בתוך שנה: פורטיסימו עשויה להנפיק את סוגת לפי שווי של מיליארד שקל

הנפקת סוגת עשויה לצאת לפועל רק בעוד שנה, בהתאם להתפתחויות במלחמה • קרן ההשקעות בראשות יובל כהן השביחה את יבואנית המזון מאז השתלטה עליה ב-2019

מוצרי סוגת. החברה בדרך להנפקה? / צילום: תמר מצפי
מוצרי סוגת. החברה בדרך להנפקה? / צילום: תמר מצפי

קרן ההשקעות פורטיסימו של יובל כהן, שהשלימה בחודש שעבר את רכישת השליטה בחברת סלקום, מתכננת להנפיק השקעה אחרת שאותה השביחה באופן משמעותי בשנים האחרונות - חברת סוגת.

קרן ההשקעות הפרטיות קיימה סדרה של מפגשים עם חברות חיתום לאחרונה, והיא בוחנת את ההנפקה של סוגת לפי שווי של מיליארד שקל, אך בשל מצב המלחמה ותנאי שוק ההנפקות, מדובר במהלך שעשוי לצאת ברבעון האחרון של השנה או במהלך המחצית הראשונה של 2025, קרי עד חודש יוני הבא. 

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון
יוסי אברהמי כמשל: החורף הארוך בשוק ההנפקות של תל אביב

סוגת היא יבואנית של חומרי גלם שונים בתחום המזון שמיובאים בתפזורת - מסוכר, אורז, דגנים ועד לפירורי לחם, פתיתים, קוסקוס וכו'. המפעל המרכזי שלה, הממוקם בקריית גת ומשתרע על שטח של 100 דונם, הוקם בשנת 1957 והפיק סוכר מסלק שגדל בשדות של דרום הארץ. בהמשך הוקם מפעל לזיקוק סוכר בשנת 2009, שנסגר 9 שנים לאחר מכן עקב שינויים בשוק זה בעולם. כיום הסוכר של סוגת מיובא מרחבי העולם ונמכר לציבור בארץ באריזות הנושאות את המותג. 

בשנת 2019 רכשה פורטיסימו את סוגת מידי קונצרן בינלאומי ומאז ביצעה סדרה של פעולות. היא מימשה קרקעות שסמוכות למפעל החברה בקריית גת, והכניסה את פועלים אקוויטי כשותף (20%) באוגוסט 2021 תמורת 160 מיליון שקל, מה שגילם לסוגת שווי של כ-800 מיליון שקל.

בנוסף פתחה פורטיסימו במסע רכישות של פעילויות שונות, מהפעילויות להפצת שמנים של חברת שמן לרשתות הקמעונאות, דרך רכישת חברת התבלינים פרג, רכישת פעילות קפה אל-נחלה משפרעם ורכישת יצרנית הטחינה אל-ארז של ג'וליה זהר מנצרת

חלון הזדמנויות בשוק ההנפקות 

מתחילת השנה בוצעו כבר מספר הנפקות מניות ראשוניות (IPO), בהן של חברת הברוקראז' (מסחר פרטי בניירות ערך) מיטב טרייד, חברת הבנייה למגורים אפי קפיטל של אפי שקדי וחברת הבנייה למגורים עמרם אברהם. ההנפקות נחשבות למוצלחות, ובחלקן הן השיאו למשקיעים תשואה של עשרות אחוזים. אולם התמשכות המלחמה שוב הובילה להקפאה מחודשת של שוק ההנפקות, ומספר הנפקות אחרות שהיו על המדף נדחו, בהן ההנפקה של חברת הבנייה יוסי אברהמי, לצד הנפקות נוספות.

מזה מספר שבועות שבשוק ההון נשמעות הערכות שחלון ההזדמנויות הבא להנפקות של חברות חדשות יהיה לקראת סוף השנה, מה שיאפשר לפורטיסימו במקרה של סוגת להתניע את ההנפקה המדוברת. אך לא מן הנמנע - אם המלחמה תימשך או אף תתרחב בגזרת חיזבאללה בלבנון - שהמשקיעים ימתינו למחצית הראשונה של 2025, בתקווה להתבהרות והתייצבות בתנאי המשק ובהמשך לכך של שוק ההון.

עבור פורטיסימו אין מדובר בפעם הראשונה שבה היא בוחנת את הנפקת סוגת. בשנים האחרונות מאז הרכישה ומהלכי ההשבחה, התקיימו פגישות בוסריות עם חתמים שלא התממשו.

הרכישה של סוגת "עלתה" לפורטיסימו ברכישה אחרת שלא יצאה לפועל. בשנה שעברה רשות התחרות התנגדה לכך שפורטיסימו תרכוש את חברת המידע הקמעונאי סטורנקסט מידי בעליה, מתוך חשש לזליגת מידע קמעונאי רגיש לסוגת עצמה. לבסוף רכשה קרן IGP את סטורנקסט במקום פורטיסימו.