הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים עלה ב-1.6%, אל על ירדה ב-7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% • הדולר נחלש מול השקל • אפל עקפה את מיקרוסופט במונחי שווי שוק • האינפלציה בארה"ב מתייצבת • הפד הותיר את הריבית ללא שינוי אך צופה כי הריבית תרד רק פעם אחת עד סוף השנה • מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ובמיטב העלו תחזית האינפלציה ל-3.1%: "גוברים הלחצים לעליית מחירים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:31

שבוע המסחר המקוצר בתל אביב ננעל הערב במגמה חיובית - מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א 90 ננעל ללא שינוי ומדד הבנקים עלה ב-1.6%. מנגד מדד נפט וגז השיל 1.9%.

למרות זאת בסיכום שבועי נמדדו ירידות שערים - ת"א 35 ירד בכ-0.1%, מדד ת"א 90 ירד ב-0.6% ומדד הבנקים ב-2%, מדד הביומד השיל 2.3%. 

מניות שבלטו בעליות היום: נובה , פריורטק  ומספנות ישראל , ירדו אל על , מיטרוניקס  ואנרג'יאן 

16:08

מגמה מעורבת בבורסה המקומית - ת"א 35 עולה בכ-0.4%, בעוד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.7%. הירידות במדד ת"א נפט וגז מתחזקות והוא יורד כעת בכ-2.1%. מנגד, מדד הבנקים מטפס ב-1.8%.

לאחר שהפכה לגורם החזק והכמעט בלעדי לטיסות הציבור, הקפיצה את מחירי הטיסות שלה ודיווחה על זינוק ברווחים, חברת התעופה אל על  יוצאת למסע רכישות מטוסים מחברת בואינג, בסכום שמוערך בין 2 ל-2.5 מיליארד דולר

הסכום הסופי בעסקה יוכרע לפי מספר המטוסים שיירכשו. עסקה זו מצטרפת לעסקת הדרימליינר שנחתמה מוקדם יותר השנה.

אל על, שבשליטת קני רוזנברג ובניהולה של דינה בן טל גננסיה, דיווחה ערב החג כי בחרה לקדם רכישת 30 מטוסי בואינג מדגם 737 מקס בעסקה של רכישה וחכירה. מדובר בעסקת רכש מטוסי הנוסעים הגדולה בתולדות המשק. אל על מדווחת כי הדירקטוריון אישר לה לנהל משא ומתן בלעדי עם יצרנית המטוסים בואינג ועם חברות להחכרת מטוסים לצורך התקשרות בעסקאות המדוברות.

15:39

המסחר בתל אביב מתנהל לפי שעה במגמה מעורבת. ת"א 35 עולה בכ-0.4%, בעוד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.7%. הירידות במדד ת"א נפט וגז מתחזקות והוא יורד כעת בכ-2%. מנגד, מדד הבנקים מטפס ב-1.8%.

מניית חברת מיטרוניקס , העוסקת בפיתוח רובוטים אלקטרוניים לניקוי בריכות שחייה, צוללת בכ-5% ומשלימה ירידה של כ-60% מתחילת השנה. עד לפני כשנתיים נחשבה מיטרוניקס לסיפור הצלחה עצום. החברה מקיבוץ יזרעאל הפכה באותו זמן לאחת המובילות בבורסה בת"א ואף נסחרה במדד הדגל ת"א 35. מגיפת הקורונה שהשאירה את הציבור בביתו הייתה הזרז המשמעותי למכירות החברה, שכמעט כל תוצרתה משווקת בחו"ל (בעיקר ארה"ב, אירופה ואוסטרליה). מיטרוניקס השכילה להגדיל את נתח השוק שלה משמעותית עד כדי יותר ממחצית מהשוק העולמי. 

אלא שהפריחה שחוותה החברה בימי הקורונה גם הייתה הסיבה להאטה שהגיעה בהמשך: מלאים גדולים נותרו בידי לקוחותיה, מפיצים שמוכרים את הרובוטים מתוצרתה לבעלי הבריכות. התוצאות בהתאם: הורדת תחזיות, קיפאון בהכנסות ונפילה ברווחים. לאחר דוח כספי מאכזב במיוחד לרבעון הראשון של 2024, איבדה מניית החברה כמעט מחצית משווייה בחודש האחרון. 

