האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט?

בפלטפורמת המסחר איטורו (eToro) יצרו מדד הכולל את 10 מניות מותגי הספורט הבולטים, מבוסס שווי שוק, ובחנו את ביצועיו בשנים שבהן היה קיץ עמוס באירועי ספורט - 2016 ו־2021 ● הם מצאו שבחודשים יוני עד אוגוסט מניות התחום הציגו ביצועי יתר ביחס למדדים המרכזיים

שירי חביב ולדהורן | 13.06.2024

כך האולימפיאדה משפיעה על חברות הלבשת הספורט / צילום: ap, Ashley Landis

כך האולימפיאדה משפיעה על חברות הלבשת הספורט / צילום: ap, Ashley Landis

קיץ חם צפוי השנה לחובבי הספורט: בשבוע הקרוב יחל טורניר היורו - אליפות אירופה בכדורגל, שנערך מדי ארבע שנים, ובחודש הבא תתקיים האולימפיאדה בפריז (הפעם אחרי שלוש שנים ולא ארבע, משום שהאולימפיאדה הקודמת נערכה באיחור של שנה בשל מגפת הקורונה); זאת לצד אירועי ספורט שחוזרים מדי שנה דוגמת טורניר הטניס של ווימבלדון ומרוץ האופניים טור דה פראנס. סביב כל אחד מהאירועים האלה יש הרבה באזז, כסף, חסויות ותחרות בין מותגי ספורט שונים. אך האם יש להם השפעה גם על שוקי המניות? אנליסטים בפלטפורמת המסחר וההשקעות eToro מעריכים כי מניות מותגי הספורט עשויות ליהנות מעליות על רקע אירועי הספורט של הקיץ הקרוב.

עלייתה ונפילתה של מניית מיטרוניקס, והחיים בקיבוץ שבו כל חבר איבד 13 מיליון שקלים "על הנייר" 
לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה: החברות הקיבוציות שינו מודל

איטורו, נזכיר, פיתחה פלטפורמת מסחר למשקיעים בנכסים כמו מניות, מטבעות ועוד. החברה שהוקמה ב־2007 מנוהלת על־ידי המייסד המשותף יוני אסיא. לפני כשנתיים בוטל מיזוג שלה ל־SPAC בוול סטריט, ולפני מספר חודשים דווח כי היא שוקלת אפשרות של הנפקה בארה"ב. כיום יש לחברה מעל 35 מיליון משתמשים רשומים, והיא מאפשרת להם להקים קהילות שחולקות ידע ומשקיעות יחד.

באיטורו יצרו מעין מדד של 10 מניות מותגי הספורט הבולטים, המבוסס על שווי שוק, ובחנו את ביצועי המדד הזה בשנים קודמות שבהן היה קיץ עמוס באירועי ספורט - 2016 ו־2021. הם מצאו שבאותן שנים מניות התחום עלו בין החודשים יוני לאוגוסט, ובכך הציגו ביצועי יתר משמעותיים לעומת המדדים הבולטים בשוק.

כך למשל, בקיץ 2016 מדד מניות הספורט (של איטורו) עלה ב־11%, לעומת עלייה של 4% במדד S&P 500, עלייה של 5% בנאסד"ק ועלייה של 9% במדד הבריטי FTSE 100; בקיץ 2021 העלייה במניות הספורט הייתה של 12%, לעומת 8%, 6% ו־11% בהתאמה, בשלושת המדדים האחרים.

ביצועי החסר: "'הנגאובר' של אחרי הקורונה"

לפי הניתוח של איטורו, כל עלייה במניות מותגי הספורט תהיה חיובית למשקיעים, לאחר שהן הציגו לאחרונה ביצועי חסר משמעותיים ביחס לשוק. כך, בחמש השנים האחרונות סל מניות הספורט שבנו באיטורו רשם תשואה של 18%, בזמן שמדד S&P 500 עלה בכ־88% באותה תקופה. התשואה מתחילת השנה בולטת לרעה, עם ירידה של 8% בהשוואה לעלייה של כ־10% ב־S&P ושל כ־7% ב־FTSE 100.

