"פיברקה לקוחות והכנסות": כתב אישום נגד היזמת הישראלית על הונאת משקיעים

רשות ניירות הערך בארה"ב הגישה כתב אישום נגד היזמת הישראלית עילית רז, מנכ"לית ומייסדת Joonko • החשד: הונאת משקיעים על סך 21 מיליון דולר לפחות • כתב האישום דורש ניהול משפט בנוכחות מושבעים • לפני כשבועיים הגישה Joonko בקשה לפשיטת רגל

עילית רז, מנכ''לית ומייסדת Joonko / צילום: איל יצהר
עילית רז, מנכ''לית ומייסדת Joonko / צילום: איל יצהר

כשנה לאחר התפוצצות פרשת ההונאה בסטארט-אפ ג'ונקו (Joonko), רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC) הגישה הערב (ג') כתב אישום נגד היזמת הישראלית עילית רז, מנכ"לית ומייסדת החברה, בגין הונאת משקיעים על סך 21 מיליון דולר לפחות. 

עילית רז תובעת את ג'ונקו: מבקשת החזר הוצאות משפטיות
בלעדי |חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

לפי כתב האישום, את ההונאה לכאורה ביצעה רז באמצעות "יצירת מצגי שווא והצהרות מפוברקות בדבר מספר הלקוחות, איכותם, גודל מאגר המועמדים להשמה והכנסות החברה", כך לפי ההצהרה שפורסמה.

גם משרד התובע הכללי במחוז דרום ניו יורק (מנהטן) הגיש כתב אישום פלילי נגד רז, זאת בתום בתום חקירה מאומצת של רשות ניירות הערך בארה"ב, התובע הכללי של מחוז דרום ניו יורק והבולשת הפדרלית (FBI), שראשיתה נחשפה בגלובס בקיץ שעבר.

לפי הודעת ה-SEC, ג'ונקו טענה כי ברשותה טכנולוגיית בינה מלאכותית המסייעת ללקוחות לאתר מועמדים לעבודה בעלי רקע חברתי מגוון, על-מנת לעמוד ביעדי הגיוס שלהם בתחום ההכלה, השוויון והגיוון (DEI).

כדי לגייס כסף, רז טענה כי החברה גייסה 100 לקוחות, והציגה בפני המשקיעים סיפורי הצלחה מזויפים של לקוחות מרוצים. לפי כתב האישום, "רז שיקרה למשקיעים כאשר סיפרה להם שלחברה יש הכנסות של מיליון דולר, ושבמאגר החברה קיימים 100 אלף מועמדים לעבודה פעילים. כאשר אחד המשקיעים חשד בה, רז סיפקה תדפיסי בנק מזויפים וזייפה חוזים כדי להסתיר את מעשה המרמה. התלונה הגיעה באמצע 2023, לאחר שרז עומתה עם העובדות".

"מרמה תוך שימוש בשיטות מיושנות ובמונחים חדשניים"

ב-SEC לא הסתפקו רק בהאשמות על מרמה פיננסית, אלא גם הטיחו ביקורת לגבי הגזמה בשימוש במונחים מעולמות הבינה המלאכותית כדי למשוך משקיעים ולהונות אותם. "בוצע כאן מעשה מרמה תוך שימוש בשיטות מיושנות (old school) ובמונחים חדשניים כמו בינה מלאכותית ואוטומציה. כשיותר ויותר אנשים מחפשים השקעות מבוססות על בינה מלאכותית, נמשיך את המלחמה ב'מכבסת המילים' בתחום ובמקרים של התנהלות פסולה. משקיעים נקראים להיזהר מחברות שמנצלות את ההילה שנוצרה סביב בינה מלאכותית כדי לגייס כספים".

כתב האישום דורש ניהול משפט בנוכחות מושבעים, ומבקש מבית המשפט להורות גם על קנסות אזרחיים וכן על איסור נשיאת משרה ניהולית ומשרת דירקטור.

לפני כשבועיים הגישה ג'ונקו בקשה לפשיטת רגל. על המסמך חתמו הדירקטורים בחברה - המשקיעים הישראלים ליעד אגמון מקרן אינסייט, אודי נצר, משקיע פרטי בחברה וינאי אורון מקרן ורטקס. 

*** חזקת החפות: עילית רז לא הורשעה בביצוע עבירה, ועומדת לה חזקת החפות.