13:35

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת.

מניית פתאל החזקות  מרכזת עניין לאחר שהחברה דיווחה כי היא ממשיכה להרחיב את אחיזתה באירופה וחתמה על הסכם לרכישת 12 בתי מלון בהולנד הכוללים יחד 1,522 חדרים. הרשת רכשה במסגרת השותפות את בתי המלון מידי קרן KSL קפיטל בתמורה לכ-360 מיליון אירו. מטעם הרשת נמסר כי בכוונתה להשקיע 45 מיליון אירו נוספים בשדרוג בתי המלון הנרכשים. השלמת העסקה צפויה ברבעון השלישי של השנה.

בשוק האג"ח המקומי, התשואה ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב 4.94%. התשואה לשנתיים עולה קלות ועומדת על 4.47%.

12:14

המדדים המרכזיים נסחרים בשעה זו במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2%, ות"א 90 משיל מערכו 0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 עולה ב-0.9% ות"א נפט וגז מאבד מערכו 1.9%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.5% מול המטבע המקומי ועומד על 3.70 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל סביב 4 שקלים.

10:44

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת.

מניית חברת לסיכו , העוסקת בהקמת פרוייקטי תשתית ואנרגיה, דיווחה הבוקר כי קיבלה תשלום חלקי של כ-6.5 מיליון אירו עבור פרויקט הקמה ושדרוג של מתקני טיפול ואספקה של מי שתיה שמבצעת החברה בגאנה. בחברה מודיעים על קבלת התשלומים בהמשך לדיווחים אודות עצירת תשלומים בחלק מהחובות החיצוניים של ממשלת גאנה, ובקשר עם תכנית הסדר של קרן המטבע העולמית להעמדת אשראי למדינה. עוד נמסר מטעם החברה כי בעקבות התשלום שהתקבל, לסיכו בוחנת את המשך ביצוע העבודות בפרויקט. 

10:06

יום המסחר האחרון לשבוע נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א טכנולוגיה בולט לחיוב ועולה בכ-1.3%.

בולטות לחיוב מניות נובה , סאפיינס , קמטק , הכשרת הישוב  וסלקום .

מנגד, נייס , אנרג'יאן , דלתא גליל , אשטרום קבוצה  ורציו  נסחרות בירידות.

08:11

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

היום האחרון לשבוע המסחר המקוצר בבורסה המקומית צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום שני האחרון, הבורסה בת"א ננעלה בעליות קלות: ת"א 35 עלה ב-0.3%, ת"א 125 הוסיף 0.4%, ות"א 90 טיפס ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים ירד ב-0.6%, ת"א בנייה זינק ב-1.8%, ות"א נדל"ן קפץ ביותר מ-2%. 

עלייתה ונפילתה של מניית מיטרוניקס, והחיים בקיבוץ שבו כל חבר איבד 13 מיליון שקלים "על הנייר" 

מתחילת השנה, מדד ת"א 35 הוסיף לערכו כ-6% אך ת"א 90 נסחר בתשואה שלילית של 1.3%-. מדד ת"א רשתות שיווק מככב בראשית טבלת התשואות עם עלייה של כ-19% מתחילת 2024, בעוד מדד ת"א מניב חו"ל השיל מערכו כ-12%. מדד ת"א בנקים 5 עלה בכ-2% בלבד באותה תקופה.

70% בשלוש שנים: החברה הקיבוצית המצטיינת של הבורסה ולמה חברות חדשות לא מגיעות 

מניית עין שלישית  זינקה ב-14% ביום שני האחרון לאחר שיצרנית המערכות האלקטרואופטיות לרחפנים וכלי רכב עדכנה על קבלת הזמנה מחייבת בהיקף 19 מיליון שקל מלקוח ביטחוני, שעשוי לבצע הזמנות נוספות בסך כולל של כ-22 מיליון שקל.

