עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה • ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל
סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

צמד יישובים מנומנמים טבולים בירוק הם רינתיה ומזור, החבוקים להם יחד בחבל מודיעין. שאון המטוסים האזרחיים הממריאים ונוחתים מעל הראש בכל מספר דקות הוא שגרת היום יום של תושבי האזור, אך ביום ביקורנו הוא גרם לנו לשחק מעין משחק דמיון עגום: האם המטוסים ממריאים אל החופש, או נוחתים אל המציאות. בינתיים, במקביל לצפייה בזנבות המטוסים, פתחנו את הבוקר בלעיסה ולגימה של מאכל ומשקה. 

גבינת בושה מקורמלת בדבש ויין שנין בלאן נהדר: יקב הבוטיק בעמק יזרעאל שעושה כבוד לשבועות
בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם 
בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

10:00 | משהו לאכול: סלטים וכריכים תחת צל עצי חורשה ירוקה

עגלת הקפה "לה בוסתן" שבמזור מעניקה מפלט קריר מפני להט החמה - גם באזורי הישיבה המוצלים שבבוסתן, וגם בחדר ממוזג ונעים, שמרפסתו צופה אל חורשה ירוקה מרחיבת לב. התקרובת המוגשת בעגלה, מרנינה ומצננת. סלט עגבניות ובמרכזו כדור גבינת בוראטה, כריכי פרעצל נהדרים, פוקצ'ה חמימה שכיף לצבוט ושלל נאה של עוגות וקינוחים, ביניהם מאפין פירות יער ואוכמניות, תמים מבחוץ ומושחת מבפנים.

עגלת הקפה ''לה בוסתן'' / צילום: אלי אלחלל
 עגלת הקפה ''לה בוסתן'' / צילום: אלי אלחלל

לאחר שמחינו את פירורי המאפין, ירדנו לבוסתן הקהילתי, פרי פועלו ויוזמתו של אייל טבת, אומן ואדריכל מקומי בשיתוף המועצה. הוא סיפר לנו שבתוככי שלושת הדונמים עליהם הוקם הבוסתן יש יותר מ־50 עצי פרי, ערוגות ירקות וערוגות משתוללות של עשבי תיבול, ואפילו אזור התכנסות לבני הנוער של היישוב, שם הם יכולים לשבת סביב פויקה בערבי הקיץ המכוכבים.
לה בוסתן, מושב מזור. בוסתן קהילתי, בצמוד לעגלה

11:00 | משהו לראות: יצירות שמביעות אינסוף יופי וכאב

לאחר הסיור בבוסתן, אנחנו מוזמנות לביתו של טבת, אותו הוא פתח לאחרונה למבקרים המבקשים לסייר בין יצירותיו יוצאות הדופן, ולשמוע את סיפורו. עם רגע כניסתנו לשער הממלכה, אנחנו טובלות בגינה שכמו נלקחה מסיפורי האגדות, ברקע קרקורי תרנגולותיו של טבת והתוכי שמקבל את פנינו בשתיקה זועפת. לעת עתה.

בסטודיו של אייל טבת / צילום: מירב אורן
 בסטודיו של אייל טבת / צילום: מירב אורן

ביתו של טבת, אותו הוא תכנן ובנה, הוא בית שכל פינה בו צרופת יופי וטמון בה סיפור. אנחנו מתרווחות על הספות היפות, ומתמסרות לחיוכו של טבת שמספר את סיפור ילדותו בפתח תקווה, עד היותו מה שהוא היום - אמן ואדריכל ידוע שם, כזה שיצירותיו מוצגות בגלריות ובמוזיאונים ברומא ובפרינצה. חלקן מביעות אינסוף יופי, ואחרות כאב המפלח את הלב. טבת מצייר אנשים, חיות ומאז אותה שבת שחורה, קולאז'ים עוצמתיים המספרים את הסיפור מנקודת מבטו. "אני עוסק בכל מה שקשור ליופי ולאמנות, אבל גם מצייר את מה שבוער בי", הוא מספר.
אייל טבת, לתיאום ביקור בבית ושיחה עם האמן 052-2502508

12:00 | משהו לעשות: מילים של אור על גבי תכשיטים

חזרה למושב רינתיה, חמש דקות נסיעה בינות בתים יפים הטובלים בשפע ירוק. בדיוק מה שהלב והנפש זקוקים לו בימים אלה. תנועות קטנות, עיגולים של שמחה שבוקעים מתוך ענני חושך. מצאנו עוד עיגול כזה בביתה הצנוע והקטן של הצורפת והמטפלת דפנה טל. בעברה היא הייתה אשת הייטק ולאחר שחלתה החליטה לקחת את חייה ואת גורלה בידיה ולהעניק להם תפנית ומשמעות חדשה. אנחנו מכירים סיפורים כאלה, של אנשים שחייהם קיבלו תפנית חיובית עקב משבר. אנחנו מקשיבות ותוהות, האם זוהי לעד תהיה החוקיות, צמיחה מתוך כאב. בימים אלה כל סיפור אישי מקבל הקשר קולקטיבי רחב יותר, ואנחנו כמו שומעות את סיפורה של דפנה בשני תדרים מקבילים, האישי והלאומי.

סדנת צורפות אצל דפנה טל / צילום: בן בכור
 סדנת צורפות אצל דפנה טל / צילום: בן בכור

טל יוצרת בביתה תכשיטים של תקווה ומעבירה סדנאות צורפות, בהן היא משלבת תהליכים של עבודה פנימית. מעניקה השראה באמצעות מילים אותן טובעים המשתתפים בסדנה על גבי תכשיטים. בחירה של מילה, כך היא מאמינה, בוראת מציאות. המשתתפים בוחרים מילה הקרובה לליבם לצד צמיד או תליון בכסף או בזהב, וטובעים את המילה על גבי התכשיט. מילים של אור, תקווה, אהבה ושמחה מוטבעות על תכשיטים למען יזכירו לכולנו תדיר את התדר בו רצוי להדהד.
סדנת צורפות - דפנה טל. בתיאום מראש 052-4745429

14:00 | משהו לקנות: שמן זית, דבש ובירות בוטיק

בחצר פורחת של בית, ספונה החנות של משק לוין, שהמקומיים נשבו בטעמו של שמן הזית המשובח שלו. את פנינו מקבלים קרן ויובל לוין, דור ההמשך שיחד עם האח אבינועם, ממשיכים את המסורת החקלאית של המשפחה. השנה הייתה קשה לענף הזית בשל מיעוט היבול, אך יובל מספר שכבר עכשיו ניתן לראות כמות נאה של זיתים על העצים.

חנות משק לוין / צילום: מירב אורן
 חנות משק לוין / צילום: מירב אורן

"תקווה ואופטימיות הן תכונות שבלעדיהן חקלאים לא יכולים לשרוד", מספרים השניים, ומוזגים לנו טעימה של שני בלנדים, פירותיים, עדינים וארומטים ועוד טעימה נהדרת של שמן עז טעם ממטע אורגני של פישולין. בחנות ניתן לרכוש את השמנים המצוינים כמו גם דבש, בירות בוטיק, רטבים וזיתים, כולם מיצרנים מקומיים.
משק לוין