טעות של 15 מיליון שקל בדוח של פסגות, ומשרד הרו"ח ששוב פספס

לפי החברה, בטעות לא הוכרה ירידת ערך של ההשקעה בפסגות ניירות ערך בסכום של כ-15 מיליון שקל • פסגות תפרסם מחדש את הדוחות הכספיים, לאחר תיקון הטעות • רק אתמול הודיעה החברה על מיזוג עם החברה הביטחונית רובו-טים • משרד קוסט, פורר, גבאי את קסירר, נציגי EY בישראל, פספסו את הטעות בדוח

רני צים / צילום: מאיר אדרי
רני צים / צילום: מאיר אדרי

טעות חשבונאית של 15 מיליון שקל נחשפה הבוקר בפסגות , בית ההשקעות לשעבר של רני צים (66%), שפועל למכור את רוב פעילותו ומשנה תחום פעילות. משרד רואי החשבון שחתום על הטעות הזו הוא משרד קוסט, פורר, גבאי את קסירר, נציגי EY בישראל.

עוד מהמורה לרני צים בפסגות: מנסה להימנע מפירעון מיידי של חוב האג"ח 
בלעדי | יצחק תשובה מתעניין ברכישת מניות ישראכרט 

לפי החברה נמצאה "טעות מהותית" בדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2024 - "טעות טכנית" בספרים בשווי של חבר הבורסה, פסגות ניירות ערך, שאותה מנסה רני צים למכור. המשמעות שלה גידול בהפסד של החברה של 15 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

לדברי החברה, "במסגרת הטעות לא הוכרה ירידת ערך של ההשקעה בפסגות ניירות ערך בסכום של כ-15 מיליון שקל, היות ולא נכלל בחישוב הערך של פסגות ניירות ערך בספרי החברה סכום של כ-17 מיליון שקל".

בשורה התחתונה, אומרים בפסגות, שווי הפעילות הינו כ-51 מיליון שקל, ויחד עם המזומנים השווי הוא 82 מיליון שקל, לעומת שווי בספרים של 97 מיליון שקל שנכתב באותו דוח שגוי. בפסגות שוללים את החשש שמדובר בטעות נגררת גם מדוחות כספיים קודמים ואומרים כי "לטעות אין השפעה על הדוחות הכספיים של החברה ביחס לתקופות שקדמו ל-31 במרץ 2024", כמו כן  אומרים בחברה שאין לטעות הזו השפעה על תזרים המזומנים החזוי של החברה וכי היא תפרסם מחדש את הדוחות הכספיים, לאחר תיקון הטעות.

על פי נתוני החברה, ההון של החברה הצטמק ב-15 מיליון שקל ל-141.8 מיליון שקל, החברה עברה מרווח של 7.5 מיליון שקל מפעילות מופסקת נטו להפסד של 7.5 מיליון שקל בפעילות המופסקת וההפסד הנקי לבעלי המניות זינק ל-20.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6.8 מיליון שקל בדוחות שפרסמה החברה.

טעות נוספת של פירמת רואי החשבון EY

מדובר בטעות נוספת שמבצעת פירמת רואי החשבון קוסט, פורר, גבאי את קסירר, נציגי EY בישראל (ארנסט אנד יאנג). הטעות היא בדוחות הרבעוניים, שעליהם עוברים רואי החשבון יותר 'מלמעלה', במה שמכונה דוחות כספיים לא מבוקרים, ובכל זאת זה לא מסיר ממנה לגמרי את האחריות, בנוסף לאחריות של מנכ"ל פסגות דניאל לבנטל, סמנכ"ל הכספים איתי הולין ושאר הנהלת פסגות.

זו לא פעם ראשונה שיש טעות בדיווח שקשור ל-EY. מקרה נוסף היה בדוחות חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט, שהיו"ר שלה באותו הזמן היה שר האוצר לשעבר משה כחלון. EY הייתה חתומה על דוחות החברה שקרסה בעקבות שורה של מחדלים, מעילות בכספים ואירועי פשיעה כמו שוד של כספי החברה, אי התאמות ועוד. בסופו של דבר טענה EY שהחברה הטעתה אותה ובאופן חריג הסירה אחריות מהדוחות.

במקרה אחר, EY גם טעתה בתוספת רווח אצל חברת עמיר שיווק, החברה האם של חברת הקנאביס BOL (35%) שגם היא סיימה את דרכה.

במקרה נוסף, EY נכשלה בביצוע תפקידה בדוחות של חברת הקנאביס יוניבו, שהשמות הנוצצים במקרה שלה היו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט וניר צוק, מהמייסדים של חברת אבטחת הסייבר פאלו אלטו. גם יוניבו הפסיקה מאז את פעילותה וצוק הפסיד מיליוני שקלים.

כדאי לציין שגם אחת המתחרות הגדולות, משרד בריטמן אלמגור זהר, שמייצג בישראל את דלויט. אלה טעו בדוחות של רמי לוי, כאשר בחברה פספסו לפני שנה 59 מיליון שקל ביתרות סגירה של מספר ספקים, מה שהוביל אחרי התיקון לפגיעה של 45 מיליון שקל ברווח של החברה.  התקלה התגלתה חודש אחרי טעות נוספת. חברה נוספת שהייתה תחת ביקורת של דלויט והסתבכה זו חברת האשראי החוץ בנקאי גיבוי אחזקות, שהאחים אביטל ואריאל פרדו מכרו לחתם יהונתן כהן. שם התברר כי סניף צפון פעל לכאורה על דעת עצמו ובוצעו מעילות ושימוש לא מורשה כספים ורשות ניירות ערך אף עצרה חלק מההנהלה (ואחד נוסף, אייל רוזן, ברח ככל הנראה מהארץ לדובאי).

רוב פעילות פסגות נמכרה

רני צים רכש את פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים של בית ההשקעות פסגות לפני כשלוש שנים, אולם המהלך לא עלה יפה, המניה צנחה ולאחרונה נמכרה רוב פעילות הקבוצה לידי המתחרים, הפניקס ואי.בי.אי. במהלך התקופה איבדה מניית החברה פסגות יותר מ-70% מערכה - ושווי החברה עמד טרם פתיחת המסחר על פחות מ-100 מיליון שקל . בעקבות הדיווח הנוכחי זינקה מניית פסגות בכ-12%.

בשבוע שעבר אישרה אסיפת מחזיקי האג"ח של פסגות שינוי בשטר הנאמנות של האג"ח, באופן שבו יוקדמו תשלומי החוב הנותרים של החברה (כ-90 מיליון שקל) כך שייפרעו במלואם עד ינואר 2025 (במקום יולי אותה שנה) עם תוספת ריבית למחזיקים.

רק אתמול הודיעה החברה על שינוי תחום פעילות מחבר הבורסה (פעילות מסחר עצמאי בבורסה) ומיזוג עם החברה הביטחונית רובו-טים כשרני צים יאבד את השליטה בחברה ויחזיק ב-30% מהמניות.