טעות חשבונאית של 15 מיליון שקל נחשפה בדוחות של בית ההשקעות פסגות  שבו מחזיק רני צים (66%). לפי החברה, נמצאה "טעות טכנית" בשווי פסגות ניירות ערך, שהמשמעות שלה היא גידול בהפסד של החברה ברבעון הראשון השנה בסך 15 מיליון שקל.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.3%, ההנג סנג מוסיף לערכו 0.5%, בורסת שנגחאי מאבדת מערכה 0.3% והקוספי קופץ בכ-1.5%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית הבוקר.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ושבר (שוב) את שיא כל הזמנים. ה-S&P 500 טיפס בכ-0.9% וגם חצה שיא חדש. מנגד, הדאו ג'ונס השיל מערכו 0.9%.

המסחר התנהל על רקע פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש מאי, שהפתיעו לטובה את הצפי המוקדם והצביעו על התקררות לחצי המחירים. בהמשך הערב, פורסמה החלטת הריבית בארה"ב, שנותרה כצפוי ללא שינוי, אך המשקיעים התאכזבו לנוכח תחזיות הפד כי הריבית תרד רק פעם אחת עד סוף 2024 (הרחבה מטה).

בקרב ענקיות הטכנולוגיה, הקרב בין אפל  למיקרוסופט  על המקום הראשון בקרב חברות העולם במונחי שווי שוק, המשיך אמש. במהלך המסחר, אפל קטפה בחזרה את המקום הראשון כאשר שווי השוק שלה עמד על 3.34 טריליון דולר. עם זאת, לקראת סיום המסחר מניית יצרנית האייפונים איבדה גובה ושווי השוק שלה הסתכם בכ-3.27 טריליון דולר. שווי השוק של מיקרוסופט הסתכם בכ-3.28 טריליון דולר בסיום המסחר ביום ד'.

על רקע המגמה החיובית באפל, ביום שלישי הכריזה החברה על Apple Intelligence - מערך בינה מלאכותית "אישית", שישולב החל מאייפון פרו 15, ובמחשבי מק שיש להם מעבד M1 לפחות. בין היכולות החדשות שהציגה אפל היו כתיבת טקסטים, יצירת תמונות או אימוג'ים בעזרת טקסט, מענה חכם להודעות ועוד. 

האם טורניר היורו והאולימפיאדה יובילו להתאוששות במניות מותגי הספורט? 

גם מניית חברת התוכנה אורקל  ריכזה עניין אמש כשקפצה ב-13% לאחר שהכריזה על שיתופי פעולה עם גוגל ו-OpenAI. אורקל הכריזה כי היא צפויה להפוך את מסד הנתונים שלה לזמין ל-Google Cloud החל מחודש נובמבר, וכן מתכננת לשתף פעולה עם מיקרוסופט ו-OpenAI לשדרוג יכולות המחשוב שלה. 

בקרב מניות השבבים, אמש (ד'), חברת ברודקום  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקאלי בסיום המסחר. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים כאשר הרווח למניה שלה הסתכם ב-10.96 דולר. במקביל, הכנסות החברה הסתכמו ב-12.49 מיליארד דולר. לצד זאת, החברה ציינה כי היא צופה שמכירות החברה יסתכמו בכ-51 מיליארד דולר בסיום שנת 2024, מעל התחזית הקודמת שפרסמה ומעל תחזיות האנליסטים שציפו לתחזית של 50.42.

ברודקום נחשבת לאחת מיצרניות השבבים שנהנות מהביקוש הגובר של הבינה המלאכותית לאור העובדה שהשבבים שהיא מייצרת יכולים להריץ סוגים שונים של יישומי בינה מלאכותית. כך למשל, ברודקום עובדת יחד עם ענקית הטכנולוגיה גוגל, אשר מעצבת חלקית שבב AI משלה הנקרא TPU. בדוחותיה הכספיים ברודקום ציינה כי הכנסות החברה ממוצרי בינה מלאכותית הסתכמו בכ-3.1 מיליארד דולר.

במקביל לפרסום הדוחות הכספיים, ברודקום הודיעה על פיצול מניות ביחס של 1:10, שצפוי להתחיל ב-15 ליולי. מניית החברה זינקה בכ-15% במסחר המאוחר.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, התשואה לפדיון באג"ח הממשלתית השקלית ל-10 שנים עלתה ב-5 נקודות בסיס וחצתה שוב את רף ה-5% ביום שני האחרון. מנגד, התשואה לשנתיים ירדה קלות ונסחרה סביב 4.46%.

