ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הרופא שטיפל בחטופים שחזרו: "הם הוכו בשבי והם סובלים מתת תזונה"

ד"ר איתי פסח, שאחראי לטיפול הרפואי בחטופים בבית החולים שיבא, סיפר לתקשורת הבין-לאומית: "הם הוכו בשבי. אי אפשר להבין את מה שהם עברו" • מטוסי קרב תקפו מטרות של חיזבאללה בלבנון • שתי מטרות אוויריות חשודות יורטו מול חופי נהריה • כמה טילי נ"ט נורו מלבנון לעבר מנרה, מרגליות ויראון שבגליל העליון • עדכונים שוטפים

החטופים אלמוג מאיר ואנדריי קוזלוב חוזרים מעזה / צילום: ap, Tomer Appelbaum
החטופים אלמוג מאיר ואנדריי קוזלוב חוזרים מעזה / צילום: ap, Tomer Appelbaum

עדכונים שוטפים 

22:42 - חיל האוויר יירט מטרה אווירית ברמת הגולן

דובר צה"ל: בהמשך להתרעה שהופעלה בשעה 21:50 על חדירת כלי טיס עוין ברמת הגולן, לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה שחצתה מלבנון. לא היה נזק ולא היו נפגעים.

22:25 - מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את ההצעה האמריקנית להפסקת אש

14 מדינות, בהם ארצות הברית, תמכו בהצעה האמריקנית להפקת אש ושחרור החטופים שהציג הנשיא ג'ו ביידן - רוסיה נמנעה.

22:15 - הרופא שטיפל בחטופים שחזרו: "הם הוכו בשבי והם סובלים מתת תזונה"

ד"ר איתי פסח, שאחראי לטיפול הרפואי בחטופים בבית החולים שיבא, סיפר לתקשורת הבין-לאומית: "הם הוכו בשבי. אי אפשר להבין את מה שהם עברו. כולם סובלים מתת-תזונה. היו תקופות שבהן הם כמעט לא קיבלו אוכל והם לא נחשפו לאור יום. הנזק הפסיכולוגי שלהם גדול יותר משל אלה ששוחררו בנובמבר".

22:02 - דיווח: ארבעה הרוגים פלסטינים בהיתקלות בכפר ניעמה

על פי דיווחים פלסטיניים חוסלו ארבעה מחבלים בהיתקלות עם כוחות ימ"ס בכפר ניעמה שברשות הפלסטינית. ככל הנראה רכב ניסה לפגוע בכוחות, שירו לעברם וחיסלו אותם.

21:51 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בקלע ושעל

21:34 - חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בכפר בלעין שבשטחים - כמה מחבלים נפגעו

20:52 - מטרה אווירית חשודה יורטה מעל נהריה

דובר צה"ל: לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה בשמי הים מול חופי נהריה, לא הופעלו התרעות על חדירת כלי טיס עוין על פי המדיניות, ההתרעות שהופעלו במהלך האירוע נבעו מחשש לנפילת שברי יירוט.

20:37 - דיווח בקטאר: בלינקן ביקש מהמצרים להפעיל לחץ על חמאס

דיפלומט אמריקני לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי: "שר החוץ האמריקני בלינקן ביקש מהמצרים בקהיר להפעיל לחץ נוסף על חמאס כדי לדחוף אותו להסכם, בשל הרצון לסיים את המלחמה בעזה לפני אמצע יולי". לדבריו, הלחצים שהופעלו על חמאס עד כה אינם דוחפים אותו להיענות להצעה. "המשימה הנוכחית של בלינקן היא להגביר את הלחצים הישירים והעקיפים", אמר הדיפלומט. 

20:00 - צה"ל פרסם תיעוד של חילוץ החטופים מבטן המסוק

תיעוד מיוחד מבטן המסוק של רגעי חילוץ אלמוג מאיר ג'אן, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו מרצועת עזה.


19:42 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בכמה יישובים בצפון

אזעקות הופעלו בשעל. חשד לחדירת כלי טיס עוין בקלע, שעל, מרום גולן, עין זיוון ואורטל.

19:39 - בפעם השלישית היום: כטב"ם יורט בשמי נהריה

התבצע יירוט מוצלח של מטרה אווירית חשודה. ייתכן והנפילה בעיר היא כתוצאה משבר המיירט. 

