לראשונה: החות'ים פגעו באוניית סוחר עם כשב"ם ממולכד

החות'ים תקפו את ספינת הצובר שבבעלות יוונית "טוטור" דרומית־מערבית לעיר הנמל חודיידה, באמצעות כלי שיט בלתי־מאויש בו השתמשו כחימוש משוטט • בסוכנות TWZ דווח כי "זו ספינה מתה כעת, ונדרשת עבורה פעולת חילוץ"

אניית הצובר Tutor / צילום: Max Wei/marinetraffic.com
אניית הצובר Tutor / צילום: Max Wei/marinetraffic.com

המורדים החות'ים נטלו אתמול (ד') אחריות על מתקפה נוספת נגד אונייה, ספינת הצובר "טוטור" (Tutor) שבבעלות יוונית ושטה עם דגל ליבריה - אשר הובילה פחם להודו. הפגיעה הזו הייתה השימוש המוצלח הראשון של החות'ים בכשב"ם (כלי שיט בלתי־מאויש / USV) ממולכד. בדומה למתקפות קודמות, גם הספינה טוטור הותקפה על רקע טענות החות'ים נגד העובדה שהחברה היוונית עובדת עם נמלים בישראל.

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"
בגלל המתיחות הביטחונית: עלייה חדה במחירי הובלת הרכב מאירופה לישראל

שליחיה של איראן, ככל הנראה, ביצעו במקרה זה מתקפה משולבת, שכללה הן מתקפת טילים והן כשב"ם ממולכד. לפי הודעת מנהלת השיט המסחרי הבריטית (UKMTO), המתקפה התרחשה כ־66 מייל ימי דרומית־מערבית לעיר הנמל חודיידה. "זו ספינה מתה כעת", אמר ג'ושוע האטצ'ינסון, מנכ"ל חברת הביטחון הימי "אמבריי" לסוכנות TWZ, "נדרשת עבור הספינה פעולת חילוץ".

הספינה מעוררת דאגה בעולם הימי, משום שרב החובל דיווח כי יש כניסת מים לספינה, תוך שהוא איבד שליטה עליה. עם זאת, במנהלת הבריטית דיווחו כי כוחות צבאיים מסייעים למצב. הפגיעה בטוטור מעוררת דאגה, בפרט לאחר שפגיעה במרץ באוניית צובר אחרת שהובילה דשן, רובימאר, הובילה לשקיעתה.

כלי שיט בלתי מאויש (כשב"ם) יכול לשמש למגוון מטרות: החל מחילוץ, דרך ניטור מזג אוויר ועד משימות ביטחוניות, שכוללות גם הפיכת כלי שיט בלתי־מאוישים לחימוש משוטט ימי לכל דבר ועניין. גודלם נע בין 20-10 מטרים, כשלרוב אלו הצבאיים הם הגדולים יותר.

במקרה החות'י, אלו לקחו, ככל הנראה, סירת דיג או סירה קטנה אחרת, העמיסו עליה חומר נפץ - ושלחו אותה לעבר ספינת טוטור. שליחיה של איראן בתימן צברו בתחום הכשב"מים ניסיון רב, במשך שבע וחצי שנות הפעלה שלהם. כבר בינואר 2017, הם פגעו במסגרת מלחמת האזרחים בתימן בפריגטה סעודית. הם ניסו זאת שוב בינואר האחרון, ללא הצלחה, אבל כעת התקבלה דוגמה המעידה עד כמה היכולת הזו מסוכנת.