בארה"ב נתוני האינפלציה המעודדים הובילו לירידת תשואות חדה בקרב אגרות החוב הממשלתיות אמש (ד'). עם זאת, לאחר פרסום החלטת הריבית של הפד, הירידות בתשואות האג"ח התמתנו מעט. התשואה ל-10 שנים נסחרה סביב 4.32% והתשואה לשנתיים עמדה על 4.46%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר נחלש ביום ד' מול המטבעות הזרים ובפרט מול השקל בהמשך לנתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב ולצד החלטת הריבית של הפד. הבוקר, הדולר נחלש מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 3.70 שקלים. האירו מתחזק קלות מול השקל ועומד בשעה זו על 4 שקלים.

הנפט נסחר בירידות קלות הבוקר (ה'), 78 דולר לחבית נפט אמריקאי ו82 דולר לחבית מסוג ברנט. בבנק לאומי צופים כי "לנוכח הגירעון התקציבי של ערב הסעודית ומצבה הכלכלי של רוסיה - אלו, ומדינות אחרות בארגון המפיקות, נדרשות לפעול להבאת הפדיון הכולל ממכירת נפט למקסימום האפשרי", כך שתיתכן עלייה במחירים בתקופה הקרובה.

4. מאקרו

נתוני מדד המחירים לצרכן (CPI) בארה"ב לחודש מאי הפתיעו לטובה אמש (ד') והצביעו על התייצבות האינפלציה. המדד הכולל נותר ללא שינוי בחודש מאי לאחר עלייה של 0.3% באפריל, כאשר בשנה האחרונה עלה המדד ב-3.3%.

מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, עלה ב-0.2% במאי לאחר עלייה של 0.3% בחודש הקודם. בשנה האחרונה עלה מדד הליבה ב-3.4%. גם נתונים אלה מצביעים על התמתנות מסוימת בקצב האינפלציה. למרות זאת, הקונצנזוס היה שהפד ישאיר את הריבית ללא שינוי בטווח של 5.25%-5.5%.

במקביל, הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית פעם נוספת ללא שינוי אמש (ד'), ברמה של 5.5% ברף העליון. זוהי רמת הריבית הגבוהה ביותר זה 23 שנה. במקביל, בבנק המרכזי בארה"ב מעריכים כי הריבית תרד פעם אחת בלבד ב-2024, בניגוד לתחזיות קודמות של הפד שעמדו על 3 הפחתות ריבית השנה.

לאחר פרסום החלטת הריבית, יו"ר הפד ג'רום פאוול נשא דברים. פאוול ציין כי כלכלת ארה"ב מתקדמת לעבר שני המטרות של הבנק המרכזי: הורדת האינפלציה ל-2% ומקסום התעסוקה: "שוק העבודה הגיע לאיזון טוב עם שיעור אבטלה נמוך. האינפלציה ירדה משמעותית מ-7% ל-2.7%. אך היא עדיין גבוהה מדי", אמר.

5. תחזית

בישראל יתפרסם מחר (ו') מדד המחירים לצרכן לחודש מאי. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, העלה את תחזית האינפלציה שלו ל-12 החודשים הקרובים ל-3.1%.

האינפלציה בישראל בדרך לקו האדום שהציב הרגולטור 

"הבעיה כנראה נמצאת בצד ההיצע", הוא מעריך. "המגבלה לפעילות שנובעת ממחסור בחומרי הגלם ובציוד עלתה משמעותית בענף התעשייה. גם בענף הבינוי היא גבוהה בהרבה מהרגיל. אפילו בענף השירותים התרחב המחסור. גם המחסור בעובדים נרחב ומכביד על ענפי התעשייה, השירותים ובמיוחד ענף הבינוי".

"הלחצים לעליית מחירים באים בעיקר בגלל מגבלות ההיצע שהתגברו משמעותית. מבחינת בנק ישראל, מדובר באתגר משמעותי, כאשר השפעת המדיניות המרסנת לא מאוד עוזרת למגר אינפלציה מסוג זה, ומנגד פוגעת באופן משמעותי בפעילות הכלכלית במשק", סיכם.