19:15 - הפנטגון אישר כי נעשה שימוש באזור קרוב למזח האמריקני במבצע החילוץ

דובר הפנטגון: במהלך מבצע חילוץ החטופים, ישראל עשתה שימוש באזור שקרוב למזח האמריקני בעזה.

19:13 - אזעקות בכמה יישובים בצפון

התרעות הופעלו בנהריה, עברון, מזרעה, שבי ציון ורגבה. 

19:00 - יותר מ-19 אלף רקטות נורו לישראל מאז תחילת המלחמה מכל הגזרות

דובר צה"ל עדכן בנוסף כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו במלחמה יותר מ-150 כטב"מים. "מערך ההגנה האווירית נמצא בכוננות מיידית 24/7, בפריסה מלאה בכלל קצוות הארץ", מסר דובר צה"ל.

18:47 - החלה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן

18:32 - בלינקן נחת בישראל - ייפגש עם ראש הממשלה ושר הביטחון

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נחת בישראל. זהו ביקורו השמיני מאז טבח ה-7 באוקטובר. הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון יואב גלנט.

18:30 - 5 פצועים קל משריפה שפרצה כתוצאה מנפילת כטב"ם בצפון

המרכז הרפואי זיו בצפת עדכן כי הובאו למיון חמישה פצועים קל משאיפת עשן בשריפות שנגרמו מנפילת הכטב"ם בצפון. הם בהכרה מלאה, ומצבם יציב. 

18:15 - מטוסי קרב תקפו מטרות של חיזבאללה בלבנון

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר עמדת שיגור ומבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב עיתרון לצד מבנה צבאי של הארגון במרחב עייתא א-שעב. בהמשך להתרעות שהופעלו בקריית שמונה ב17:45 ובגליל העליון ב-17:20 על ירי רקטות וטילים, וב-15:11 על חדירת כלי טיס עוין, מדובר בכלל המקרים בזיהוי שווא.

בהמשך להתרעות שהופעלו ב15:34 בצפון הארץ מחשש לחדירת כלי טיס עוין, זוהו שני כלי טיס בלתי מאוישים שחצו משטח לבנון ונפלו במרחב צפון רמת הגולן. כתוצאה מנפילת אחד מכלי הטיס פרצה שריפה במרחב שעל. השריפה כובתה.

שוגרו מספר מיירטים לעבר כלי הטיס שחצו מלבנון ונפלו בצפון רמת הגולן, ניסיונות היירוט כשלו. כתוצאה מניסיונות היירוט פרצה שריפה במרחב צפת, כוחות כיבוי פועלים כעת על-מנת לכבות את השריפה. האירוע מתוחקר.

מוקדם יותר היום זוהו שני שיגורים שחצו מלבנון ונפלו בשטח פתוח במרחב החרמון, כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי.

17:22 - בשל חשש לירי רקטי: אזעקות ברמת הגולן ובגליל העליון

17:00 - בצה"ל מאשרים: כטב"ם ישראלי הופל בשמי לבנון

דובר צה"ל: לפני זמן קצר טיל קרקע אוויר שוגר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון, כתוצאה מכך הכלי נפגע ונפל בשטח לבנון.

בצה"ל מאשרים את הדיווחים לפיהם כטב"ם צה"לי הופל לפני זמן קצר בשמי לבנון. זאת הפעם החמישית מתחילת המלחמה שכטב"ם ישראלי מופל.

16:50 - דיווחים בלבנון: כטב"ם ישראלי הופל בדרום המדינה

16:15 - המסר מהקטרים: "עזיבתו של גנץ לא תשפיע על המשא-ומתן לשחרור חטופים"

בשיחות שנערכו בין בכירים ב-CIA למל"ל, העבירו האמריקאים מסר מהקטרים "עזיבתו של בני גנץ לא תשפיע על המשא-ומתן לשחרור החטופים ועל הלחצים שהם מפעילים על חמאס לקבל את העסקה". הקטרים מחויבים באופן מלא לעסקה ולהחזיר את החטופים הביתה.