אנליסט איטורו, סאם נורת', התייחס לממצאים ואמר כי "בחודשים הקרובים, מותגי הספורט הגדולים ביותר יזכו לחשיפה מקסימלית, כשמיליארדי אנשים יצפו בטלוויזיה ביורו, באולימפיאדה ובאירועי ספורט בולטים נוספים. החברות האלה מקוות שהכסף הרב שהן מוציאות על חסויות יגדילו את המכירות שלהן, ובהתאם את מחירי המניות שלהן, כשחובבי הספורט - בהשראת מה שראו - ירכשו בגדים וציוד ספורט שלהן".

חנות נייקי / צילום: Reuters, Jakub Porzycki

 חנות נייקי / צילום: Reuters, Jakub Porzycki

הוא מזכיר את ביצועי החסר של אותן מניות לאחרונה, אחרי תקופה חיובית בזמן הקורונה: "אחרי שנהנו משגשוג בתקופת המגפה, כשלצרכנים היה יותר כסף ופחות דברים להוציא אותו עליהם, חלק מאותם מותגי ספורט סבלו מ'הנגאובר של אחרי המגפה', כשגם אילוצי יוקר המחיה השפיעו על כך".

עם זאת, נורת' מדגיש כי בעוד שכסל מניות - הביצועים חלשים לאחרונה, יש מניות שהציגו תשואות טובות יותר.

יצרנית ביגוד והנעלת ספורט אמריקאית שהוקמה ב־1964. החברה מספקת את המדים לנבחרות הכדורגל של צרפת, אנגליה, פורטוגל ועוד, ובאולימפיאדה היא מלבישה בין היתר את נבחרת ארה"ב 

 

אדידס מייצרת ומשווקת בגדי ונעלי ספורט. החברה הוקמה בגרמניה ב־1949, והיא מלבישה בין היתר את נבחרות הכדורגל של גרמניה וספרד. היא ספונסרית של 9 נבחרות לאולימפיאדה 


המותג פילה נוסד באיטליה ב־1911 אך כיום נחשב למותג דרום־קוריאני, בעקבות עסקת מיזוג מלפני מספר שנים. לחברה יש הסכם חסות עם נבחרת הולנד לאולימפיאדה 


פומה מייצרת ומשווקת ביגוד והנעלה לתחום הספורט. החברה נוסדה בגרמניה ב־1948, והיא עובדת עם נבחרת אוסטריה בכדורגל 

לולולמון הוקמה בקנדה ב־1998 כקמעונאית בגדי יוגה, והתרחבה לתחומי ספורט ומוצרים נוספים. באולימפיאדה הקרובה היא עובדת עם נבחרת קנדה 

יצרנית יפנית של בגדי ספורט. שמה נגזר מראשי־התיבות של המשפט הלטיני Anima Sana In Corpore Sano ("נפש בריאה בגוף בריא"). החברה מלבישה את נבחרת יפן לאולימפיאדה 


החברה הסינית שנוסדה בשנת 1991 מייצרת ביגוד וציוד ספורט ונחשבת לאחת הגדולות בעולם. לחברה יש הסכם עם הוועד האולימפי הבינלאומי לאספקת ביגוד לעובדי האולימפיאדה 


יצרנית בגדי הספורט נוסדה בארה"ב ב־1996. לחברה יש הסכם לאספקת הנעליים של הנבחרת הקנדית לאולימפיאדה, ויש לה שיתופי־פעולה עם ספורטאי עבר 

המניות במדד מותגי הספורט של איטורו כוללות גם את Acushnet הנסחרת בשווי שוק של 4.1 מיליארד דולר, אחרי שעלתה ב־4% מתחילת השנה, ואת Sports Amer בשווי שוק של 7.4 מיליארד דולר, שעלתה ב־13% מאז הנפקתה בפברואר השנה
הנתונים נכונים ל־10.06.24

צרו איתנו קשר *5988