הבנק הפדרלי בארה״ב הותיר את הריבית ללא שינוי ומאותת על הפחתה אחת בלבד השנה

בהתאם לתחזיות, הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית על רמה של 5.5% • בפד מעריכים כי הריבית תרד פעם אחת בלבד ב-2024, בניגוד לתחזיות קודמות שעמדו על 3 הפחתות ריבית • מוקדם יותר פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו לחיוב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית פעם נוספת ללא שינוי, ברמה של 5.5% ברף העליון. זוהי רמת הריבית הגבוהה ביותר זה 23 שנה. במקביל, בבנק המרכזי בארה"ב מעריכים כי הריבית תרד פעם אחת בלבד ב-2024, בניגוד לתחזיות קודמות של הפד שעמדו על 3 הפחתות ריבית השנה. 

בעקבות זאת, העליות החדות שנרשמו בוול סטריט התמתנו מעט לאור האכזבה בשווקים שהעריכו כי הפד יפחית את הריבית פעמיים עד סוף השנה. 

אנבידיה שוברת שוב ושוב את כל הכללים של וול סטריט. איך היא עושה את זה? 
תעדוף התראות ויצירת תמונות מקוריות: אפל חושפת מערכת בינה מלאכותית חדשה 

לאחר פרסום החלטת הריבית, יו"ר הפד ג'רום פאוול נשא דברים. פאוול ציין כי כלכלת ארה"ב מתקדמת לעבר שני המטרות של הבנק המרכזי: הורדת האינפלציה ל-2% ומקסום התעסוקה: "שוק העבודה הגיע לאיזון טוב עם שיעור אבטלה נמוך. האינפלציה ירדה משמעותית מ-7% ל-2.7%. אך היא עדיין גבוהה מדי", אמר. 

בכל הנוגע לשינוי התחזית של הפד שמעריך כעת כי תהיה הפחתת ריבית אחת ב-2024, פאוול הדגיש כי מדובר בתחזית בלבד ולא בהחלטה.

במקביל פאוול התייחס לתחזיות הפד בנוגע לשיעור האינפלציה. בפד מעריכים כי בסוף 2024 האינפלציה בארה"ב תעמוד על 2.6%, כאשר בתחזית הקודמת שיעור האינפלציה החזוי עמד על 2.4%. התחזית לאינפלציית הליבה עלתה מ-2.6% ל-2.8%. ב-2025, הפד צופה שהאינפלציה תעמוד על 2.3%.

כאמור, תחזיות הריבית של הפד בנוגע למספר הפחתות הריבית עד סוף השנה עודכנה להפחתה אחת בלבד, כך שהפד מעריך שהריבית תעמוד על 5.1%. ב-2025, הפד מעריך כי הריבית תעמוד על 4.1%. במקביל, תחזית הצמיחה נותרה ללא שינוי, ובפד מעריכים כי תסתכם ב-2% השנה.

מוקדם יותר היום, נתוני מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש מאי הפתיעו לטובה והצביעו על התייצבות האינפלציה. המדד הכולל נותר ללא שינוי בחודש מאי לאחר עלייה של 0.3% באפריל, כאשר בשנה האחרונה עלה המדד ב-3.3%.

מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, עלה ב-0.2% במאי לאחר עלייה של 0.3% בחודש הקודם. בשנה האחרונה עלה מדד הליבה ב-3.4%. גם נתונים אלה מצביעים על התמתנות מסוימת בקצב האינפלציה. למרות זאת, הקונצנזוס היה שהפד ישאיר את הריבית ללא שינוי בטווח של 5.25%-5.5%. 

מתי הריבית תרד?

בתחילת השנה הפד העריך כי נראה ארבע הורדות ריבית וההערכות השוק אף עמדו על שש הורדות. אלא שנכון לעכשיו הריבית נותרה בשיא של 23 שנה והמשקיעים מחפשים סימנים כדי להבין מתי זה סוף סוף יקרה.

נתוני האינפלציה שהפתיעו היום לטובה ככל הנראה מקרבים את הפד להודיע סוף סוף על הפחתת הריבית. אחרי פרסומם, בשווקים העניקו הסתברות של כ-70% שזה יקרה בספטמבר, והסתברות דומה להורדה נוספת בחודש דצמבר.