15:30 - רצף אזעקות בצפון הגולן מחשש לחדירת כלי טיס עוין

15:00 - מחבל יצא מתוך פיר בעזה חמוש ב-RPG - הלוחמים זיהו אותו באמצעות רחפן וחיסלו אותו

14:33 - אזעקות בשעל שבצפון הגולן

14:20 - צבע אדום ב שדה אברהם, יתד, דקל וחולית ש בעוטף עזה

13:30 - צה"ל: שתי מטרות אוויריות חשודות ייורטו מול חופי נהריה; שתי מטרות נוספות שחצו מלבנון נפלו במרחב כברי

אחרי שורת אזעקות בגליל המערבי, צה"ל עדכן כי שתי מטרות אוויריות חשודות ייורטו בשמי הים מול חופי נהריה, לא הופעלו התרעות על-פי מדיניות. כמו כן, שתי מטרות נוספות שחצו מלבנון נפלו במרחב כברי, כתוצאה מהנפילות פרצה שריפה ונגרם נזק במרחב, האירוע מתוחקר.

13:20 - רצף אזעקות באצבע הגליל מחשש לחדירת כלי טיס עוין

12:44 - אזעקות הופעלו בנהריה מחשש לחדירת כלי טיס עוין

12:43 - דיווח בארה"ב: ממשל ביידן שוקל עסקה עצמאית עם חמאס לשחרור 5 חטופים עם אזרחות אמריקאית

ממשל ביידן שוקל להגיע לעסקת שחרור חטופים עם חמאס, ללא ישראל, אם שיחות המשא-ומתן הנוכחיות לשחרור חטופים והפסקת אש ייכשלו, כך דווח היום בחדשות NBC. העסקה המתוכננת, לפי בכירים אמריקאים, תפעל לשחרור חמשת החטופים בעלי האזרחות האמריקאית שמוחזקים על-ידי חמאס ברצועת עזה.

אותם בכירים הדגישו כי משא-ומתן כזה, בין ארה"ב וחמאס, לא יכללו את ישראל וינוהלו ישירות על-ידי המתווכים הקטריים. בבית הלבן סירבו להתייחס לדיווח, המבוסס על ארבעה בכירים אמריקאים בעבר ובהווה בממשל ביידן.

המהלך המסתמן של ארה"ב נועד לשחרר את החטופים עידן אלכסנדר, שגיא דקל חן, הרש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל. לפי שעה לא נמסר מה ארה"ב עשויה לתת לחמאס בתמורה לשחרור החטופים - אך גורמים שונים הביעו את ההערכה שלחמאס יהיה אינטרס לחתום על עסקה ישירות עם ארה"ב - במטרה לרשום סדקים במערכת היחסים בין ירושלים וושינגטון, ובנוסף עשוי להגביר את הלחץ המקומי בישראל על ראש הממשלה בנימין נתניהו. לכתבה המלאה

12:38 - אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל המערבי והעליון מחשש לחדירת כלי טיס עוין

11:15 - בשעה האחרונה נורו מלבנון כמה טילי נ"ט לעבר מנרה, מרגליות ויראון שבגליל העליון.

בכל האירועים אין נפגעים. שריפות פרצו במקום, כיתות הכוננות המקומיות מטפלות בהן.

09:15 - חיל האוויר בהכוונת אוגדה 98 חיסל מחבלי חמאס שחלקם השתייכו לכוחות הנחב'ה

דובר צה"ל עדכן כי בשעות האחרונות חיל האוויר, בהכוונת כוחות אוגדה 98, תקף במרכז הרצועה מחבלי חמאס, מתוכם כאלו שהשתייכו לנוח'בה. במקביל, מטוסי קרב בהכוונת פיקוד הדרום ואוגדה 98 תקפו תשתיות טרור תת-קרקעיות במרחב דיר אל-בלח.

בנוסף, צוות הקרב של חטיבה 7 ויחידת יהל"ם פשטו על מבנים צבאיים במרחב מרכז הרצועה והשמידו פירים ותשתיות תת-קרקעיות שאותרו באזור.

