אגוד קרנות הנאמנות מתנגד לשישה ימי מסחר בבורסה: עלויות משמעותיות ופגיעה בחיי המשפחה

מטרת הבורסה היא להתאים את שעות המסחר בישראל לעולם •  אגוד הקרנות: "הנזק יעלה על התועלת, הן בהיבטים של טובת ציבור המשקיעים, הן בעלויות, בזכויות הפרט ובחיי המשפחה והחברה בישראל" • רשות ניירות ערך ובנק ישראל רואים בעין יפה את המהלך

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

איגוד מנהלי קרנות הנאמנות בראשותו של אלי בבלי שיגר היום (חמישי) מכתב חריף לבורסה לניירות ערך ומביע התנגדות להרחבת שבוע המסחר לשישה ימים. יו"ר האיגוד אלי בבלי סבור כי הרחבת שבוע המסחר, כפי שמקדמת הבורסה, צפויה להשלכות משמעותיות "שהנזק בצידן יעלה על התועלת, הן בהיבטים של טובת ציבור המשקיעים, הן בהיבטים של עלויות, הן בהיבטים של זכויות הפרט והיבטים תרבותיים הנובעים משוק העבודה וחיי המשפחה והחברה בישראל". 

דעה | הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן  
70% בשלוש שנים: החברה הקיבוצית המצטיינת של הבורסה ולמה חברות חדשות לא מגיעות 

באיגוד אמנם לא מתנגדים ליום שישי כיום מסחר בפני עצמו, אלא חוששים ומביעים התנגדות מתוכנית הבורסה שתוביל דה-פקטו ליצירת שבוע עבודה בן שישה ימים למנהלי קרנות הנאמנות, לצד אלפי עובדים אחרים בשוק ההון.

הבורסה יצאה לפני כחודש בקול קורא ובו ביקשה את תגובות הגורמים השונים בשוק ההון עד לסוף יוני הנוכחי, באשר לתוכניתה להרחיב את שבוע המסחר כך שיחול גם ביום שישי. יש לציין שרשות ניירות ערך ואף בנק ישראל רואים בעין יפה את המהלך שאמור להגביר את הסחור בשוק ההון. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ככל הנראה מסכים לו גם כן, שכן המהלך יקודם כך שלא יתקיים מסחר ביום שבת. מטרת העל של הבורסה היא להתאים עד כמה שניתן את שעות המסחר בשוק ההון הישראלי לאלה שבבורסות בעולם, וכך לשאוף להכללת מניות מבורסת ת"א במדדי מניות גדולים בחו"ל.

שתי החלופות שנבחנות על ידי הבורסה הן מעבר ממסחר בימים ראשון עד חמישי כמקובל היום, למסחר בימים ראשון (מהשעה 12:00) עד שישי. או לחילופין מעבר ממסחר בימים ראשון עד חמישי כמקובל היום, למסחר בימים שני עד שישי.

אולם באגוד מנהלי קרנות הנאמנות מתנגדים לשתי החלופות, גם זו שבה המסחר לא מתקיים ביום ראשון, משום שעדיין מדובר במצב שבו הוא יהפוך ליום של סליקה עבור קרנות הנאמנות ובכך יצריך המשך העסקת עובדים.

"האיגוד מתנגד למעבר למסחר בימים א' עד ו' בשבוע בבורסה לני"ע בתל אביב", מציין בבלי במכתבו שממוען ליצחק (איצ'ה) ניסן, מנהל יחידת פיתוח מוצרים אסטרטגיים וקשרים בינלאומיים בבורסה. הוא מוסיף כי לעמדת האיגוד, "שינוי כאמור בימי המסחר בבורסה צפוי להוביל לשבוע עבודה בן שישה ימים יהיה כרוך בכל המשמעויות האמורות, וממילא בעלויות משמעותיות למגוון הגורמים הרלוונטיים בכלל, ולמנהלי קרנות הנאמנות בפרט, בשלל היבטים, ובפרט בהיבטי עלויות כח אדם ועלויות תפעול".