

בימים האחרונים שלח בנק דיסקונט ללקוחותיו עדכון לגבי שינויים בתנאי חשבונות העו"ש שלהם. מהודעות שהגיעו לידי גלובס עולה כי עבור חלק מהלקוחות, מייקר הבנק את הריבית על המינוס בתוך המסגרת המאושרת על ידי הבנק באופן משמעותי. כך לדוגמה עבור אחד הלקוחות הריבית המקסימלית על המדרגה הראשונה (הבנקים מחלקים את מסגרות המינוס למדרגות, ולכל מדרגה שיעור ריבית שונה. בנוסף קבוצות שונות של לקוחות, לדוגמה עובדי מדינה וסטודנטים זכאים להטבות) עלתה בכ-0.5%, ל-6%, כך שיחד עם ריבית הפריים היא עומדת כעת על 12%. במדרגה השנייה, עלתה הריבית המקסימלית בכ-2.5%.

הריבית המקסימלית

נציין כי מדובר בריבית המקסימלית, כאשר רוב הלקוחות "זוכים" לריבית נמוכה יותר. לזכותו של דיסקונט אפשר לומר כי הריבית המקסימלית ביחס לכל לקוחות הבנק שהוא גובה עבור המדרגה הראשונה, תרד בעדכון הקרוב מ-7.9% ל-7.7%, כך שיחד עם ריבית הפריים, הריבית המקסימלית עבור כלל הלקוחות תרד מ-13.9% ל-13.7%. זו עדיין ריבית מקסימלית גבוהה למדרגה הראשונה ביחס למתחרים, כשבמזרחי טפחות המדרגה הראשונה עומדת על 13.32% ובפועלים על 12.5% (בבנק הפועלים כל שלוש המדרגות עומדות על 12.5%). לעומת זאת, בלאומי גובים בגין המדרגה הראשונה ריבית של 14.4%.

נזכיר כי המהלך של דיסקונט מגיע אחרי שבחודש אפריל עדכן לאומי כלפי מעלה את הריבית המקסימלית שהוא יגבה, כשהוא מעלה בכ-0.5% את תוספת הסיכון המרבית הן במדרגה הראשונה והן במדרגה השנייה. במדרגה הראשונה תוספת הריבית עודכנה ל-8.4%, ויחד עם ריבית הפריים הריבית המקסימלית, המדרגה עומדת כאמור על 14.4%. במדרגה השנייה תוספת הסיכון המעודכנת של לאומי הינה 9.4%, ויחד עם הפריים הריבית 15.4%.

על פי נתוני בנק ישראל שנאספו מהבנקים ואינם מחולקים למדרגות, דיסקונט הוא עדיין הבנק עם הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר על המינוס (גם אחרי שביטל בתחילת השנה את ההטבה במסגרתה לא גבה הבנק ריבית עד למינוס של 2,000 שקל). בחודש מרץ עמדה הריבית הממוצעת של לקוחות דיסקונט הנמצאים במשיכת יתר על 7.6%, כשממוצע המערכת עמד על 10.62%. נציין כי מרכנתיל מבית דיסקונט הוא זה שמציע את הריבית הממוצעת הגבוהה ביותר - 12.91%. אחריו מזרחי טפחות (12.5%) הפועלים (12.13%), הבינלאומי (11.55%) ולאומי (10.92%).

מדיסקונט נמסר: "הבנק מעדכן מעת לעת את הריביות על המינוס, ובמהלך הנוכחי לחלק מהלקוחות הריבית תרד ולחלק תעלה, בהתאמה לחשבון הלקוח. גם לאחר המהלך, דיסקונט מקפיד להישאר תחרותי ואטרקטיבי גם בריביות על המינוס".