כמו כן, לוחמות מיחידת 414 שתחת צוות הקרב של חטיבה 401, זיהו שני חמושים נעים לעבר פיר תת-קרקעי סמוך אליהן - זמן קצר לאחר הזיהוי, כלי טיס של חיל האוויר תקף וחיסל את המחבלים. צילום: דובר צה"ל

09:00 - שעות אחרי האזעקה, בצה"ל מתקנים: "לא היה זיהוי של מטרה אווירית"

דובר צה"ל הודיע כי האזעקות שנשמעו במהלך הלילה בעקבות מטרה אווירית חשודה במרחב עכו וקריית ביאליק, הופעלו בעקבות זיהוי שווא. "מתחקור האירוע התברר כי מדובר בזיהוי שווא ולא זוהתה חדירה של מטרה אווירית חשודה לשטח הארץ", נמסר מצה"ל.

01:35 - צה"ל: מיירטים שוגרו לעבר מטרה אווירית חשודה

דובר צה"ל מעדכן: "לפני זמן קצר שוגרו מיירטים לעבר מטרה אווירית חשודה שחצתה לשטח הארץ מלבנון, האירוע הסתיים. התרעות על ירי רקטות וטילים הופעלו במרחבים עכו וקריית ביאליק מחשש לנפילת שברי יירוט".

01:10 - מד"א על האזעקות באזור עכו והקריות: אין דיווח על נפילות או נפגעים

בהמשך לאזעקות בעכו ובקריית ביאליק במד"א מעדכנים: "בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים למעט אישה שנחבלה קלות בדרכה למרחב המוגן".

01:05 - תושבים באזור הקריות מדווחים על הדי פיצוצים ויירוטים

00:55 - אזעקות הופעלו באזור עכו והקריות

22:32 - צה"ל חיסל חוליית מחבלים שירתה טילי נ"מ לעבר מטוסי קרב

דובר צה"ל עדכן שמוקדם יותר היום חוליית מחבלים שיגרה כמה טילי נ"מ לעבר מטוסי קרב, שפעלו בשמי לבנון וכי לא נשקפה סכנה למטוסים ולא היו נפגעים. דקות לאחר מכן, חוסלה החוליה.

כמו כן, מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב שבעא. במקביל, הותקפו מהאוויר שני מבנים צבאיים נוספים בעיתרון ובמרכבא.

20:40 - גנץ פרש מהממשלה: "המערכה תארך שנים. אבל מדינת ישראל יכולה להגיע לניצחון אמיתי"

המחנה הממלכתי עוזבת את ממשלת החירום. יו"ר המפלגה גנץ הודיע על כך בהצהרת פרישה ואמר: "המציאות לא פשוטה - המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי. לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם".

19:59 - הרמטכ"ל: אנחנו יודעים שאנחנו לוקחים סיכונים בהשבת החטופים

רא"ל הרצי הלוי קיים סיור בדיר אל-בלח ברצועה ואמר: "זו משימה של שליחות להביא את החטופים. זו חובה מוסרית שלנו. אתמול מימשנו חלק אחד מאוד חשוב - יש לנו עוד הרבה. אנחנו יודעים שאנחנו לוקחים סיכונים גדולים והחלטות הרות גורל".

19:40 - דובר צה"ל - עיתונאי החזיק את החטופים בבית משפחתו

לפי ההודעה של הצבא, עבדאללה ג'מל היה עיתונאי, שהחזיק בבית משפחתו בנוסיראת את החטופים אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, לצד בני משפחתו.

19:26 - מפקד אוגדת עזה פורש מתפקידו: "כל אחד צריך לקחת אחריות על החלק שלו"

תא"ל אבי רוזנפלד הודיע כי החליט לסיים את תפקידו. הוא הוציא מכתב בו לקח אחריות על ה-7 באוקטובר: "נכשלתי במשימת חיי להגן על העוטף. כל אחד צריך לקחת אחריות על החלק שלו ובמסגרת לקיחת האחריות החלטתי לסיים את שירותי בצה"ל לאחר 30 שנות שירות". תא"ל ברק חירם צפוי להחליפו בתפקיד, בכפוף לממצאי התחקיר על הקרבות בבארי.

18:00 - צה"ל פרסם תיעוד ממצלמת הקסדה של הלוחמים שחילצו את החטופים

תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה של לוחמי שייטת 13 של רגעי החילוץ הדרמטיים - שני חטופים מובלים על-ידי הלוחמים בחוף לתוך המסוק הצה"לי, עם אפודי מגן וקסדות.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12